Предавателни числа и максимална скорост

Въпроси, коментари и дискусии за ХС велосипеди с ход на окачването до 130 мм, компоненти и екипировка за тях.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1000 / 1000 / 20

Предавателни числа и максимална скорост

Мнениеот Diabolikkant » Чет Ное 27, 2014 7:07 pm

В момента, най-бързата предавка на байка ми е 42/12, няколко пъти натискам здраво в града, поддържам 90 об/мин на педалите усещам че байка върви бързо, все пак е 29-ка, но усещам че байка може още. след малко разпитване тук-там стигнах до извода, че смислена максимална скорост за ХС МТБ може да се извади, като сменя курбели и касета, и да се разчита на разликата между старото и новото предавателни числа. новото предавателно число което търся е долу-горе максимума който се произвежда за МТБ - 48/11.

въпросът ми е, какви биха били реалните подобрения в максималната скорост, които бих могъл да очаквам на практика, с новото предавателно число, при 29 цолови капли. общото твърдение че байка ще е по-бърз го знам, идеята е дали подобрението на максималната скорост си струва играчката и парите.

не че не мога да си сметна и сам с калкулатора, ама на теория често излиза едно а на практика малко-по-различно от сметките с калкулатора
Diabolikkant
 
Мнения: 52
Рейтинг: 1120
Регистриран на: Нед Ное 02, 2014 5:14 pm

Re: Предавателни числа и максимална скорост

Мнениеот AmaTamA » Чет Ное 27, 2014 8:05 pm

бързината не се постига само с смяна на курбелите,трябва да смениш и вилката в твърда,добре е да минеш на в-брейк,и сликови гуми :beer:
AmaTamA
 
Мнения: 84
Рейтинг: 933
Регистриран на: Съб Сеп 07, 2013 5:01 pm

Re: Предавателни числа и максимална скорост

Мнениеот outfaced » Чет Ное 27, 2014 8:14 pm

Абе вас математика не са ли ви учили или не знаеш как се ползва калкулатор. 25% ти е увеличението и няма значение от каплите.
Каданс 90 на 42/12 е 40км/ч ... и викаш не стига за града :dontknow: ... и искаш 50км/ч
Изображение Изображение
продавам: разни неща
Аватар
outfaced
 
Мнения: 6057
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Юли 20, 2007 3:24 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Предавателни числа и максимална скорост

Мнениеот marsa » Чет Ное 27, 2014 8:56 pm

Има смисъл следващата ти касета да има 11. А курбела ако го смениш това по-скоро ще е безсмислено или дори ще има негативен ефект, тъй като по-голямата плоча върви като комбинацията с увеличени средна и малка. Т.е. ще ти промени и леките предавки. За XC MTB, което си казал че ти е целта, плоча 48 е рядко използвана. Това е по-скоро трекинг комбинация.

И тоя каданс 90 далеч не е някакво ограничение, особено пък ако говорим за кратки периоди, в които се движиш с 40-50км/ч.
Кучетата си Изображение, колелото си Изображение.
Аватар
marsa
 
Мнения: 3601
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Фев 02, 2008 4:27 pm
Местоположение: София

Re: Предавателни числа и максимална скорост

Мнениеот Diabolikkant » Чет Ное 27, 2014 9:15 pm

Каданс 90, имаш предвид, 90 оборота на педалите?

Карам бързо и динамично, и често по улиците не по тротоарите и настъпвам сериозно.

Не вярвам диаметъра на каплата да не оказва значение, нали окръжност с по-голям диаметър, има и по-голяма обиколка, което значи че за една пълна обиколка, изминава повече дистанция, и това би трябвало да добави още малко към максималната скорост, то вярно че разликата между 26 и 29 цолова капла не е голяма, но колкото и да е разликата пак се натрупва.

Математика съм учил, знам и калкулатор как се ползва, идеята е че пропускаш това, че обикалката е равна на диаметъра умножен по П - 3,14, откъдето ще дойде разлика, между максималните скорости, според диаметъра на каплите. да не са 50 км/ч а да са 52 - 53 км/ч....

В момента съм с хидравлични дискови спирачки, нямам намерение да минавам към V-Brake спирачки които са класове надолу. Тези спирачки спират и не питат.

Нямам ушета за V-brake спирачки, няма къде и как да се монтират.

Вилката ми има Preload ако почне много да се "лигави" винаги мога да натегна preload за да я втвърдя до известна степен

Вилката ми има suspension lock към който също мога да прибегна.

Гумите са ми достатъчно добри, и осигуряват необходимото ми сцепление, и добро поведение и добро спиране, така че те не са ми грижа.

Иначе за планината ще имам и 36 и 26 зъба предавки на курбелите, а на касетата, най-голямата ми предавка на касетата на задната гума ще е 34 зъба, така че имам от всичк по малко, така че и катеренето едва ли ще е проблем, с предавка 26/34

Имам и Suspension Lock към който също мога да прибегна за катерене
Diabolikkant
 
Мнения: 52
Рейтинг: 1120
Регистриран на: Нед Ное 02, 2014 5:14 pm

Re: Предавателни числа и максимална скорост

Мнениеот Diabolikkant » Чет Ное 27, 2014 9:17 pm

marsa написа:Има смисъл следващата ти касета да има 11. А курбела ако го смениш това по-скоро ще е безсмислено или дори ще има негативен ефект, тъй като по-голямата плоча върви като комбинацията с увеличени средна и малка. Т.е. ще ти промени и леките предавки. За XC MTB, което си казал че ти е целта, плоча 48 е рядко използвана. Това е по-скоро трекинг комбинация.

И тоя каданс 90 далеч не е някакво ограничение, особено пък ако говорим за кратки периоди, в които се движиш с 40-50км/ч.


моля приемай каданса не като ограничение а като ориентир....

ами сменям и касетата от 12 - 30 на 11 - 34 и разчитам това да компенсира за курбелите....
Diabolikkant
 
Мнения: 52
Рейтинг: 1120
Регистриран на: Нед Ное 02, 2014 5:14 pm

Re: Предавателни числа и максимална скорост

Мнениеот marsa » Чет Ное 27, 2014 9:27 pm

90 е оптимален среден каданс за цяло каране за средностатистически човек. Не е стойност, която трябва да се гони константно през цялото време във всяка ситуация от всеки.

Така че ако комфорта или конкретната нужда предполага да дигнеш малко оборотите, не се спирай заради "правилото".
Кучетата си Изображение, колелото си Изображение.
Аватар
marsa
 
Мнения: 3601
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Фев 02, 2008 4:27 pm
Местоположение: София

Re: Предавателни числа и максимална скорост

Мнениеот Diabolikkant » Чет Ное 27, 2014 10:02 pm

marsa написа:90 е оптимален среден каданс за цяло каране за средностатистически човек. Не е стойност, която трябва да се гони константно през цялото време във всяка ситуация от всеки.

Така че ако комфорта или конкретната нужда предполага да дигнеш малко оборотите, не се спирай заради "правилото".


да де, съгласен съм, просто приемайте каданс 90 не като ограничение или като цел а като ориентир, за да имаме някаква референция към която да се придържаме, за това споменавам каданс 90
Diabolikkant
 
Мнения: 52
Рейтинг: 1120
Регистриран на: Нед Ное 02, 2014 5:14 pm

Re: Предавателни числа и максимална скорост

Мнениеот ermenkovbg » Чет Ное 27, 2014 10:53 pm

Не съм най-големият специалист :popcorn: , но от опит мога да ти кажа, че 26 на 34 за 29" ще е тегаво по пътеките на горе. Ще прибягваш често до "метода Буталевски" :D Ако въртиш по асфалт си перфектен :agree: Направо ще хвърчиш :beer:
„Никога не спори с тъпак, хората може да не забележат разликата.“
„Накъдето и да карате, то е срещу вятъра и по нанагорнище.“
Аватар
ermenkovbg
 
Мнения: 96
Рейтинг: 1390
Регистриран на: Пон Апр 29, 2013 1:45 pm
Местоположение: на баира

Re: Предавателни числа и максимална скорост

Мнениеот Diabolikkant » Пет Ное 28, 2014 12:57 am

ermenkovbg написа:Не съм най-големият специалист :popcorn: , но от опит мога да ти кажа, че 26 на 34 за 29" ще е тегаво по пътеките на горе. Ще прибягваш често до "метода Буталевски" :D Ако въртиш по асфалт си перфектен :agree: Направо ще хвърчиш :beer:


ами оказва се че ще има промени в местоработата ми, на друго място с по-добри условия и по-добра заплата, и така идеята за планински велосипед, да го тормоза в планината, леко поувехна, за това, сега мога да си позволя беумието, да сложа по-бързи предавки, защото байка ще се кара основно градско, което малко ме натъжава, защото исках да го карам в планината, и го купих с мерак да го карам в планината, и сега ще си "чеша крастата" по асфалта. е няма да си начеша крастата в града, ама поне ще карам бърз байк. Вярно 29-ка с XL рамка и 48/11 е тежка комбинация, но с повече практика, мускулите ще заякнат за да понасят натоварването.
Diabolikkant
 
Мнения: 52
Рейтинг: 1120
Регистриран на: Нед Ное 02, 2014 5:14 pm

Re: Предавателни числа и максимална скорост

Мнениеот victortrt » Пет Ное 28, 2014 9:52 am

При 42 на 12 предавателното число ти е 3.8, а при 48 на 11 ти е 4.36 тоест най-общо имаш 15% увеличение на предавателното число и на скоростта, което значи от 40 на 46 км/ч, без да вземаме предвид другите фактори, които влияят на скоростта /въздушно съпротивление, триене на гумите и т.н./ Пък дзали си струва инвестицията само ти си знаеш. Според мен с едни по-гладки и тесни в средната си част гуми и сега можеш да вдигнеш максималната си скорост.
victortrt
 
Мнения: 2130
Рейтинг: 1759
Регистриран на: Пет Май 09, 2014 8:15 am

Re: Предавателни числа и максимална скорост

Мнениеот Diabolikkant » Нед Ное 30, 2014 11:01 am

Реших окончетелно, и ще си ускоря байка. Излиза че това което ще загубя в действителност е способност да катеря най-стъмните пътеки, "на педали", но винаги мога да си върна и старите курбели, ако ми е толкова зор, да катеря. Новата касета всъщност ще улеснява катеренето, защото старата е 12/30 с 8 предавки, а новата е 11/34 с 8 предавки, и като си върна старите курбели за планинско, ще имам 22/34 за катерене, а не както до сега 22/30.

с Новите курбели, ще имам по-бърз и по-пъргав байк за града

Старите курбели са:
Shimano sis 42/32/22
Изображение

Новите курбели са:
Shimano Acera FC-M391 48/36/26
Изображение

ще сменям и касетата, налага се за да постигна исканото предавателно число

старата касета е:
shimano cs-hg .... 8 12/30 - не разбрах точния модел а и слабо ме интересува вече, при положение че ще карам тая касета още 2 - 3 дни.
не ми се занимава да и търся снимка, при положение че ще я пенсионирам след 2 - 3 дни

Новата касета ще е:
Shimano cs-hg31-8 11-34
Изображение

Нямам търпение като се сдобия с новите предавки, да изпъна байка по булевард българия да видим как е с новите скорости, мислех за нещо по-сериозно като тест, каданс 100, при 48/11 на 29 цолова капла.
Diabolikkant
 
Мнения: 52
Рейтинг: 1120
Регистриран на: Нед Ное 02, 2014 5:14 pm

Re: Предавателни числа и максимална скорост

Мнениеот Ozzie » Нед Ное 30, 2014 11:02 pm

Diabolikkant написа:с Новите курбели, ще имам по-бърз и по-пъргав байк за града

по- бърз - да
по- пъргав - не
И както казаха по- горе, гумите също са от голямо значение. Тесни гуми с минимум грайфер са добро решение за каране по твърди настилки.
По-добре с хубава жена на надуваем матрак, отколкото с надуваема жена на хубав матрак...
Аватар
Ozzie
 
Мнения: 12470
Рейтинг: 1698
Регистриран на: Сря Мар 31, 2004 10:13 pm
Местоположение: Варна

Re: Предавателни числа и максимална скорост

Мнениеот Diabolikkant » Пон Дек 01, 2014 12:18 am

че те моите гуми не са дебели 29х2.1, швалбе смартсам, плитък грайфер, и така направен, че да има минимум съпротивление при търкаляне, до колкото успях да разбера от описанията които намерих. а и като гледам централната линия, грайферите там са така наредени, че да има минимално съпротивление при търкаляне. а и мисля като сменям курбелите малко да ги скъся, сега са 175мм ими се струват с много малко доста дълги, мисля че ако ги скъся на 170, ще ми дойдат добре.
Diabolikkant
 
Мнения: 52
Рейтинг: 1120
Регистриран на: Нед Ное 02, 2014 5:14 pm

Re: Предавателни числа и максимална скорост

Мнениеот victortrt » Пон Дек 01, 2014 12:26 pm

Човек, добре де, но не виждаш ли, че освен централния грайфер, който все пак не е непрекъсната линия, имаш и напълно излишен страничен грайфер, както и излишно ширина и тегло в гумите.
За градско ти трябва нещо като швалбе биг бен или трекинг гума с балон над 35 мм, че да не стои все пак грозно на рамката и вилката. За бързо каране по шосе трябва гума с непрекъсната ивица в средата и максимално лека и тясна
victortrt
 
Мнения: 2130
Рейтинг: 1759
Регистриран на: Пет Май 09, 2014 8:15 am

Re: Предавателни числа и максимална скорост

Мнениеот Fujitzo » Сря Дек 03, 2014 1:21 am

victortrt написа:Човек, добре де, но не виждаш ли, че освен централния грайфер, който все пак не е непрекъсната линия, имаш и напълно излишен страничен грайфер, както и излишно ширина и тегло в гумите.
За градско ти трябва нещо като швалбе биг бен или трекинг гума с балон над 35 мм, че да не стои все пак грозно на рамката и вилката. За бързо каране по шосе трябва гума с непрекъсната ивица в средата и максимално лека и тясна



Не забравяйте че "градско" не е равно на "шосейно" ! За мен тънка гума с балон под 2 (56мм мисля че беше) не е приемлива за града, защото има качвания по бордюри , паваж, трамвайни линии, дупки и т.н .. Всеки си преценя де, аз лично живея в Лозенец и бръмча по центъра с колелото, където изобилства от паваж и всякакви препятствия.

Другото, което исках да кажа на автора на темата е: разсъжденията за по-голямо предавателно число = по-голяма скорост, звучат малко непремислени. Това е все едно да се каже - като сложа по-големи гуми на колата ще се движа по-бързо! 40 км/ч при каданс 90 се поддържат по-лесно от 40 км/ч при каданс 85 , и това че караш с 40км/ч на 90 каданс , далеч не значи че ще можеш да поддържаш 45 км/ч при каданс 90 ! Защото имаш увеличено съпротивление от всякъде - триене, въздух. Леки и гладки гуми напомпани на 3+ атмосфери ще имат много по-голям ефект за средната скорост от смяната на предавателните числа.

За 29ка аз лично карам с тая отзад - https://www.bike-components.de/en/Schwa ... 15-p40149/
Скъпа е , и я няма в БГ все още , но си заслужава - супер бърза, супер сцепление и супер лека, за сметка на тънки стени - лесно се пука (особено snake bite) , реже и тн.
Fujitzo
 
Мнения: 279
Рейтинг: 1303
Регистриран на: Чет Апр 08, 2010 11:11 pm

Re: Предавателни числа и максимална скорост

Мнениеот bio » Сря Дек 03, 2014 1:05 pm

може да ползваш тези калкулатори http://www.machars.net/bikecalc.htm и http://sheldonbrown.com/gears/
проблемЪт при високи скорости (над 25-30 км/ч) е въздушното съпротивление, а не триенето с настилката.
за посочените от теб скорости се искат само здрави мускули и сърце.
успех !!!
анти-каски !!!
Аватар
bio
 
Мнения: 2512
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Сеп 27, 2003 9:54 pm
Местоположение: Пловдив, България

Re: Предавателни числа и максимална скорост

Мнениеот Pencho93 » Чет Дек 04, 2014 11:07 pm

Тия венци ще те направят много по-тромав, а на равното ще те тормози тежката 48-ца, в 42 плочата има достатъчно тяга с 11 отзад да държиш и 45 ако имаш силата, проблема е, че с байк трудно повече от 30-35 на равно може да се държът и 48-цата ще ти идва тежка, даже аз съм с 44-ка и мисля да мина на 42 дори за 40 се замислям.
Pencho93
 
Мнения: 173
Рейтинг: 1428
Регистриран на: Пет Фев 01, 2013 9:30 pm

Re: Предавателни числа и максимална скорост

Мнениеот Diabolikkant » Нед Дек 07, 2014 1:06 am

оказва се че останах с подвита опашка, има една извивка на chainstay която не позволява нищо над 42 зъба. връхчетата на зъбите на 44 леко опират в рамката а 48 не може да се монтира. добре че поисках първо проба, а не купих първо. оставам на 42. ами успях да чукна 42 - 43 с текущите предавки, ама и конструкцията си показа че не може много скорости, рамката си каза аз съм планинско не шосейно.
Diabolikkant
 
Мнения: 52
Рейтинг: 1120
Регистриран на: Нед Ное 02, 2014 5:14 pm

Re: Предавателни числа и максимална скорост

Мнениеот Diabolikkant » Нед Дек 07, 2014 1:21 am

иначе като цяло съм адски доволен от байка, и как се държи и в града и в планината. един месец го тормозя и в града и в планината, не му давам мира, държи се на положение, и оборудването работи безупречно, изпълнява команди безропотно, и байка е стабилен, и спирачки спират, не питат. Много ми харесва прецизния контрол който дава хидравличната дискова спирачка, сравнена с механичната дискова спирачка и двете на ротор 180 мм. тук не споменавам коя е по-силна, а коя е по-прецизна. също така споменавам нещата по-общо - концепцията за хидравлична спирачка спрямо концепцията за механична.
Diabolikkant
 
Мнения: 52
Рейтинг: 1120
Регистриран на: Нед Ное 02, 2014 5:14 pm

Re: Предавателни числа и максимална скорост

Мнениеот marsa » Нед Дек 07, 2014 8:33 am

А като ти сменяха курбела сетиха ли се да првмерят дължината на оста? Не знам старият курбел с каква ос е, но за M391 трябва сранително дълга - 126мм.
Кучетата си Изображение, колелото си Изображение.
Аватар
marsa
 
Мнения: 3601
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Фев 02, 2008 4:27 pm
Местоположение: София

Re: Предавателни числа и максимална скорост

Мнениеот Diabolikkant » Нед Дек 07, 2014 1:22 pm

marsa написа:А като ти сменяха курбела сетиха ли се да првмерят дължината на оста? Не знам старият курбел с каква ос е, но за M391 трябва сранително дълга - 126мм.


да, провериха и това, и разнасяха още куп чакраляци освен курбелите. оказа се че рамкта не е предвидена за курбел с 44 или 48 зъба, а за 40 или 42, фабрично съм с 42, и не ме питаха искам ли 40, щом излезнах с твърдението че 44 са ми малко и искам 48. Касетата я смених, от 8 предавки 12 - 30, на 8 предавки 11 - 32, защото имаха такава в момента, и нямаха 8 предавки 11 - 34. старата беше с алуминиев държач новата е със стоманен.
Diabolikkant
 
Мнения: 52
Рейтинг: 1120
Регистриран на: Нед Ное 02, 2014 5:14 pm

Re: Предавателни числа и максимална скорост

Мнениеот AmaTamA » Пон Дек 08, 2014 3:04 pm

няма такава мтб рамка на която не може да се сложи курбел с плоча 48 зъба
AmaTamA
 
Мнения: 84
Рейтинг: 933
Регистриран на: Съб Сеп 07, 2013 5:01 pm

Re: Предавателни числа и максимална скорост

Мнениеот gosh6o » Сря Яну 28, 2015 9:53 pm

Да не отварям нова тема. Досега съм карал 3х7. Касета 12-28 и курбели 24-34-42. Ще минавам на 2х9. Шосейните ми предавки са били 42 - 15 и 42 - 13, като съм карал и на 42 - 12 понякога, но рядко (като бързам много). Имам касета 9ка 11-32. Имам курбели 22-32-44. Вече им взех венче 24. Въпроса е другото 36 ли да е или 38 (като имам някакви опасения, че 36 ще ми е малко за асфалт пък 38 много са пресечен терен). Сметнах си предавките, но не мога да реша кое да е.
Прикачени файлове
.png
.png (59.76 KiB) Прегледано 4581 пъти
Аватар
gosh6o
 
Мнения: 700
Рейтинг: 1355
Регистриран на: Съб Юли 28, 2012 7:50 am

Re: Предавателни числа и максимална скорост

Мнениеот victortrt » Чет Яну 29, 2015 10:11 am

Според мен /отскоро карам с външни скорости все пак/, ако караш и по пресечен терен, си прецени средната плоча за него. На асфалт най-често ще си на голяма плоча, средната ще ти е за изкачвания, където е по-добре да ти е по-малка, пък и при 9 венеца отзад, все ще намериш адекватна комбинация за изкачване на асфалт. Вече ако в града си основно но средна плоча, не знам.
victortrt
 
Мнения: 2130
Рейтинг: 1759
Регистриран на: Пет Май 09, 2014 8:15 am

Re: Предавателни числа и максимална скорост

Мнениеот despite » Пет Яну 30, 2015 7:27 pm

Тренирай да въртиш с 10-тина оборота в минута по-бързо и не се занимавай освен ако са ти износени венците/плочите.
despite
 
Мнения: 227
Рейтинг: 1365
Регистриран на: Сря Окт 08, 2008 10:39 am

Re: Предавателни числа и максимална скорост

Мнениеот TeDo_BaPHa » Пет Яну 30, 2015 9:51 pm

Самия факт, че караш XL рамка и искаш по-къси от 175 курбели говори за липса на основни познания за ергономията при геометрията на велосипеда. Щом караш XL рамка, предполагам си висок поне 195см? Иначе на 29-ка с комбинация 48х11 и каданс 90 оборота в минута скоростта ти ще бъде 55 км/ч, за което бих те поздравил много, на Tour de France средната скорост на равнинни етапи и "часовник" е 50 +\-3 км/ч. Съветът ми е да почерпиш опит и знания от хора, способни да ги предоставят и най-вече да приемаш съвети. Най-важното е карането да ти носи удоволствие.

ПП
При някоя от световните марки автомобили, се сещам че за вдигане на скоростта с 5 км/ч повече бяха нужни 100 коня отгоре. Цифрите са приблизителни.
ХОРА, ИЗПОЛЗВАЙТЕ ТЪРСАЧКАТА, ТЯ Е НАПРАВЕНА ЗА ДА ВИ УЛЕСНИ!!!
Cipokrila Zizibaga написа:p.s. Ако сте неосъзнат пубер на не повече от 14 и половина , или ми предлагате бартери за всякакъв вид бяла или черна техника, други предмети или човешки органи, моля не ме търсете.
Аватар
TeDo_BaPHa
 
Мнения: 2509
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Окт 13, 2007 9:31 pm
Местоположение: Варна


Назад към Продукти за крос-кънтри

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 2 госта