Metel написа:Моушън Контрол-а има бавна компресия и гейт, но в някои случаи няма гейт. Бързата компресия се регулира от шимстак-а. Мишън Контрол-а има бавна и бърза компресия, гейт и флъдгейт(Само при тотем и лирик-заключване).
Motion control е доста общо понятие и написаното не е вярно или е вярно само при определени случаи.
В различните модели Boxxer има всички разновидности на системата.
Винаги има FloodGate, винаги има Bottom Out и винаги има Compression (не бих я нарекал конкретно Low Speed). Rebound-а е Port Oriface и има една настройка долу. Стойностите им могат да се регулират, дори и да няма настройка за това.
Във вилката е реализирано по следният начин:
Rebound - еднопосочен клапан, който позволява свободно преминаване на маслото при сгъване на вилката и Port (отвор) с шиш за реглаж на дебита - респективно скоростта на разгъване. Системата е простичка но присъства минусът, че каквото и да се случи вилката ще се разгъва с една скорост - независимо от типа на препятствията, приложеният натиск или позицията в хода. Същата система най-често се среща при продуктите от серията Duro(lux) на SR Suntour например.
Compression - MoCo Unit, при който има външна настройка на началното хидравлично съпротивление (гасене), праг на отваряне/"отключване" (Floodgate) и бутало с Variable Oriface система (High Speed/Black Box Shim Stack - при някои модели) настроена да задържа вилката след като се отпусне началното хидравлично съпротивление и преди да стигне нивото на маслото достатъчна височина, за да се включи съпротивлението на продънване (Bottom Out).
При конкретната вилка от темата (Race 2010) реализацията включва една основна полимерна пружина (черната при Boxxer "пишка" - розова при по-малките вилки), която противодейства на буталце с 3 отвора. На него има елемент за настройка, който плава заедно с буталцето нагоре/надолу. Елемента за настройка регулира началното хидравлично съпротивление спрямо настройката отгоре (синя), и колкото по-затворени са отворите под този елемент чрез неговата позиция, толкова по-голямо е съпротивлението, респективно скоростта на сгъването в началото от хода. тук става въпрос за началото на хода нагоре независимо от това в каква позиция от хода се намира вилката, например този реглаж ще влияе на съпротивлението при сгъване от 200 към 190мм оставащ ход, по същият начин както ще влияе при сгъване от 20 към 10мм оставащ ход, и съпротивлението ще е еднакво, като системата се reset-ва при разгъване (това може да е малко объркано, но... да

). Когато вилката се сблъска с по-голям удар изискващ амортисьора да се сгъне по-бързо дебита на движещото се нагоре масло превишава възможностите на отвора с настройката. Това избутва цялото бутало нагоре заедно с елемента за настройката а на това движение противодейства полимерната пружина. Следващата стъпка е FloodGate-а. При определен реализиран ход на буталото (регулируем при някои вилки с златист регулатор отгоре а при труги фабрично настроен) елемента за настройка на началното съпротивление/compression спира да се движи, ограничен от настройката Gate-a. Когато това се случва основното бутало продължава да се движи нагоре, но вече с открити всички отвори (преди този момент елемента за настройка ги е закривал). При разкрити отвори маслото може да преминава с по-голям дебит (позволява на вилката да се сгъне по-бързо). За да не се позволи на вилката да се движи/сгъва неконтролируемо, и ефективно да гаси/разсейва ударите при конкретната вилка има монтирано бутало с Variable Oriface (променлива големина на отворите). При тази система маслото преминава през буталото с определен дебит, а когато се наложи да премине с по-голям дебит/скорост се огъват шайбите, които действат като листова пружина. Отворите, досега прикривани от шайбите, се уголемяват/увеличава се дебита и вилката се сгъва по-бързо. Същевременно енергията нужда да огъне шайбите е равна на енергия разсеяна от удара/бабуната. При разгъване маслото изтича обратно през това бутало транзитно през успоредна верига (отделни отвори с еднопосочен клапан и има функцията на гумен еднопосочен клапан). При разгъване също така маслото трябва да се върне през първото бутало, което обаче вече се е Reset-нало и лежи на елемента за настройка - поради това на същият елемент му е позволено да се отваря надолу с пренабрежимо малко съпротивление (действайки като своеобразен еднопосочен клапан).
Остана съпротивлението на издънване (Bottom Out), и както всичко останало, то също не е от най-простите. При другите систем това съпротивление създава своеобразна прогресивност, която увеличава съпротивлението през хода на вилката спрямо реализираният ход (да се разбира, че в най-разгънато положение съпротивлението ще е едно а в най-сгънато ще е по-голямо като прогресията ще расте еднакво спрямо хода - ако рабирах от математика щях да кажа нещо за функция, константа и т.н.). При Motion Control са добавили едно "зависи". Отгоре има конусовидно уплътнение (не знам как се казва, но съм чувал да го наричат и уплътнение за високо налягане). Функцията на това уплътнение е да позволи вилката да е малко по-адаптивна, като променя прогресивността спрямо ситуацията а не спрямо реализираният ход, както при другите.
Какво се случва - Ами това уплътнение работи като при помпите и когато има налягане под него то го задържа, а когато има вакуум (спада налягането) то се отваря/изравнява налягането. Защо да е толкова хитро - Защото позволява на вилката да удържа/разсейва големи удари (като тези при приземяване от скок/drop), като добавя тази прогресия, но елиминира Spike-а или сритването, която се получава при серия от препятствия. Как става това:
При приземяване имаме момент в който предната гума е напуснала земята и се е разгънала максимално. Това от своя страна значи, че хидравликата е в максимално разпуснато/ненатоварено състояние. При приземяване имаме единичен удар с голяма сила, който иска да сгъне цялата вилка наведнъж. В този момент уплътнението е затворило и под него се повишава налягането, а това от своя страна добавя съпротивление => разсейва от силата на удара и намаля шанса за Bottom Out (лично мен, като човек с грация на полета, като на застрелян лебед, това ме е спасявало от доста страшни ситуации) И понеже всички елементи са последователно силата която се разсейва от хидравликата е равна на силата с която противодейства полимерната пружина + силата, с която противодействат шайбите в Shim Stack-a + силата с която противодейства образувалата се въздушна камера от въпросното уплътнение, резултирайки в една МНОГО бавна вилка, която не позволява на ездача да закопае нос

Да обаче това цялото съпротивление не ни е полезно и ни изморява, когато караме на камъни или силно насечен терен. Какво се получава в този момент - Ако няма това уплътнение ами затворена система (както при повечето вилки), цялото това съпротивление, което имаме при сгъването описано горе ще го имаме при всеки камък или клон, а невъзможността на Rebound-a да освободи/разгъне вилката достатъчно бързо (заради простият си дизайн) ще значи, че при бърза серия удари вилката ще се катери нагоре във хода си и няма да се разгъва до момента в който образуваното налягане е по-голямо от силата на удара и това не заключи вилката (Spike-не/срита). Та тук е функцията на уплътнението - когато вилката започне да се разгъва след камъка налягането започва да спада, а клапана се отпуска. Това от своя страна намаля налягането и респективно намаля прогресията, като ефективно я изравнява до тази при разгънато положение/покой и по този начин елиминира хидравличното заключване породено от високото налягане.
И въпреки че звучи като брилянтна система има своят минус. Ако се настрои на много малък Gate има склонност да губи височина при серия от препятствия, заради невъзможността на Rebound-a да възстанови височината. Например при дълъг високоскоростен завой с напречни нарези на малки разстояния те започват да действат като стъпала а завоя като стълбище. Предната гума иска да се катери, но между стъпалата не може да се разгъне, и при всяко следващо стъпало тя губи височина. Понеже това е завой имаме постоянно натоварване от ездача и като съберем тези фактори идва момента в който вилката се е сгънала 10%, разгънала 7%, сгънала още 10% (общо 20%,) разгънала 7% (общо 14%) и загубихме 6% от височината на вилката за две ръбчета (процентните стойности са примерни и зависят от настройките и твърдостта на пружината).
Така в момента в който оставащият ход на вилката не е достатъчен да прегази следващото препятствие и не закопаем нос, като при сблъсък със една от бетонните саксии пред НДК например.
Това за Motion Control-а, а последното е едно от основаниата да си преправям моята MoCo вилка

Ако можете да си го представите не изглежда толкова сложно
