Броени дни преди края на 2010 си взех споменатите в заглавието спирачки.
Eдвам успях да се похваля, и много от Вас ми пратиха ЛС-та с въпроси като „Какво включва комплекта и дали съдържа всичко необходимо за монтаж”, „Как се представят спирачките”, „Какво е качеството на изработка” и т.н. затова реших да споделя малко впечатления в отделна тема, като се надявам да отговоря на повечето Ви въпроси.
1. Поръчката:
След като вече бях попрочел из форума за спирачките Quad, прегледах всички модели в сайта на производителя и по ред причини – стил на каране, моите собствени (60) килограми и теглото на самия велосипед се спрях на XC/АМ ориентирания модел QHD-5.2 или както е по-известен “Dime Pro” и леките Pulse XC ротори, с които опционално се предлага модела.
Дотук добре, но след справка в online магазина на фирмата дистрибутор за българския пазар, не намерих търсените от мен комбинации, а именно предна спирачка с PМ преходник и 180 мм Pulse XC ротор и задна, отново с 180 mm Pulse XC ротор.
За да не правя поръчка „на сляпо”, писах един e-mail на момчетата от магазина, които ми отговориха след няколко часа. Накратко – казаха ми, че всеки комплект спирачка може да бъде комплектован с преходник и ротор по желание на клиента, като се приспада разликата в цената – т.е. не си плащате 2 преходника или 2 ротора (тези от комплекта + желаните от Вас), а само тези които са Ви нужни.
Друго важно уточнение беше, че маркучите на повечето спирачки са по 1500 mm – нормалната дължина за задна спирачка, НО в магазина извършват скъсяването на маркуча, по зададени от клиента размери, напълно безплатно. Аз се възползвах от услугата за предната си спирачка.
2. Разопаковането:
На вторият ден след поръчката, новите ми спирачки бяха у мен, опаковани в оригиналните си кутии. Никакви изненади в крайната цена – момчетата си удържаха на думата.

Отворих първата кутия, в която се оказа предната спирачка. Маркуча беше скъсен на 900 mm по моя заръка, а това беше отбелязано с черен маркер върху белия картон. В кутията бяха и 180 милиметровия Pulse XC ротор, вакуумиран заедно с шестте болтчета за монтажа му към главината, както и вакуумиран по същия начин PM преходник със всички нужни за закрепването на предната спирачка болтове и шайби.


Оставих първата кутия настрана и продължих с втората, в която разбира се открих задната спирачка. Нейният маркуч беше със стандартна дължина – 1500 mm. В кутията имаше още един вакуумиран Pulse XC ротор както и малко пликче със детайлите необходими за скъсяване на маркуча, чиято употреба не е била нужна, поради стандартната дължина на маркуча.
Задният IS преходник беше закрепен към калипера на спирачката. Отначало не обърнах внимание, но в последствие се оказа, че липсват болтовете за закрепване на преходника към ушите на рамката – това беше единствената неприятна изненада при разопаковането. За мое щастие, имах два болта с точните размери под ръка. Погледнах отново сайта на производителя и ми направи впечатление, че всички преходници, които се продават като отделен детайл (т.е. не част от комплект) са вакуумирани в картончетата си без гореспоменатите болтове – не мога да съм 100% сигурен, защото не попитах в магазина.
Теглата на спирачките, мисля че постнах в една друга тема, но пречи да ги има и тук:


*Извадете по 10 грама от показанията на везната, защото толкова тежи жълтата пластина

3. Монтажа:
Тъй като вече бях свалил старите BB7-ци малко по-рано през същия ден, нямаше как да не се захвана с монтажа на Quad-овете.
Монтирах дисковете по двете капли и продължих със самите спирачки. Започнах с предната. Малко след като си мислих че всичко е наред ... проблем. Горният (по-дълъг) болт на PM преходника идва по-дълъг от необходимото и не може да се навие напълно в резбата на вилката и съответно да притегне спирачния апарат. Решението – 2 допълнителни шайби точно под главата на болта. Може да е частен случай само при мен – но го споменавам, за да имате едно на ум. Лостчето се монтира без проблеми – гривната се разглобява на две и не се налага да сваляте гриповете си.
При монтажа на задната спирачка нямаше никакви проблеми, освен вече споменатите липсващи болтчета, които имах под ръка. Маркуча дойде малко по-дълъг от необходимото, като си признавам, че това си е моя грешка – бронята на задната BB7-ца беше 1300 mm и трябваше да поръчам да скъсят и маркуча на толкова.
Монтажа приключи с настройка на отдалечеността на двете лостчета - с предвидената „врътка”, така че да са максимално близо към гриповете – малки са ми ръцете




4. Разработването:
В деня, в които монтирах спирачките не остана време за тестово „кръгче” – стъмни се, а и имах ангажимент.
На следващият ден, времето беше слънчево и достатъчно топло за тестове.
Първите десетина натискания на спирачката ми върнаха спомените от оригиналния v-брейк на скота - стискаш лостчето и чакаш да спреш

Положението се подобри значително след малко повече спирания. Направи ми впечатление, че за разлика от BB7-ците, роторите не свирят като товарен влак, дори и при влажно време. При спиране, почти не се чува звук.
След като първоначалната еуфория премина, се заслушах докато карах и чух постоянен, дразнещ, звънтящ звук идващ и от двата ротора. Проверката установи, че макар и малко едната накладка трие постоянно по повърхността на ротора – и при двете спирачки. Реших, че след няколко десетки километра каране, накладките ще се поизядат с малко и звука ще спре, но не стана така.
На следващия ден, мой познат, който си кара само из града и реши да изпробва скота и новите спирачки в един Димитровградски парк, с доста стръмни пътеки. Чак аз се учудих, как „хилавите” XC ротори спират велосипеда заедно с 90-те килограма на моя познат. Изглежда спирачките се бяха разработили достатъчно, за да покажат на какво са способни. Дразнещия звънтящ звук продължаваше да ме дразни и през този ден.
Прибрах се и реших, че докато не го оправя няма да си лягам

Повечето от Вас, ползвали дискови спирачки веднага ще се сетят, че подобни проблеми идват от недобре центриран калипер. Така си помислих и аз и се заех да повторя познатата ми процедура, която съм следвал няколко пъти със BB7-ците: разхлабват се болтовете, държащи калиперите, така че последните да могат да мърдат, стиска се лостчето на спирачката, накладките „захапват” ротора и калипера се центрира спрямо ротора. Да, ама не - три пъти без резултат. Направо се побърках. В крайна сметка причините за проблема ми се оказаха няколко:
а) Quad спирачките нямат полусферичните шайби, които спомагат центрирането на калипера, както при Avid спирачките. ПП: На PM преходника има такива, но вместо общо 4, са само 2, което изглежда не е достатъчно за да функционират правилно;
б) Както вече споменах по-горе, Pulse XC ротора е доста „хилавичък”, разбирайте лесно се деформира странично и при стискане на лостчето, дори и при разхлабен калипер, вместо последния да се центрира, ротора мръдва много леко в ляво или в дясно;
в) Площта на накладките на Dime Pro е по-малка от таза на накладките на BB7, което допълнително затруднява описаната по-горе центровка;
В крайна сметка, направих нещо колкото тъпо, толкова и резултатно – придържайки с ръка калипера, в положение, в което да има по равно хлабина в ляво и в дясно от ротора, затегнах много внимателно болтовете. За моя изненада, това проработи и досадния, звънтящ шум изчезна.
5. Заключение:
С две думи съм доволен от покупката – очакванията ми за хидравлична, по-лека спирачка, с по-„меко” лостче, която да спира на равно или малко по-добре от старите ми BB7 (+ 185 mm G2 ротори) се оправдаха.
За всички, които ме питаха дали бих препоръчал спирачката за DH – не, не бих. Поне не и с тези ротори. Ако държите на Quad - много по-добър вариант би бил модела DEUCE FR, който е с точно DH насоченост и има по-голяма площ на накладките и се предлага стандартно с Pulse ротор, който също има много повече площ в сравнение с Pulse XC. Разликата в цените на двата модела не е толкова голяма, че да рискувате здравето си.
Надявам се да съм Ви бил полезен.