от hikervelo » Нед Май 15, 2011 7:51 pm
Точно така, купи неща, които после да те кефят. Поизтърпи ако трябва няколко месеца, по-евтино ще ти излезе, отколкото да купиш неща, които после пак да трябва да сменяш. Колелото трябва ДА ТЕ КЕФИ, това е хоби и спорт, а не досадно задължение. Знаеш ли, аз съм на 44 год /ама не ми личат/, цял живот съм карал тояги /строшил съм общо 8 гадни колела, буквално съм ги смлял от каране/. От 3 години обаче разбрах, че съм бъркал. И бавно, без да ми влияе на семейния бюджет, си спретнах колелце. Изпитвам истинско удоволствие от карането чак сега.
По въпроса за главините - формулите от средния и високия клас с 6 болта за диск са много корави. Аз ги смених само защото са тежки /бяха оригиналните на РАМ НТ 2 - железни са/. Сега отпред съм с WTB laser disk lite за 15 мм ос, 6 болта за диск и херметични лагери, а отзад - с Shimano SLX center lock /изпълнена е с маншони и семеринги за защита от мръсотията, не е херметична/. И общо взето предната главина повече ме кефи /но е и по-скъпа/.
Освен това WTB си конструира главините и ги поръчват за изработване в заводите на Formula. Обаче средното движение /касета и курбели/ на Shimano SLX е супер /среден венец-стомана и композити, голям-кована алуминиева сплав, малък-кована стомана, супер лек и здрав/.
Много четох по форума за чистене и смазване на вериги, та да си дам и аз мнението. Използвай моторджийски спрей за верига, защото смазващото вещество е адхезионна /прилепваща към метала/ специална грес. Тя е водо- и солеустойчива. Верига не се смазва с масло /освен ако цялата верига не е в маслена баня/. Всеки, който е учил машинни елементи и експлоатацията им, го знае. И спрей-смазката, и маслото лепи по себе си боклуци. Ама я помисли коя верига ще се износи повече, когато е нахакана с пясък - оная с маслото или другата с адхезионната грес с противозадирните присадки? Верига се чисти със спирачна течност, след като се свали. Избърсва се /спирачната течност е съвместима със смазващия спрей/. След като я напръскаш със спрея, изчакваш няколко минути да се изпари разтворителя без да движиш веригата, избърсваш я без да се престараваш и я слагаш. Тези неща ги знам, защото търгувам със смазочни продукти. Аз съм много доволен от спрея на Valvoline.
В тази връзка веригата трябва да е със звено за лесно разглобяване /да може да се демонтира без инструменти от колелото и също така да се монтира/.Единствено внимавам когато веригата се поизноси /има си инструмент за мерене на износването, питай в някое велоателие/ я сменям, защото износената верига износва и скъпите венци. Така че /мое мнение за добро съотношение цена-качество - изпробвано/- от Шимано - ротори /дискове/ от серията ХТ или SLX /отпред ако не караш DH не ти трябват повече от 160 мм, охлаждането на споменатите дискове е перфектно/, средно движение-новия SLX според мен няма конкуренция в ценовия клас и тежи долу-горе колкото новия XTR, скорости - задължително SRAM, ако не ти се хвърлят пари - слагай петици, спирачки - тука е спорно, аз съм за Avid избираш си модел с хидравлика и си го слагаш. Шини - харесай си двустенни от алуминиева сплав и не слагай тежки шини за агресивните стилове, защото като ги изкривиш не знам как ще ги оправиш. По-меката шина се оправя лесно. Много са важни обаче спиците и ниплите - трябва да са качествени, те държат цялото колело и шината. Карам със средна хубост олекотени Mavic и спици DT Swiss и досега 3-4 пъти за повече от 2 години задната шина имаше странично измърдване не повече от 1--1,5 мм, което след регулиране от майстор изчезва и не се появява, докато не получи по-силен страничен удар.
Дано съм бил полезен.