XC to AM, рамки, вилки, шокове и т.н

Въпроси, коментари и дискусии за велосипеди с ход на окачването до 130-170 мм, компоненти и екипировка за тях.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1000 / 1000 / 20

XC to AM, рамки, вилки, шокове и т.н

Мнениеот NURBOS » Пет Май 25, 2012 1:19 pm

Здравейте,

Последно време карането ми стана все по-агресивно и лекия ми твърдак взе все повече да се/ме мъчи и съответно започнах да се замислям за меко колело с доста повече ход.
Карам 2-3 пъти през седмицата по 30тина км (50-50 катерене/спускане), уикенда единия ден винаги е дълго каране 50-100км Катеря доста и спускам доста агресивно, тежа около 95кг с камелбек.
До тук добре, но сега идват многото въпроси...
1: Да запазя ли твърдака или ще мога да правя безпроблено гореизброените неща с мекица
2: До колко мм ход на вилката е подходящ за стръмни изкачвания, например златните мостове (мисля, че имам добра техника на катерене)
3: Има ли смисъл от вилка с променлив ход
4: Може ли да се катери адеквано с шок без локаут или дори пружинен (ясно е, че рамката има значение тук)
5: Мразя да бутам, до колко кг е адекватно тегло, 15-16 ми се виждат нечовешки много
6: Ще има ли осезаема разлика в рамката м/у премиум и народна марка
7: Относно курбелите, 22-36/б или 24-38/б
8: Ползвате ли сериозни протектори, принципно винаги карам с каска и ръкавици и на технични участъци с наколенки, вчера обаче се пребих по най-тъпия начин, паднах на кръст в/у асфалт, така добре се натъртих, че днес не мога да се движа... Та се замислих какво ли щеше да стане ако бях паднал по някои скали. Както и да е, ползвате ли ФФ каски и брони когато нещата станат твърде технични

Предварително Ви благодаря за отговорите!
Аватар
NURBOS
 
Мнения: 42
Рейтинг: 1280
Регистриран на: Пон Апр 24, 2006 8:42 pm

Re: XC to AM, рамки, вилки, шокове и т.н

Мнениеот Pr3d4t0R » Пет Май 25, 2012 10:52 pm

Здравей : - )

1. Какъв е твърдака?
2. Хода на вилката е до толкова определящ за това какъв ще е челния ъгъл на рамката. Моят опит показва, че 68 градуса са приемливи за нагоре и достатъчно за доста стръмни спускания. Карал съм с такъв челен ъгъл с вилка 120 мм на твърдак и 140 мм на мекица;
3. Има;
4. Тук рамката е определяща. Разбира се заключване на шока винаги ще помогне;
5. Зависи какъв ти е бюджета, че леките и здрави части са скъпи ; - ) Има хора, които карат спокойно нагоре с 16+кг колела;
6. Марки не е коректно да се сравняват по принцип - изборът трябва да е между конкретни модели;
7. Аз също обичам да си извъртам баира та повече от 22 не бих сложил. При мен комбинацията е 22 с 34 касета. Тук е доста индивидуално;
8. ДА - протекцията е много важна и всеки лев вложен там си струва. ФФ не е оптимално за мен, тъй като през част от времето ще ми е на раницата, а не на глвата. Броня си струва да се носи, тъй като ременете са уязвими при много от паданията.

Мекицата дава удобство и сигурност, но също така и възможност за развиване на доста по-голяма скорост в сравнение с твърдак.
Аватар
Pr3d4t0R
 
Мнения: 4056
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 10:07 am

Re: XC to AM, рамки, вилки, шокове и т.н

Мнениеот azzmaster » Съб Май 26, 2012 6:45 am

Ще ти отговора накратко и от опит :
Наскоро минах от Драг Онтарио на Драг Ф6- мекицата не само че ме направи много по добър спускач (вдигнах си средната скорост на спускане с 10тина км/час ) , но ме направи и по-добър КАТЕРАЧ - сега като има клонки и камъни не се налага да ставам от седалката, а си ги газя наред.
Проблема с пружинирането на централния амортисьор си го реших като увеличих ребаунда му почти до край - въобще не усещам разликата при изкачване с твърдака.
Аватар
azzmaster
 
Мнения: 272
Рейтинг: 1192
Регистриран на: Чет Юни 18, 2009 2:07 pm
Местоположение: София

Re: XC to AM, рамки, вилки, шокове и т.н

Мнениеот NURBOS » Съб Май 26, 2012 8:15 am

Здравейте,

Твърдакът в момента е 71 челен ъгъл 100мм ~11kg, прилично колело е.
За ход на мекицата все повече се насочвам към 160/160, рамките в този диапазон са ~66,5° челен и избора на вилка клони повече към променлив ход, макар и да не искам това / последно време съм махнал локаута защото ми писна да го забравям, имам чувството, че ще става същото и с хода/
Относно шок-а, въпросът е дали да е по-активен и да няма лок или обратното. Двуомя се м/у Monarch Plus/RP23. Първия ще е по-добре надоло и с читаво кръгово педалиране би трябвало да катери що-годе добре, но мисля да минавам на платформи и нещата се объркват...

По-здрави!
Аватар
NURBOS
 
Мнения: 42
Рейтинг: 1280
Регистриран на: Пон Апр 24, 2006 8:42 pm

Re: XC to AM, рамки, вилки, шокове и т.н

Мнениеот mrdaka » Съб Май 26, 2012 1:35 pm

Интересно,
11 кг твърдак със 100 мм ход ми звучи, като една чудесна ХС машина. Щом си се насочил към 160/160 мм ход, става въпрос за АМ/Ендуро колело. Според мен е доста безсмислено да се преправя ХС машина на Ендуро, защото частите които ще е смислено да прехвърлиш от едното колело на другото са прекалено малко, за да има смисъл. Може да помислиш върху варианта да имаш две колела. Сметни варианта с две колела, колко по-скъпо ще ти излезе и си прецени. Аз лично виждам смисъл, човек да има 6 колела:
1. ХС трърдак
2. АМ/ФР твърдак(или мекица)
3. Ендуро Мекица
4. DH прасенце
5. Шосейка ( около 7-8 кг )
6. Градско колело с кошница и багажник :rofl: (удобно е като сменяш квартирата)

За момента аз лично имам 1, 2 и 6. То всичко си е много индивидуално. Голям плюс е като имаш повече от едно колело, може да зарибяваш колеги и приятели да идват с теб, да вкусят от насладата и да се зарибят и те.
Изображение
Аватар
mrdaka
 
Мнения: 632
Рейтинг: 1865
Регистриран на: Пон Авг 23, 2010 2:45 pm
Местоположение: София

Re: XC to AM, рамки, вилки, шокове и т.н

Мнениеот outfaced » Съб Май 26, 2012 2:59 pm

Хубаво питаш, но тия неща са доста индивидуални и всеки ще ти каже как ги вижда нещата за него си. Факт е, че няма как да знаеш без да пробваш. А и няма как някой да ти даде адекватен съвет без да видял как караш и какво разбираш под агресивно каране. То с твърдак със 100мм ход и 71° нещата може да изглеждат много агресивни, но като ги минеш с АМ/ФР байк с съответната геометрия и ход и ще се чудиш къде точно беше мястото, където те друсаше с твърдака :D
Според мен и с АМ байк до 150мм ход и до 67,5° и с нещо по клонящо към ендуро/ФР със 160мм ход и към 66° все ще можеш да катериш и да пускаш после с кеф, но всяко с плюсовете и минусите си. Затова има толкова много варианти ... всеки си намира неговия личен оптимум и баланс между тегло, здравина, геометрия...

Все пак ето ти още едно мнение ...
1: Хубава ХС машинка винаги е хубаво да има
2: Относително ... зависи от геометрия и техника. Но до 160мм с читава геометрия и техника се катери и без да има нужда от регулируем ход
3: ... за мен не ... ама хора разни. Имал съм таква вилка. На второто каране ми омръзна да си въря U-turn-a. Ако е талас или 2step система може би е по ползваемо. Всеки случай не съм стигнал по-далече нагоре като ми е бил намален хода. Нямаш ли си сили в краката, все тая. :D
4: То с меко колело винаги се катери по-лесно, но това е за сметка на енергията. Отключеното окачване обира неравностите и нагоре, но трябва повече пауър. Ако не ти се губи енергия за сметка на комфорта си търсиш шок с платформа (не със заключване)
5: Много зависи колко пари ти се дават. Инак има сток-АМ байкове по 13кг и 150мм ход. 14 -14,5 е по-реалистично.
6: Трябва да се говори за рамки. Факт е че по света има доста по утвърдени производители от родните, но това не значи, че някоя нашенска рамка няма да ти пасне и че непременно трябва да е "маркова".
7: 22
8: Въпроса с протекторите е личен избор. Всеки сам си решава де му е баланса между тегло, удобство и сигурност. То иначе е ясно, че повече протекция намалява риска, но и кефа и комфорта.
Изображение Изображение
продавам: разни неща
Аватар
outfaced
 
Мнения: 6057
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Юли 20, 2007 3:24 pm
Местоположение: Пловдив

Re: XC to AM, рамки, вилки, шокове и т.н

Мнениеот Kpoko » Съб Май 26, 2012 5:45 pm

Аз само за вилката с промелнивия ход ще се изкажа. За твърдак е задължителна, особено ако е с по-голям ход - 130 и нагоре. Не е и до крака, просто при твърдак с дългоходова вилица, предницата се отлепя супер лесно от пътя. При мекицата далеч не е така. За пробата една стръмна поляна съм я катерил с мекица 180/180 и твърдак с вилка, сгъната на 115 mm. С твърдака и половината от разстоянието, което изминах с мекицата, не успях да мина, просто колелото непрекъснато се обръщаше.
Аватар
Kpoko
 
Мнения: 1542
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Фев 10, 2007 10:58 am
Местоположение: София

Re: XC to AM, рамки, вилки, шокове и т.н

Мнениеот ngtodorov » Съб Май 26, 2012 6:04 pm

С интерес следя темата защото и мен ме вълнуват тези въпроси. Иначе мога да кажа, че моя рам хс2 съм го докарал 14кг с леки педали независимо, че рамката е тежка 20`5 инча. Относно подвижния ход на вилката със сигурност мога да кажа, че при 130мм е доста трудно изкачването и предницата отлепя постоянно. На 100мм му идва перфектно. Очевидно, че ще търся и аз друга рамка за АМ :о
ngtodorov
 
Мнения: 220
Рейтинг: 1108
Регистриран на: Пон Юни 13, 2011 5:45 pm

Re: XC to AM, рамки, вилки, шокове и т.н

Мнениеот NURBOS » Съб Май 26, 2012 7:58 pm

Твърдакът определено ще го запазя, твърде малко неща мога да ползвам от него.
Варианта 150 сякаш отпада, макар че може да се сглоби много леко колело.
Интересни са 120/160 или 140/170 което си бие на фр и не знам дали не е овъркил. То като гледам към какви компоненти клоня май ще гоня 15кг-16кг, някак си не искам да го мисля дали ще оставя карбоновите курбели и дерайльор на кякой камък, за това от някой компоненти няма да пестя тегло.
Истината е, че трябва да се покарат различни колела за да разбереш какво точно искаш, за съжаление в нашата родина тест драйв в реални условия не се предлага от никой магазин и всичко трябва да става по сложния начин.
Аватар
NURBOS
 
Мнения: 42
Рейтинг: 1280
Регистриран на: Пон Апр 24, 2006 8:42 pm

Re: XC to AM, рамки, вилки, шокове и т.н

Мнениеот outfaced » Съб Май 26, 2012 8:50 pm

NURBOS написа:Варианта 150 сякаш отпада, макар че може да се сглоби много леко колело.

И защо тая категоричност ... :dontknow:
Къде е това място и с каква скорост мислиш да го минеш, че смяташ, че 150 няма да ти стигнат или ще те "спъват"? Или просто търсиш комфорт?
Изображение Изображение
продавам: разни неща
Аватар
outfaced
 
Мнения: 6057
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Юли 20, 2007 3:24 pm
Местоположение: Пловдив

Re: XC to AM, рамки, вилки, шокове и т.н

Мнениеот NURBOS » Съб Май 26, 2012 9:12 pm

Да ти кажа чесно, мисля че съм твърде объркан от всичкото това четене последните седмици. Ще потърся начин да пробвам рамки с различен ход. Има и друг вариант, вземам нещо по-евтино карам го и после друго, но с този подход накрая излиза солено.
Аватар
NURBOS
 
Мнения: 42
Рейтинг: 1280
Регистриран на: Пон Апр 24, 2006 8:42 pm

Re: XC to AM, рамки, вилки, шокове и т.н

Мнениеот moz » Нед Май 27, 2012 9:34 am

Хайде да попълня и аз таз анкетка:
1: Ще можеш да правиш безпроблено гореизброените неща с мекица, аз запазих твърдака, оказа че го карам два пъти в годината и го направих DJ.
2: 160.
3: Никакъв.
4: Може.
5: Аз лично не съм пробвал, но съм виждал хора, катерещи доста добре със свине.
6: Да, но марката не е най-важна, а геометрията.
7: 22/32, а най добре само един - 28, 30 или 32
8: Само наколенки и в редки случаи налакътници, с ризници ФФ и т.н. не можеш да катериш, с тях само на лифта.
Със здраве.
moz
 
Мнения: 443
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Авг 20, 2008 7:15 pm

Re: XC to AM, рамки, вилки, шокове и т.н

Мнениеот NURBOS » Нед Май 27, 2012 10:54 pm

Хората със 160-160+ вилки, ползвате ли целия ход?
Варианта с Revelation Dual Air всъщност не е никак лош, само незнам тия 32 ботуши дали няма да се сучат като при ребата :rofl: 20мм Maxle не знам до каква степен ще оправи проблема.
Аватар
NURBOS
 
Мнения: 42
Рейтинг: 1280
Регистриран на: Пон Апр 24, 2006 8:42 pm

Re: XC to AM, рамки, вилки, шокове и т.н

Мнениеот outfaced » Пон Май 28, 2012 8:47 am

NURBOS написа:Хората със 160-160+ вилки, ползвате ли целия ход?

Кофти поставен въпрос ... всеки си ползва целия ход, независимо колко е. Иначе означава, че не му е настроена вилката правилно :D
Друг е въпроса дали на всеки е му е нужен целия ;)

Темата доколко са здрави 32мм-овите вилки е обширна. Има и здрави ... но ако си вземеш такава около 1800гр. от опит ти казвам, че не е здрава :D ... и не че ще се счупи, просто се сучи. Ако си успявал да счупиш 32мм-ови тръби, то ще счупиш и 36мм или най малкото и тях ще повредиш. При неспецифично натоварване всичко може да се счупи. При нормална употреба и двете ще издържат.
Изображение Изображение
продавам: разни неща
Аватар
outfaced
 
Мнения: 6057
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Юли 20, 2007 3:24 pm
Местоположение: Пловдив

Re: XC to AM, рамки, вилки, шокове и т.н

Мнениеот taurus13 » Пон Май 28, 2012 11:30 am

1: Да запазя ли твърдака или ще мога да правя безпроблено гореизброените неща с мекица
2: До колко мм ход на вилката е подходящ за стръмни изкачвания, например златните мостове (мисля, че имам добра техника на катерене)
3: Има ли смисъл от вилка с променлив ход
4: Може ли да се катери адеквано с шок без локаут или дори пружинен (ясно е, че рамката има значение тук)
5: Мразя да бутам, до колко кг е адекватно тегло, 15-16 ми се виждат нечовешки много
6: Ще има ли осезаема разлика в рамката м/у премиум и народна марка
7: Относно курбелите, 22-36/б или 24-38/б
8: Ползвате ли сериозни протектори, принципно винаги карам с каска и ръкавици и на технични участъци с наколенки, вчера обаче се пребих по най-тъпия начин, паднах на кръст в/у асфалт, така добре се натъртих, че днес не мога да се движа... Та се замислих какво ли щеше да стане ако бях паднал по някои скали. Както и да е, ползвате ли ФФ каски и брони когато нещата станат твърде технични


1. Може да се окаже, че повече няма да се качиш на него, освен ако нямаш друго градско колело
2. За изкачване винаги е по-добре с по-никса вилица - по малко се товари кръста и по-голяма стабилност имаш. Особено важи за дълги изкачвания и особено важи при твърдаците. Мекицата позволява повече ход отпред, при сходно усещане при катерене. Много хора си карат с мекици с фиксирани 160-ки и не им пука.
3. Вилицата с променлив ход си екстра. Аз лично винаги бих я избрал.
4. По-добре е да е със заключване
5. Не са никакъв проблем 16-17-18 кг, но все пак си е по-гот с 13.
6. Може и да има, може и да няма. По-скоро гледай та ти е удобна рамката.
7. Ползвам протектори, щото често падам. Падам щото не съм много предпазлив. :D
Изображение
Аватар
taurus13
 
Мнения: 5727
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Дек 17, 2007 10:07 am

Re: XC to AM, рамки, вилки, шокове и т.н

Мнениеот NURBOS » Сря Май 30, 2012 8:01 pm

Да не пускам нова тема, ще пиша тук.

Искам да благодаря на всички Ви за отговорите!
След дълго ходене по мъките нещата опряха до 3 модела, всеки със своите +-

Canyon Nerve AM 8.0 Тrail/AM
+ Най-лек 13.2 (това е вероятно за М, Л с педали ще дойде на 13.7)
+ Ще катери лесно, 68,5°на 150мм 70°на 120мм, макар, че не мисля да ползвам талас опцията
+ X0 Drivetrain, карам с такъв и съм много доволен
+ RockShox Reverb
- Незнам до колко ще се усуква 32 талас на 150
- DT Swiss 1900, в момента карам с такива. Гънат се лесно, започнат ли и скокове не искам да си представям какво ще им се случи. Водят се до 2.25 гуми и тези 2.35 ще забравят за тублес, защото шината е твърде тясна
- не е най-надежното за килограмите ми и начина на каране

Canyon Strive ES 8.0 АМ
+36 160 вилка (68,5°на 120 66,5°на 160)
+ 14.4кг с педали и Reverb
За 400 лева разлика мисля, че ще е доста по-удачен вариант за абюс на долу, ще катери малко по-трудно, но мисля че си заслужява

Canyon TORQUE7.0 АМ/ФР
Този вариант е ориентиран главно за надолу, 170 твърд ход.
+ Няма да го мисля въобще, Short Cage + Hammerschmidt и не ти пука как ще закачиш някой камък
- отзивите за Hammerschmidt са много смесени
- Незнам до колко въобще ще може да се катери с подобно нещо
- Притеснява ме дали няма да разчитам повече на окачване от колкото на умения
- TORQUE 8.0 Alpinist е извън бюджета ми, но ако имах възможност ми се струва най-универсален (добре де, с наклонност към спускането)

Помагайте :beer:
// Прегладах и всички марки, които се предлагат на родният пазар, но цените са едни...
Аватар
NURBOS
 
Мнения: 42
Рейтинг: 1280
Регистриран на: Пон Апр 24, 2006 8:42 pm

Re: XC to AM, рамки, вилки, шокове и т.н

Мнениеот Pr3d4t0R » Чет Май 31, 2012 10:05 am

Добре си се ориентирал ; - )

Следните две точки:
- Прецени с кое ще ти е комфортно нагоре на база опита, който си натрупал. Важно е - все пак 90% от времето за каране е катерене;
- Прецени кои части ще са подходящи за твоите килограми и умения.

Комбинацията от тези две точки ще ти отговори кое от трите колела е най-подходящо за ТЕБ ; - )
Аватар
Pr3d4t0R
 
Мнения: 4056
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 10:07 am


Назад към All Mountain/Ендуро продукти

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 19 госта