линейно окaчване

За всичко свързано с МТБ, което не е за някой от другите форуми. Например: разкази и преживявания, мнения по различни общи въпроси, интeресни продукти, новости и т.н.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1000 / 1000 / 20

линейно окaчване

Мнениеот mi6o92 » Пет Яну 25, 2008 2:28 pm

какво означава линено окачване на рамка ? :dunno:
Страхът и болката са илюзии на ума.
Аватар
mi6o92
 
Мнения: 23
Рейтинг: 1096
Регистриран на: Нед Ное 18, 2007 1:04 pm
Местоположение: Rousse

Мнениеот Admin » Пет Яну 25, 2008 5:57 pm

Казано най-просто и без претенции за техническа прецизност:
При линейно окачване в продължение на целия ход на задната ос прилагането на определена сила N сгъва определена част от хода Х. Например ако при N=1 X=3, то при N=3 X=9.
При прогресивно окачване в началото на хода с по-малка сила се сгъва определена част от хода, но колкото повече се сгъва задницата, толкова по-голяма сила е необходима, за да се сгъне определената част от нея. По този начин за сгъването на Х=3 в началото на хода ще е необходима сила N=1, но за сгъването на по-голяма част от хода Х=9 ще е необходима сила N=5 да речем.
Има и регресивни окачвания, при които в по-горната част на хода окачването става по-меко, т.е. необходима е по-малка сила за сгъването на определена част от него.
Има и сложни окачвания, които могат да са регресивни в една част от хода си, да са линейни в друга и прогресивни в трета.
Прогресивността, линейността и регресивността на хода (и на окачването) се влияят и от задния амортисьор. Ако го махнем, окачването може да е линейно, или пък прогресивно/регресивно - това зависи от коефициентите на окачването в различните части на хода. Обаче самият заден амортисьор може да има прогресивна или линейна характеристика - това зависи както от пружината, така и от амортизацията (забавянето). Затова в крайна сметка комбинацията от система на окачване и заден амортисьор има характеристики, които са различни от тези на двата й отделни компонента.
Надявам се да си разбрал поне нещичко ;)
Интелигентният човек има възможност да се държи като такъв или като простак. Простакът няма подобен избор.
Аватар
Admin
 
Мнения: 16378
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Май 20, 2002 12:00 am
Местоположение: София

Мнениеот GECKO » Пет Яну 25, 2008 8:57 pm

Субтитри от админски:

С линейното окачване усилието което се прилага върху амортисьора е близко до еднакво през целия ход и е по-лесно да се реализира целия ход с всички + и - от това (лесно се дъни, но гази по-добре). Единственото което контролира нужната сила да се сгъне рамката е пружината и хидравликата на амортисьора.

При прогресивното окачване усилието което се прилага върху амортисьора намалява към края на хода т.е. по-трудно си реализира целия ход, но и не се дъни лесно (хубаво за кацане на равно кофти за газене на голям камък). Тук освен силата нужна да се сгъне пружината лоста с който тя действа на задното колело се увеличава => прогресията и се преекспонира (или както е думата)

С регресивното окачване колкото повече е сгъната толкова повече се увеличава натоварването върху амортисьора => силата с която пружината бута се преодолява по-лесно. Пружината сама по себеси е прогресивна, та ако окачването е регресивно толкова, колкото пружината е регресивна ще е нужно едно и също усилие за да реализира целия си ход.
Аватар
GECKO
 
Мнения: 2688
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Чет Мар 03, 2005 1:22 am
Местоположение: GCB

Мнениеот did » Пет Яну 25, 2008 9:16 pm

ей, ама сте и вие! така ли се обяснява? омотахте го момчето!

чакайте сега да ви покажа как се обяснява:


Да означим с X хода на задната ос, а с Y - хода на амортисьора.

Естествено, Y = F(X).

Изчисляваме втората производна на F по X. Нека я означим с C(X) = d²F(X)/dX².

Ако C(X) = 0, окачването е линейно.
Ако C(X) > 0, окачването е прогресивно.
Ако C(X) < 0, окачването е регресивно.

Разбира се, възможно е в различни интервали за X знакът на C(X) да се мени, но това лесно може да се види чрез стандартните средства на математическия анализ.

Всичко е толкова просто... :)
Q. b. f. f. f. s.
Аватар
did
 
Мнения: 16523
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 14, 2003 3:00 pm
Местоположение: Пловдив

Мнениеот GECKO » Пет Яну 25, 2008 9:59 pm

did написа: [математика и физика] ... :)


А 'd' какво е и какво правиме, ако лоста, или рамото на което пивотира амортисьора не е вързано за основната рамка, на която е вързан амортисьора? И къде е DH геометрията в цялата тая работа, аз само физика и математика видях :D
Аватар
GECKO
 
Мнения: 2688
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Чет Мар 03, 2005 1:22 am
Местоположение: GCB

Мнениеот PtD » Съб Яну 26, 2008 12:14 am

GECKO написа:И къде е DH геометрията в цялата тая работа, аз само физика и математика видях :D


А геометрията не е ли дял от математиката? :dunno: Евклидова, на Лобачевски, сега явно и DH...
Дреболия, обикновено нещо!
Аватар
PtD
 
Мнения: 10901
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Ное 17, 2003 3:36 pm

Мнениеот mirelay » Съб Яну 26, 2008 12:39 am

did, не трябва ли хода на задната ос да е функция от хода на буталото?
Аватар
mirelay
 
Мнения: 250
Рейтинг: 1881
Регистриран на: Нед Сеп 04, 2005 7:52 pm

Мнениеот bikerider » Съб Яну 26, 2008 10:02 am

mirelay написа:did, не трябва ли хода на задната ос да е функция от хода на буталото?


Точно за това става дума. Най-общо казано функцията F(x) изглежда по някакъв такъв начин: F(x)= x*k(x), където k(x) е коефициента на рамката (с шок), а x е хода на задната ос. Амортисьора не играе роля, ако говорим само за окачването, иначе в цялостното уравнение играе роля, както спомена преди мен Admin, т.е. k(x) = s(x) * l(x), където s(x) задава характеристиките на шока, а l(x) отразява коефициента на окачването. Ако функцията l(x) е линейна, то окачването е линейно.
Последна промяна bikerider на Съб Яну 26, 2008 10:18 am, променена общо 5 пъти
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот bikerider » Съб Яну 26, 2008 10:06 am

@GECKO: субтитрар такъв :P
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот invert_pro_biker » Съб Яну 26, 2008 10:24 am

моля на някой разбиращ ако му се играе да нарисува 1 картинка на пеинт защото и на мен ми стана много интересно ама не разбрах всичко :V:
invert_pro_biker
 
Мнения: 217
Рейтинг: 1027
Регистриран на: Сря Сеп 26, 2007 6:32 pm
Местоположение: София/Лозенец

Мнениеот Admin » Съб Яну 26, 2008 10:57 am

@invert_pro_biker
Е точно за това не знам дали ще ти стане ясно с картинки... В германското сп.Bike чрез лабораторни тестове получават едни графики, които са много интересни и нагледни, но в момента нямам възможност да сканирам такава, за да я покажа.
Представи нещата така: при линейно окачване, при байк с 15см ход, за да сгънеш първите 5см ще трябва да приложиш определена сила, а за да сгънеш всичките 15см, ще трябва да приложиш три пъти по-голяма сила. При прогресивно окачване за сгъването на тези 15см ще ти трябва примерно четири пъти по-голяма сила (в сравнение със силата за първите 5см), а при регресивно само два пъти по-голяма.
Интелигентният човек има възможност да се държи като такъв или като простак. Простакът няма подобен избор.
Аватар
Admin
 
Мнения: 16378
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Май 20, 2002 12:00 am
Местоположение: София

Мнениеот Admin » Съб Яну 26, 2008 11:24 am

Ето и една грозновата графика, която направих току що. При нея нещата са обяснени чрез силата, приложена за сгъване на окачването и хода на задницата.
Отгоре надолу са: линейно, прогресивно, регресивно.
Ако съм объркал нещо в кривите, моля някой да ми ги поизправи... понятията :beer:

Изображение
Интелигентният човек има възможност да се държи като такъв или като простак. Простакът няма подобен избор.
Аватар
Admin
 
Мнения: 16378
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Май 20, 2002 12:00 am
Местоположение: София

Мнениеот bikerider » Съб Яну 26, 2008 12:26 pm

Амм въпроса беше за окачване, т.е. според мен по вертикалната ос би трябвало да е хода на буталото.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот Admin » Съб Яну 26, 2008 12:49 pm

bikerider написа:Амм въпроса беше за окачване, т.е. според мен по вертикалната ос би трябвало да е хода на буталото.


Да, от гл.т. коефициента на окачване си прав, това е и по-прецизното по отношение на самото окачване (без заден амортисьор в уравнението).

Това, което аз съм нарисувал, е по-скоро за окачване с включен в уравнението шок. Направих го така, за да е по-лесно разбираемо. Хубавото е, че не е съвсем невярно дори и по отношение на коефициента, тъй като при намаляващ коефициент (прогресивно окачване) силата, необходима са реализиране на по-голяма част от хода, се увеличава.
Интелигентният човек има възможност да се държи като такъв или като простак. Простакът няма подобен избор.
Аватар
Admin
 
Мнения: 16378
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Май 20, 2002 12:00 am
Местоположение: София

Мнениеот bikerider » Съб Яну 26, 2008 1:53 pm

Окачване за мен означава самото окачване, затова отбелязах, че ако се отговаря стриктно на въпроса, трябва да е ход на буталото.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот spirit » Вто Фев 05, 2008 8:34 pm

OK всичко ясно.А сега как мога да видя ,какъв тип ми е окачването ?
Става дума за high octane '04 ,240mm ход на задната ос ,70мм ход на буталото на шока, твърдост на пружината 450 lbs/in х 2.80 ,коефициент 240/70 = 3,42 (мисля ,че така се смята) .Питам защото хода на рамката може да се регулира - 190мм, 200мм, 220мм и 240мм .И искам да видя дали при различните положения на шока се променя и типа на окачване.Засега съм разбрам само ,че колкото по повече намалявам хода ,толкова повече се втрърдява задницата.
Jedem das Seine .
Аватар
spirit
 
Мнения: 681
Рейтинг: 1701
Регистриран на: Нед Юли 10, 2005 12:56 pm
Местоположение: София

Мнениеот hitar_potter » Вто Фев 05, 2008 10:18 pm

spirit написа:OK всичко ясно.А сега как мога да видя ,какъв тип ми е окачването ?
Става дума за high octane '04 ,240mm ход на задната ос ,70мм ход на буталото на шока, твърдост на пружината 450 lbs/in х 2.80 ,коефициент 240/70 = 3,42 (мисля ,че така се смята) .Питам защото хода на рамката може да се регулира - 190мм, 200мм, 220мм и 240мм .И искам да видя дали при различните положения на шока се променя и типа на окачване.Засега съм разбрам само ,че колкото по повече намалявам хода ,толкова повече се втрърдява задницата.
Според мен дали е прогресивно, линейно или регресивно зависи само от амортисьора. За пружина общо взето фирмулата е F=k.x т.е. линейно окачване. Амортисьора може да е направен по друг начин, например F=L.x² , тогава примерно окачването ще ти стане прогресивно. Ако пък F=m.корен от x , тогава ще имаш регресивно окачване. Когато променяш позицията на шока, само променяш съответноо коефициентите k, l и m.. Т.е. наистина би променял само твърдостта на шока.

П.П. може би говоря пълни глупости, все пак геометрията оказва голямо влияние
Аватар
hitar_potter
 
Мнения: 3461
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Фев 01, 2008 9:25 pm
Местоположение: София

Мнениеот spirit » Вто Фев 05, 2008 11:18 pm

Мисля ,че си отговорих на въшроса. Хода до 190мм е прогресивен ,след него вече се изменя регресивен.

пп
Изображение
Jedem das Seine .
Аватар
spirit
 
Мнения: 681
Рейтинг: 1701
Регистриран на: Нед Юли 10, 2005 12:56 pm
Местоположение: София

Мнениеот GECKO » Сря Фев 06, 2008 12:15 am

spirit написа:Мисля ,че си отговорих на въшроса. Хода до 190мм е прогресивен ,след него вече се изменя регресивен.

пп
Изображение


ТУК* изглежда да е що-годе прогресивна при 220мм ход, макар коефициента да пада той пада с много малко. Регресивна пък съвсем не. Колебанията на коефициента в началото и края на хода са толкова малки, че са по-скоро пренабрежими както и прогресията на тази рамка. та... натоварването на амортисьора намалява с хода, което значи, че рамката е прогресивна (дори и малко) а ако беше линейна, пак остава преодоляването на прогресията на пружината и на хидравликата на амортисьора ;)

А май трябва да си легна преди да съм разбрал какво става.

*Графиката показва коефициента спрямо момента от хода.
Аватар
GECKO
 
Мнения: 2688
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Чет Мар 03, 2005 1:22 am
Местоположение: GCB

Мнениеот bikerider » Сря Фев 06, 2008 12:27 am

hitar_potter написа:Според мен дали е прогресивно, линейно или регресивно зависи само от амортисьора.


:nono:
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот marshall__ » Сря Фев 06, 2008 1:08 am

Ейй, Гецкоф, а права над файла случайно нещо?? :D:D
AVATAR bowdown!!!
Аватар
marshall__
 
Мнения: 2346
Рейтинг: 1995
Регистриран на: Вто Яну 27, 2004 4:52 pm
Местоположение: VA, USA

Мнениеот GECKO » Сря Фев 06, 2008 7:33 am

marshall__ написа:Ейй, Гецкоф, а права над файла случайно нещо?? :D:D


Не пише да е Original или Trade Mark или нещо такова, а ако пишеше все едно да кажеш че Шаде ти е идол :D ама ето:

Симулацията е изготвена с любезното съдействие на МариоФ а.к.а. marshall__ :)
Аватар
GECKO
 
Мнения: 2688
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Чет Мар 03, 2005 1:22 am
Местоположение: GCB

Мнениеот hitar_potter » Сря Фев 06, 2008 10:20 am

bikerider написа:
hitar_potter написа:Според мен дали е прогресивно, линейно или регресивно зависи само от амортисьора.


:nono:
Сетих се :) Ех... защо в даскало все прости задачи ни дават :crap:
Аватар
hitar_potter
 
Мнения: 3461
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Фев 01, 2008 9:25 pm
Местоположение: София

Мнениеот bikerider » Сря Фев 06, 2008 11:39 am

hitar_potter написа:Сетих се :)

:):agree:
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia


Назад към Общ форум

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 345 госта


cron