
Плюсове:
- по-лесно претъркалване през препятствия (бордюри , корени и др)
- по-малко съпротивление при въртене по равни настилки , поради по-големия диаметър на гумите.
- по-добро сцепление и управление поради по-голямата контактна повърхност на гумата с настилката. (това предимство може би се неутрализира от по-високия център на тежестта - само предположение)
Минуси:
- по-лесно изкривяване на капла, поради факта че тя отстои на по-голямо разстояние от оста, което предполага по-малка здравина и по-лесно огъване/усукване.
- по-високо средно движение и цялостна геометрия, което може да е проблем за хора под 180см.
- лимитиран избор на гуми
- по-високо цялостно тегло на велосипеда.
- 1ва предавка може да се окаже недостатъчна със стандартна комбинация на курбел/касета
Моето мнение е следното:
Първите две предимства са неоспорими , защото произлизат само и единствено от увеличения диаметър, третото е малко спорно, но общо взето се подкрепя по чуждите форуми.
Недостатъците са непотвърдени , а само предполагаеми:
- За първия посочен минус мисля, че е леко пресилен. Производителите биха отчели всички особености на рамката и по-големите гуми при при избора на останалите компоненти с цел надеждност. Специално за мен си знам, че това няма да е проблем, тъй като съм лек - 60кг и не карам супер агресивно , до сега не съм кривил капла а карам колело от 10 години.
- Отностно опасенията, че подобно колело би било голямо за хора под 180см , ще кажа че сега карам Онтарио ТЕ с 20" рамка и седалката ми е вдигната на 15см от най-долно положение, което предполага че имам известен запас за по-високо стоящо колело.(аз съм 175см , 60кг)Кой знае, може пък и да имам по-дълги крака от средното за този ръст. Т.е дори и оста на средното да се дигне с 3.8см нагоре (1.5" х 2.54) би трябвало това да е ок. ДОРИ това може да се счете за предимство при планинско каране, ще дава повече клирънс.
- Избора на гуми: ами колелото си идва с гуми , а нови ще трябват най-рано на следващата година , когато ще има повече модели.
- Относно увеличеното тегло, мисля че ще е пренебрежимо - нещо от сорта на 500гр отгоре макс предвид репутацията на РАМ. (винаги съм се чудел на хората, които се вманиачават в няколко стотин грама отгоре/отдолу - та на мен само дрехите, обувките, раницата с храна/вода/яке/фотоапарат тежат 5-6 кг поне)
- 1ва предавка: Може би и този проблем ще бъде адресиран при подбора на курбел/касета с по-малко най-малко предавателно число.
Кажете вие какво мислите по въпроса ? Аз лично доста време се колебая дали да ъпгрейдна на мека рамка или да си остана на твърдак, но в момента съм на 95% убеден че 29" твърдак е най-правилния избор ! Защото съчетава както по-добри способности за каране през пресечен терен , така и не създава допълнително съпротивление и грижи по поддръжката като меката рамка. На пръв поглед супер универсално колело !
