Освен желанието: Как да се спускаме по технични...

За всичко свързано с МТБ, което не е за някой от другите форуми. Например: разкази и преживявания, мнения по различни общи въпроси, интeресни продукти, новости и т.н.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1000 / 1000 / 20

Мнениеот Alien » Нед Сеп 17, 2006 5:34 pm

[quote="screamBoy"]

на по-висока скорост и камъни ми е много лесно да се изнеса доста назад, защото задницата ми е твърда и всичко се гаси във вилката, съответно ако има изненадващи подскачания те идват отзад и ги гася с тежестта си; при меко колело това не е така - там седя в центъра на колелото и толкова
//Alien като се сдобиеш с работеща вилка ще видиш че предницата не играе и е най-енергоспестяващо да си възможно най-отпуснат в ставите :) ъъъ все пак доста назад, но не силно назад//
[/quote]


Ще ме прощаваш, но това са пълни глупости. :)

НИЩО не се гаси във вилката, ако я оставиш с/у камъните. Всъщност ще направиш човка. Вилката не е като задното окачване, което поема по-голямата част от блъскането на задницата. Ръцете ти го правят. Затова изтегляне назад, за да може вилката да "поема" неравностите е груба грешка.

Освен това - ти може да имаш и най-яката вилка на земата (66 СЛ :) ), но това ИЗОБЩО няма да те спаси от играене на предницата. Особено ако си се изтеглил твърде назад. :)

Абе, дрееми, аз днес си взех моята доза леко технични терени за 1 месец напред. :)
I feel terrified, which is... you know, sickest feeling ever.
Brandon Fairclough
Аватар
Alien
 
Мнения: 3577
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Чет Окт 30, 2003 8:06 pm
Местоположение: София

Мнениеот 4getcredo » Нед Сеп 17, 2006 8:53 pm

[quote="Alien"]


...

Абе, дрееми, аз днес си взех моята доза леко технични терени за 1 месец напред. :)
[/quote]

Малък teaser и практическа задачка в края на урока :D!

[img]http://mtb-bg.com/album/4getcredo/quest.gif[/img]
Нека, деца, използвайки вече наученото, да анализираме ситуацията. Какво, защо и къде се случи това на карача... упс, извънземното?:bowdown:

:D:beer:

П.С. На коленйееее! :rofl:
Изображение Аз си поддържам колелото при Пацо!:)
Аватар
4getcredo
 
Мнения: 3174
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Юли 08, 2003 2:53 pm
Местоположение: София

Мнениеот bikerider » Нед Сеп 17, 2006 9:37 pm

@Alien: Не си съвсем прав за изнасянето назад, да не кажа хич. Подозирам, че техниката ти идва от средна по ход вилка и твърда задница.

В случая аз съм напълно съгласен с това, което е написал Любо. Добре регулирана вилка и добре регулирана предна гума обират 70% от вибрациите, затова когато се дръпнеш назад ти даваш на вилката си повече позитивен ход, тоест можеш да минеш по-бързо или през по-голями препятствия. Тънкия момент е да не си отпускаш ръцете прекалено много и да не отхлабваш хвата. Хлабавите ръце поемат добре големи препятствия, а стегнатите ръце само пречат. Достатъчно е да задържа вилката срещу камъните и минавам като експресен влак. Няма нужда да се задълбава между препятствията с изнесена напред тежест.

Сега естествено ако се дръпнеш прекалено назад може да загубиш сцепление при по-рязко спиране с предната спирачка, но това е въпрос на опит и преценка. Относно другия притеснителен момент - страничното играене на вилката, когато е олекотена - съществуват технически решения, за които споменах по-рано в темата. Дай ми няколко месеца и ще мога да коментирам детайлно този момент.

Но ти сам разбираш, че говорим за различни колела. Малко по-малък челен ъгъл върши чудеса.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот pascoff » Пон Сеп 18, 2006 9:15 am

[quote="4getcredo"]

[quote="Alien"]


...

Абе, дрееми, аз днес си взех моята доза леко технични терени за 1 месец напред. :)
[/quote]

Малък teaser и практическа задачка в края на урока :D!

[img]http://mtb-bg.com/album/4getcredo/quest.gif[/img]
Нека, деца, използвайки вече наученото, да анализираме ситуацията. Какво, защо и къде се случи това на карача... упс, извънземното?:bowdown:

:D:beer:

П.С. На коленйееее! :rofl:
[/quote]


Ъъъъ, търси гъби в планината ... :)
Днес времето ще бъде преобладаващо над пространството.
Аватар
pascoff
 
Мнения: 864
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Окт 25, 2002 10:56 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот Alien » Пон Сеп 18, 2006 9:17 am

@bikerider - възможно е да си прав, аз говоря изцяло от моя мизерен опит с мизерно колело. :) Аз лично така карам, защото така ми се струва най-правилно. Все още не смятам, че малко по-голямата вилка ще се различава толкова коренно от моята и ще работи толкова по-добре и ще може да поема директни удари в камъни, така че ще си държа на мнението, докато не подкарам една такава. :)

Едит: @4геткредо - леле, като си помисля, че ме мързеше да си слагам наколенките ("Ха, ма няма да падам на колене")... а си паднах доста брутално на левия крак. :)
I feel terrified, which is... you know, sickest feeling ever.
Brandon Fairclough
Аватар
Alien
 
Мнения: 3577
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Чет Окт 30, 2003 8:06 pm
Местоположение: София

Мнениеот Harka » Пон Сеп 18, 2006 10:05 am

@Alien:

Мхм, аз също не смятам, че със самолет ще стигна по-бързо до морето, отколкото пеша, така че ще си държа на мнението, докато не пробвам.
Аватар
Harka
 
Мнения: 3078
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Окт 18, 2003 11:56 am
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот bikerider » Пон Сеп 18, 2006 11:30 am

@Alien: Разбрал си ме погрешно - не опонирам на техниката ти, а на представянето й за универсална, затова се опитах да направя разграничение. Моля да спреш да ме иронизираш с думи като "мизерно", щото не си коректен.

После, не само вилката поема препятствията. Първо ги поема гумата, а аз карам с достатъчно мека гума за да не се притеснявам за резки вибрации. Разбира се не карам и на капла, баланса с налягането е тънък и според мен не може да се нацели добре с "камерни" гуми без риск от спукване - затова съм минал на безкамерни гуми.

Общо взето аз гледам на предницата като на система от три амортисьора - гума (за погасяване на високочестотни и дребни по амплитуда вибрации), вилка (за поемане на средни по амплитуда и честота вибрации) и ръце (за обиране на най-големите и бавни колебания, както и да остатъчни вибрации). Тия трите неща гледам да са в баланс когато карам и когато го нацеля нямам затруднения да мина като експресен влак през средноголеми камъни.

Освен това ти пак пропусна това, което подчертах - не е важен само хода, важен е и челния ъгъл (сигурно си приел поста ми като мерене на пишки, не знам :dunno::))
Помисли как се разлага силата породена от срещнато препятствие - когато челния ъгъл е по-малък, тогава вилката поема по-голямата част от тая сила и кормилото има по-малко вертикално отклонение. Ако имам подходящ челен ъгъл, няма проблеми да минавам така през препятствия - хода ми задава единствено разумната скорост, но стойката винаги е назад.

Виждаш, че от доста неща зависи, това имах предвид в крайна сметка. Ти караш твърдак и логично предпочиташ да не натоварваш толкова задната гума заради вибрациите, които могат да те извадят от равновесие. Аз карам с мека задница и считам техника като твоята приложена към мека задница за губене на време и по-голям риск за загуба на странично равновесие заради по-ниската скорост (тук отново ще помогне един steering damper). Да не говорим, че когато съм натоварил дългоходова вилка чрез изнасяне напред риска от човка се увеличава в пъти. Вярвам, че ти е познато :)

Дано да сме се разбрали тоз път :peace::)


Edit: правопис
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот airborneone » Пон Сеп 18, 2006 12:02 pm

ок момчета доста полезна информация давате затова:beer:
Имам малко опит и голямо желание.. така, че да питам направо.
Мястото е на Витоша под хижа Школника... как да е "мастилката" (най-трудната според мен) е свободно движещ
и се камъни около 10-15см. "дълбоки" в смисъл не се пада камък в/у почва а наслоени каъми. Също така наклона засилва доста бързо, но проблема е, че има доста завои.... ясно е че трябва опит но принципно как би трябвало да се атакува този участък. Забравих само да кажа, че съвети от рода на: "пусни спирачките докато минат каъните" не са подходящи, защото участъка е доста дълъг.
Айде:beer:
п.п.
Евала на психо, който скидва по тоя терен:bowdown::D
Аватар
airborneone
 
Мнения: 3689
Рейтинг: 1998
Регистриран на: Нед Авг 07, 2005 7:26 pm
Местоположение: София

Мнениеот Admin » Пон Сеп 18, 2006 12:16 pm

За свалянето на седалката наистина съм забравил да го напиша, може би защото го бях споменал в някоя от първите статии още, но както и да е, важно е, така че ще го добавя и тук. :agree:
Секцията за спирането при стръмни наклони може би ще я преработя, защото така както съм го написал, явно не става достатъчно ясно (поне съдейки от думите на Alien). Разбира се, че предната спирачка върши основната работа и при стръмни наклони - това е, когато има условия да се използва. Ако няма такива условия, аз лично си слизам от колелото - това ще рече много стръмен и дълъг наклон с нестабилна настилка или големи препятствия. Ако обаче този наклон е стръмен, но кратък (няколко метра) и след него има къде да се спре, най-добре е без предна спирачка, или дори без никаква. Разбира се, универсална рецепта няма, така че напълно се присъединявам към съвета за повече каране. Само с такова се трупа повече опит, повече смелост и се развиват уменията. Така че каквото и да напиша, по-важно е да го анализирате карайки, за да го пречупите през призмата на своите си умения, смелост, велосипед, както и на конкретните условия на терена. :)
Интелигентният човек има възможност да се държи като такъв или като простак. Простакът няма подобен избор.
Аватар
Admin
 
Мнения: 16374
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Май 20, 2002 12:00 am
Местоположение: София

Мнениеот bikerider » Пон Сеп 18, 2006 2:20 pm

@Admin: :agree:

@airborneone: извинявай, на кое казваш хижа Школника - на хижа Физкултурник ли? Ако да, за кои камъни говорим - за едрия чакъл в началото на пътя или за по-едрия чакъл по-надолу, където има отклонение вдясно към полето и гората?
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот 4getcredo » Пон Сеп 18, 2006 2:40 pm

[quote="airborneone"]


Мястото е на Витоша под хижа Школника... [/quote]


Не позна! :):beer: Не е на Витоша, но повече подробности очаквайте от Админ в нарочна статия...

Hint и още малка доза дразнение :D:
[img]http://www.mtb-bg.com/album/4getcredo/trionite.gif[/img]
Изображение Аз си поддържам колелото при Пацо!:)
Аватар
4getcredo
 
Мнения: 3174
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Юли 08, 2003 2:53 pm
Местоположение: София

Мнениеот bikerider » Пон Сеп 18, 2006 2:44 pm

[quote="airborneone"]
Мястото е на Витоша
[/quote]


[quote="4getcredo"]
Не е на Витоша
[/quote]


:D
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот airborneone » Пон Сеп 18, 2006 2:56 pm

[quote="bikerider"]

@Admin: :agree:

@airborneone: извинявай, на кое казваш хижа Школника - на хижа Физкултурник ли? Ако да, за кои камъни говорим - за едрия чакъл в началото на пътя или за по-едрия чакъл по-надолу, където има отклонение вдясно към полето и гората?

[/quote]

:xx(: Моя грешка, Физкултурник.
Само, че едрия чакъл е горе, който ме притеснява...
Аватар
airborneone
 
Мнения: 3689
Рейтинг: 1998
Регистриран на: Нед Авг 07, 2005 7:26 pm
Местоположение: София

Мнениеот mih » Пон Сеп 18, 2006 2:59 pm

древното име на мястото да не е Тангра?
Революция в главата!
Аватар
mih
 
Мнения: 2759
Рейтинг: 1897
Регистриран на: Чет Юни 26, 2003 11:08 am
Местоположение: MontReality, Canada

Мнениеот 4getcredo » Пон Сеп 18, 2006 3:06 pm

[quote="mih"]

древното име на мястото да не е Тангра?
[/quote]

Туй за името "Тангра" е най-вероятно "нашенска" агитпроп акция ;), но мисля, че е точно това, което имаш предвид... (стана ли достатъчно неясно ;))

:D

@All: Опитвате се да отговорите на въпроса "къде?", но все пак по-адекватни на темата са отговорите на "какво?" и "защо?" ;)
Изображение Аз си поддържам колелото при Пацо!:)
Аватар
4getcredo
 
Мнения: 3174
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Юли 08, 2003 2:53 pm
Местоположение: София

Мнениеот mih » Пон Сеп 18, 2006 3:25 pm

[quote="4getcredo"]

[quote="mih"]

древното име на мястото да не е Тангра?
[/quote]

Туй за името "Тангра" е най-вероятно "нашенска" агитпроп акция ;), но мисля, че е точно това, което имаш предвид... (стана ли достатъчно неясно ;))
[/quote]

Предостатъчно. За името никой не знае, но важното беше да не се изрече открито сегашното име ;)
ристекпа, изкарали сте си страхотно, като гледам снимките... :I:):thumbu:
Революция в главата!
Аватар
mih
 
Мнения: 2759
Рейтинг: 1897
Регистриран на: Чет Юни 26, 2003 11:08 am
Местоположение: MontReality, Canada

Мнениеот penzo » Пон Сеп 18, 2006 3:34 pm

[quote="Admin"]

За свалянето на седалката наистина съм забравил да го напиша, може би защото го бях споменал в някоя от първите статии още, но както и да е, важно е, така че ще го добавя и тук. :agree:
Секцията за спирането при стръмни наклони може би ще я преработя, защото така както съм го написал, явно не става достатъчно ясно (поне съдейки от думите на Alien). Разбира се, че предната спирачка върши основната работа и при стръмни наклони - това е, когато има условия да се използва. Ако няма такива условия, аз лично си слизам от колелото - това ще рече много стръмен и дълъг наклон с нестабилна настилка или големи препятствия. Ако обаче този наклон е стръмен, но кратък (няколко метра) и след него има къде да се спре, най-добре е без предна спирачка, или дори без никаква. Разбира се, универсална рецепта няма, така че напълно се присъединявам към съвета за повече каране. Само с такова се трупа повече опит, повече смелост и се развиват уменията. Така че каквото и да напиша, по-важно е да го анализирате карайки, за да го пречупите през призмата на своите си умения, смелост, велосипед, както и на конкретните условия на терена. :)
[/quote]

е тва исках да видя, а не да провокирам :beer:
Изображение
Аватар
penzo
 
Мнения: 155
Рейтинг: 1505
Регистриран на: Пон Ное 07, 2005 8:44 pm
Местоположение: Bonn

Мнениеот bikerider » Пон Сеп 18, 2006 3:36 pm

@airborneone:
Ами аз просто минавам - нищо особено не правя - намалявам преди завоя вдясно, прицелвам се хубаво и си го взимам. После долу преди отклонението само намалявам леко и минавам, завивам си към гората и шуз...

Не ме притеснява чакъла именно заради меките ми гуми (1.8-2.0 отпред), колелото направо си стъпва върху тях като с терлици и си минава без да ги разбутва (меките гуми ги държат заедно). Гледам също да не ми поддават ръцете и кормилото да се размятва, щото вилката ми яде камъните, а трябва да я насочвам твърдо, иначе може да загубя управление. Единственото, което много внимавам да не правя са резки движения с ръце/тяло, щото може да загубя баланса и да се извърти прекалено кормилото, и да направя човка - още един аргумент за steering damper - с него ще мога да минавам много по-бързо през такива "плуващи" участъци.

Това е моята рецепта, сигурен съм че и други хора имат какво да ти кажат по въпроса...
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот mih » Пон Сеп 18, 2006 3:55 pm

наистина всичко си е като танц с колелото, който обаче трудно може да се научи с четене на обяснения на сухо. пък и нещата са доста комплексни и включват много фактори, също така всеки има свой стил на каране, различна координация на движенията, както и различни умствени способности за обработване на постъпващата в мозъка информация...
например струва ми се, че никой не споменава за контрола на краката върху педалите, понякога се налага да се кик-не, друг път празен оборот назад за смяна на водещия крак... при въртене в завой също може да се върти по-особено, за да се избегне опирането на педала когато минава близо до земята; освен това при меко колело може да се използва рибаунда за по-лесен отскок или за по-плавно преминаване през неравности, при което не е нужно да се вдига цялото колело във въздуха, а просто леко припомпване с кратата преди неравността, за да може при минаването след това през нея тежестта на ездача върху окачването да се намали за сметка на работата му (на окачването)...
и още 100 неща са сигурно...:)
важното е да се кара - внимателно и според възможностите (и то по възможност с някой по-добър, че така се учиш по-бързо), пък после всичко си идва само :spin:
Революция в главата!
Аватар
mih
 
Мнения: 2759
Рейтинг: 1897
Регистриран на: Чет Юни 26, 2003 11:08 am
Местоположение: MontReality, Canada

Мнениеот Zozka » Пон Сеп 18, 2006 5:45 pm

[quote="Admin"]

@Alien
- ако наклонът е кратък и след него е чисто, твърдо смятам, че е по-добре без предна, даже без спирачки изобщо.

[/quote]


Аз винаги се стремя да мисля в перспектива, именно затова предпочитам да използвам предната спирачка почти винаги при гореупоменатите условия, за да не се получава нещо от сорта "абе давай да мине стръмното, пък после ще го мисля. :D
Идат кат овци, бегат кат Офци
Аватар
Zozka
 
Мнения: 2167
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Юни 02, 2003 2:46 pm
Местоположение: Cuba

Предишна

Назад към Общ форум

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: satzata и 113 госта