Само да поясня: идеалната XC гума за мен е тази, с която бих стигнал най-бързо от точка А до точка Б в планината. Виждам три фактора за това:
- 1. Гумата да ме уморява по-малко (rolling resistance)
- 2. Гумата да има добра тракция, така че по-рядко да ми се налага да удрям спирачки (поради занасяне) или да слизам и бутам (поради забуксуване, поднасяне)
- 2. Да е издръжлива на пукане, ясно защо - лепенето струва време
Относно първата точка - гумите да уморяват по-малко, попаднах на изследване при което са замервани усилията на колелоездач (във Ватове) със SRM компютър, при изкачване по три разни терена и няколко конфигурации на гумите.
Какви са препоръките на това изследване:
За асфалт: налягане - високо (4.0bar); ширина на гумата - без значение; модел - шарката по средата непрекъсната или прекъсната в малки интервали
За трева/поляни: налягане - много ниско (1.5bar); ширина на гумата - широка 2.3", 2.4"; модел - гъвкав каркас/полуслик
За чакъл: налягане - ниско (2.0bar); ширина на гумата - широка 2.3", 2.4"; модел - гъвкав каркас/полуслик
На едно място в текста пишеше, че колелоездача при оптимални гуми при каране по трева е успявал да спести до 50W. За да имате идея какво означава това - през 2004г ходих на изследвания, при които въртях педалите на един динамометър. 300 - 350W беше горната граница, при която се още се получаваше смислено въртене. Така че плюс/минус 50W прави съществена разлика!