ivannik написа:Здравейте,
Ако е възможно накратко да се обясни по какво се различават ниските класове от по-високите,има ли връзка между различните класове касети и дерайльорите,възможността за поставяне например на висок клас дерайльори на нисък клас касети и други такива подробности.
Поздрави.
Не е възможно накратко, прекалено е обширна темата. Има и субективни фактори със значително влияние.
Степенуването винаги е по цена и се предполага, че качеството е степенувано по същия начин. Но това важи само за "колекция" от една определена година. Можеш да видиш напълно еднакви компоненти, които произведени в различни години имат различни имена и са поставени в друг ценови клас. Промяната на дизайна на някоя серия (често се случва при шимано) не винаги води до по-добро качество, понякога дори е по-лошо.
Всеки клас има някакви предимства, които определят мястото в йерархията, но има и недостатъци, които никога няма да видиш в брошурите.
Малко примери базирани на личния ми опит:
Дерайльори от серия търни, предназначени за стоманени рамки се представят много по-добре (настройка и прецизност) от търни за рамки със сменяемо ухо, пък и доста по-трудно се чупят при нормални експлоатационни условия; Някои команди за градски велосипеди са по-прецизни от "планински" като аливио и ацера; В по-ниските класове трябва дерайльора да е поне един клас над командата за да работи всичко добре. Касетите и венците на курбели от по-висок клас обикновено са по-леки, с по-добро превключване, но се износват по-бързо (няколко пъти по-бързо от добрите стари тежки стоманени зъби); Различните класове вериги са ми еднакви. И т.н.
Съвместимостта между различните класове не е проблем, стига да са предназначени за еднакъв брой скорости, и разликата в превключването се усеща почти винаги. Възможни са комбинации и от компоненти предназначени за различен брой предавки, но трябва конкретно за случая да се провери кое с какво ще си пасне. Шимано предлагат доста голям избор, което понякога е недостатък защото трудно ще разбреш какво ти трябва без да имаш възможност да изпробваш. За гарнитура на мишмаша бих добавил и другите производители.
За мен избора на части не зависи от някакъв клас, а от търсените резултати, личен стил на каране и удобство, прецизност на настройка, издръжливост (на счупване и износване), тегло, приемлива за случая цена. Пък ако ще и "на свинче звънче" да се получи. Но понякога се налага да отговарям на тъпи въпроси, като "Защо си сложил по-тънко кормило?", "Защо сложи no name V-brake, като имаш няколко нови дискови спирачки?", "Защо са ти пластмасови педали за 4лв. и кубели за 150лв. ???"