Колело предимно за града (+ черен път понякога)

Въпроси, коментари и дискусии за велосипеди с цена до 1200 лв. (за твърдаци) и до 1800 лв. (за байкове с двойно окачване), независимо от предназначението им, както и за компоненти, определени от производителя им като начален клас в планинското колоездене.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1000 / 1000 / 20

Колело предимно за града (+ черен път понякога)

Мнениеот toshko » Съб Авг 23, 2014 7:10 pm

Здравейте! Опитвам се да си избера велосипед последно време, но все още не съм се спрял на нещо конкретно. Ще ми трябва 56см рамка, както ми казаха, тъй като съм почти 2 метра (80кг). Колелото ще се кара основно в града, а от време на време и по някой черен път. Няма да скачам, няма да се спускам или да карам в някакви екстремни условия.
Посетих вече няколко магазина и винаги ме насочват към разни планински велосипеди. Аз съм си ок, защото и до сега подобен съм карал, но ми е чудно, че все препоръчват колела с големи (като балони) гуми, които ми се струват не толкова подходящи за градска среда. :dontknow:

По същество, за момента ми хванаха окото 3 колела:
Sprint Apolon Elite 26'' - до колкото разбрах с хубава вилка и не лоши гуми. Има хидравлични спирачки. Изглежда ок, но все още не съм имал възможност да се кача на 21'' рамка. Тук има две неща, които ме разколебават. Първо, 26-инчовите гуми. Не, че до сега не съм карал все такива, всички ме увещават за 29''. Има ли особено значение това, предвид достатъчно голямата (предполагам) рамка? Второ - производителя. Имам лоши спомени от Макском и ми е трудно да се пречупя да купя отново нещо тяхно. А и разни дребни детайли по техните велосипеди, като лепенки залепени върху прашни колела (сещате се как изглежда и колко ще стои тази лепенка), ме кара да се замисля до колко е обърнато внимание и на по-важните детайли.

Cross GRX9 29'' - и това изглежда да си има всичко. Гумите си мисля, че мога да ги сменя с някоя като тези (Continental Town Ride Wired Tire 28"), но дали си струва (и дали може)? По-скъпо е и не знам дали си струва парите. И дали ще го намеря, ако го оставя заключено на някоя метростанция, например.

Cross GRX8 29'' - почти същото ми изглежда. Може би вилката е една идея по-нисък клас, но това има ли шанс да го усетя изобщо?

B'TWIN Rockrider 520 - единственото, което открих в подходящ размер, и съответно изпробвах. Много приятно ми се видя за няколко кръгчета в магазина. В сравнение с подобието на амортисьорна вилка, което има старото ми колело, това...много е готино като я усещам да работи. :D Компонентите може би вие ще ги коментирате.

Хидравличните спирачки...все още се чудя има ли смисъл от тях при гореописаните условия на каране или V-образните са достатъчни? И скоростите не ме бърка колко ще са на брой. И без това не ползвам повече то 4-5. Като че ли вилката повече ви привлича вниманието. Не ми се кара твърдак, а това да мога да си я регулирам ми изглежда примамливо. :D
toshko
 
Мнения: 3
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Съб Авг 23, 2014 5:47 pm

Re: Колело предимно за града (+ черен път понякога)

Мнениеот kaliopo » Съб Авг 23, 2014 9:12 pm

Здравей! Първото важно нещо е, колко точно си висок? "Почти 2 метра" ми звучи и като 199 и като 190. Хубаво е да премериш и височината на чатала. Sprint Apolon Elite 26'' с 21" рамка ще ти е малък, ако си повече от 192. Ако питаш мен 29" МТБ е добро решение за начало. Инвестираш в едни градски гуми (тези които си посочил са добър избор) и постигаш значима промяна. Така по-лесно ще намериш твоето каране. Всички показани велосипеди имат един проблем - вилката. За съжаление нямаш избор на подобна цена (все пак искаш цяло колело на цената на биваща вилка). При този клас от заключването има полза, от регулирането (preload) не! Хидравликите са плюс, ако можеш да си ги позволиш и вибрейк ще ти върши работа ако не можеш. Най-добре ми изглежда Cross GRX9 29'' (като не взимам предвид велосипеда на decathlon, защото не ми е познат, а описанието е несериозно)
Аватар
kaliopo
 
Мнения: 358
Рейтинг: 1664
Регистриран на: Пон Апр 28, 2008 4:26 pm
Местоположение: Варна

Re: Колело предимно за града (+ черен път понякога)

Мнениеот toshko » Съб Авг 23, 2014 10:29 pm

197см съм целия, иначе - 95см. :D Съдейки по табличките, които открих - 56см рамка, 180мм курбели. И тук се сещам да попитам има ли смисъл да си търся с такава дължина (почти всички, които видях са 170мм). 1 см от такова значение ли е?
Иначе, за декатлонското тук намерих една идея по-добро описание.
toshko
 
Мнения: 3
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Съб Авг 23, 2014 5:47 pm

Re: Колело предимно за града (+ черен път понякога)

Мнениеот Ozzie » Съб Авг 23, 2014 10:56 pm

toshko написа:1 см от такова значение ли е?

И 5 мм. да е, е от значение, що се отнася до дължина на курбела.
По-добре с хубава жена на надуваем матрак, отколкото с надуваема жена на хубав матрак...
Аватар
Ozzie
 
Мнения: 12470
Рейтинг: 1698
Регистриран на: Сря Мар 31, 2004 10:13 pm
Местоположение: Варна

Re: Колело предимно за града (+ черен път понякога)

Мнениеот carmo » Нед Авг 24, 2014 11:12 am

Здравей.
Според описаното от теб предназначение, безспорно най би ти паснал така нареченият"хибриден"велосипед (води се cross type), но такива по-трудно се срещат, обаче не е като съвсем да ги няма, просто не са масови. Ако си настойчив ще намериш. В Европа това е масов тип универсален велосипед и се ползва точно за градско и леко извънградско (вкл."офф роуд") придвижване и спорт. Примерно така изглеждат http://www.crosscycle.com/bg/catalog/cross-2.html на тази марка, но и другите БГ фирми предлагат такива. Вече според вкус и бюджет си решаваш ти.
Относно дадените от теб примери (и според твоя ръст) най-подходящ е GRX29". Има го в три нива на оборудване 9, 8 и 7 , като за цените им можеш да се ориентираш тук: http://velosiped.bg/pazaruvaj-po-katego ... i/mtb.html На тоя сайт има и други модели, както и раздел с гуми ,ако се спреш на МТВ и го караш предимно градско. Самата геометрия на рамките можеш да видиш на фирмения сайт http://www.crosscycle.com/bg/catalog/mtb-5.html#7 Там обаче спецификациите малко се различават - вероятно са за следващата година, тъй като сега си обновиха сайта.
Относно курбелите, най-разпространени са 170мм и 175мм. 180мм комай са рядкост, но и средният от тези трите ще ти върши работа.
Поздрави и успех в избора на твойто колело.
carmo
 
Мнения: 1266
Рейтинг: 1930
Регистриран на: Пет Юни 27, 2014 8:28 am

Re: Колело предимно за града (+ черен път понякога)

Мнениеот milestone » Нед Авг 24, 2014 12:59 pm

toshko написа:Посетих вече няколко магазина и винаги ме насочват към разни планински велосипеди. Аз съм си ок, защото и до сега подобен съм карал, но ми е чудно, че все препоръчват колела с големи (като балони) гуми, които ми се струват не толкова подходящи за градска среда. :dontknow:

Ми щото сега е шик да си купуват хората такива. На твое място бих си взел нещо тип "туристическо" (или ърбън или както там се казва) 28" с твърда вилка. Слагаш му по-тесни или по-широки сликове/полусликове, според това, дали скоростта или комфорта ти е приоритет и колко ще го караш извън асфалта. Налягането също има значение, само гледай наличните шини/рамка/вилка колко широка гума могат да съберат, ако ще слагаш нещо по-широко. Практиката показва, че дребните неравности тип не много груб паваж, ги поемат гумите, а не окачването. Пък на "меките" вилки дето ги слагат на велосипедите за 400-600 лв. не разчитай да ти вършат кой знае каква работа, а си тежат килограм повече.
Аватар
milestone
 
Мнения: 244
Рейтинг: 1771
Регистриран на: Пет Сеп 02, 2005 4:37 pm

Re: Колело предимно за града (+ черен път понякога)

Мнениеот kaliopo » Нед Авг 24, 2014 2:30 pm

Ще си позволя един отговор
milestone написа:Ми щото сега е шик да си купуват хората такива.

Аз мисля, че е по друга причина. Поне у мен toshko оставя впечатление на човек без много опит. Такъв, който още не е сигурен, какво иска. Ами ако му е твърдо с тънки гуми на високо налягане и твърда вилка? Как ще сложи гума с голям балон в тясна 15мм шина и непредвидена за това рамка? А обратното е лесно и става на минимална цена, пък ако не му хареса си връща началното положение. Вярно че е тъпо да дадеш 800лв за да разбереш какво е добре за теб, но поне аз не се сещам за друг начин. И за мен е негативно да се клатиш с мека вилка из града и за тоя кеф да мъкнеш навсякъде над 1,5кг излишно тегло. Много хора обаче казват, че не могат без това "удобство" и просто не биха карали напълно твърд велосипед. (И аз съм бил на това мнение до преди 5 - 6 години и знам, че човек трябва сам да стигне до някои изводи)
От конкретните модели по-горе SPRIA-та заслужава внимание. Колелото е леко, на ниска цена и с минимална поддръжка, но е само с три скорости!
Аватар
kaliopo
 
Мнения: 358
Рейтинг: 1664
Регистриран на: Пон Апр 28, 2008 4:26 pm
Местоположение: Варна

Re: Колело предимно за града (+ черен път понякога)

Мнениеот toshko » Нед Авг 24, 2014 8:54 pm

Да, определено не съм сигурен какво искам. Искам да върви леко, да няма проблем с неравностите, а и аз да нямам проблем (да не ме „рита“ колелото на всяка неравност по пътя). Та, за това ми се струва, че вилката ще внесе някакъв комфорт. Малко съм предубеден, че изцяло твърдо колело ще е едва ли не изтезание, предвид, че избягвам да карам по пътя и, ако възможност минава по пътечки, слизам и се качвам често на бордюрите. Може и да не съм прав. :) В този ред на мисли, една хубава мека седалка може ли внесе някаква чувствителна разлика?

А с какво се различават предложените колела (например тези в Cross и Urban разделите в сайта на Cross) от планинските? Освен гумите и понякога липсата на вилка не виждам особена разлика.
И къде в София мога да разгледам такива колела на по-човешки цени? Не разбирам защо едно колело с твърда рамка, без вилка и с V-образни спирачки ще е 500-600лв. Кое струва толкова? Рамката?
toshko
 
Мнения: 3
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Съб Авг 23, 2014 5:47 pm

Re: Колело предимно за града (+ черен път понякога)

Мнениеот victortrt » Пон Авг 25, 2014 8:32 am

Ще почна отзад напред. Колело с твърда рамка и с твърда вилка струва толкова както заради рамката и вилката, които за да вършат работа, трябва да са качествени, както и заради скоростите и спирачките. Напр. модела сприа е с 3 скоростна главина, котя сама по себе си струва около 100 лева. Отделно изцяло твърдите градски колелета /серията ърбън на крос/ са направени за бързина и имат скъпи бързи гуми. Там цените няма да са точно 500-600 лева. Модела Ареал ще е между 400 и 500 /миналогодишния беше 509 с мека вилка/, а сприа ще е най-много 600.
При твоя начин на каране си или за хибрид, който трябва все пак да пазиш /освен на крос ето още варианти- по евтиния http://bikesport.bg/bg/products/2197-sp ... %BD%D0%B8_, по стария, но по-добър http://bikesport.bg/bg/products/1220-si ... %BD%D0%B8_, още един http://bikesport.bg/bg/products/1740-%D ... %BD%D0%B8_ - съдейки по размера на гумите това е твоя вариант/ или за 29-цолов байк.
Проблема с 29-цоловите байкове, че качествените части като вилка и скорости вървят с хидравлични дискови спирачки и това вдига цената. Вариантите с ви-брейк са с много нисък клас вилка, спирачки и скорости и скоро ще трябва да сменяш компоненти.
Докато при хибридите общо взето нещата са изчислени къде по-добре, къде по-зле към оптимално съотношение на качеството на компонентите. Хибридът трябва да има заключваща се лека и малоходова вилка 50 - 70 мм, скорости ацера, аливио и нагоре и добър ви-брейк. Според мен най-приемлив вариант е ферини фастър ви-брейк /дал съм го горе като линк на трето мяст/, тъй като е със среден клас части, вилката се заключва, което си е важно и е с гуми 700х35. Аз карам изцяло твърдо колело с такива гуми /като размер, не като марка/, живея в центъра и съм минавал по павета. Не е приятно, но то и с байк не е, но се минава. За малките неравности в града и твърдата вилка се справя, а при по-големи нищо не ти пречи да ставаш леко от седалката.
Има и друго, ако си с бърз велосипед за асфалт, няма да ти се налага да караш по тротоара и да качваш бордюри толкова често.
victortrt
 
Мнения: 2130
Рейтинг: 1759
Регистриран на: Пет Май 09, 2014 8:15 am

Re: Колело предимно за града (+ черен път понякога)

Мнениеот carmo » Пон Авг 25, 2014 9:29 am

Здравей отново.
Предполагам почти всички модели на въпросната марка можеш да видиш на живо във фирмения магазин, а и на други места - локации от сайта им.
Парите варират в зависимост от ценовия клас на вложените компоненти. Всяко колело има необходимите части за да си изпълнява предназначението, разликата идва от тяхното качество, респективно ресурс и като при другите продукти е въпрос на лична преценка и бюджет от страна на потребителя.
Ако просто ще се возиш на колелото е едно, ако ще спортуваш с него е друго, а ако ще се състезаваш е вече трето , и според тея ти потребности производителите се опитват да ти предоставят адекватни продукти.
Твърда алуминиева вилка не е много по-евтина от начален клас мека. Също и масовите гуми - шосейни или оф-роуд, не са с драстични разлики в цените. Останалите компоненти в голяма степен са универсални и ако се загледаш ще ги откриеш и в хибридите и в планинските байкове, та съответно и цените са съизмерими. Класическите твърди алуминиеви рамки също са на сходни цени дори и да са за различен тип велосипеди, така че на теория в рамките на 500-800лв имаш голяма свобода на избор като тип и клас - само трябва да имаш идея какво искаш, според твоите нужди.
Разликата между "крос" и "ърбан" от една страна и МТВ от друга, освен някои видими компоненти е преди всичко в геометрията на рамката. Първите два типа са за по-изправена поза на тялото и съотвенто са с по-къс преден триъгълник и кормилото е разположено по-високо и по-близко до теб. Пр тях ездата е по-комфортна като ергономия и по лежерна като вложена за движение енергия. Седалките поемат по-голямата част от масата на ездача , а кормилото доста по-малка и за това не е толкова дискомфортно ако вилката е твърда. Естественно е нон сенс байк за черен път какъвто е крос типът да е с твърда вилка, та общо казано сходна ергономия с някои "профилирани" компоненти. МТВ е вече друго. Рамките са по-дълги , кормилото по-далеч и по-ниско, съответно позата - приведена за по-добър контрол и разпределение на масата и оптимизирано отдаване на енергия към педалите.
Можеш да разгледаш геометриите на съответните класове в тоя или други сайтове и ще видиш че при еднакво високи рамки примерно като за теб , как варират дължините им според типовете велосипеди. Може да изровиш и нещо относно ергономия на велосипеда според предназначението му и това да ти помогне в избора, а не е лошо и да се консултираш с магазинера обръщайки му внимание върху вече съставеното си мнение и конкретни потребности.
Все още смятам , базирайки се на твойто лаконично потребителско описание че един крос тип ще ти върши чудесна работа както за предвижване в града , така и за фитнес и разходки сред природата.
Успех с навлизането в материята.
carmo
 
Мнения: 1266
Рейтинг: 1930
Регистриран на: Пет Юни 27, 2014 8:28 am

Re: Колело предимно за града (+ черен път понякога)

Мнениеот victortrt » Пон Авг 25, 2014 9:42 am

Само да допълня, че каталогът на крос бе качен на сайта миналата седмица и все още новите модели хибриди и други такива с 28 цолови гуми не са по магазините. Чакат се септември - октомври. На този тип велосипеди + градски /класически с калници и багажник/ набляга магазин Колелото до халите, който също е дистрибутор на крос, но наличността в магазина не отговаря на обявеното в сайта им.
И все пак меката вилка е хубаво да може да се заключва за градски и асфалтови карания, а напоследък новите по-евтини хибриди нямат такаво.
victortrt
 
Мнения: 2130
Рейтинг: 1759
Регистриран на: Пет Май 09, 2014 8:15 am


Назад към Начален клас велосипеди и компоненти

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 23 госта