
Още в автобуса, по път за хотела в Пекин забелязах колко много колела се карат в Китай! Всеки е чувал, че там се карат много колела, но като го видиш със собствените си очи няма как да не те впечатли! И колелата там се карат навсякъде! Не е както в Амстердам, например - основно в центъра. Напротив - дори междуградските(не всички, разбира се) пътища имат лента за велосипеди!
В Пекин трафика е ужасен. Населението е над 17 млн. Не се заблуждавам, че в борбата със задръстванията китайците са яхнали велосипедите. По-скоро повечето нямат пари за друг вид транспорт. Но хубавото в случая е, че градоустройствения план е измислен както трябва! На всяка улица по която съм минавал имаше ленти за велосипеди и мотопеди (повечето на ток, между другото) Повечето бяха отделени от автомобилните ленти с мантинели.
До тук добре. Всичко се вписва и в нашите разбирания. Но шофирането на китайците е убийствено! Колоездачите и мотопедистите(голям мотор не видях) също не остават по-назад! Велосипедистите, дори и мотористите не са участници в движението, поне те така си мислят! Те са и пешеходци, и велосипедисти и правила за тях няма! Макар че са се постарали хората да им направят отделни светофари, отделни ленти! Тия хора са луди. В едно супер натоварено кръгово (разбирай поне 2 пъти по-гоялмо от това на Руски паметник) мотористите и велосипедистите и колите, абе всички си влизат както си искат, разминават се буквално на 10тина см един от друг! Велосипедистите масово минават на червено на много натоварени кръстовища. Колите, камионите и рейсовете често правят обратни завои насред пътя и другите трябва да набиват спирачки, за да ги чакат! Ляв завой от дясна или средна лента, както и десен от лява и средна лента си е нормално нещо. На пешеходна пътека НЕ се спира, напротив яко клаксони и мръсна газ. Няма такова шофиране! Няма Рим, няма Истанбул, няма Кайро, няма Тирана! В китай можеш да видиш абсурдни работи! Наистина карат като извънземни. А най-интересното е, че катастрофи за 10 дена почти не видях! Един беше чукнал някакъв друг отзад - това беше едната. Другата беше между велосипед и кола. За щастие човека се размина само с охлузвания и изкривени капли (обичам тая дума).
Интересни са и методите, които се за борба с трафика. Покрай олимпиадата в Пекин са взети крути мерки. Всеки ден от седмицата могат да се карат коли само ако в регистрационния им номер присъстват (или отсъстват) определени цифри. Целия план е изготвен от software, в който са вкарани всички рег. номера на автомобилите в града и програмата е предложила редица варианти. Градоначалниците са избрали вариант, който намалил трафика с повече от 40%. Поне така ни разправяше екскурзоводката. Задръствания пак си имаше в пиковите часове. И то сериозни!
Друго готино нещо са едни светещи табели. Това са нещо като схематични карти на големите улици към които караш и те светят - зелено, жълто и червено. Самата отсечка или улица ако е без трафик е зелена, ако е червна е като Цариградско в 8:45.
В Шанхай имат друга схема. Ако искаш да караш кола трябва да си платиш. Ама трябва да се бръкнеш сериозно. Регистрационния номер се пуска на търг. Който има по-голяма нужда от кола той вади повече кеш. Средната цена на номерата е около $10 хил., а ако номера е 9999 (9 е щастливото число в китай) можело да стигне до $100 хил. Това пак е непотвърдена информация, защото ни го разправяше екскурзовод.
Айде малко снимков мат'рял да не ставам досаден.
Велосервиз. Не се ебавам! Такива пичове има под път и над път! Предлагат най-търсените ремонти: изправяне на КАПЛИ, лепене/сменяне на гуми

Тук велолентата е отделена с малка мантинела от останалите ленти на платното

Това е един от многото велопаркинги на олимпийския комплекс в Пекин

Странно електромоторче с интересно окачване на единично люлеещо се рамо






Това последното е леко лирическо отклонение. На снимката има 8 работника - зидари и всички РАБОТЯТ ЕДНОВРЕМЕННО!!! Никой не дава акъл на другия, не пият бира и не пушат цигари!!!
