Нови стандарти за закрепване + нови размери ... това теоретично не означава нищо ново за крайните клиенти на колела. За тези на афтермаркет части и стари рамки означава, че ще си карат с debon air докато не хвърлят рамката и шока.
Защо нови размери? Според Rock Shox, започвайки на чисто, чрез преминаването към нови размери (които най-общо казано са с по-голяма дължина на шока от ухо до ухо за един и същи ход на буталото спрямо досегашните), инженерите им са успели да постигнат по-добро припокриване на втулките, увеличили са коравината на шока, сложили са по-добри уплътнения и в резултат на всичко това са намалили значително триенето в системата, а с това и работата на шока.
На бабамифърчилото ... от как се помня всяка нова генерация се рекламира с намаляване на триенето. Е то отрицателно стана бре. Айде малко по сериозно ... то че клиентите не са инженер - да, ама чак пък толкова да ги взимат вече за мезе. Триенето отдавна не е тема! То и преди проблема не беше точно в него. Все пак на един шок действат сили на сгъване от порядъка на 100-200 килограма. Каква сила на триене може да има това уплътнение, че да е решаващ фактор? Може би беше фактор при рибаунд-а, но така или иначе матиралите вече са ок, маслата са ок, толерансите на изработка са ок. Дори и 50% да се намали триенето, просто то е вече незначително така или иначе.
Та RS са намислили няколко добри за индустрията решения, които сега ги обличат в малко маркетингови думи, така че клиентите да си помислят, че това се прави за тях. Дали и доколко клиентите ще изкярат от тая работа тепърва ще се види. Засега почти нищо за радване няма. Единственото интересно, което според реализацията може да доведе до някакво удобство за каращия е негативната пружина (макар че от друга страна при вилките тая идея отпадна преди 2 години) и че climb switch-a регулира пистън и шимстак на пътя към IFP камерата а не шиш вътре в буталото на основната камера. Това второто щеше да е още по хубаво ако бяха разделили бавната от бързата компресия аналогично на charger damper-a ... ама найсе. Това сигурно за следващата генерация.
А лагер вместо втулка в ухото на задния амортисьор е било винаги опция в ръцете на разработчиците на рамки. Малко от тях го правят, защото е скъпо и капризно и защото втулките са ок за 99% от клиентите. Това че сега RS ще го предлагат не го прави по евтино, така че не очаквам да стане и по масово. Пък и отново зависи от тия дет мислят рамката, а не е опция за клиента.