Какво бихте променили в байка си, за да стане по-удобен?

Тук всеки може да пусне анкета по въпрос, свързан с колоезденето, който го интересува, или да отговори по вече зададена тема.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 800 / 600 / 10

Какво бихте променили в байка си, за да стане по-удобен?

Теглото на рамката(материал за изработка)
24
20%
Геометрията на рамката(дължина, височина, ъгли на челото и седалковата тръба), маневреността на байка
29
24%
Разположението на кормилото спрямо седалката(по-големи опции за настройване)
1
1%
Повече опции за настройка на седалката, без смяна на рамката
5
4%
Окачването(вид на окачването за да не се "люлее" рамката при педалиране, големина на хода и т.н.)
20
16%
Начинът на смяна на предавките и/или броя им
11
9%
Комбинация от някои от горните проблеми и/или смяна на позата на каране (моля посочете кои!)
14
11%
Друго(моля посочете коe!)
18
15%
 
Общо гласове : 122

Какво бихте променили в байка си, за да стане по-удобен?

Мнениеот novice » Пет Ное 27, 2009 8:24 pm

Ще се опитам да разработя проект за нова рамка и идеята е да пробвам в него да отстраня най-разпространеният ергономичен проблем, същеструващ в байковете според техните ползватели. Т.к. повече мнения биха дали по-меродавна картина за това, кое е най-наболяло за модернизиране, мисля че е добре, да се допитам и до вашето мнение. Все още не съм се спрял рамка за какъв стил да създавам, но наличие на повече проблеми в определена дисциплина ще ме насочи.
Въпросът ми към вас е следният - какъв стил карате и съответно кое в байка ви уморява и ви е неудобно(моля за сериозни отговори, не такива от типа, уморява ме катеренето с DH-машина! :D ).
Кое бихте променили от ергономична гледна точка, ако бяхте дизайнер и проектирахте байка от-до(от рамката, до последния компонент), за да ви е по-удобен при каране и да се уморявате по-малко, да не ви пречи нещо при каране? Ако имате време и желание аргументирайте накратко отговора си!
Благодаря ви в аванс! :beer:

ПС:Какво ще кажете евентуално за рамка, която би могла да се настройва(разтяга) според ръста на ездача и да отговаря на всички размери 17-19", ако се абстрахираме от теглото и кажем, че то остава почти непроменено?
Изображение
Аватар
novice
 
Мнения: 1021
Рейтинг: 1960
Регистриран на: Вто Сеп 06, 2005 9:54 pm
Местоположение: Bulgaria, SF

Re: Какво бихте променили в байка си, за да стане по-удобен?

Мнениеот daf4ov » Съб Ное 28, 2009 12:11 am

Ооо като стане дума за сменяне бих сменил сегашния фокс с по-голям.Следващото нещо е водач че тоя опира и ме дразни,а да и една лапа с директен захват хем ще спестим някои грам :lol: И за цвят на всичко изброено до тук ми се иска да карам с по-дълго кормило(нещо над 750 :) )
Nothing compares to the simple pleasure of a bike ride :)
Аватар
daf4ov
 
Мнения: 1603
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Окт 19, 2007 5:55 pm
Местоположение: United States of Love...

Re: Какво бихте променили в байка си, за да стане по-удобен?

Мнениеот BRAMBARA » Съб Ное 28, 2009 12:29 am

Ем според мен едно цяло байкче ще ми дойде ПО-УДОБНО :evil: :evil: :evil:
Но на сегашния бих му пооправил доста геометрията! Защото е... :bawling: :bawling: :bawling:
BRAMBARA
 
Мнения: 855
Рейтинг: 1014
Регистриран на: Нед Юли 05, 2009 11:02 am

Re: Какво бихте променили в байка си, за да стане по-удобен?

Мнениеот Krismars » Съб Ное 28, 2009 8:23 am

Основния проблем ми е окачването, много клати при педалиране. Като изключим това, бих се зарадвал и на вилка с повече ход, в комплект с по-широко кормилце и интегрирана лапичка. :D
Аватар
Krismars
 
Мнения: 1654
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Дек 20, 2005 5:47 pm
Местоположение: Варна

Re: Какво бихте променили в байка си, за да стане по-удобен?

Мнениеот рс » Съб Ное 28, 2009 10:30 am

Пиша за каране из планината (не казвам спускане!) с твърди рамки.
Рамките за ХС за висок човек могат да се направят с 10 до 50 мм по-дълги, а ъгълът на тръбата на седалката да се направи по-голям с някой градус.
Има понякога по дълги фабрични рамки, но тъй като това ги прави неуниверсални заради големия ръст и непопулярния стил на каране - по-енергично, 99% от рамките са неергономични за хора над 185 см. Както казах, става дума за каране - въртене на педали из планината и не само.
Например nakamura е с добър ъгъл, но малко къса. Имах merida и беше доста дълга. Сегашният и собственик е във възторг... а е само с 15 мм по-дълга, но и ъгълът е по-голям.
Най-ужасните рамки са ram-овете на един приятел... за седене на седалката са чудесни, но не и за каране. Добре е при спускане, но по условие спускането е лесно и кратко, сравнено с качването или карането по равно и изнесената назад седалка мъчи много. Дори и при спускане, ако ме мързи да я смъкна, и това е малък проблем - по-трудно се застава зад нея на наклонено място. Ни рак ни щука са ram твърдите рамки.
Тази есен видях чудесна рамка - fisher някакъв, миналогодишен модел, намален на 400 лири. Много удобен беше, за съжаление не му обърнах много внимание и само направих едно кръгче из магазина и после забравих името на модела. Беше бяло-черен, много дълга и удобна рамка.
Аз мога да заваря рамка, ако някой намери стари железни. Алуминиевите са ми скъпи за безцелни проби, но после, ако уточним размера ще направя една без проблем.
Правилник:
И император на форум да си, все тая.
рс
 
Мнения: 419
Рейтинг: 1610
Регистриран на: Чет Апр 16, 2009 8:14 pm

Re: Какво бихте променили в байка си, за да стане по-удобен?

Мнениеот Stancho » Нед Ное 29, 2009 3:11 pm

Това за удобството много зависи от стила на каране и най - добре се преценява с усъвършенстване на една рамка или комбиниране на 2-3 в едно... Просто тук е повече вариянта проба - грешка. Основните предпочитания за определените стилове всеки ги знае, така че без готов продукт или план няка как да се каже какво може да се промени към по - удобно. Така че автора може да даде един план и ще си говорим всички тогава. ;)
Аватар
Stancho
 
Мнения: 1501
Рейтинг: 1699
Регистриран на: Пон Юни 02, 2008 8:53 am
Местоположение: Sofia

Re: Какво бихте променили в байка си, за да стане по-удобен?

Мнениеот Ride_or_Die » Нед Ное 29, 2009 5:50 pm

На мен байка ми е удобен но днес карах Cross Rider. Нищо особено като модел но ми беше страшно неудобен а карах по Витошка (не Витоша) :D . Иначе за мен лично много важни са следите компоненти:
1.Седалка
2.Лостчета
3.Педали
4.Кормило

Примерно не виждам една лапа какво може да промени (освен ако не е по-висока от сегашната ми). Това е все едно някой да си смени жилата и да каже че байа му е по-удобен.

Ако вече се търси не само удобство а и функционалност най важните според мен са:
1. Вилка
2.Рамка
3.Шок
4.Гуми

Това за размерите хич не го разбирам. Тъпото е че като давам 7000 лв за колело немога да го пробвам преди това.
Ride_or_Die
 
Мнения: 151
Рейтинг: 992
Регистриран на: Чет Окт 08, 2009 8:56 pm

Re: Какво бихте променили в байка си, за да стане по-удобен?

Мнениеот Stancho » Нед Ное 29, 2009 5:52 pm

Колега точно след смяна на лапата ми от такава с 60мм дължина на 40мм, мога да кажа че разликата беше доста осезаема... така че и тя има значение.
Аватар
Stancho
 
Мнения: 1501
Рейтинг: 1699
Регистриран на: Пон Юни 02, 2008 8:53 am
Местоположение: Sofia

Re: Какво бихте променили в байка си, за да стане по-удобен?

Мнениеот Ride_or_Die » Нед Ное 29, 2009 7:02 pm

Да таке е. Исках да кажа че ако имаш две еднакви на рамер лапи но едната е 8 лв а другата 50 не мисля че ще усетиш разликата. Е ако скочиш два метра във въздуха и се приземиш на предна гума може и да я усетих и то много стабилно особена с лапа за 8 лв. :D
Ride_or_Die
 
Мнения: 151
Рейтинг: 992
Регистриран на: Чет Окт 08, 2009 8:56 pm

Re: Какво бихте променили в байка си, за да стане по-удобен?

Мнениеот Ozzie » Нед Ное 29, 2009 9:02 pm

@Ride_or_Die
Моля те, спри да пишеш глупости.
Очевидно не си разбрал по никакъв начин идеята на автора на темата.
По-добре с хубава жена на надуваем матрак, отколкото с надуваема жена на хубав матрак...
Аватар
Ozzie
 
Мнения: 12470
Рейтинг: 1698
Регистриран на: Сря Мар 31, 2004 10:13 pm
Местоположение: Варна

Re: Какво бихте променили в байка си, за да стане по-удобен?

Мнениеот novice » Нед Ное 29, 2009 9:16 pm

Stancho написа:Това за удобството много зависи от стила на каране и най - добре се преценява с усъвършенстване на една рамка или комбиниране на 2-3 в едно... Просто тук е повече вариянта проба - грешка. Основните предпочитания за определените стилове всеки ги знае, така че без готов продукт или план няка как да се каже какво може да се промени към по - удобно. Така че автора може да даде един план и ще си говорим всички тогава. ;)

Идеята е рамката да се изработи от карбон, за да е максимално лека. Ако е карбонова, с познатите засега технологии трудно би била дастатъчно здрава, за да конкурира алумиева DH рамка. С това искам да кажа, че каквото и да измисля, едва ли към момента с познатите ни технологии бих бил способен да сътворя нещо, което да е еднакво добро са ХС и DH. Ако пък е за АМ, пак няма да е сред топ-образците в последните 2 дисциплини.
Чудех се обаче дали няма да се хареса рамка, която да има възможност за реглаж на разтоянието между челната тръба и седалковата тръба, т.е. да се елиминира нуждата от производство на различни размери рамки. Чисто и просто рамката да се изработи така, че да се разтяга на дължина, без да се променят ъглите от геметрията и. 2-те носещи тръби, свързващи челото и седалковата тръба да се направят като бутала, които да се разтягат и да се свързват преди челото в шарнирна сглобка, която ще помогне ъгъла при челото да се запази, независимо колко голяма е рамката. Ако говорим за DH байк, то той е добре да е chopper like - дългоходова вилка, високо, но не прекалено и дръпнато назад кормило, дръпната назад и ниска седалка, за да се изнася центъра на тежестта при нужда още по назад. Седалковата тръба също може да се направи подвижна във вертикална посока, а защо не и в хоризонтална(между другото има такива рамки и в момента).Лапата... не ви ли се е искало понякога да имате лапа, която да може да променя дължината си?! Или с това да променя и височината на кормилото без нужда от кълцане на стержена/смяна на вилката и спейсъри?
Другото за което си мисля, след консултация с bikerider, е умората предизвикана в коленете от смяната на позицията на седалката. Там май има какво да се оптимизира.
Колкото до забележката на колегата рс, за рамките RAM, те са си удобни, стига да си избереш подходящия размер. Никой не може да ти помогне, ако качиш някой лунгур на 17" с къса лапа или пък някой рапончо на 19 инча с 6см лапа...
Люлеенето на рамките се минимализира с шок с платформа, макар че има рамки с толкова лоша геометрия, че и това при тях не помага. Пример - RAM AM 2005 с настройка за максимален ход на кобилицата - въпреки шока с платформа, те такова люлеене на друг байк няма!
Скоростите - ами доста непрактично си е наличието на толкова много открити венци, висящ отзад обтегач, който може да бъде прекършен в някой камък. И за в бъдеще вероятно образците подобни на Drag G9 ще бъдат по-скоро масови, отколкото единични и екзотични бройки.
Ride_or_Die, да те питам, за каква функционалност говорим, ако след каране те боли зверски гърбът или коленете?! Не мислиш ли, че удобството и функционалността са брънки на 1 верига?
Последна промяна novice на Нед Ное 29, 2009 9:30 pm, променена общо 1 път
Изображение
Аватар
novice
 
Мнения: 1021
Рейтинг: 1960
Регистриран на: Вто Сеп 06, 2005 9:54 pm
Местоположение: Bulgaria, SF

Re: Какво бихте променили в байка си, за да стане по-удобен?

Мнениеот рс » Нед Ное 29, 2009 9:30 pm

Аз имам карбоново колело, което е много здраво - но тежи колкото алуминиево някъде. Пластмасата е дебела милиметри, не е като онези люспи по половин милиметър. Това по отношение на здравината на фибропластите.
На рам съм пробвал нужния за мен размер, и не само на рам. Ъгълът на тръбата на седалката, направен много малък, няма как да се компенсира. Средното движение остава твърде напред и това предизвиква прекалено сгъване на гърба или прекалено изправена стойка. И или те боли гърба и се уморява какво ли не, или при въртене не може да си ползваш тежестта на горната част на тялото. По-несериозните велосипеди, за леко каране, обикновено са с по-малък ъгъл и къса горна тръба.
Донякъде има решение, с подвижна тръба на седалката - да се мести напред и назад по няколко сантиметра. То всъщност и сега седалката им 5 см ход, значи просто рамките за сериозно въртене са си с по-голям ъгъл.
Днес видях една Рам с мека задница и нейният ъгъл беше по-добре от онези твърдите. Може би човека беше сложил дъга пружина (шок).
Правилник:
И император на форум да си, все тая.
рс
 
Мнения: 419
Рейтинг: 1610
Регистриран на: Чет Апр 16, 2009 8:14 pm

Re: Какво бихте променили в байка си, за да стане по-удобен?

Мнениеот novice » Нед Ное 29, 2009 9:41 pm

Като стана въпрос за ъгли. Би било интересно, ако дори ъгълът на седалковата тръба може да се променя. Въобще идеята е цялата рамка да бъде нещо, което собственикът да може да настрои според собствените си физически нужди и според стила си на каране.

рс, това с теглото като пример за лоша карбонова рамка ли го даваш? Един вид няма нужда от карбонови рамки, ако разликата между тях и алуминиевите е толкова малка, а здравината е в полза на вторите? За ХС рамка ли говорим? Давай да сравняваме конкретни цифри за тегло, че така няма смисъл да говорим.
Изображение
Аватар
novice
 
Мнения: 1021
Рейтинг: 1960
Регистриран на: Вто Сеп 06, 2005 9:54 pm
Местоположение: Bulgaria, SF

Re: Какво бихте променили в байка си, за да стане по-удобен?

Мнениеот vpravov » Нед Ное 29, 2009 10:31 pm

Доста рамки, вилки и тн. смених................. , но все нямаха вагина! :dontknow:
Изображение
Аватар
vpravov
 
Мнения: 1278
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Май 09, 2005 8:51 am
Местоположение: София

Re: Какво бихте променили в байка си, за да стане по-удобен?

Мнениеот veskoz » Нед Ное 29, 2009 11:50 pm

Цената :deal:
Сервизът за моя велосипед! http://www.velo09.com
Аватар
veskoz
 
Мнения: 4508
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Дек 29, 2007 12:30 pm
Местоположение: София

Re: Какво бихте променили в байка си, за да стане по-удобен?

Мнениеот Stancho » Нед Ное 29, 2009 11:51 pm

Според мен настройваща се рамка не е добър избор, защото връзките трябва да са много масивни и много трудно ще се направят да са леки и издръжливи... Аз бих предложил да се направи ръчно производство, което да позволява променяне на параметрите при производство, защото една такава рамка със възможност за регулиране по сумати начини и на основни места няма да е най - удачното. Все пак тези от Specialized/Giant и други само се чудят какво ново да правят така че съм сигурен, че щяха да го направят ако беше надеждно. Иначе нямаше да има лапи, седалкови тръби и всякакви такива допълнителни части, които тежат и усложняват нещата... Помислете от тази страна първо, иначе идеите са добри, но надали и приложими... Аз лично в шарнирните връзки при челото виждам една част, която трябва да е ултра тежка и здрава или лека и чуплива. Там лесно може да се отвори луфт и ще е като сгъваемо колело, което трудно ще осигури конкурентни тегло и здравина. Ако имате идея как да преодолеете това с удоволствие ще го тествам - идеята е добра като идея. Като насока погледнете колелата със шок на горната тръба (мисля че бяха на santa cruz или cannondale).

Успех от мен.
Аватар
Stancho
 
Мнения: 1501
Рейтинг: 1699
Регистриран на: Пон Юни 02, 2008 8:53 am
Местоположение: Sofia

Re: Какво бихте променили в байка си, за да стане по-удобен?

Мнениеот novice » Пон Ное 30, 2009 12:09 am

Ами радвам се, че има поне 2-ма, който пишат сериозно он топик! И мен лично шарнирите ме притесняват, откъм здравина, но пък докато не се направи прототип, който да се тества, всяка идея не струва и 5ст. Иначе темата почна да става като оная басня за Форд, когато го попитали от какво се нуждаят хората, а той им отговорил, че ако ги е питал, какво е трябвало да произведе, щял да им продава "бързи коне"... Та общо взето целта е да разбера, доколкото е възможно, кои са най-неудобните детайли в един байк и по възможност да ги отстраня или модернизирам. А хипотетичните ми предложения са свободни да се коментират и ще се радвам ако стане дискусия!
vpravov, оценявам чувството ти за хумор, но не в тази тема с несериозните изцепки, вече помолих! Иначе това е за теб http://img522.imageshack.us/img522/7040/039podborka.jpg :D
Последна промяна novice на Пон Ное 30, 2009 12:33 am, променена общо 2 пъти
Изображение
Аватар
novice
 
Мнения: 1021
Рейтинг: 1960
Регистриран на: Вто Сеп 06, 2005 9:54 pm
Местоположение: Bulgaria, SF

Re: Какво бихте променили в байка си, за да стане по-удобен?

Мнениеот рс » Пон Ное 30, 2009 12:19 am

Абе на мене ми трябва едно колело, на което тръбите на рамката, без задните, да са на болтове - че да го пъхам лесно по самолетите.
Мисля, че рамка с променливи размери не може да се направи без усилия и цена като за комплекта от заместваните размери. Идеята за променлив ъгъл на седалката е възможна, но удължаващи се тръби е трудна/скъпа работа. И една мърдаща лапа ще е границата на разумната конструкторска фантазия.
Ако ще се правят щуротии да се резне дупка и да има кутийка за инструментите и помпа и лепенки в рамката. Долната тръба се ползва за това, със стени на отделението, които компенсират отслабването от рязането на долната страна на тръбата. Така изглежда да са натикани батериите на електрокара nikolaj. Електроколелото.
Правилник:
И император на форум да си, все тая.
рс
 
Мнения: 419
Рейтинг: 1610
Регистриран на: Чет Апр 16, 2009 8:14 pm

Re: Какво бихте променили в байка си, за да стане по-удобен?

Мнениеот vpravov » Пон Ное 30, 2009 10:57 am

novice написа:vpravov, оценявам чувството ти за хумор, но не в тази тема с несериозните изцепки, вече помолих! Иначе това е за теб http://img522.imageshack.us/img522/7040/039podborka.jpg :D


Защо мислиш, че съм несериозен? Принципно съм си доволен от колелото с изключение на гореописаното и теглото му. Нямам аргономични проблеми с него, тъй като съм си го сглабял да ми е удобно. Имам лек проблем, решението на който хората отдавна са измислили, въпроса е кога ще извадя кеша да си купя сравнително скъпия компонент. Всичко пак опира до "за толкова пари - толкова". С удоволствие бих карал АМ колело изцяло от титанови сплави, максимално леко, здраво и тн., но не мога да си го позволя. На практика, стига човек да е наясно какво иска да кара, къде иска да го кара и най-вече с какъв бюджет разполага, просто се гони оптималния компромис. А най-добре повече от едно колело. Говориш например за рамка, на която може да се променя геометрията. Не бих си я купил. Първо защото със сигурност ще е по-тежка от нормална рамка, изработена от същия материал и подходяща са ръста ми. Второ - процеса на производството и ще бъде по-скъп, съответно цената висока. Трето - не се виждам да седна в планината и в зависимост от терена, който предстои - да тръгна да си играя да променям геометрията на колелото. Изобщо подобна рамка ще е интересна за зяпане и цъкане с език, но до там. Колкото до стърчащите обтегачи и тн. и това е измислено, ама колко тежи и колко струва!!! Същото важи и за лапи с променлив ъгъл и тн. Ако знаеш какво точно ти трябва ще си го намериш. :agree:
Изображение
Аватар
vpravov
 
Мнения: 1278
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Май 09, 2005 8:51 am
Местоположение: София

Re: Какво бихте променили в байка си, за да стане по-удобен?

Мнениеот codename47 » Пон Ное 30, 2009 12:02 pm

в момента разликата между различните рзмери на един модел са единствено в ТТ, т.е. reach/stack , т.е. ако искаш да правиш колело за различно високи хора запазвайки сегашните тенденции само правиш тръбата свързваща както каза челната и седалковата рзтягаща се... Ако искаш обаче да запазиш съотношението на геометрията на нисък спрямо висок според мен трябва да се променят и другите параметри на рамката - ъгъл седалкова(защото при "по-голям" крак за да се запази неутрална позиция на крака спрямо педала трябва да се отмества седалката много назад), chainstay, HA и т.нт.
пп. примерно при Titus Motolite размерите S, XS са с по-малък шок 165 вместо 190 на горните размери - коефициента на окачването става по-голям, би трябвало да е добре за по-леки...
Ако приемете ограниченията си, ще успеете да ги прескочите и да минете отвъд тях!
Аватар
codename47
 
Мнения: 2295
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Май 13, 2006 9:19 pm
Местоположение: София

Re: Какво бихте променили в байка си, за да стане по-удобен?

Мнениеот novice » Пон Ное 30, 2009 10:53 pm

vpravov написа:Защо мислиш, че съм несериозен? Принципно съм си доволен от колелото с изключение на гореописаното и теглото му. Нямам аргономични проблеми с него, тъй като съм си го сглабял да ми е удобно. Имам лек проблем, решението на който хората отдавна са измислили, въпроса е кога ще извадя кеша да си купя сравнително скъпия компонент. Всичко пак опира до "за толкова пари - толкова". С удоволствие бих карал АМ колело изцяло от титанови сплави, максимално леко, здраво и тн., но не мога да си го позволя. На практика, стига човек да е наясно какво иска да кара, къде иска да го кара и най-вече с какъв бюджет разполага, просто се гони оптималния компромис. А най-добре повече от едно колело. Говориш например за рамка, на която може да се променя геометрията. Не бих си я купил. Първо защото със сигурност ще е по-тежка от нормална рамка, изработена от същия материал и подходяща са ръста ми. Второ - процеса на производството и ще бъде по-скъп, съответно цената висока. Трето - не се виждам да седна в планината и в зависимост от терена, който предстои - да тръгна да си играя да променям геометрията на колелото. Изобщо подобна рамка ще е интересна за зяпане и цъкане с език, но до там. Колкото до стърчащите обтегачи и тн. и това е измислено, ама колко тежи и колко струва!!! Същото важи и за лапи с променлив ъгъл и тн. Ако знаеш какво точно ти трябва ще си го намериш. :agree:

Ако водехме този разговор около 40г. по-рано и някой предлагаше на твърда рамка да се слага окачване, сигурно пак щеше да кажеш, че би било интересно за цъкане с език, но не и за да се ползва. Е, от някъде трябва да се започне, нали? Май си говорим за това, че би си купил всичко, стига да е модерно и останалите да го ползват масово. Иначе, дори да се направи така, че да работи, си остава авнагард... за теб.
Може ти да не виждаш смисъл да седнеш в планината и да настройваш еди какво си, обаче много хора си купуват вилки, шокове и рамки с опции за настройване и не само, че ги купуват, но и се възползват от тях... така че, радвам се на мнението ти - винаги имановаторски настроени и по-консервативни мнения, щом се касае за нещо ново.
Иначе по тая логика и резервна гума няма смисъл да си носиш с теб - като спукаш, ма къде сега ще вадиш дисаги да я сменяш в планината, качил си се до горе, спукал си я там... ей ми голяма работа сега, ще го влачиш надолу, да я смениш... :evil:
Изображение
Аватар
novice
 
Мнения: 1021
Рейтинг: 1960
Регистриран на: Вто Сеп 06, 2005 9:54 pm
Местоположение: Bulgaria, SF

Re: Какво бихте променили в байка си, за да стане по-удобен?

Мнениеот vpravov » Пон Ное 30, 2009 11:45 pm

Подценяваш ме. На 33 години и с две деца, се радвам на редките възможности да карам, а не на колелото което карам. Какво е модерно не ме интересува изобщо, затова и не робувам на търговски марки. От друга страна тази година ми е дванайстата, откакто този спорт ми е влезнал под кожата и определено съм вече доста по-наясно с това какво и как искам да чувствам върху колелото си. Определено мога да оценя хубавия хардуер и удобствата от него, но отдавна съм се убедил, че той не е всичко. Всичко е въпрос на някакъв компромис и човек трябва да открие неговия. Това с вагината, беше шега само наполовина. Това удоволствие е единственото, което колелото не може да ми даде и което би било някакъв радикален скок. Преди 40 години, дори и да бях роден, нямаше да водим подобен диалог, най-малкото защото планинското колоездене още не се е зародило, а за шосейното колоездене окачването не е необходимо и не би дало съществени предимства(освен може би на БГ пътищата). Разгледай пак тази тема и ми кажи, какво по-невероятно искаш да създадеш и дали то пак няма да е някакъв компромис. И ми кажи дали смяташ, че е възможно да се създаде съвършения байк. Аз смятам, че съвършени неща в този живот няма! :agree:
Изображение
Аватар
vpravov
 
Мнения: 1278
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Май 09, 2005 8:51 am
Местоположение: София

Re: Какво бихте променили в байка си, за да стане по-удобен?

Мнениеот novice » Вто Дек 01, 2009 12:07 am

Колоездене има, планинското се заражда горе-долу точно там, преди 40 години. Е, със сигурност велосипедите не са приличали на днешните модерни аналози. Не ме разбирай погрешно, под "модерно" не разбирам да си жертва на модата. Имах предвид, че хората нормално обикновено подхождат скептично към една нова идея, ако не я видят материализирана и работеща. Съответно най-често се въздържат да я изпробват, докато не се докаже масово.
Идеални неща трудно, да не кажа е невъзможно да се създадат. Това е едно от първите неща, които ни набиват в съзнанието, като дизайнери. Когато решиш 1 проблем, поглеждаш и излиза друг и после 3-ти... и няма край!Въобще съвършенството е нещо относително и търпи забележки.
Темата, която посочи е забавна, но няма нищо общо с това което имам за цел. Целта ми в случая е да се минимазира до максимум дискомфортът, умората при каране. Не ми казвай, че поне второто го няма! Дали чрез регулируема геометрия, дали чрез модификация на отделни компоненти и олекотяване на целя байк, дали чрез нещо друго, това е основната цел в случая. Не създаване на неработещ но достоен за цъкане с език музеен експонат. Да, може някои от нещата, които споменах да изглеждат твърде неприемливи, но ако имаш възможност, запознай се с науката евреистика! ... тогава би се хванал за главата от получените решения! :D
Пожелавам ти безаварийно и със здраве да караш още дълго! Коленете обаче и умората в тях при каране са 1 от нещата, които може да се минимизира. Защото трупането на умора и преумора с времето оставя някои непоправими последици. Другото разумно нещо за мен, над което има поле за действие е дължината на рамката и позицията на седалката спрямо оста на средното, както рс и vpravov вече споменаха.
Изображение
Аватар
novice
 
Мнения: 1021
Рейтинг: 1960
Регистриран на: Вто Сеп 06, 2005 9:54 pm
Местоположение: Bulgaria, SF

Re: Какво бихте променили в байка си, за да стане по-удобен?

Мнениеот vpravov » Вто Дек 01, 2009 12:34 am

@novice в момента ще пиша съвсем кратко, че искам да си лягам.

И в момента инженерите и дизайнерите, с помощта на анатоми, мислят върху тези проблеми. И винаги правят някакъв компромис, поради някакви цели. Виждаш, че при различни фирми, дължината на ТТ при еднакъв размер и показатели на окачване на рамка е различен, както и други показатели по геометрията. И в момента колелата имат доста опции за настройка, според конкретния ръст, вкус и тн.(дължина на лапа, положение и ъгъл на седалката и тн.). При развит пазар с достатъчно информация, потребителя има възможност от избор от марки и инженерни решения. Нашият пазар, за съжаление, не е такъв. Без да искам да те засегна, анкетата ти ми напомня за нескопосан опит за пазарно проучване. Но не е коректно зададен въпроса, най-малкото защото предразполага "Петко" да ти каже, че много му се иска онтариото му да става за DH. Колкото до болките в коленете, в повечето случаи са вследствие, че на "Петко" никой не му е обяснил( или той не е повярвал - лудо младо) с какъв размер рамка или колко висока седалка да кара! :agree:
Изображение
Аватар
vpravov
 
Мнения: 1278
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Май 09, 2005 8:51 am
Местоположение: София

Re: Какво бихте променили в байка си, за да стане по-удобен?

Мнениеот novice » Вто Дек 01, 2009 12:53 am

Може и за това да ти напомня, само че не съм ортак с родните производители, а ако бях, едва ли щях да пиша тук! ( в тази връзка не гледай аватара, той е по-скоро показ на графично оформление, отколкото реклама - можех прескпокойно вместо ОВЕН и името да си напиша):D Лошо няма, както казах, ако много се вслушвам в това, какво искат потребителите, ще стане като с Х. Форд и вместо подобрени версии на съществуващото, ще предлагам "бързи коне"... :D
Попитах, за да науча от първа ръка, кое е неудобно и най-належащо за промяна. Не че не можех просто да отворя гугъл и да прочета за ергономичните неудобства на съвременните велосипеди. Да си напиша проекта колкото да отбия номера и да забравя, но не е там работата. И винаги ще се намери някой да каже, че и сега всичко си му е удобно и нужда от повече промени няма. И това не ме засяга, спокойно! Само че ако се слуша подобна логика, трябва да си стоим на 1 място и да не мърдаме. С колите е същото - караме огромни метални консервни кутии, които повече заемат място и топлят атмосферата, отколкото вършат работа. Обаче заради интереси и подобни изказвания същите не са променени вече може би 1 век... Концепцията на управление не е мръднала и на йота, въпреки всички модерни технологии и то главно защото човекът по природа е консервативно създание. Трудно се доверява без да е видял и пипнал. С велосипедите е същото - основната концепция е консервативна и не е мръднала с години, въпреки, че може и да не енай-подходящата. Има много спорове по въпроса и за позата на каране - дали да си свит на 4, както е сега или да е полулежаща?! И ако другото се докаже по един или друг начин или се нанесат изменения в сегашната поза с доказано положителен резултат, много набързо скептиците ще запеят нова песен.
Колкото до проучването на родните компании - съмнявам се, че някой си играе да прави такова, по-скоро се гледа отвън и се действа на принципа "проба-грешка". Заради което и нищо еволюционно за тоя бизнес не тръгва от нас! :agree: :D
Изображение
Аватар
novice
 
Мнения: 1021
Рейтинг: 1960
Регистриран на: Вто Сеп 06, 2005 9:54 pm
Местоположение: Bulgaria, SF

Re: Какво бихте променили в байка си, за да стане по-удобен?

Мнениеот рс » Вто Дек 01, 2009 9:45 am

След като разработиш рамката за каране (каране е различно от спускане, някои бъркат терминологията) - удължена горна тръба и по-изправена седалкова, може да помислиш и над оформянето на пространството между задната гума, седалковата тръба и венци/верига. С подходяща форма на тръбите може да се насочи потока от боклуци наляво. Ползата е ясна. Може да се сложи и миникалник до венците. Ефектът е чудесен, аз ползвам такива дреболии.
И за калниците има хитрини, но не знам не са ли патентовани вече - канали за водата и по-обмислена форма.
Правилник:
И император на форум да си, все тая.
рс
 
Мнения: 419
Рейтинг: 1610
Регистриран на: Чет Апр 16, 2009 8:14 pm

Re: Какво бихте променили в байка си, за да стане по-удобен?

Мнениеот рс » Чет Дек 03, 2009 1:15 pm

novice написа:Колкото до забележката на колегата рс, за рамките RAM, те са си удобни, стига да си избереш подходящия размер. Никой не може да ти помогне, ако качиш някой лунгур на 17" с къса лапа или пък някой рапончо на 19 инча с 6см лапа...

Ето къде намерих истината за моя рамка. Съвпада точно с това, което съм установил от опит.
Standover Height Range 31.4 - 32.1 inches Земя - средата на горната тръба в средата и. Не определя стойката на велосипедиста, но отчитането на следващият размер има почти пренебрежима зависимост от този.
Virtual Top Tube Length 26.1 - 26.5 inches От центъра на седалковата тръба до центъра на челната. Много важен размер за правилната стойка, която пък е свързана с натовареността на карането.
Stem Length 11.2 - 12.8 cm Челна тръба
BB-Saddle Position 77.0 - 78.5cm Височина на седлаката от средното движение
Saddle-Handlebar 60.8 - 62.4 cm Преден край на седалката до кормилото в средата му.
Не се дава ъгъл на седалковата тръба, пазят си го. Аз си го знам обаче :popcorn:
Веднага си купувам РАМ с подобни размери, задължително е да спазят първите три, по-малките стойности (те са за твърда рамка).
За съжаление такива рамки са рядкост по магазините. Хората си го казват - има колела за каране и колела за масовия потребител за веселба.
По този повод търся цяла или повредена желязна рамка от старо добро колело и мисля да хвана флекса и електрожена малко :eyebrow:
А, да - открих, че съм висок 187,5 някъде и имам дълги крайници.
Правилник:
И император на форум да си, все тая.
рс
 
Мнения: 419
Рейтинг: 1610
Регистриран на: Чет Апр 16, 2009 8:14 pm

Re: Какво бихте променили в байка си, за да стане по-удобен?

Мнениеот codename47 » Чет Дек 03, 2009 2:03 pm

това от калкулатора на competitivecyclist ли го взе? Stem Length е дължината на лапата, не на челото. Standover всеки пройзводител си го мери на различно място и обикновенно не споменава къде. Ъгъла на седалковата тръба може и да ти е променлив с височината на седалката...

по темата-автора може да вземе още нещо предвид което намрерих преди малко:
And for TALL RIDERS.
"A few other observations. Tall riders generally have longer legs in relation to their body length than do average height riders. For example, I am currently coaching a young rider who is 6ft 3ins tall, whereas I am 5ft 9ins. As you can imagine, when we stand his head is much nearer the clouds than mine. Not so when we sit, there is less than 2ins difference in sitting height. Of this extra leg length in tall people, the thigh is often a greater proportion of the total than with average height people. This means that to get the knee above the centre of the pedal spindle when the cranks are horizontal, tall riders with very long legs usually have a shallow seat angle. In the case of your rider it sounds like the ratio of his thigh length to lower leg length is about 1.3 to 1, whereas the average height rider has a ratio of about 1.1 to 1 (see "Road Racing" by Hinault and Genzling). As a contrast, I once met a rider who was 6ft 4ins tall with a thigh to lower leg ratio of about 0.9 to 1. For him to get his knee over the pedal spindle he used a seat angle of 75 degrees.

Tall riders with long legs and short bodies can sometimes encounter problems with backache. For example, a combination of long thigh, shallow seat angle, short body and the handlebar stem well down in the head tube can mean a more acute angle between thigh and body when the leg is at the top of the pedal stroke. For some riders this can put excessive strain on the muscles on the back of the thigh that help drive the thigh downwards, leading to backache. I seem to remember Alexi Grewal (the American rider who won the 1984 Olympic road race) saying that he encountered this problem and only solved it when he went to a steeper seat angle than had been previously suggested from his body measurements. This just goes to illustrate that you cannot go by formulas alone when dealing with individual riders. They just help you get into the right ball park, after that you need to find out whereabouts in the ball park suits you best." - http://www.cptips.com/bkefit.htm
т.е. при използване на еднакви курбели и еднакъв ъгъл на седалковата тръба по-високият може да има проблем с "центрирането" на коляното над педала, което може да се коригира с по-малък седалков ъгъл. Т.е. за твоята концепция може да вземеш и това впредвид.
Ако приемете ограниченията си, ще успеете да ги прескочите и да минете отвъд тях!
Аватар
codename47
 
Мнения: 2295
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Май 13, 2006 9:19 pm
Местоположение: София

Re: Какво бихте променили в байка си, за да стане по-удобен?

Мнениеот рс » Чет Дек 03, 2009 3:06 pm

Позиционирането на коляното над оста на педала изглежда не е полезен метод и ако заради него се премести седалката назад не е добре.
Тези мерки са от този сайт, който казваш. Заинтересуваха ме, понеже се припокриват с моите наблюдения. Най-вече удължаването на рамката и скъсяването за високи и за ниски.
Правилник:
И император на форум да си, все тая.
рс
 
Мнения: 419
Рейтинг: 1610
Регистриран на: Чет Апр 16, 2009 8:14 pm

Re: Какво бихте променили в байка си, за да стане по-удобен?

Мнениеот Pr3d4t0R » Пет Дек 04, 2009 3:52 pm

Аз промених всичко - смених го : - )

Най-важното в един байк е рамката. Тя е базата за следващи настройки. Тъй като повечето хора при първа покупка на байк въобще не са много наясно какво им трябва, entry level байковете са с такава геометрия, че позицията е по-изправена - по-къса горна тръба, което е удобно за спокойно и лежерно каране.

Аз започнах с Аполон. Висок около 183 см. и ми бе много удобен. Разполагах със средства и реших да продам Аполона и да го сменя с ХТ2 заради неговата "легендарност" и добро съотношение (за нашия пазар) клас части - цена. Е, тогава почнаха мъките. С дълга лапа ме боляха раменете, а с къса от време на време кръста и също не може и не може да се върти с това колело - по-добре се чувствах като го бутах. В последствие се зачудих - добре де, каква е причината на повечето скъпи твърди рамки (изключвам тези за DJ и малкото за FR) ъгълът на седалковата тръба е около 72-73, а при РАМ-ът е 68 :bigeyes: Така и не разбрах какво е искал да спечели дизайнера на ХТ-2ката с тези ъгли.

Приятел ми показа тази статия - http://www.peterwhitecycles.com/fitting.htm където е обяснено на простичък английски основните положения при различните стойки върху велосипед.

В момента рамката ми е Univega Aplpina HT - е не знам дали ще ми повярвате, но разликата с ХТ-2ката бе все едно от Опел Корса да се кача Порше Боксер със спуснат гюрук. Не съм тренирал, но вече има желание да се боря с почти всички баири, само и само да остана на педалите. При спускане се усеща разлика от по-дългото междуосие, което дава стабилност, но пък байкът завива малко по-трудно.

Изводът - всеки трябва да знае какво е добре за него ; - )
Аватар
Pr3d4t0R
 
Мнения: 4043
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 10:07 am

Следваща

Назад към Анкети

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 2 госта