_SoRa_ написа:Надявам се, че не ви досаждам с моите терзания. В обкръжението ми никой не кара колело и няма с кой да се посъветвам и обсъждам различни въпроси. Карам си сама, а за информация и съвети съм тук.
Нямам опит и познания за да направя разлика между курбели с плочи 50-34, 46-34, 46-30, 44-32, 50-39-30.
Колкото по- малък е предният венец, а задния голям, толкова по-леко ли се върти? Например 30-32/34... 32/34.
Не досаждаш. В крайна сметка форумът се крепи на хора като теб, които задават въпроси и на другите, които им отговарят. Ако една от двете групи изчезне, форумът също изчезва.
Всъщност не е никак сложно. Колко "леко" или "трудно" се въртят педалите зависи от
предавателното отношение, което се изчислява по следната формула:
Броят на зъбите на предната плоча / броят на зъбите на задния венецНека вземем сегашната ти ситуация:
Отпред си с курбели с два венеца - големият е 52 зъба, малкият е 39 зъба. Касетата ти отзад има 8 венеца - най-малкият е 11 зъба, най-големият - 32.
Колкото по-малък е венецът отпред, а голям отзад, толкова по-лесно ще въртиш. И обратно.
Да изчислим какво е предавателното отношение в тези два случая. Когато отпред си на малката плоча, а отзад на на най-голямата, предавателното отношение би било:
39 / 32 = 1,21
Когато отпред си на голямата, а отзад на най-малкия венец, отношението би било:
52 / 11 = 4,72
Т.е. колкото е по-голямо предавателното отношение, толкова по-трудно въртиш педалите. И обратно - колкото е по-малко, толкова по-лесно въртиш. Предавателното отношение ни помага да сравняваме различни комбинации предавки.
Сега да разгледаме някое от новите предложения за курбели. Задната ти касета остава същата, така че броят зъби отзад не се променя. Предполагаме, че си купуваш курбели 46 - 30
Отношението на най-ниската предавка би било:
30 / 32 = 0,93
a на най-високата:
46 / 11 = 4,18
Т.е. с новите курбели става ясно, че най-леката ти предавка става още по-лека, но и най-тежката става също по-лека. И по-точно - най-ниската ти предавка би станала с 23% по-ниска, а най-високата с 13% по-ниска.
Ако не съм те шокирал с тези формули и изчисления, в следващ пост може да ти покажа как да си сметнеш на каква скорост би отговаряло всяко предавателно отношение.