Съвет за реновиране на твърдак

Въпроси, коментари и дискусии за велосипеди с ход на окачването до 130-170 мм, компоненти и екипировка за тях.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1000 / 1000 / 20

Съвет за реновиране на твърдак

Мнениеот fall_out » Пон Мар 08, 2021 9:28 pm

Здравейте, или както се казва за много години :D

След като няколко години не съм си докосвал велосипеда смятам това лято малко да го притегна и да покарам.
Велосипеда до колкото разбрах вече се води ретро - РАМ ХТ3 със rockshox pike но от старите със 140мм ход, u-turn и метална пружина.

Иска ми се да сменя задвижването със нещо по-модерно, понеже със старото имам няколко проблема:
- Задната касета прескача на четвърти венец понеже съм го изтъркал от каране и след като смених веригата на новата не и хареса.
- Средното го корах доста време с пукане.
- Искам нещо по-модерно и мазно, сегашната окомплектовка до колкото помня е sram sx5 3x8

Иска ми се да мина на 2х10 и на кухо средно понеже сегашното е касета и няма как да стане до колкото знам с по-модерните задвижвания.
Може ли да ме ориентирате към подходящо 2х10 на срам(или трябва да гледам за 2х11)?
И изобщо дали мога да монтирам такава на този велосипед?

Смятам и да сервизирам и вилката, но не съм го правил и не съм проверил все още какви масла ми трябват, ако някой има опит и може да даде съвет по въпроса ще съм благодарен.

Даже не съм сигурен дали това начинание има финансов смисъл, или направо да се огледам за нещо на старо с мека рамка. Приемам всякакви препоръки и критики на всеки заинтересовал се от темата ми.
Аватар
fall_out
 
Мнения: 597
Рейтинг: 1685
Регистриран на: Вто Май 27, 2008 12:39 pm

Re: Съвет за реновиране на твърдак

Мнениеот fall_out » Пон Мар 08, 2021 10:53 pm

Сега като разгледах малко забелязвам, че масово са с по 1 венец отпред, явно доста съм изостанал.
Дали мога да направя 1х12? На тези 26 инчови колела сигурно ще изглежда абсурдно задната касета.
Аватар
fall_out
 
Мнения: 597
Рейтинг: 1685
Регистриран на: Вто Май 27, 2008 12:39 pm

Re: Съвет за реновиране на твърдак

Мнениеот jayblack » Пон Мар 08, 2021 11:26 pm

Ситуацията е такава, че дори и да ти препоръчаме нещо има голям недостиг на части и може да минат месеци преди да са налични. За това разгледай какво има налично и ако цената те устройва - купувай. Съвсем спокойно можеш да се насочиш и към 1х задвижване. Шимано и Сънрейс имат касети 11-46 за 10 скорости (m4100 e моделът на Шимано), с такъв тип касета се губи смисъла от 2х задвижване поне според мен. Дерайльор може да потърсиш rd-m6000. Курбелите може да са на всяка марка, дори може и втора ръка. Ако държиш на Sram, ще трябва да е или 2х10 или 1х11, защото те нямат касети по-големи от 42 зъба с 10 скорости, а и дерайльорите не са им предвидени за по-големи касети. За това или трябва 11 скоростен дерайльор или 2х10.
Относно вилката само смяна на маслото е по-добре от нищо, но няма да ти се разсърди ако ѝ смениш праховите семеринги. В повечето немски онлайн сайтове ги има и са от сорта на €12.
Маслото в хидравликата е 5wt,** a в ботушите 15wt**. Като тук слагам по няколко звездички, защото на една марка 5wt може да е на гъстота като на друга марка 10wt. Има друга мерна единица за вискозитет, която е по-точна ,но няма да издребняваме. 5wt масло за амортисьори Motorex или r.s.p. ще ти свършат перфектна работа, а за ботушите може да ползваш моторно масло*, пак слагам звездичка, защото на някой колега може да не му се понрави идеята. Знам, че има по-подходящи масла, аз също не ползвам моторно масло в ботушите, но не е проблем и няма смисъл за 30мл да караме колегата да си купува специално масло.
Pinkbike написа:... fork that is as sensitive as an emo teenager kid.
Аватар
jayblack
 
Мнения: 511
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Яну 09, 2008 3:09 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Съвет за реновиране на твърдак

Мнениеот edinmilion » Вто Мар 09, 2021 9:43 am

Чудесно е че ще възкръсне НТ3-та, още преди съм се чудил на твоята със толкова много ход, ама рамката наистина се оказа здрава - моята още става и съм я транспортирал на село, да карам там когато има време и да не разнасям колело от тук.
А съм я карал на всякъде - до работа (като градско), по многодневни (перпендикулярни), за тренировки след работа, както и по състезания, че и на бревет съм карал с HT Three-то :D
Иначе не бих влагал в 1х12, линията на веригата още преди ме дразнеше докато бях със средно на шлици, все "загребваше" веригата и е доста издрано там около плочите. Минах на куха ос и май пак имаше 'захапана верига' при дерайльора.. Абе има нещо сбъркано в тази рамка там.
Челния ъгъл също е малък, с "новото" съм със 68' и да ти кажа е несравнимо с рам-а от едно време :agree:

Можеш да я разкараш (какви съвети само, а си пазя моята чисто сантиментално) и набележи нещо ново :D
edinmilion
 
Мнения: 1268
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Чет Юли 10, 2008 4:27 pm
Местоположение: София

Re: Съвет за реновиране на твърдак

Мнениеот fall_out » Вто Мар 09, 2021 2:04 pm

Виждам че срам имат 1х12 - https://www.sram.com/en/sram/models/gs-gx-1-b2
Това мога ли да го монтирам на тази рамка изобщо и освен средно дали ще трябва да сменям задна главина?
Малко съм си срам фенбой и май ще търся пак такова движение.

@hayblack Мерси за инфото, иначе колелото и вилката още не са при мен. Намерих някакво старо сервизно ръководство което трябва да покрива тези вилки и ще си потърся и семеринги.


Има и друг момент - старото ми задвижване ще отиде на жена ми на колелото с нова касета, че там нещата са още по-зле докато малко се научи. Та ако не моето ще трябва да ъпгрейдна нейното задвижване.

И аз си мислех да сменя цялото колело, но не съм сигурен колко време ще имам да го карам, за това си мислех да стегна старото, пък като се види, че има време и пари може друго. Примерно нещо като CUBE stereo, но не ми се дават 3-4к в момента. Проблема с колелото е че всичко му е старо и не става да се ъпгреидват много неща част по част. Особено с размера на гумите и вилките, то всъщност вилката най ми харесва от цялото колело, според мен доста добре му пасна. Пък и чесно казано мен ме кефят 26-те, не съм карал кой знае колко много от по-големите, миналото лято за 1 седмица карах едно и ми се стори, че се кара малко по като "кораб" или "тир" - да газят добре, но сякаш са по-мудни. Ще трябва да натрупам повече впечатления това лято.

А на рамката не съм забелязал да имам проблеми с линията на веригата, имам търкано около средното, но то е когато ми е падала веригата в началото като съм се лашкал по камъните.
Аватар
fall_out
 
Мнения: 597
Рейтинг: 1685
Регистриран на: Вто Май 27, 2008 12:39 pm

Re: Съвет за реновиране на твърдак

Мнениеот jayblack » Вто Мар 09, 2021 3:20 pm

fall_out написа:Виждам че срам имат 1х12 - https://www.sram.com/en/sram/models/gs-gx-1-b2
Това мога ли да го монтирам на тази рамка изобщо и освен средно дали ще трябва да сменям задна главина?
Малко съм си срам фенбой и май ще търся пак такова движение.
Целия GX групсет няма да можеш, трябва или цял групсет NX заради касетата, която при NX ползва HG храп, а GX касетата иска xD храп. Можеш да ги смесиш, тоест всичко без касетата да е GX, така ще се разминеш с купуване нова главина и пренаплитане.
Pinkbike написа:... fork that is as sensitive as an emo teenager kid.
Аватар
jayblack
 
Мнения: 511
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Яну 09, 2008 3:09 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Съвет за реновиране на твърдак

Мнениеот Gworan » Вто Мар 09, 2021 3:22 pm

Дали ще може да сложиш 1х12 gx групсета на рамката, ще може. Трябва ти и главина с барабан на Sram XD стандарт. Според мен не си заслужава да вкарваш ~1000лв за скоростен сет на HT3-ката, по-добре да смениш колелото, ако не ти е чак толкова сантиментално...
Аватар
Gworan
 
Мнения: 1022
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Окт 27, 2017 10:08 am

Re: Съвет за реновиране на твърдак

Мнениеот fall_out » Вто Мар 09, 2021 4:16 pm

jayblack написа:
fall_out написа:Виждам че срам имат 1х12 - https://www.sram.com/en/sram/models/gs-gx-1-b2
Това мога ли да го монтирам на тази рамка изобщо и освен средно дали ще трябва да сменям задна главина?
Малко съм си срам фенбой и май ще търся пак такова движение.
Целия GX групсет няма да можеш, трябва или цял групсет NX заради касетата, която при NX ползва HG храп, а GX касетата иска xD храп. Можеш да ги смесиш, тоест всичко без касетата да е GX, така ще се разминеш с купуване нова главина и пренаплитане.

Мерси, значи ако искам целия GX трябва и друга задна главина, но ако взема касета NX не би трябвало да имам проблем?

Gworan написа:Дали ще може да сложиш 1х12 gx групсета на рамката, ще може. Трябва ти и главина с барабан на Sram XD стандарт. Според мен не си заслужава да вкарваш ~1000лв за скоростен сет на HT3-ката, по-добре да смениш колелото, ако не ти е чак толкова сантиментално...


Не ми е толкова сантиментално, и като гледам май ще е вярно 700-1000лв цялото упражнение.
А за да сменя колелото - мога ли да си изобщо да си купя нещо свястно до 2к дори и на старо? За мекица няма как стане, но поне сносен твърдак.
Най-големия ми проблем при смяна на колелото е, че едва ли ще намеря нещо с толкова добра вилка за такива пари, а тази става само за 26 инча.
Аватар
fall_out
 
Мнения: 597
Рейтинг: 1685
Регистриран на: Вто Май 27, 2008 12:39 pm

Re: Съвет за реновиране на твърдак

Мнениеот jayblack » Вто Мар 09, 2021 4:38 pm

Да, или всичко NX, или само касетата. Sram имат още един клас под NX, който се води SX пак е 12 сксоростен и е с около 70-80 евро по-евтин от NX. Ако си решил, че искаш sram и 12 скорости може да погледнеш и него, не му се носи славата като най-качествен, но за по-непретенциозно каране е напълно достатъчен.
Pinkbike написа:... fork that is as sensitive as an emo teenager kid.
Аватар
jayblack
 
Мнения: 511
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Яну 09, 2008 3:09 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Съвет за реновиране на твърдак

Мнениеот hitar_potar » Вто Мар 09, 2021 6:31 pm

Интересна тема! Ама за какво му е 1х12 на Рам ХТ3? Чудесна работа би му свършил и 1х11 сет, да не кажа и 1х10 с някоя касета с по-големи стъпки. И защо се държи на Срам като задвижване? Ами Шимано Деор? Кеф ти 6100 серията 1х12, кеф ти 5100 11-скоростна, че май и 4100 10-скоростна има. А вилката, ако няма никакви проблеми, е чудесна - дай я направо за професионална сервизация, не вярвам да ти вземат повече от 50-60лв с маслата (че в Русе и по-малко излиза ;) ).
Make it idiot-proof, and someone will make a better idiot.
Аватар
hitar_potar
 
Мнения: 3702
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Фев 14, 2007 7:04 pm
Местоположение: Русе

Re: Съвет за реновиране на твърдак

Мнениеот jayblack » Вто Мар 09, 2021 6:45 pm

hitar_potar написа:Интересна тема! Ама за какво му е 1х12 на Рам ХТ3? Чудесна работа би му свършил и 1х11 сет, да не кажа и 1х10 с някоя касета с по-големи стъпки. И защо се държи на Срам като задвижване? Ами Шимано Деор? Кеф ти 6100 серията 1х12, кеф ти 5100 11-скоростна, че май и 4100 10-скоростна има. А вилката, ако няма никакви проблеми, е чудесна - дай я направо за професионална сервизация, не вярвам да ти вземат повече от 50-60лв с маслата (че в Русе и по-малко излиза ;) ).

Да, така е, аз започнах с предложение за 10 скоростна система на Шимано с касета 11-46, което е напълно достатъчно с една 32 плоча отпред на 26" гуми. Но колегата каза, че е фен на срам и за това на там зави темата.
Pinkbike написа:... fork that is as sensitive as an emo teenager kid.
Аватар
jayblack
 
Мнения: 511
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Яну 09, 2008 3:09 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Съвет за реновиране на твърдак

Мнениеот fall_out » Вто Мар 09, 2021 9:15 pm

Ами вижте ме, че не знам къде се намирам и съм неориентиран. Разгледах малко на старо предложения и може и да изпадне нещо доста интересно за 2-2.5к
Май ще наблюдавам пазара 2-3 седмици и ще видя какво ще правя.
Аватар
fall_out
 
Мнения: 597
Рейтинг: 1685
Регистриран на: Вто Май 27, 2008 12:39 pm

Re: Съвет за реновиране на твърдак

Мнениеот hitar_potar » Сря Мар 10, 2021 8:31 am

fall_out написа:Ами вижте ме, че не знам къде се намирам и съм неориентиран. Разгледах малко на старо предложения и може и да изпадне нещо доста интересно за 2-2.5к
Май ще наблюдавам пазара 2-3 седмици и ще видя какво ще правя.

В бг-сайта pimp my bike пълна група Деоре 5100 без курбела излиза 290лв (това на дребно, част по част) - търсене на прима виста. 100% ако се разтърсиш, може и да се вместиш и в 300лв за група плюс курбел. И едни 50-60лв за профилактика на вилката и си готов - под 400лв за Рама, за да е актуален. Пък ако ти се дават 2к за мекица, тя няма да пречи на Рама. Нали? :)
Make it idiot-proof, and someone will make a better idiot.
Аватар
hitar_potar
 
Мнения: 3702
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Фев 14, 2007 7:04 pm
Местоположение: Русе

Re: Съвет за реновиране на твърдак

Мнениеот Pr3d4t0R » Сря Мар 10, 2021 10:39 am

1х Деоре на 10 ск. е много добро. Иначе е винаги добре с 1х да има повече обвхват - ако сегашните ти курбели са с разглобяеми плочи то за 1х11 ти трябват:
- плоча за курбел;
- касета сънрейс 11-46;
- дерейльор SLX;
- команда - хубаво да е ХТ, но и SLX върши работа.
Аватар
Pr3d4t0R
 
Мнения: 3977
Рейтинг: 1980
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 10:07 am

Re: Съвет за реновиране на твърдак

Мнениеот fall_out » Сря Окт 18, 2023 10:25 pm

Две години по-късно и след като писах в тази тема - viewtopic.php?f=28&t=199645

Купих Canyon Spectal al 6
Много голяма разлика от стария твърдак - най-вече в стойката заради челния ъгъл. Преди се налагаше да се дърпам максимално на рам-а за да не ме хвърли през кормилото, а на това дори почва да ми бяга колелото ако се изтеглям толкова назад, дори не мисля че успях да свикна напълно да стоя над кормилото за едно лято. Със сигурност е много повече колело от предното и от моите възможности и нямам никакви забележки - а новите гуми колко повече сцепление имат не е истина, най-много се усеща на корени.
Като цяло съм много щастлив от колелото - направих му 30-на дни спускане само с лифта. Много стегнато единствено задната ос се беше разхалбила един път. М размер ми е ок, може би щях да съм ок и със Л понеже явно не съм много техничен и главно искам да давам газ надолу. Малко по-трудно ми е на тесни места от 26-та дори след като свикнах на размера - не е толкова маневрено.

- Смених веригата и превключва по-добре.
- Деральора вече почна да му свършва clutch-a май, мисля че ще го сменям със шимано като му дойде времето, но не преди да го убия или да почне много да дрънчи.
- Спирачките почнаха супер зле и със всяко следващо каране сякаш спират все по-добре, сякаш има brake in след brake in.

Като цяло няма какво да искам за момента от колелото освен едни лостчета Code RSC или пък направо да пробвам шимано. Мисля и да си взема от тези тънките пластмасови вътрешни гуми - отказах се от безкамерни понеже където карам никога не съм пукал гума и ще го преживея дори ако стане 1-2-3 пъти за сезон - не ми се занимава просто с цялата мизерия и смяна на бозата като изсъхне вътре. Също бих пробвал и предна с малко по-голям балон, но това като успея да изтъркам някоя.
Аватар
fall_out
 
Мнения: 597
Рейтинг: 1685
Регистриран на: Вто Май 27, 2008 12:39 pm

Re: Съвет за реновиране на твърдак

Мнениеот ЧестоНеадвкватен » Чет Окт 19, 2023 6:00 pm

fall_out написа:Две години по-късно и след като писах в тази тема - viewtopic.php?f=28&t=199645
- Спирачките почнаха супер зле и със всяко следващо каране сякаш спират все по-добре, сякаш има brake in след brake in.


Честито, Спектрал-а е страшна машина.

Относно спирачките, има bed-in процедура която е редно да се прави при ново колело и/или като смениш диск/накладка. Има обяснения в нета бол, но накратко намираш най близкия хълм и редуваш предна-задна почти до спиране. Идеята е да се отложи мат'рял от накладките върху диска. Ако не се направи това има риск накладките да се гланцират и да почнат да свирят като гайди, на мен това ми се случи с Неврона миналото лято.
ЧестоНеадвкватен
 
Мнения: 901
Рейтинг: 1483
Регистриран на: Сря Юли 30, 2014 10:35 pm

Re: Съвет за реновиране на твърдак

Мнениеот Pr3d4t0R » Пет Окт 20, 2023 8:51 am

Относно bed-in - да, целта е да се направи равномерно:
- прави се първото за едната спирачка, после за другата
- спирачката се стиска някъде между 50-70% от възможностите ѝ
- даже и при стръмен баир се върти надолу.
---> усеща се кога е готова

Относно безкамерните - доливане може да става през вентила. Примерно аз слагам Stan Race, която няма как да се долива, но след няколко месеца добавям малко нормален Стан през вентила. Та това въобще не е драма.
Аватар
Pr3d4t0R
 
Мнения: 3977
Рейтинг: 1980
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 10:07 am

Re: Съвет за реновиране на твърдак

Мнениеот ЧестоНеадвкватен » Пет Окт 20, 2023 12:53 pm

Pr3d4t0R написа:Относно bed-in - да, целта е да се направи равномерно:
- прави се първото за едната спирачка, после за другата
- спирачката се стиска някъде между 50-70% от възможностите ѝ
- даже и при стръмен баир се върти надолу.
---> усеща се кога е готова

Относно безкамерните - доливане може да става през вентила. Примерно аз слагам Stan Race, която няма как да се долива, но след няколко месеца добавям малко нормален Стан през вентила. Та това въобще не е драма.


Наливане/доливане през винтила прави нещата елементарни, и аз ползвам Станската боза но нормалната, и силно препоръчвам спринцовката, струва си. Относно тюблеса, не само че забравяш за тръни и ухапвания, ами и самото усещане се променя, гумата става по гъвкава и сцеплението е една идея по-добро. Пък и сваляш едни 150-200гр което не малко. Единствения недостатък е като трябва да се чисти, но далеч го предпочитам пред това да лепя вътрешни по време на почивка, вместо да си пия бирата.
ЧестоНеадвкватен
 
Мнения: 901
Рейтинг: 1483
Регистриран на: Сря Юли 30, 2014 10:35 pm

Re: Съвет за реновиране на твърдак

Мнениеот Pr3d4t0R » Пон Окт 23, 2023 12:37 pm

Защо ги чистите тия гуми все се чудя, ако не се сменя каплата? По колко време ги карате? При мен задната държи около година, а предна година и полвина - карам най-меката възможна смеска отпред и следващата по твърдост отзад.
Аватар
Pr3d4t0R
 
Мнения: 3977
Рейтинг: 1980
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 10:07 am

Re: Съвет за реновиране на твърдак

Мнениеот ЧестоНеадвкватен » Пон Окт 23, 2023 3:35 pm

Pr3d4t0R написа:Защо ги чистите тия гуми все се чудя, ако не се сменя каплата? По колко време ги карате? При мен задната държи около година, а предна година и полвина - карам най-меката възможна смеска отпред и следващата по твърдост отзад.


В един момент става на топчета сополи и губи ефективност. Не сменям гуми всяка година, карам ги поне два сезона от които я има десетина прилични карания на сезон я не. Тая година направих 11-12 по сериозни карания, и гумите са на 80%. Карам лесни пътеки, отдавна ми мина мерака за даунхил изпълнения, предполагам от там икономисвам гуми :D
ЧестоНеадвкватен
 
Мнения: 901
Рейтинг: 1483
Регистриран на: Сря Юли 30, 2014 10:35 pm


Назад към All Mountain/Ендуро продукти

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 114 госта