Направи си сам

За всичко свързано с МТБ, което не е за някой от другите форуми. Например: разкази и преживявания, мнения по различни общи въпроси, интeресни продукти, новости и т.н.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1000 / 1000 / 20

Re: Направи си сам

Мнениеот l0k0r » Пет Сеп 28, 2018 6:44 am

Ясни са ми тия работи, просто ми е интересно слагането как се случва :D
Има марзочи монстер 300 мм
l0k0r
 
Мнения: 32
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Сря Юни 28, 2017 4:32 pm

Re: Направи си сам

Мнениеот windv » Пон Авг 12, 2019 10:59 pm

Изтиквам темата нагоре с молба за съвети.

Пореден път, в който ще трябва да измисл нов инструмент, понеже си затрих оригиналния.

Ще съм благодарен за идеи, как да си изработя такова чудо, за сервизация на vivid r2c. Инструмента държи пружината сгъната, докато се сглабя шока.

Изображение

Изображение

https://www.amazon.co.uk/Rockshox-Counter-Measure-Spring-Compressor/dp/B00G23B17U
~~~o)Ѣ(o~~~
Велоделия - заигравки с хвърчалници :spin:
Аватар
windv
 
Мнения: 1288
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Мар 16, 2008 12:28 pm

Re: Направи си сам

Мнениеот bio » Пет Мар 13, 2020 1:52 pm

Ограничител за Lyrik. Изработен от PVC тръба 32мм.
https://photos.app.goo.gl/4YKUdfJBye7cx5Ub8
анти-каски !!!
Аватар
bio
 
Мнения: 2512
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Сеп 27, 2003 9:54 pm
Местоположение: Пловдив, България

Re: Направи си сам

Мнениеот Zayphod » Пет Мар 13, 2020 4:53 pm

windv написа:Инструмента държи пружината сгъната, докато се сглабя шока.


Виждал съм по клипове да ползват няколко свински опашки за целта. :D

P.S. Не обърнах внимание, че мнението е от миналата година.
Аватар
Zayphod
 
Мнения: 132
Рейтинг: 1422
Регистриран на: Нед Май 11, 2014 10:43 pm
Местоположение: Враца

Re: Направи си сам

Мнениеот windv » Съб Мар 14, 2020 11:54 pm

Zayphod написа:
windv написа:Инструмента държи пружината сгъната, докато се сглабя шока.


Виждал съм по клипове да ползват няколко свински опашки за целта. :D

P.S. Не обърнах внимание, че мнението е от миналата година.



свърши работа и просто дървено трупче, което да подпира :)
~~~o)Ѣ(o~~~
Велоделия - заигравки с хвърчалници :spin:
Аватар
windv
 
Мнения: 1288
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Мар 16, 2008 12:28 pm

Re: Направи си сам

Мнениеот iPop » Сря Ное 25, 2020 10:49 am

DIY стойка за колело от отпадъчен дървен материал:
https://i.imgur.com/Dvx9Vu5.jpg
След като я намазах с икейско масло за мебели цветът стана супер
Аватар
iPop
 
Мнения: 573
Рейтинг: 1544
Регистриран на: Сря Май 29, 2013 2:07 pm
Местоположение: София

Re: Направи си сам

Мнениеот mentalhead » Сря Дек 23, 2020 11:21 pm

Здравейте, искам да споделя една модификация за free stroke adjustment на спирачки Zee (би следвало да важи и за SLX), на която се натъкнах търсейки решение за един мой проблем с тези спирачки. Видях, че е споменавана тук-там във форума, но не видях да има описание на процедурата, затова я споделям.

Проблемът за мен се състои в това, че от една страна спирачките на Шимано имат един известен празен начален ход на лоста, а от друга страна имат тенденция към т.н. spongy усещане, или мек и потъващ лост. Това се дължи на следната особеност - колкото по-близо до кормилото бива настроена отдалечеността на лоста - толкова по-меко е усещането му. Хората с дълги пръсти и големи ръце, държащи си лоста далеч от кормилото може и да нямат представа за какво говоря, но тези като мен с относително малки ръце, държащи лоста близо до кормилото и обичащи твърд лост и моментално хващащи спирачки знаят за какво иде реч. Всъщност ефекта на "внезапен лост" при Шимано спирачки не може да се постигне на 100% или поне това важи за модела Zee.
Проблемът се усилва допълнително при изтъркване на диска или накладките, което води до още по-голямо приближаване на накладките една към друга и съответно по-голямо потъване на лоста. Това може да стигне до степен спирачките да се държат така сякаш има въздух в тях. Обичайното за други марки спирачки "лекуване" на проблема с препълване на системата с течност тук също не работи, като препълването до една степен няма никакъв видим ефект, а на следващата води до силно опиращи у диска накладки. Златна среда няма, или поне аз не успях да я намеря.

Решението. То е с минимален ефект, но все пак ефект. Модела Zee официално няма настройка за момента на хващане на накладките или както го наричат от Шимано free stroke adjustment. На практика обаче Zee ползват вътрешностите на Saint и настройката си е там, но от Шимано са я "скрили", затапвайки я с един по-къс болт с доста странна глава. Така единственото, което трябва да направите е да смените този болт с по-дълъг, както е при Сейнт, така че при навиване болта да съумява да избутва поставената вътре пластина, с което да промени положението на лоста. На снимките по-долу можете да видите двата винта и къде точно се намират.

photostudio_1608757441996.jpg
photostudio_1608757441996.jpg (134.37 KiB) Прегледано 2057 пъти


photostudio_1608758060262.jpg
photostudio_1608758060262.jpg (143.93 KiB) Прегледано 2056 пъти


Винтовете са със съответните размери:
оригинален винт: M4x10
нов винт: М4x12

Повечето хора заменят шиманския винт със подходящ имбусен винт с глава. На мен лично това ми се струва грозновато и предпочетох да ползвам стопорен винт с вътрешен шестостен. Точният тип е DIN913 с размери M4x12.
Самата процедура е елементарна, но трябва да се внимава да не пренавиете винта. За това обаче след малко.
Единственият проблем е отвиването на шиманския винт, тъй като главата му е някаква изчанчена. Прилича на глава за отвертка тип вилица и може би е такава, но аз нямам такава под ръка и така и не успях да се уверя какъв точно размер би ми свършил работа са да си купя. Това, което използвах аз бе огъната тел от кламер за отвиването на единия винт. Другия се опъна, понеже телта се огъва лесно при натиск и там трябваше да ползвам острите зъбчета за мерене вътрешни диаметри на един шублер. В крайна сметка се справих и с двата винта, макар и не много лесно. Вие може да се сетите и за нещо по-удачно като способ за отвиване.
В крайна сметка приемам че вече имате отвит винт. Не се притеснявайте, от отвора няма да изтече никаква течност понеже там няма такава. Следва да завиете по-дългия винт и точно тук трябва да внимавате много. Изглежда че при пренатягане пластината, която винта избутва може да се счупи и дa загубите завинаги настройката за промяна позицията на лоста спрямо кормилото. Точно тук използването на винт с глава би имало практическа полза понеже главата ограничава възможността за пренавиване. На стопорния винт, който аз ползвам оставям около 1 мм да се подава, макар да е с точния размер и да би било достатъчно да се навие на нивото на лоста. Аз си оставям аванс от около 1 мм за всеки случай.
Имайте предвид, че самата настройка се извършва на практика с няколко милиметра. (Всъщност два милиметра, ако пуснем математиката в действие, каквато е разликата между дължините на винта на Сейнт и "тапата" на Zee) Тоест отнема доста навиване преди да усетите как болта избутва пластинката, а след това пък имате въпросния малък диапазон за навиване.
Този много малък диапазон за настройка навярно е една от причините хората да имат негативно отношение към ефекта от free stroke adjustment-а на Шимано (и с право). Другата причина, е че не всички разбират какво точно настройката прави. На практика единственото, което се случва е да приближите допълнително лоста към кормилото, но този път по начин който е назависим от системата (вижте линка по-долу). Това значи че сте приближили лоста, без той допълнително да "омеква", както това се случва при приближаване с настройката с винта за отдалеченост на лоста. И когато в този момент върнете лоста в предишното му и предпочитано от вас положение с ВИНТА ЗА ОТДАЛЕЧЕНОСТ на лоста, то лоста допълнително ще се втвърди.
Трябва да спомена, че твърдостта на лоста при максимална приближеност се повлиява сериозно от дебелината на ротора. При задният ми ротор с дебелина около 1.6 мм и максимално приближен лост, спирачката бе неизползваема. Преместена отпред само за пробата, където ротора е с дебелина 1.8 мм, проблемът изобщо не се наблюдаваше. Говорим за почти нови, оригинални накладки.

В заключение ще посоча, че гореописаната модификация има малък ефект, крие известен риск от пренавиване на винта и счупване на пластинката, но на практика в моя случай при максимално приближен лост и дебелина на диска 1.6 мм, беше единственото възможно спасение, ако исках да си запазя максималната приближеност на лоста и да имам работеща спирачка.

Извинявам се, ако тази публикация е непълна, или неясна, но публикуването ѝ се проточи доста във времето и мисълта ми се позагубваше с времето :)
Ако има някакъв интерес и въпроси с радост ще се опитам да поясня.

Ето линк с темата, от която ползвах идеята, на английски:

https://www.mtbr.com/threads/shimano-zent.812550/#post-9681031

Линк към видео, описващо чудесно работата на free stroke adjustment-а:

https://m.youtube.com/watch?v=9ZYmW8i8TWQ
Аватар
mentalhead
 
Мнения: 354
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Авг 10, 2010 6:49 pm

Re: Направи си сам

Мнениеот Harka » Чет Дек 24, 2020 7:31 pm

Евала, супер обяснение! :agree:

Shimano да си го бяха спестили този free stroke най-добре.
Аватар
Harka
 
Мнения: 3078
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Окт 18, 2003 11:56 am
Местоположение: Bulgaria

Re: Направи си сам

Мнениеот bio » Пет Дек 25, 2020 1:44 pm

@mentalhead добра доработка ... срещал съм я, но всички реват зверски от самата настройка free stroke adjustment и досега не съм се решавал да я тествам.
- за отвиването може да се ползват прави зегер клещички
- самата настройка не променя директно положението на лоста, а избутва буталото навътре. демек обира "мъртвия" ход, който твоите пръстни не могат.
- имам опасението е че тази настройка ще спре да работи при изтъркване на накладките и диска. и след това ще иска малко "ресет" с връщане на болта и припомпване и пак навиване. ще кажеш мнение, ще ми е интересно.

болта на SAINT 12mm ли е дълъг ?!?
анти-каски !!!
Аватар
bio
 
Мнения: 2512
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Сеп 27, 2003 9:54 pm
Местоположение: Пловдив, България

Re: Направи си сам

Мнениеот Bi11y » Пет Дек 25, 2020 9:15 pm

bio написа:@mentalhead добра доработка ... срещал съм я, но всички реват зверски от самата настройка free stroke adjustment и досега не съм се решавал да я тествам.
- за отвиването може да се ползват прави зегер клещички
- самата настройка не променя директно положението на лоста, а избутва буталото навътре. демек обира "мъртвия" ход, който твоите пръстни не могат.
- имам опасението е че тази настройка ще спре да работи при изтъркване на накладките и диска. и след това ще иска малко "ресет" с връщане на болта и припомпване и пак навиване. ще кажеш мнение, ще ми е интересно.

болта на SAINT 12mm ли е дълъг ?!?


Щях да ъпгрейтвам SLX 675 с такъв болт и си поръчах оригинални. Сега ги имам - дължината на резбрата е 10.3 мм според мен .
https://postimg.cc/BLDBtMPP
Bi11y
 
Мнения: 1364
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 10, 2017 10:42 pm

Re: Направи си сам

Мнениеот mentalhead » Пет Дек 25, 2020 10:52 pm

bio написа:- самата настройка не променя директно положението на лоста, а избутва буталото навътре. демек обира "мъртвия" ход, който твоите пръстни не могат.

Ами променя и лоста, по начин независим от буталото. На последното видео се вижда ясно. На практика, ако на Zee приближиш лоста на макс, което са да речем 5 сантиметра и навиеш този free stroke винт докрай, той ще ти придвижи лоста с допълнителен един сантиметър (примерно) и отдалечеността ще стане 4 сантиметра (пак примерно), което иначе не можеш да постигнеш. Това на този етап няма да промени нищо в работата на спирачката и твърдостта на лоста. Ако обаче си върнеш лоста на оригиналните 5 сантиметра, но вече с винта за отдалечеността, това си става по нормалния начин, зависим от буталото, и лоста ще стане осезаемо по-твърд, т.е. празния ход ще бъде обран. С други думи е все едно на оригално Zee без тоя mod да върнеш лоста за отдалеченост с един сантиметър и да го отдалечиш на 6 см, което мен лично не ме радва като опция.
Тия сантиметри са примерни и ги пиша така само за са стане ясно какво имам предвид. Но видеото така или иначе го описва добре.
Признавам си че не знам какво точно вътре в системата се случва, а описвам само какво на практика се случва с тая настройка.

bio написа:- имам опасението е че тази настройка ще спре да работи при изтъркване на накладките и диска. и след това ще иска малко "ресет" с връщане на болта и припомпване и пак навиване. ще кажеш мнение, ще ми е интересно.

Изтъркването влияе. И съм сигурен, че с изтъркването и на накладките (диска вече споменах, че е близо до ръба за смяна 1.6мм) спирачката пак ще стане неизползваема и ще трябва да си отдалеча лоста от кормилото. Или да сменя диска/накладките с нов(и). Това го потвърждава пробата ми с 1.8мм дебел диск, където изобщо не бих имал нужда да пипам въпросната настройка.

Тук е мястото да добавя, че всякакви процедури по блийдване трябва да се правят с развит винт за free stroke adjustment, т.е. все едно сте си с оригиналния къс винт на спирачката

bio написа:болта на SAINT 12mm ли е дълъг ?!?

Не мога да коментирам от личен опит. Това е което съм срещал като използван размер, ровейки се из темите. Предполагам, че е вярно. Факт е че 12мм винт който ползвам "работи", а оригиналния 10мм винт си стои просто като тапа. Дали "има и още" отвъд тия 12 милиметра не смея на пробвам защото както споменах, хората пишат че въпросното нещо вътре, дето се притиска е чупливо. Мисля че съм срещал 12 мм и като посочен размер на винта при XT, където пак я има тая настройка. Дали са еднакви със Сейнт мога само са гадая. Някой, който има Сейнт може да каже най-добре, като измери.
Аватар
mentalhead
 
Мнения: 354
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Авг 10, 2010 6:49 pm

Re: Направи си сам

Мнениеот iPop » Пет Юли 23, 2021 1:32 pm

Изображение
Последното ми творение - стойка за колело, ски и каски.
Аватар
iPop
 
Мнения: 573
Рейтинг: 1544
Регистриран на: Сря Май 29, 2013 2:07 pm
Местоположение: София

Re: Направи си сам

Мнениеот Harka » Пет Юли 23, 2021 2:27 pm

Яко! :)
Аватар
Harka
 
Мнения: 3078
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Окт 18, 2003 11:56 am
Местоположение: Bulgaria

Re: Направи си сам

Мнениеот gyurzagyurza » Съб Окт 16, 2021 9:45 am

iPop написа:Изображение
Последното ми творение - стойка за колело, ски и каски.

Хубаво
gyurzagyurza
 
Мнения: 71
Рейтинг: 1170
Регистриран на: Съб Ное 23, 2019 9:21 am

Re: Направи си сам

Мнениеот psychocrew » Вто Май 31, 2022 4:50 pm

Малко да раздвижа темата, ето как си направих адаптер (https://www.thule.com/en-lt/bike-rack/trunk-bike-rack-accessories/thule-light-board-adapter-_-976100) за табелата със светлините на багажник за теглич Thule Hang On.
Като основен материал използвах ето тези куки от Лидл (диаметърът е точно 18мм, колкото е вътрешният на багажника). В частност използвах две от оградените в червено. След като ги отрязах, там където се пада отворът на багажника сложих по една нит-гайка с размер М6 (нит-гайката е от този комплект - https://evergreenproductinfo.com/2021/09/06/parkside-rivet-nut-pliers-with-accessoriesset-151-pieces/). След това трябва малко заигравка с кръгла пила в тръбите на багажника, понеже има елементи от коиот пречат да влезнат вече отрязаните куки. След като ги изчистите така че да влизат съвсем свободно, ги пъхате вътре и ги стягате с болт за да не мърдат. Така стегнати слагате табелата със светлините, бележите къде се падат отворите на куките и разпробивате със свредло 5мм (толкова е диаметърът на отворите в куките). Табелата за номера и светлините купих от Декатлон https://www.decathlon.bg/p/998313327-174031_tablo-sas-svetlini-za-postavyane-na-tabela-s-registratsionen-nomer.html?queryID=a83231ac291b2f9fa6e4f5d031b1223d&objectID=246943. Използвах неръждаем крепеж, малко по-скъп е, но както се казва е вечен.
За монтажа на табелата използвах болтове М5х35мм със скрита глава , шайба Ф5 с голяма периферия, и гайка М5 против развиване (всичко по 4бр.), а за закрепването на табелата към багажника използвах крилчат болт М6х16мм.
Тука искам да отбележа, че въпреки че излиза по-евтино, не бих се занимавал ако от Ескадра не ми бяха казали 4 седмици за доставка на адаптера. Просто трябва след седмица да ходя до КАТ за третата табела и няма как да чакам толкова. Прилагам връзка към снимките -
- https://drive.google.com/file/d/1XAA5NA7ua1oCBMRnw98J6M6h-sTn_JlR/view?usp=sharing - куките
- https://drive.google.com/file/d/1ibfv1HdMMV_pr0zONXsyy43TcUpxvSDw/view?usp=sharing - табелата с адаптера
- https://drive.google.com/file/d/1t94gi1043sH2kKzOwwVtbMe3nDvKiFfw/view?usp=sharing - закрепването на куката към табелата
- https://drive.google.com/file/d/1nrPcLaNmID0_qSPzP9NgSgmBKqoLkmiL/view?usp=sharing - нит-гайката монтирана на куката
- https://drive.google.com/file/d/1umN69NIAzcBrAlfCW69GHMLC9Ez-dmyE/view?usp=sharing - табелата монтирана на багажника
- https://drive.google.com/file/d/1ovOlKjvr2Tbhj_2kfNLUDFpDOwdW1yzS/view?usp=sharing - закрепването на адаптера към багажника
- https://drive.google.com/file/d/15zl1kJL0hzv9Vqm6Zxg9OGdxBVc9ZAPg/view?usp=sharing - крилчатите болтове в детайли

Това съм направил аз, но всеки е свободен да си го преиначи както му е по-лесно на него. Ако има въпроси, ще се радвам ако мога да помогна с нещо.
psychocrew
 
Мнения: 104
Рейтинг: 1449
Регистриран на: Сря Мар 26, 2014 8:26 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Направи си сам

Мнениеот gore » Чет Юни 02, 2022 8:33 am

Стенд за смазване на верига, на ниска цена. :D

Изображение
gore
 
Мнения: 100
Рейтинг: 1260
Регистриран на: Нед Яну 10, 2021 2:40 pm

Предишна

Назад към Общ форум

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 34 госта