- Код: Избери целия код
Предложение за изменение на Наредба за организация на движението на територията на Столична община
Чл. 1. (1) ГПОД включва изграждането на 6 велосипедни лъча изхождащи от центъра
на София, Съдебната палата (кръстовището на бул „Витоша” и ул. „Алабин”):
1. южен – в направление НДК, Южен парк
2. югозападен – в направление пл. Руски паметник – ж.к. Хиподрума,
ж.к. Красно село – ж.к. Бъкстон
3. югоизточен – в направление ст. Васил Левски – х-л Москва –
ж.к. Дървеница с разклонения към Студентски град и ж.к. Младост
4. северен – в направление Централна гара – ж.к Надежда
5. западен – в направление – ж.к. Света Троица – Западен парк - Люлин
6. източен - в направление – Орлов мост – с разклонения за кв. Слатина –
ж.к. Дружба и кв. Подуене – кв. ж.к. Левски.
(2) Строежът на 6-те велолъча трябва да бъде завършен до 2009 г., като всяка
година биват построени по 2 велолъча.
(3) До 2012 г. вело лъчите по ал. 1 следва да бъдат продължени:
1. кв. Драгалевци - Бистрица
2. кв. Княжево - Владая
3. кв. Панчарево
4. ж.к. Връбница
5. кв. Банкя
6. кв. Казичене
(4) Точният маршрут на велолъчовете се решава на работна група включваща
представители на общината, неправителствени вело организации, представители на
бизнес средите свързани с производството на велосипеди.
(5) Велосипедният лъч може да се състои от: велоалеи, паркове, улици забранени
за движение на МПС.
Чл. 2. Велосипедистите могат да се движат извън вело алеите по уличните платна,
спазвайки Закона за движение по пътищата (ЗДП), а по тротоари, в паркове, градини,
зелени площи, пешеходни подлези, детски и спортни площадки и училища –
осигурявайки предимство на пешеходците.
Чл. 3. Ежегодният общ бюджет на общината, свързан със създаването на велоалеи,
паркинги за велосипеди, информационни кампании и др. за периода 2007-2012 г. се
явява 10% от общинския бюджет, използван за поддържане и ремонт на пътната
настилка в София.
Чл. 4. (1) Вело алея е: част от уличното платно или тротоара, по която велосипедистите
се ползват с предимство пред пешеходците и всички ППС с изключение на трамваите и
автомобилите със специален режим на движение.
(2) Ширината на велоалеята е 1.8 м. В случай, че е невъзможно спазване на тази
ширина за даден участък от велоалеята между две кръстовища тя може да бъде
стеснена до 1.5 м.
(3) Вело алеята се изгражда от асфалт, плочки, или паваж с размер на лицевата
страна максимум 8х8 см.
(4) Краищата на вело алеята се маркират с жълта ивица с дебелина 5 см. Жълтата
ивица е част от велоалеята.
(5) Стоп линията на вело алеята на кръстовищата се поставя на 2 м пред стоп
линията за ППС.
(6) Пресичането на вело алеята с кръстовище задължително се означава с пътен
знак, сфетофар или маркировка.
(7) ППС, пресичащи велоалея, следва да намалят скоростта си до 15 км/ч.
(8) Строежът на велоалеи в парковете и пешеходните зони се забранява.
Чл. 5. (1) Велосипеди могат да се превозват в метрото на последната врата на
последния вагон от композицията. Не могат да се превозват в една композиция повече
от 4 велосипеда едновременно.
(2) Велосипеди могат да се превозват във всички средства от градския транспорт
с маршрути извън зона първа с изключение на пиковете часове между 8 и 9 и между
17:30 и 18:30 ч.
(3) Велосипеди могат да се превозват в трамваите на последната врата с
изключение на пиковете часове между 8 и 9 и между 17:30 и 18:30 ч. и не повече от 2
броя едновременно
(4) Превозването на велосипеди в градския транспорт във всички останали
случаи се забранява.
(5) Велосипеди могат да се превозват във фургона или на последната врата на
последния вагон на влаковете, между гарите намиращи се на територията на Столична
община
(6) Превозването на велосипедите в градския транспорт и влаковете с
изключение на метрото се извършва срещу заплащане на билет.
(7) Превозването на велосипеди в метрото е безплатно.
Чл. 6. (1) Общината ежегодно изготвя доклад за:
а. броя километри карани от велосипедисти, използвайки една от следните
възможности:
б. чрез събиране на информация за продажбите на резервни гуми, спици и
спирачки;
в. чрез преброители;
г. чрез поставяне на видео камери по съществуващите вело алеи.
д. броя пътни произшествия с велосипедисти, искайки съответната информация
от КАТ
е. брой километри новосъздадени и реновирани велоалеи съгласно ГПОД в чл 1.
(2) Отношението на величините в точки 1 и 2, както и величината в точка 3
служат за реалното отчитане на общината пред обществеността в създаването на по-
добра градска среда за каране на велосипеди.
(3) Докладът по ал. 1 се публикува на официалния интернет сайт на общината до
31. март на текущата година за предходната
Чл. 7. (1) Общината поддържа на електронния си сайт текуща информация за велосипедистите включваща:
1. велосипедни маршрути в София
2. магазини за велосипеди
3. места за ремонт на велосипеди
4. правила за каране на велосипеди в София
5. налични паркинги за велосипеди
6. опасни зони за велосипедисти, в които не се препоръчва каране на велоиспед
7. открит форум за изразяване на мнения от велосипедисти
(2) Ежегодно общината организира рекламно информационна кампания за
популяризиране на велосипедното движение в София, като средствата за това са 10% от
предвидения бюджет в чл.3.
Чл. 8. (1) Общината създава безплатни паркинги за велосипеди на общинска територия в:
1. охраняемите от общината подлези
2. охраняемите от общината учебни заведения
3. на метростанциите
4. на гарите и автогарите
(2) Бюджетът за създаването и подръжката на охраняеми паркинги за
велосипедисти е 10% от общия бюджет по чл.3.
(3) Общината предоставя място за безплатна интернет реклама в официалния
сайт на общината на всички лица създали на свои разноски и територия паркинги за
велосипедисти.
(4) За всеки създаден и поддържан безплатен паркинг за велосипедисти,
осигуряващ паркирането на минимум 50 велосипеда, общината предоставя възможност
на съответното лице за поставянето на безплатен рекламен билборд.
Чл. 9. Общината ежегодно гласува процент от общия бюджет по чл. 1 за поддържане и
ремонт на съществуващите велоалеи.
Чл. 10. (1) Всички велосипедни сервизи се задължават да приемат безплатно стари
велосипеди, предоставени им от общината или частни лица, както и да осигурят
транспортирането им до лицензирани центрове за разкомплектоване на автомобили.
(2) Сервизите използват по свое усмотрение и за своя полза изправните части от
бракуваните велосипеди.
Изм. на чл. 28 от съществуващаята наредба за парк. Витоша, т. 4, т. 5 г., д. и т. 7