Динамичен челен ъгъл - малко размишления

За всичко свързано с МТБ, което не е за някой от другите форуми. Например: разкази и преживявания, мнения по различни общи въпроси, интeресни продукти, новости и т.н.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1000 / 1000 / 20

Динамичен челен ъгъл - малко размишления

Мнениеот alexmitev » Чет Окт 29, 2020 4:25 pm

Здравейте,
предварително се извинявам, ако размишленията ми не са съвсем коректни - идеята е да ги обсъдим :)
Та, замислих се как се промения динамично челният ъгъл в зависимост от терена и работата на окачването и как това влияе на стабилността на велосипеда.

При спускане, задният шок е максимално отворен, а вилката да речем на стръмно спускане е почти максимално свита. Ако челният ъгъл е 68 и вилката има реален ход 14см, то челният ъгъл би станал приблизително 68+14=82 градуса. А примерно ако същото колело е с твърда или заключена вилка или с такава с по-малък ход, челният ъгъл ще е по-малък, това означава ли че ще е по-стабилно при спускането? :)

При изкачване, вилката е максимално отворена, а шокът е максимално свит (ако не е заключен). Това води до намаляване на челния ъгъл. Нормало шокът при изкачване би трябвало да е заключен, за да е по-ефективно педалирането, което води до увеличаване на челния ъгъл. Как влияе челният ъгъл при изкачване - моето предположение е, че по-малкият ъгъл води до пренасяне на тежестта назад и съответно до по-лесно надигане на предницата. От друга страна пък по-големият ъгъл прави преодоляването на препятствията нагоре по-трудно.

Тук имам и още един въпрос - как влияе дължината на лапата на стабилността? За downhill ясно че трябва да е къса, за да може тежестта на велосипедиста да е зад коримилото. Как влияе обаче на изкчаването не мога да съобразя - по-дългата лапа прави ли надигането на предницата по-трудно или по-лесно?
"Фиксираната (заварена) седалка на ST 530 S остава неподвижна при каране.
Планинският велосипед ST 530 S се продава със звънец, фар и стоп, светлоотразители на каплите и педали."
alexmitev
 
Мнения: 287
Рейтинг: 1298
Регистриран на: Съб Сеп 12, 2020 4:27 pm

Re: Динамичен челен ъгъл - малко размишления

Мнениеот jayblack » Чет Окт 29, 2020 5:53 pm

Така, твоите размишления като цяло имат някаква логика, но са доста преувеличени и на практика се отдалечават от истината.
Ще започна от настройката на окачването отпред и отзад. За all mountain и ендуро е прието, че разпределението на тежестта на колоездача е между 30%-40% върху предницата и 60%-70% върху задницата. Саг-а на вилката се настройва в атакуваща позиция, а на задния амортисьор е по-лесно седнал на седалката, така се постигат по-постоянни измервания. При спускане, колкото и стръмно да е то, няма как шока да е максимално разгънат, защото все още си стъпил на педалите и има някаква тежест, а вилката далеч не трябва да е максимално свита, ако е настроена правилно. Също сметката ти за челния ъгъл е грешна, не може да събираш градуси със сантиметри и да получаваш градуси. Да изясним и кой челен ъгъл е голям (68°) и кой малък ( 63°). С по-къса вилка челният ъгъл се увеличава, тоест от 66° става 67° да речем. По-стабилно ще е колело, на което челният ъгъл е по-малка цифра, но стабилността на едно колело може да зависи от куп други фактори.
Сега малко и за изкачването да коментираме. По-малкият челен ъгъл помага на предницата да олеква и да иска да се отделя при изкачване, но пак това не е единственият фактор. Модерните колела компенсират за това с по-голям(тъп) ъгъл на седалковата тръба, който пренася тежестта напред и прикрива малкия челен ъгъл. За това колело със 63° челен ъгъл и 78° ъгъл на седалковата тръба може да катери по-добре от друго със 66° челен ъгъл и 74° ъгъл на седалковата тръба.
По-дългата лапа прави същото като това, което обясних за седалковата тръва - пренася тежестта напред > по-малко отлепяне на предната гума.
Pinkbike написа:... fork that is as sensitive as an emo teenager kid.
Аватар
jayblack
 
Мнения: 511
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Яну 09, 2008 3:09 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Динамичен челен ъгъл - малко размишления

Мнениеот alexmitev » Чет Окт 29, 2020 6:17 pm

Благодаря ти, научих доста неща от твоя пост! :)
jayblack написа:При спускане, вилката далеч не трябва да е максимално свита

Това ми беше важно да го разбера. Със старата вилка, при спускане потъваше доста зловещо почти до долу и ме приближаваше бързо към земята :) Сега с новата въздушна, се надявам с правилните настройки това да не е така.
jayblack написа:не може да събираш градуси със сантиметри и да получаваш градуси

Бях чел, че 1см по-дълга вилка намалява челния ъгъл с приблизително 1 градус, или сметката не е точно такава?
jayblack написа:За това колело със 63° челен ъгъл и 78° ъгъл на седалковата тръба може да катери по-добре

Аз съм със 70.5 челен ъгъл и 72.5 на седалковата тръба, май най-лошото от двете възможности - трудно катерене и трудно спускане :smash:
"Фиксираната (заварена) седалка на ST 530 S остава неподвижна при каране.
Планинският велосипед ST 530 S се продава със звънец, фар и стоп, светлоотразители на каплите и педали."
alexmitev
 
Мнения: 287
Рейтинг: 1298
Регистриран на: Съб Сеп 12, 2020 4:27 pm

Re: Динамичен челен ъгъл - малко размишления

Мнениеот jayblack » Чет Окт 29, 2020 6:53 pm

2см е приблизително 1°, но сметката, която се опиташ да направиш, пак няма да е коректна за колело с двойно окачване, защото задния амортисьор също се сгъва и промяната не е толкова голяма. Докато при твърдите рамки, колкото повече ход е използван, толкова по-голям става челният ъгъл
Pinkbike написа:... fork that is as sensitive as an emo teenager kid.
Аватар
jayblack
 
Мнения: 511
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Яну 09, 2008 3:09 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Динамичен челен ъгъл - малко размишления

Мнениеот Alexi » Чет Окт 29, 2020 8:04 pm

alexmitev написа:
При спускане, задният шок е максимално отворен, а вилката да речем на стръмно спускане е почти максимално свита. Ако челният ъгъл е 68 и вилката има реален ход 14см, то челният ъгъл би станал приблизително 68+14=82 градуса.

колега ще те връщаме в кой клас се учеха тия неща не се сещам че поне 30г минаха .. събираш круши и ябълки и получаваш портокали
Аватар
Alexi
 
Мнения: 6607
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Сеп 15, 2015 1:22 pm
Местоположение: Шумен

Re: Динамичен челен ъгъл - малко размишления

Мнениеот alexmitev » Чет Окт 29, 2020 10:50 pm

Alexi написа:колега ще те връщаме в кой клас се учеха тия неща не се сещам че поне 30г минаха .. събираш круши и ябълки и получаваш портокали

Е то аз карам по-сериозно планинско от няма и година, така че съм си в първи клас :roll2:
Попаднах на втулки за шок с изместен център, там каква е идеята - челният ъгъл намалява и се увеличава този на седалковата тръба, ако съм разбрал правилно?
"Фиксираната (заварена) седалка на ST 530 S остава неподвижна при каране.
Планинският велосипед ST 530 S се продава със звънец, фар и стоп, светлоотразители на каплите и педали."
alexmitev
 
Мнения: 287
Рейтинг: 1298
Регистриран на: Съб Сеп 12, 2020 4:27 pm

Re: Динамичен челен ъгъл - малко размишления

Мнениеот jayblack » Чет Окт 29, 2020 11:41 pm

Втулките с изместен център имат посока, или двата изместени центъра навътре или навън, ако са навътре, амортисорът става по-къс, челният ъгъл намалява, средното пада, и седалковият ъгъл също намалява.Тук компромисът е със седалковия ъгъл с намаляването на челния, намаляваш и него и това не е оптимално.
Ако са навън всичко е наобратно и така.
Pinkbike написа:... fork that is as sensitive as an emo teenager kid.
Аватар
jayblack
 
Мнения: 511
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Яну 09, 2008 3:09 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Динамичен челен ъгъл - малко размишления

Мнениеот kawasuna » Пет Окт 30, 2020 6:59 am

На тези втулки им казват flip chip имат ги доста съвременни байкове.Колегата горе го е описал точно - с увеличаване на ъглите,падане на средното(в моя случай е 7мм.) подобряват характеристики,използвани от хора ,които предпочитат ENDURO и DH.Обратното се подобрява педалирането,става една идея по ХЦ(не усещама,кой знае какво ама...)
Аватар
kawasuna
 
Мнения: 492
Рейтинг: 1240
Регистриран на: Пон Апр 04, 2016 9:22 pm
Местоположение: Стара Загора

Re: Динамичен челен ъгъл - малко размишления

Мнениеот Pr3d4t0R » Пет Окт 30, 2020 11:48 am

Интересна тема е динамичната геометрия :clap: jayblack е направил добри уточнения. Няколко и от мен все за велосипед с двойно окачване:
- при модерните колела седалковият ъгъл нараства, за да може ездачът да стига кормилото по време на катерене, заради сериозно увеличеният Reach. Минусът на тази промяна е загубата на сцепление, тъй като тежестта на ездача е напред. Та се получава следното:
---> при ХС байк със статичен ъгъл от 74 при седнал ездач ще е 73 при 20% саг (2 см ход) от 100 мм ход;
---> при ендуро байк със статичен саг от 76 при седнал ездач ще е 74 при 35% саг (5 см ход) от 150мм ход. Колкото повече е статичният ъгъл тук е видно как динамичният ще е по-далеч от оптималният;
---> ХС колелата се придържат към голям челен ъгъл и дълга лапа, за да са маневрени и да държат предницата на земята при изкачване. При спускане това е само минус.

- по-интересно е какво става при спускане. Там се търси баланс между работата на вилката и шока, за да може динамично да се запазва геометрията:
---> по-лесно се постига баланс и комфорт, ако вилката има повече ход от задницата. При еднакъв % ход взет заради камък, предницата ще е имала повече мм ход да го направи при това пазейки геометрията.
---> когато отпред и отзад ходът е еднакъв е необходима наистина добра вилка, тъй като става критично тя да не гълта повече ход от необходимото
---> динамичният баланс при спускане цели да подобри статичните характеристики. Това се постига със саг на вилката между 15-20% от ходът ѝ, а на шокът 20-35% в зависимост от предназначението (ХС->ДХ). Ефектът от това е, че динамично челният ъгъл е една идея още по-малък, а средното някой друг милиметър още по-ниско.

От горното е видно как твърдак е наистина подходящ за изкачване, докато надолу динамичното потъване на вилката променя много геометрията в негативен аспект.
Хубавото днес е, че човек може да намери абсолютно точното колело до милиметър за неговия ръст, пропорции на тялото и стил на каране стига да знае какво търси.
Аватар
Pr3d4t0R
 
Мнения: 4056
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 10:07 am

Re: Динамичен челен ъгъл - малко размишления

Мнениеот Harka » Пет Окт 30, 2020 11:52 am

alexmitev написа:Е то аз карам по-сериозно планинско от няма и година, така че съм си в първи клас :roll2:

Тук не става дума за планинско, а за аритметика от 4-ти клас, но както и да е, другите вече ти го казаха.

jayblack доста добре е обяснил нещата, само ще допълня още нещо по отношение на задното окачване при спускане - спирачките. При спускане е много вероятно да ползваме и спирачките, което разбърква картите още веднъж. Ако сме останали без задна спирачка по някаква причина (случвало ми се е, не е приятно), то да, задният шок може да бъде отворен напълно в зависимост от това колко интензивно спираме и съответно пренасяме тежестта напред. В най-екстремния случай задницата дори може да се отдели от земята. Ако приемем обаче, че имаме напълно изправна и задна спирачка, това променя много нещата. В зависимост от кинематиката на окачването, то може дори да се свие при спиране, или пък в най-добрия случай да остане неутрално. Поради тази причина задната спирачка е изключително важна не само защото спира, но и за запазване на баланса на велосипеда при спускане. Примерно аз съм много по-чувствителен при промени в спирането на задната спирачка, отколкото на предната. Усещам ги на секундата и то не заради това, че спирачката има различна спирателна сила, ами заради това, че трябва да си променя начина на натискане на лостчето, за да си върна отново баланса.

С други думи, от гледна точка на динамиката колелото е една много сложна система с много фактори и почти никаква възможност за опростяване, защото ще получиш няпълно грешни и нямащи нищо общо с действителността резултати. Неслучайно на пазара има толкова много марки и толкова видове окачвания, геометрии и т.н. Няма универсална истина и винаги трябва да се направи компромис с нещо, защото в кинематиката на един велосипед за съжаление има много обратнопропорционални величини - т.е. подобряването на един параметър води до влошаването на друг.

Препоръчвам youtube канала на един пич, който обяснява много добре базовите понятия и анализира различни рамки:

https://www.youtube.com/c/andrextr/videos
Аватар
Harka
 
Мнения: 3078
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Окт 18, 2003 11:56 am
Местоположение: Bulgaria

Re: Динамичен челен ъгъл - малко размишления

Мнениеот jayblack » Пет Окт 30, 2020 12:48 pm

Колегата Pr3d4t0R мнобо добре е казал, че за добър баланс вилката трябва да има повече ход от задницата, което съвпада и с тенденцията на модерните trail и enduro велосипеди. 20мм разлика във хода е оптималната разлика и сега ще обясня защо. Ходът на задницата се измерва вертикално, при предницата е малко по-различно, защото тя е не стои вертикално. По формулата sin(челния ъгъл) х хода на вилката получаваме вертикалния ход на предницата, за вилка със 160мм ход и челен ъгъл около 64-65 получваме ~143мм вертикален ход. Това не са само сметки, а и лични наблюдение върху настоящето ми колело (160мм/140мм, 63челен) и предишното (160/160 65челен). Настоящето се чувства доста по-балансирано от предишното.
Pinkbike написа:... fork that is as sensitive as an emo teenager kid.
Аватар
jayblack
 
Мнения: 511
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Яну 09, 2008 3:09 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Динамичен челен ъгъл - малко размишления

Мнениеот alexmitev » Пет Окт 30, 2020 1:12 pm

Pr3d4t0R написа:От горното е видно как твърдак е наистина подходящ за изкачване

Което също показва, че е добре нагоре шокът да е (полу)заключен.

Pr3d4t0R написа:Хубавото днес е, че човек може да намери абсолютно точното колело до милиметър за неговия ръст, пропорции на тялото и стил на каране стига да знае какво търси.


И стига да намери производител, който знае какво прави :) Аз за моя XC Gary Fischer 26" с Genesis геометрия от 2004-та си мислех, че концепцията е доста остаряла и сбъркана (70.5 челен и 72.5 седалков ъгъл, 417мм chainstay, 320mm bottom bracket), но видях че примерно при Rockrider XC 100S, който едва ли е еталон за качество, но все пак е модел 2020-та, нещата са доста подобни (69.5 челен, 73 седалков и единствоено chainstay-a е 445, предполагам заради 29" гумите).
"Фиксираната (заварена) седалка на ST 530 S остава неподвижна при каране.
Планинският велосипед ST 530 S се продава със звънец, фар и стоп, светлоотразители на каплите и педали."
alexmitev
 
Мнения: 287
Рейтинг: 1298
Регистриран на: Съб Сеп 12, 2020 4:27 pm

Re: Динамичен челен ъгъл - малко размишления

Мнениеот Harka » Пет Окт 30, 2020 6:59 pm

alexmitev написа:
Pr3d4t0R написа:От горното е видно как твърдак е наистина подходящ за изкачване

Което също показва, че е добре нагоре шокът да е (полу)заключен.

Това също не е задължително вярно! Ако теренът е рошав, задното окачване помага за по-доброто сцепление и в крайна сметка ефективност.

Аз за моя XC Gary Fischer 26" с Genesis геометрия от 2004-та си мислех, че концепцията е доста остаряла и сбъркана (70.5 челен и 72.5 седалков ъгъл, 417мм chainstay, 320mm bottom bracket)...

Концепцията не е "сбъркана", просто велосипедите за 16 години се развиха в по-друга посока. 2004-та си купих Giant NRS (с подобна на описаната от теб геометрия) и въпреки че е тотално олд скуул по сегашните стандарти, понякога ми липсва супер директното завиване на големия челен ъгъл. Предполагам, че както има фенове на по-старите автомобили, така вероятно ще се появят такива и на по-старите колела.
Аватар
Harka
 
Мнения: 3078
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Окт 18, 2003 11:56 am
Местоположение: Bulgaria

Re: Динамичен челен ъгъл - малко размишления

Мнениеот alexmitev » Пет Окт 30, 2020 7:47 pm

Harka написа:понякога ми липсва супер директното завиване на големия челен ъгъл. Предполагам, че както има фенове на по-старите автомобили, така вероятно ще се появят такива и на по-старите колела.

На състезанието на Чепън преди няколко седмици ми направи впечатление, че бях един от много малкото, които въртяха нагоре на почти всички сериозни баири, въпреки че повечето колела бяха твърдаци 27.5 и 29-ки (нисък клас, но почти нови), които би трябвало да преодоляват по-лесно камънаците нагоре. Аз си го обяснявам освен с мотивацията, че не всички имаха достатъчно предавки (аз съм с 22-36, на което еквивалентът за 27.5/29 при една предна плоча изисква 50 зъба отзад, които не всеки има) и евентуално не особена добрата физическа форма на участниците във втората половина на върволицата, но сега се замислям, че може би все пак моята олд-скул геометрия ми е дала някакво предимство (което в голяма степен изгубих после надолу) :)

В mtbr имаше едно изказване от сорта на "29-ката е по-бърза, но аз не искам да съм бърз - с 26-цата ми е много по-забавно" :)
"Фиксираната (заварена) седалка на ST 530 S остава неподвижна при каране.
Планинският велосипед ST 530 S се продава със звънец, фар и стоп, светлоотразители на каплите и педали."
alexmitev
 
Мнения: 287
Рейтинг: 1298
Регистриран на: Съб Сеп 12, 2020 4:27 pm

Re: Динамичен челен ъгъл - малко размишления

Мнениеот alexmitev » Пет Окт 30, 2020 10:18 pm

А преди 10-тина години е имало вилки с регулиране на хода (adjustable travel), това ми се вижда доста практично за променяне на геометрията - нагоре я намаляш примерно на 100мм, надолу я слагаш на 140. Интересно защо са изчезнали?

В кръга на шегата, какво би станало ако вилката се кара обърната - с "ушите" назад? Четох, че преди да измислят проходните оси май някои състезатели са карали така, за да не им се вадят гумите от вилките с QR при много рязко спиране. Та с обърната вилка, значително би се увеличил trail-ът, което май си е предимство за спускане? :)
"Фиксираната (заварена) седалка на ST 530 S остава неподвижна при каране.
Планинският велосипед ST 530 S се продава със звънец, фар и стоп, светлоотразители на каплите и педали."
alexmitev
 
Мнения: 287
Рейтинг: 1298
Регистриран на: Съб Сеп 12, 2020 4:27 pm

Re: Динамичен челен ъгъл - малко размишления

Мнениеот moridinbg » Пет Окт 30, 2020 10:35 pm

Още ги има при Rock Shox, макар и вече доста по-рядко.
Има 2 вида вилки с промяна на хода - хидравлични/пневматични със степени, примерно 120мм и 160мм или на RockShox U-Turn, където навиваш една пружина на ръка като гламав.
Тия със степените са много лесни и удобни - врътваш врътката и натискаш предницата или я олекотяваш и ходът е друг. Това обаче е на цената на 2-3-5 уплътнения повече и липса на отзивчивост. U-turn-ът не страда от липса на отзивчивост, но пък трябва да го въртиш на ръка, което както се оказва, не се харесва на потребителите.

За това сега за по-лесно - няма такива опции :D
Аватар
moridinbg
 
Мнения: 1174
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Юли 06, 2012 11:59 pm
Местоположение: София

Re: Динамичен челен ъгъл - малко размишления

Мнениеот Harka » Съб Окт 31, 2020 12:19 am

alexmitev написа:А преди 10-тина години е имало вилки с регулиране на хода (adjustable travel), това ми се вижда доста практично за променяне на геометрията - нагоре я намаляш примерно на 100мм, надолу я слагаш на 140. Интересно защо са изчезнали?

Защото само звучи яко. Всъщност е досадно. Имах Reba U-Turn навремето. Тази промяна на хода я ползвах веднъж. В гаража. Да видя как работи.

Когато една рамка е проектирана за определен размер вилка, промяната на хода не носи особени предимства. Бих казал, че тези системи изчезнаха по естествен път.
Аватар
Harka
 
Мнения: 3078
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Окт 18, 2003 11:56 am
Местоположение: Bulgaria

Re: Динамичен челен ъгъл - малко размишления

Мнениеот Harka » Съб Окт 31, 2020 12:24 am

alexmitev написа:Попаднах на втулки за шок с изместен център, там каква е идеята - челният ъгъл намалява и се увеличава този на седалковата тръба, ако съм разбрал правилно?

Ето го и под формата на видео - https://www.youtube.com/watch?v=e30M2rOQLDk&t=
Аватар
Harka
 
Мнения: 3078
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Окт 18, 2003 11:56 am
Местоположение: Bulgaria

Re: Динамичен челен ъгъл - малко размишления

Мнениеот alexmitev » Съб Окт 31, 2020 12:10 pm

jayblack написа:20мм разлика във хода е оптималната разлика

Тук имаш предвид eye-to-eye дължината на шока, или travel-a? Защото моят е eye-to-eye 190mm и travel едва 50мм, вилката е 120мм и ако трябва да сложа шок с travel 100mm, нямам идея как ще се събере на рамката просто :)
"Фиксираната (заварена) седалка на ST 530 S остава неподвижна при каране.
Планинският велосипед ST 530 S се продава със звънец, фар и стоп, светлоотразители на каплите и педали."
alexmitev
 
Мнения: 287
Рейтинг: 1298
Регистриран на: Съб Сеп 12, 2020 4:27 pm

Re: Динамичен челен ъгъл - малко размишления

Мнениеот Harka » Съб Окт 31, 2020 12:35 pm

Не, има предвид 20мм разлика в хода на окачването отпред и отзад. Не на дължината на шока или хода на буталото!
Аватар
Harka
 
Мнения: 3078
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Окт 18, 2003 11:56 am
Местоположение: Bulgaria

Re: Динамичен челен ъгъл - малко размишления

Мнениеот alexmitev » Пон Ное 02, 2020 11:21 am

Тия дни сложих една малко по-къса вилка (100мм вместо стандартната 120) и нагоре е доста по-добре, обаче надолу всички баири, които преди съм пускал без да се замисля, сега ми изглеждат много страшни :D Явно 2мм в геометрията се усещат доста. Та вместо да експериметирам всеки път с различна вилка или да си нося втора в раницата :D , се замислих за тези с променлив ход, че са добър вариант да влияя на геометрията в движение - обикновено правя едно дълго качване и после дълго спускане за деня и не ми е проблем горе на върха да я наглася веднъж.

moridinbg написа:Тия със степените са много лесни и удобни - врътваш врътката и натискаш предницата или я олекотяваш и ходът е друг. Това обаче е на цената на 2-3-5 уплътнения повече и липса на отзивчивост.

Предполагам, визираш модела Fox Talas - какво значи липса на отзивчивост? Че като е на най-малкия ход само не е достатъчно мека, или на всичките степени е така?

moridinbg написа:RockShox U-Turn, където навиваш една пружина на ръка като гламав

Имаш предвид RockShox Pike?
Може ли да се каже коя от 2-те - Talas или Pike - е по-добра като вилка, като се абстрахираме от начина на нагласяне на хода?
"Фиксираната (заварена) седалка на ST 530 S остава неподвижна при каране.
Планинският велосипед ST 530 S се продава със звънец, фар и стоп, светлоотразители на каплите и педали."
alexmitev
 
Мнения: 287
Рейтинг: 1298
Регистриран на: Съб Сеп 12, 2020 4:27 pm

Re: Динамичен челен ъгъл - малко размишления

Мнениеот Pr3d4t0R » Вто Ное 03, 2020 9:54 am

За велосипед с геометрия като твоята са подходящи, да. Talas и Dual Positions при RS са въздушни вилки и за да могат да се карат на по-нисък ход имат усложнена въздушна камера, както е написал moridinbg. Заради това са осезаемо по-нечувствителни на малки неравности. Тези модели са от последните няколко години.

U-Turn не се прави доста отдавна - вътре е пружина не въздушна камера, като просто чрез въртене от короната се снижава хода. Тази опция е по-удачна, тъй като вилките с пружина са изключително отзивчиви, добре работещи и лесни за поддръжка, но по-тежки.

Имаш и 3та възможност - стандартна вилка, като си направиш гето вариант на това, че цената му е :crazy: https://www.vecnum.com/de/produkte/leveloc
Аватар
Pr3d4t0R
 
Мнения: 4056
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 10:07 am

Re: Динамичен челен ъгъл - малко размишления

Мнениеот alexmitev » Вто Ное 03, 2020 10:22 am

Pr3d4t0R написа:U-Turn не се прави доста отдавна - вътре е пружина не въздушна камера

Като гледам, има и Dual Air без пружина, която тежала с 400гр. по-малко (към 2кг. с/у 2.4кг. за пружината), но има малко по-малък ход (110-140мм с/у 95-140мм за пружината).
Дори си харесах една от ebay, ако не й скочи цената до небето :)
"Фиксираната (заварена) седалка на ST 530 S остава неподвижна при каране.
Планинският велосипед ST 530 S се продава със звънец, фар и стоп, светлоотразители на каплите и педали."
alexmitev
 
Мнения: 287
Рейтинг: 1298
Регистриран на: Съб Сеп 12, 2020 4:27 pm

Re: Динамичен челен ъгъл - малко размишления

Мнениеот Pr3d4t0R » Вто Ное 03, 2020 2:10 pm

U-turn + Air не го докосвай дори и с пръчка - като нови бяха много проблемни пък какво остава сега след толкова минали години. Хората махаха реглажа на хода, за да работи вилката читаво.
Аватар
Pr3d4t0R
 
Мнения: 4056
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 10:07 am

Re: Динамичен челен ъгъл - малко размишления

Мнениеот alexmitev » Вто Ное 10, 2020 8:14 pm

Harka написа:Не, има предвид 20мм разлика в хода на окачването отпред и отзад. Не на дължината на шока или хода на буталото!

На мен ми е трудно да намеря дори информация за повечето шокове какъв ход на буталото имат, а за хода на задното окачване още по-невъзможно :) А ходът на шока на какъв ход на окачването съответства май зависи от конкретната рамка и не е тривиално да се изчисли в общия случай?
Чудя се дали ако сложа 5мм по-къс шок ще променя фатално геометрията при качване - може ли да се каже с колко биха се променили ъглите?
"Фиксираната (заварена) седалка на ST 530 S остава неподвижна при каране.
Планинският велосипед ST 530 S се продава със звънец, фар и стоп, светлоотразители на каплите и педали."
alexmitev
 
Мнения: 287
Рейтинг: 1298
Регистриран на: Съб Сеп 12, 2020 4:27 pm

Re: Динамичен челен ъгъл - малко размишления

Мнениеот Harka » Вто Ное 10, 2020 10:54 pm

alexmitev написа:На мен ми е трудно да намеря дори информация за повечето шокове какъв ход на буталото имат, а за хода на задното окачване още по-невъзможно :)

Пич, ти сериозно ли? Хода на задното окачване е първото, което производителят на една рамка дава като информация.
А ходът на шока на какъв ход на окачването съответства май зависи от конкретната рамка и не е тривиално да се изчисли в общия случай?
Чудя се дали ако сложа 5мм по-къс шок ще променя фатално геометрията при качване - може ли да се каже с колко биха се променили ъглите?

Всичко може да се изчисли ако имаш съответните входни данни. Не знам защо толкова си се вманиачил в това катерене, но малко по-голям челен ъгъл няма да те направи по-добър катерач и няма да ти помогне кой знае колко нагоре. Съветвам те да не се занимаваш с глупости и ако не си доволен от геометрията на рамката си, да помислиш за смяната и с нещо, което ти пасва по-добре.
Аватар
Harka
 
Мнения: 3078
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Окт 18, 2003 11:56 am
Местоположение: Bulgaria


Назад към Общ форум

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 21 госта