


Ай ще започна аз една, да се трупа тука народната мъдрост по въпроса.
Вече има сериозен избор на опции ...
Gravity Dropper
Crank Brothers Kronolog
Specialized Command Post
Fox Racing Shox DOSS 9
Rockshox Reverb
Kind Shock / KS Kind Shock I 9хх
X-Fusion Hilo,
thomson Elite Dropper
и хубавото е, че се намират и доста запазени 2ра ръка по форуми и в залива най често поради факта, че собственика сменя рамка и старото колче вече не му пасва.

Та и аз се сдобих по тая линия с един reverb от първата генерация и вече мога да споделя впечатления

Първо да уточня, че доста време бях на мнение, че това е излишна глезотия. Разбира се все още съм на мнение, че може и без ... но учудващото е, че като се сдобиеш с тая екстра започваш доста често да я ползваш. Да не кажа по често от предния дерйльор примерно.


За разлика от Gravity Dropper-а, който е чиста механика и пределно просто като изпълнение RS reverbe е засукано творение - хидравлична система + хидравличен спусък. От гледна точка на надеждност ми е силно подозрително

125мм ход е ОК. За мен лично идеално би било 140мм (за най отвесните баири

Като всички подобни колчета май и reverbe има леко луфт общи линии във всички посоки. При каране обаче не се усеща по никакъв начин.
Скоростта на прибиране и отваряне е леко бавна. Дори и да е блийднато като хората и да е настроено на макс скорост (настройва се от спусъка) все още има какво да се желае. Не съм пробвал да помпя повече ... но и там надали има кой знае какъв потенциал. Това в комбинация, че трябва да държиш натиснат спусъка през цялото време докато се вдигне е малко криво. За това пък се получава екстрата колчето да може да се спре на всяко едно място по желание, а няма предварително фиксирани позиции. Доколко това е плюс и е нужно също е малко спорно. Обикновено се търсят 3 позиции - макс.горе-за катерене, макс.долу-за спускане и една междинна за технично катерене и леко спускане, която е да кажем около 2-3см. под макс.горе. Когато въпросната междинна позиция е фиксирана тя лесно се "намира". При Reverb-a понякога се случва да искам да го сваля съвсем малко, но по инерция отива повече и после се налага да отпусна отново и да наглася.
Принципно прекарването на кабелите на тия колчета е малко предизвикателство. Едно че и без тях си има достатъчно маркучи и жила, а и трябва да се мисли как ще седи като се сгъне, накъде ще стърчи и какво може да закачи и дали няма да се пречка някъде на подвижните части от окачването. Може би с хидравличните кабели е малко по лесно понеже малки радиуси на огъване не пречат на работата. Липсата на преден дерейлор определено е голям плюс ... веднъж за кабела и после за място на кормилото. Специално на reverb-a спусъка определено не е компактен и лесен за поставяне. Логично е мислен за съвместимост със авид-ски спирачки и срам-ски скорости, но комбинацията с шимански или формулски спирачки не е цвете. Спусъка не е универсален - има ляв и десен. Като има възможност да се постави и на обратно. Ако се постави така, както е мислен стърчи над спирачката и вероятността да пострада при падане е съществена. Предишния му собственик явно го е карал така и съответно спусъка е здраво ожулен от към ръба, който стърчи. Поставянето на обратно е възможно и тогава стои доста по прибрано. Но конфликта при наличие на шифтър+спирачка вече е сериозен. В това отношение има доста по компактни решения, но са механични с жила.
Относно сервизирането - сравнимо е с това на вилка, което за едно колче е малко прекалено. В нета има достатъчно видеа и упътвания. В това отношение срам са се отчели доста добре, но си остава факта, че не е проста задача. Резервни части се намират относително лесно и в ибей и в магазини. Има и цели китове с уплътнения, маркучи, блийдкитове и какво ли още не. Донякъде успокоително е, че моето колче макар и сигурно 2 годишно все още всичко изглежда да му е наред. От друга страна обаче много хора се оплакват от влизане на въздух в системата и самите колчета се продават заедно с блийдкит, като срам си казват, че може и да се наложи блийдване още при монтажа (т.е. фабрично са с въздух). Ефекта като влезне въздух в системата варира от много бавна работа на колчето до отказване на спусъка. Блийдванто, ако има кит е елементарно се прави за 10 минути. Може разбира се и без оригиналния кит (който струва една шапка пари, ако се взима отделно), стига да имате под ръка спринцовки и накрайници на М5 (ползват се блийдване на доста спирачки) и разбира се някакво тънко масло (2.5W ... нужно е не повече от 30ml.). С малко повече фантазия може да се блийдне и без накрайници - само със спринцовки и парче вътрешна гума за уплътняване, но това ще ми е трудно да го опиша

Ако само е скъсяван маркуча не се налага блийдване на цялата система и може само с една спринцовка да се обезвъздуши само от към спусъка.
Относно проблема, който имах аз малко след като го монтирах. Понеже както казах, моето е от първата генерация и закрепването на маркуча от спусъка към колчето е малко алтав и маркуча там се върти свободно в щуцера и рано или късно се поразхлабва и започва от там да смуче въздух реп. да "плюе" масло. Съответно се налага скъсяване с 1см., втъкване на ново и обезвъздушаване.
Въпреки кусурите изброени горе играчката кефи и функционира. Така че нека по скоро се четат като насоки за някой, който може да избира между различни опции. Факт е че reverb-a е едно от най популярните колчета и затова се намира лесно и евтино. Ако за същите пари може да се намери гравити дропър, то е може би малко по смислена покупка. С тая условност, че там има 3 фиксирани позиции, но пък всичко е проста и надеждна механика.
Kind Shock и X-Fusion са също доста интересни.