Ще ти спестя коментари от рода "погледни другите теми", "писано е много" и т.н. Защото това е идеята на форум, да се пита, а други да отговарят - не да се препраща. Сега, с риск някой да ме атакува, ще изразя моето лично мнение за нещата.
Първо като ценови диапазон - 900 лв не са малко за велозипед. Има хора, които карат значително по - евтини велосипеди с години без никакви оплаквания. В този ценови диапазон западните марки велосипеди (Scott, Cube, Specialized ..) предлагат хубави рамки, но окомплектовката повечето пъти куца. Какво се има предвид хубави рамки - по нищо не се различават от останалите производители, но формата, дизайна и донякъде качеството е доста добро. Това е. Какво значи окомплектовка - спирачки, обтегачи, капли... Тоест - в този ценови диапазон, а именно <1200 - 1500 лв, би било добре да наблегнеш на максимална окомплектовка, с цел по - разионално използване на вложените средства - парите ти! И тъй като бг велосипедите предлагат по - добри компоненти от западните такива, съветвам те да се насочиш към тях (Drag, Cross, Sprint, RAM, Leader)
Второ - така, вече ценовия диапазон е избистрен, следва да започнеш да се запознаваш със самите компоненти. Какво означава вилка XCT, XCM, XCR - те са най разпространени модели, марката е Suntour. XCR е най - високия клас от тях и има всичко, което предлагат скъпите вилки, макар и начален клас. Има заключване, Rebound и т.н. Трябва да се запознаеш с различните класове дерайльори и декланшори (обтегачи). На Shimano вървят така във възходящ ред: Tourney (най нисък клас), Altus, Acera, Alivio, Deore, Deore SLX, Deore XT, Deore XTR (най висок клас). От тук можеш да си направиш справката кой е с по-добре балансирана вилка и обтегачи. Същото важи и за венец касетата - венците отзад (класовете при Shimano са такива и при касети, и при курбели, и при капли и т.н.) Нека някой колега да обесни как вървят при SRAM, другия най разпространен производител на оборудване. Ако не се лъжа вървяха от X9 към X0, но не искам да те обърквам.
Трето - как да сравняваш. Тук вече е въпрос на това как искаш да караш, предимно по асфалт, пътеки, спускания. Дали искаш да катериш по - бързо, дали искаш да се движиш с по - голяма средна скорост т.н. Тоест, примиряваш се с нещо, за да получиш това което искаш. Пример: искаш да караш по асфалт главно. Чудиш се между вилка XCT и обтегачи Alivio и вилка XCR и обтегачи Acera. Alivio e по висок клас (образно казано) от Acera, но XCT e по нисък клас от XCR. Тоест чудиш се между хубава вилка и кофти обтегачи или кофти вилка с хубави обтегачи. Ако си на асфалт, хубаво е вилката да може да се залкчва за да не хабиш енергия в катерения, въртене и т.н. Когато кормилото прожинира нагоре надолу (няма закл'чване на вилката) енергията ти отива в убиване на сумати физични величини. Когато е заключена всичко е ок. Та, относно примера - по добре е да си вземеш такава със заключване, пък дори и с по лоши обтегачи, отколкото хубавите с кофти вилка. Ако си в планината ... вилката ти трябва, там тя е хубаво да е висок клас. Поради кофти терен е необходимо често да превключваш скорости, тоест трябва ти висок клас обтегачи. Би било добре и вилката да е висок клас, но ако нямаш пари не е задължително. Това е в общи линии как трабва да мислиш за да си купиш велосипед
Хубавото е, че в твоя ценови диапазон има много фирми предлагащи, и хубави окомплектовки, и хубави вилки. Тук трябва да гледаш вилки: от XCR нагоре, дерайльори и декланшори (обтегачи) от Acera нагоре, курбели - от Acera нагоре, венец касети - ot Acera нагоре. Първо наблегни на вилката - тя е най скъпото все пак от цялата окомплектовка. Тоест няма сми да даваш 900 лв за XCT/XCM ако можеш да си купиш XCR - няма две мнения!
Останалите части: лапа, кормило, колче за седалка, капли (шини) в този клас са почти еднакви. Относно до каплите - биват три основни разновидности 26", 27.5" и 29" (инча - цола). Това е в зависимост от диаметъра точно като при колите. Та, 26 е основния диаметър от много години насам, бързи, маневрени, по малко се кривят, по малко тежат. 29 са другата крайност, по тежки са, водят се по малко маневрени ( аз самия имам, и 29, и 26 и не съм усетил да са по-малко маневрени), по малък избор на гуми. Размерът 27,5 не ти го препоръчвам, разликата е много малка между него и 26 и между него и 29 и не мисля, че е по добър от 26, нито от 29 лично мнение.
В общи линии, това е което трябва да гледаш и как трябва да го гледаш. Драг - не съм им фен, прекалено големи цени за нищо, Крос са ми всичките напълно еднакви, с различни компоненти. Предпочитам Спринт, не само защото карам такъв, но и защото не съм намерил нищо по добро цена/качество. Ето ти предложение и от мен:
http://bikesport.bg/bg/products/2163-sp ... %B4%D0%B8_П.С. За малко да забравя: спирачките в този ценови диапазон задължително дискови, хидравлични. Обслужват се маалко по тегаво от другите дискови, но разликата е значителна. Тук почти няма разлика между различните фирми, даже слагат едни и същи Shimano M395
Ta, надявам се да съм бил изчерпателен!