АМ спирачки

Въпроси, коментари и дискусии за велосипеди с ход на окачването до 130-170 мм, компоненти и екипировка за тях.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1000 / 1000 / 20

АМ спирачки

Мнениеот rarekin » Чет Мар 28, 2024 9:40 am

В търсене съм на спирачки за един проект с рамка Спешълайзд Епик (знам, не е точно АМ/Ендуро), но аз съм тежичък - с байка и екипировката съм 110 килограма.

Та, ето какви са горе долу изискванията ми, а и имам и няколко въпросчета:

1) да спират :lol:
2) да са надеждни. Не мога и не искам да се занимавам с постоянно обезвъздушаване и прочие дейности. Търся нещо което е install and forget. Има ли такова на пазара в момента?
3) да не се налага да правя някакви чупки в кръста за постигане на "максимални резултати". Знам за Шигури и прочие Франкенщайни - виж т.2
4) Търся нещо, което на меркетингов език сигурно се вмества в понятията "среден до горен среден клас", но ако има магически продукт в ниските класове, който покрива изискванията ми няма да го върна
5) Предпочитам утвърдени марки пред екзотики, но ако имате опит с някой специфичен продукт имам интерес към опита ви
6) модел 2022 или по-нов
7) имам специален интерес към спирачките на Магура, но ми е пълна салата тяхната моделна гама. Особено ме дразни това, че спирачки като МТ7Про са набутани в Трейл сегмента, а присъстват и в Гравити сегмента, а същевременно МТ5 ПРО, която би трябвало да е в Трейл сегмента ако следваме цифровите означения, е в Гравити сегмента
8) теглото на спирачките не е НИКАКЪВ приоритет - значи, че не бих жертвал представяне или безпроблемно ползване за по-малко грамове

Сега, за стила ми на каране: спокоен, но не бягам от игриви и скоростни пътечки. В общи линии знам как да пазя спирачките, така че да не ги прегрявам, но не съм от най-техничните, тъй че от тях се очаква да си вършат работата.

Въпроси:

Каква е съвременната прадигма за големината на роторите? Колко е "достатъчно" за 29 инчови капли?
Кои са актуалните предложения в класовете среден и горен-среден, които си заслужават вниманието?
"Бюджетните" версии като Магура МТ5/4 стават ли за нещо?

Карал съм множество Шимански спирачки и от тях съм с най-разнородни впечатления: в ниските им класове спирачките са просто слаби, в средните са ОК като спиране, без да блестят, с високите (ХТ) съм имал ужасни проблеми със спирачки, които не знаеш, кога ще започнат да спират и колко бързо ще захапят. Сега чета, че имали керамични легла на бутала/бутала, които били по-деликатни от необходимото (не знам колко е вярно).

Как са в момента Шиманските предложения?

Благодаря на всички отзовали се, и ще се радвам на мнения най-вече от личен опит, който за мен е повече от всякакви характеристики на хартия.

:beer:
Планинското колоездене може да бъде опасен спорт! Винаги карайте с каска! Никоя екипировка не може да гарантира колоездача срещу падане и тежко нараняване!
rarekin
 
Мнения: 1589
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Сеп 03, 2006 1:25 am
Местоположение: Германия

Re: АМ спирачки

Мнениеот Boyan1984 » Чет Мар 28, 2024 9:56 am

Shimano Saint/Zee не са ли актуални вече?
Let's fucking DIE!
Boyan1984
 
Мнения: 2444
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Мар 29, 2010 12:33 pm
Местоположение: Кюстендил

Re: АМ спирачки

Мнениеот BaiMile » Чет Мар 28, 2024 10:41 am

За мен най-сигурният избор е да си вземеш четирибутални шимано. Лично аз не бих се изхвърлял по-далеч от МТ520 или 6120. Препоръчвам ти шиманото, заради минералното масло, а и ако ще ги купуваш нови, мисля че е най-изгодно цена/качество.
В момента карам със SRAM на всичките ми велосипеди, така се случи - Level T, Guide Re, Code R и не се оплаквам от тях. Не ми се е налагало все още да ги обезвъздушавам, работят и спират добре, не съм имал проблеми с лостчета или течове. Ако се спреш на SRAM, вземи си Code зарди bleeding edge и по-лесно обезвъздушаване.
За ротори - заложи на 200/180 мм отпред и 180 отзад. Колко да са големи роторите си преценяваш ти. Лично аз съм лек и се справям и със 160 мм на ХС колелото ми без да ги прегравям. На еднурото съм с 200/200.
BaiMile
 
Мнения: 26
Рейтинг: 1262
Регистриран на: Сря Окт 12, 2011 9:58 am

Re: АМ спирачки

Мнениеот Pr3d4t0R » Чет Мар 28, 2024 10:54 am

Точно за Formula Cura 2 си:
https://www.youtube.com/watch?v=ikA5Tmid4g8
https://nsmb.com/articles/formula-cura-brakes-reviewed/

В момента най-леко лостче за все още разумен бюджет се предлага от Hayes Dominion a4. Изключително леко се дърпа, плавно захапва по-силно и е много много мощна. С такава съм предна (минах на нея от Сейнт с Race лостче) и мисля тази година и задната да ъпгрейдна.

С екипировка и байка съм 102 кг на 29" - байка е предвиден да върви отчлично надолу, но почти винаги го карам на самоход. С 220/203 ротори съм и е просто страхотно сравнено с 203/180 преди това. Ако ходиш по по-стръмни и/или скоростни пътеки определено е много по-добре с големите ротори.
Аватар
Pr3d4t0R
 
Мнения: 3977
Рейтинг: 1980
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 10:07 am

Re: АМ спирачки

Мнениеот Boyan1984 » Чет Мар 28, 2024 10:58 am

Аз съм предоволен от Cura-та. Даже вече ги предпочитам пред шиманото,на което бях заклет фен.
Let's fucking DIE!
Boyan1984
 
Мнения: 2444
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Мар 29, 2010 12:33 pm
Местоположение: Кюстендил

Re: АМ спирачки

Мнениеот martin.radev » Чет Мар 28, 2024 11:21 am

По-тежък съм и най-вероятно по-бавен/страхлив на колелото, като 'лекувам' тези си проблеми с мощни спирачки.
това.jpg
(471.74 KiB) 85 пъти


4бутално ХТ с диск Фреза (има го в опция CL и 6-bolt) + радиаторни, метални накладки

203мм отпред
рамката ми е в същата категория като твоята, но от Скот (карам Спарк'22) - съответно не мога да вкарам по-голям диск отзад.
с хубави агресивни гуми мога да лазя по стръмните наклони, до степен на прегряване (за което съм виновен аз и некадърността ми, а не спирачките)
IMG_20240217_194500.jpg
(484.42 KiB) 71 пъти

относно опита ни с ХТ - разминаваме се - това е 3тия ми чифт, и я 'проповядвам' тази спирачка като евангелие.
особенно с метални/радиаторни спирачки не виждам причина да пробвам друга спирачка.

Поздрави и успех със сглобката - очакваме снимки като е готов проекта :)
Аватар
martin.radev
 
Мнения: 695
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Май 22, 2019 6:29 am
Местоположение: София

Re: АМ спирачки

Мнениеот Lucky Loser » Сря Апр 03, 2024 8:59 am

martin.radev написа:това е 3тия ми чифт, и я 'проповядвам' тази спирачка като евангелие.
особенно с метални/радиаторни спирачки не виждам причина да пробвам друга спирачка.

Абсолютно подкрепям!
Боря се за мнения - всекоя бройка е изключително важна !
П.С. И аз имам няколко велосипеда, но са тайна !

Komoot профил
Аватар
Lucky Loser
 
Мнения: 1858
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Чет Фев 21, 2013 8:35 pm

Re: АМ спирачки

Мнениеот hitar_potar » Пет Апр 05, 2024 2:05 pm

BaiMile написа:… Препоръчвам ти шиманото, заради минералното масло…

И какво, като са с минерално масло? Да не би всичко ДОТ-базирано да е боклук?
Make it idiot-proof, and someone will make a better idiot.
Аватар
hitar_potar
 
Мнения: 3702
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Фев 14, 2007 7:04 pm
Местоположение: Русе

Re: АМ спирачки

Мнениеот Bi11y » Съб Апр 06, 2024 3:29 pm

hitar_potar написа:
BaiMile написа:… Препоръчвам ти шиманото, заради минералното масло…

И какво, като са с минерално масло? Да не би всичко ДОТ-базирано да е боклук?


Мълчанието е знак на съгласие :D :rofl:
Bi11y
 
Мнения: 1369
Рейтинг: 1980
Регистриран на: Вто Окт 10, 2017 10:42 pm

Re: АМ спирачки

Мнениеот reddevil » Съб Апр 06, 2024 3:39 pm

Имам спирачки и с минерално масло и с DOT. Не виждам как вида спирачна течност може да е критерий при избор на спирачки (освен, че ми се налага да имам два комплекта за блийд).
reddevil
 
Мнения: 65
Рейтинг: 1340
Регистриран на: Сря Авг 15, 2018 7:33 pm

Re: АМ спирачки

Мнениеот Sprinter » Съб Апр 06, 2024 5:11 pm

Разликата е, че на ДОТ спирачки можеш да сложиш всякаква марка течност, защото е стандартизирана. Минералното масло е синьо, зелено, червено, кой каквото му скимне и освен ако не правиш пълна замяна не е ОК да се смесват различни масла. И така в общи линии си вързан към една марка… СРАМ и те се усетиха, и Maven е с “препоръчително” тяхно масло :D
Sprinter
 
Мнения: 107
Рейтинг: 1502
Регистриран на: Съб Апр 22, 2023 6:35 am

Re: АМ спирачки

Мнениеот _SoRa_ » Нед Апр 07, 2024 8:28 pm

Boyan1984 написа:Аз съм предоволен от Cura-та. Даже вече ги предпочитам пред шиманото,на което бях заклет фен.

С какви накладки ги караш? На предната ги смених с Galfer Pad Advance, но много трудно ми беше да ги сложа.
И аз свикнах с тях и много ми допада работата им.
_SoRa_
 
Мнения: 2529
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Мар 23, 2009 11:34 am

Re: АМ спирачки

Мнениеот XaCkBuTukC » Вто Апр 09, 2024 10:32 am

Карам MT5 от почти година, преди това бях на Deore 2 бутално. 203/180 ротори на 27.5 гуми като ги смених с раницата и дрехите бях 102-105кг deorе 2 бутални работеха нормално при нормални пътеки но на дълги спускания губеха сила и прегряваха и трябваше да стискам повече.
с MT5 не съм имал абсолютно никакви драми, карам си ги с техните лостчета взех си ги от БГ, карам ги с MDR-P роторите 220/203 дали има файда от големия ротор не знам но не съм имал никакви проблеми никъде, не е имало загуба на мощност не е имало прегряване не е имало и нужда от силно стискане за да спра.
MT5 имах "проблеми" само докато ги обезвъздуша първия път и да направя лостчето да се усеща така че да ми хареса, мисля че ги сложих, обезвъздуших и покарах малко и после пак ги обезвъздуших и поне за една година абсолютно нищо не съм пипал по тях.
DOT/Mineral Oil за мен печели минералното масло само защото се обезвъздушава по-лесно и можеш да си го правиш сам. Вярно е че има много марки минерално масло но всички спирачки работят със всички минерални масла нищо че производителя препоръчва да ползваш неговото :D
Аватар
XaCkBuTukC
 
Мнения: 462
Рейтинг: 1490
Регистриран на: Чет Май 05, 2005 10:08 am
Местоположение: Варна

Re: АМ спирачки

Мнениеот BaiMile » Сря Апр 10, 2024 8:22 am

hitar_potar написа:
BaiMile написа:… Препоръчвам ти шиманото, заради минералното масло…

И какво, като са с минерално масло? Да не би всичко ДОТ-базирано да е боклук?


За мен значение няма. DOT е токсичен, за това бих си избрал минерално масло, ако трябва да си купя нови спирачки. Но няма да сменя спирачките които имам, заради това че са с DOT. Ще ги карам.
BaiMile
 
Мнения: 26
Рейтинг: 1262
Регистриран на: Сря Окт 12, 2011 9:58 am

Re: АМ спирачки

Мнениеот BaiMile » Сря Апр 10, 2024 8:23 am

Sprinter написа:Разликата е, че на ДОТ спирачки можеш да сложиш всякаква марка течност, защото е стандартизирана. Минералното масло е синьо, зелено, червено, кой каквото му скимне и освен ако не правиш пълна замяна не е ОК да се смесват различни масла. И така в общи линии си вързан към една марка… СРАМ и те се усетиха, и Maven е с “препоръчително” тяхно масло :D

Съмнявам се, че минералните масла за "незаменими". Всичко е маркетинг.
BaiMile
 
Мнения: 26
Рейтинг: 1262
Регистриран на: Сря Окт 12, 2011 9:58 am

Re: АМ спирачки

Мнениеот Sprinter » Сря Апр 10, 2024 10:07 am

BaiMile написа:
Sprinter написа:Разликата е, че на ДОТ спирачки можеш да сложиш всякаква марка течност, защото е стандартизирана. Минералното масло е синьо, зелено, червено, кой каквото му скимне и освен ако не правиш пълна замяна не е ОК да се смесват различни масла. И така в общи линии си вързан към една марка… СРАМ и те се усетиха, и Maven е с “препоръчително” тяхно масло :D

Съмнявам се, че минералните масла за "незаменими". Всичко е маркетинг.


Въпрос на проба/грешка :)
Ей тук има интересна информация от производителите по отношение на използваните течности и взаимозаменяемостта им
https://bikerumor.com/tech-speak-brake- ... c-updated/

50/50 маркетинг и химия е - например на Магура маслото е с по-ниска точка на кипене, ама те твърдо си държат на Royal Blood, Шимано пък са супер крайни - "I can tell you with absolute certainty that Magura fluid will destroy Shimano brakes in a very short amount of time. I’ve seen it happen several times." :bigeyes:
Sprinter
 
Мнения: 107
Рейтинг: 1502
Регистриран на: Съб Апр 22, 2023 6:35 am

Re: АМ спирачки

Мнениеот BaiMile » Сря Апр 10, 2024 10:13 pm

Sprinter написа:
BaiMile написа:
Sprinter написа:Разликата е, че на ДОТ спирачки можеш да сложиш всякаква марка течност, защото е стандартизирана. Минералното масло е синьо, зелено, червено, кой каквото му скимне и освен ако не правиш пълна замяна не е ОК да се смесват различни масла. И така в общи линии си вързан към една марка… СРАМ и те се усетиха, и Maven е с “препоръчително” тяхно масло :D

Съмнявам се, че минералните масла за "незаменими". Всичко е маркетинг.


Въпрос на проба/грешка :)
Ей тук има интересна информация от производителите по отношение на използваните течности и взаимозаменяемостта им
https://bikerumor.com/tech-speak-brake- ... c-updated/

50/50 маркетинг и химия е - например на Магура маслото е с по-ниска точка на кипене, ама те твърдо си държат на Royal Blood, Шимано пък са супер крайни - "I can tell you with absolute certainty that Magura fluid will destroy Shimano brakes in a very short amount of time. I’ve seen it happen several times." :bigeyes:


Сигурно тия, които карат shigura са обречени по един или друг начин :)
BaiMile
 
Мнения: 26
Рейтинг: 1262
Регистриран на: Сря Окт 12, 2011 9:58 am

Re: АМ спирачки

Мнениеот Sprinter » Чет Апр 11, 2024 6:20 am

BaiMile написа:Сигурно тия, които карат shigura са обречени по един или друг начин :)

:offtopic: Може би точно това има предвид човека от Шимано - ако ползваш синьо масло, след кратко време апаратите се деформират и се превръщат в Магурски…
Sprinter
 
Мнения: 107
Рейтинг: 1502
Регистриран на: Съб Апр 22, 2023 6:35 am

Re: АМ спирачки

Мнениеот Boyan1984 » Чет Апр 11, 2024 6:55 am

Един сложи масло за бебета на джонсън и джонсън и май си работеха спирачките...Трикстаф или някой друг бутиков производител беше направил спирачки на вода, ама не помня вече какво се случи.А относно дот срещу минерално масло - дот-а май е хигроскопичен и трябва по-честа смяна на маслото.
Let's fucking DIE!
Boyan1984
 
Мнения: 2444
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Мар 29, 2010 12:33 pm
Местоположение: Кюстендил

Re: АМ спирачки

Мнениеот BaiMile » Чет Апр 11, 2024 1:37 pm

Boyan1984 написа:Един сложи масло за бебета на джонсън и джонсън и май си работеха спирачките...Трикстаф или някой друг бутиков производител беше направил спирачки на вода, ама не помня вече какво се случи.А относно дот срещу минерално масло - дот-а май е хигроскопичен и трябва по-честа смяна на маслото.

Да, хигроскопичен е DOT-а. Може ли някой теоретично да ми обясни, как една затворена система, в която няма въздух, поема влага от въздуха?
BaiMile
 
Мнения: 26
Рейтинг: 1262
Регистриран на: Сря Окт 12, 2011 9:58 am

Re: АМ спирачки

Мнениеот Boyan1984 » Чет Апр 11, 2024 1:38 pm

И аз не знам, ама ето че става работата. От конденз може би? :dontknow:
Let's fucking DIE!
Boyan1984
 
Мнения: 2444
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Мар 29, 2010 12:33 pm
Местоположение: Кюстендил

Re: АМ спирачки

Мнениеот Pr3d4t0R » Чет Апр 11, 2024 2:05 pm

Това е безсмислен спор - изборът на спирачка трябва да е според качествата ѝ, а не според течността в нея. При работа с ДОТ просто трябва да се носят ръкавици задължително и да се внимава да не капне на рамката, че може да компроментира боята. Това пък е трудно да се случи, когато се прави с две спринцовки. Количеството спирачна течност е малко и в двата случая и е добре всяка година да се подменя, тъй като спирачната система загрява значително при спускане, особено в ръцете на неуверени колоездачи.
Аватар
Pr3d4t0R
 
Мнения: 3977
Рейтинг: 1980
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 10:07 am

Re: АМ спирачки

Мнениеот the_rookie » Чет Апр 11, 2024 4:36 pm

BaiMile написа:Да, хигроскопичен е DOT-а. Може ли някой теоретично да ми обясни, как една затворена система, в която няма въздух, поема влага от въздуха?

Дифузия през материала на маркучите(които имат сравнително голяма площ) , мембраната разделяща течноста от въздуха и маншетите! На практика, много фактори оказват влияние върху скороста на процеса и лечението е регулярна подмяна или следене чрез измерване качествата на течноста ( :dontknow: дали в конкретния случай е икономически оправдано).
Аватар
the_rookie
 
Мнения: 470
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Яну 03, 2020 10:39 pm

Re: АМ спирачки

Мнениеот Alexi » Пет Апр 12, 2024 4:22 pm

системата не е 100% затворена ,както и при колите е така - има разширителен съд който компенсира хода на буталото при различните степени на износване на накладките
Аватар
Alexi
 
Мнения: 6312
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Сеп 15, 2015 1:22 pm
Местоположение: Шумен

Re: АМ спирачки

Мнениеот the_rookie » Съб Апр 13, 2024 7:32 am

Alexi написа:системата не е 100% затворена ,както и при колите е така - има разширителен съд който компенсира хода на буталото при различните степени на износване на накладките

Не си прав (очаквах някой друг да те поправи)! Системата е изолирана от въздуха чрез мембранни компенсатори.Изображение
пп Отвора на капачката от снимката е малък и не осигурява добра вентилация в резултат на което в кухината може да се събере и вода от конденз!
Аватар
the_rookie
 
Мнения: 470
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Яну 03, 2020 10:39 pm

Re: АМ спирачки

Мнениеот the_rookie » Нед Апр 14, 2024 12:30 pm

:offtopic: Това изображение вижда ли се в предното ми мнение? Когато не съм в профила си аз не го виждам!
SRAM_Bladder_Cap.jpg
SRAM_Bladder_Cap.jpg (127.95 KiB) Прегледано 681 пъти
Аватар
the_rookie
 
Мнения: 470
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Яну 03, 2020 10:39 pm

Re: АМ спирачки

Мнениеот BaiMile » Пон Апр 15, 2024 8:16 am

the_rookie написа::offtopic: Това изображение вижда ли се в предното ми мнение? Когато не съм в профила си аз не го виждам!
SRAM_Bladder_Cap.jpg

Изясни ми се. Случвало ми се е през този отвор да излиза по малко DOT, когато прибера буталата.
На предния пост не се зарежда снимката.
BaiMile
 
Мнения: 26
Рейтинг: 1262
Регистриран на: Сря Окт 12, 2011 9:58 am

Re: АМ спирачки

Мнениеот the_rookie » Вто Апр 16, 2024 11:17 am

BaiMile написа: Случвало ми се е през този отвор да излиза по малко DOT, когато прибера буталата.

Да не е било вода от конденз или попаднала от някакво миене/мокрене? Не трябва да излиза ДОТ ако мембраната е здрава! Спирачната течност изисква специфичен еластомер за уплътненията и мембранката
напр. https://www.parker.com/static_content/l ... /E0667.pdf
или https://www.parker.com/static_content/l ... /E1022.pdf
и ако въпросната не е, ще издържа по-малко време!
Чисто информативно как е направено при Шимано.
20240415_135434.jpg
20240415_135434.jpg (83.5 KiB) Прегледано 519 пъти
Аватар
the_rookie
 
Мнения: 470
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Яну 03, 2020 10:39 pm

Re: АМ спирачки

Мнениеот Вилката » Сря Апр 17, 2024 2:41 pm

Между другото DOT-а доволно си разтваря въздух в него, още като нов, преди да си го напълнил в системата. Който е работил с DOT знае колко красиво се отделя газ в целия му обем, като създадеш малко подналягане в спринцовката чрез теглене при запушена спринцовка. Точно с такава техника се премахва част от разтворения газ преди пълнене, но едва ли се премахва изцяло.
А за смесването на минерални масла съм си правил експеримант, като съм карал на ХТ предната с шиманско, а задната със смес на шиманско и Total LHM+. Работеше си перфектно.
Преди време не бях фен на спирачки с DOT заради това, че е агресивен и заради по-сложната работа с такива спирачки. По принуда сега карам с DOT и съм повече от доволен, свиква се с недъзите му. Най-важно е качеството на спиране на конкретния модел, а нека инженерите да решават с каква течност да проектират.
Аватар
Вилката
 
Мнения: 944
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Юни 20, 2007 3:21 pm


Назад към All Mountain/Ендуро продукти

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 100 госта