maxim98 е прав, но все пак е добре да знаеш какво точно ти предлага.
До вкарването на 10 скоростни системи в МТБ, Shimano ползваха команди и дерайльори с отношение, което наричаха 2:1. Реално не беше точно 2:1, а по-скоро 1.7:1 или казано по друг начин, за да се измести клетката на дерайльора с 1.7 мм, жилото се издърпваше с 1 мм. Хубавото на 2:1 системите, беше, че всички компоненити от всички групи на шимано бяха съвместими. Можеше да караш примерно дерайльор XTR с команди C30 без никакъв проблем. SRAM ползваха и ползват отношение, което наричат 1:1, въпреки че по-точно е 1.1:1 От там идваше несъвместимостта между команди и задни дерайльори на двете марки. (Има и серия команди на SRAM, предназначени за Шимано, но те не са важни в случая.) Проблема за Shimano дойде от това, че колкото повече ставаха венците, толкова по-малко трябваше да е движението на жилото за смяна на всяка предавка. При добра поддръжка и качествени брони и жила, това работеше до 9 скорости, но истината е, че много хора, не без основание твърдяха, че подхода на SRAM е по-добър и по-надежден и демонстрира значително по-голяма толерантност към състоянието на жилата и броните.
Явно инженерите на Шимано са стигнали до същия извод, защото с появата на новите 10 скоростни системи, промениха това отношение дърпане на жилото/движение на клетката (търговското им наименование е Dyna-Sys). Точното отношение не мисля, че е обявено, но е малко по-голямо от това на SRAM - примерно 1.2:1. Проблема за много потребители, дойде от това, че Шимано не пуснаха DynaSys команди за по-малко скорости от 10. Т.е. ако искаш да ползваш новите системи на Шимано, трябва да отидеш задължително на 10 скоростна система. Разни умници, обаче се сетиха, че за целта могат да ползват SRAM команди, каквито на пазара има и за 9 и за 8 скорости, като съвсем леко отдалечат мястото на закрепване на жилото от остта и по този начин да конвертират DynaSys към SRAM 1:1. Дали с изчисления, дали с проби, са пресметнали, че ако жилото се отдалечи с 6мм, системата заработва добре. Точно това е шайбата за която говори maxim98.
Ето ти една снимка - виж месинговото парче, добавено под болта за затягане на жилото.

Съществува и друг подход, но той е много по-унищожителен върху дерайльора - може да се конвертира DynaSys към старото Shimano 2:1 - като се промени захвата на жилото. При този вариант, ще можеш да ползваш командите които имаш, но ще трябва да дупчиш новия си дерайльор, което ще го направи трудно продаваем след време, ще трябва да повтаряш операцията при всяка смяна на дерайльор. Но пък този вариант е най-бюджетно ориентиран - няма да купуваш нищо друго освен дерайльор. Ето една снимка как изглежда направената конверсия:
