Моторно масло във ботушите

Форум за въпроси, свързани с поддръжката и ремонта на велосипедите. Примерно: Как да си оправя това? Скърца ми еди къде си - на какво може да се дължи? Съвместимо ли е това с онова? и др. такива.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1100 / 1100 / 20

Моторно масло във ботушите

Мнениеот zafirovp » Сря Фев 25, 2015 11:20 pm

Здравейте,
има няколко предишни теми за употребата на моторни масла, но така и не е ясно дали е добре. Тука трябва да уточня, че става въпрос за маслото във ботушите (semi-bath, splash oil). Идеята не е икономия от скъпите масла за вилки, а по-скоро качествата на мотрните масла за смазване. Manitou и Enduro Seals например, препоръчват изполването на 5в-40 синтетично масло във вилките. От друга страна много хора пишат за негативни ефекти върху гумата и втулките, но доказателства няма. Все пак маслото във двигателя винаги контактува със доста повече о-пръстени. Според мен моторното масло е по-подходящо понеже е направено само със цел смазване и по-добре задържа мръсотията. Все пак, ако някой има лош опит със тях, нека сподели.
Търся Marzocchi Roco на части.
Аватар
zafirovp
 
Мнения: 1086
Рейтинг: 1297
Регистриран на: Съб Май 16, 2009 10:00 pm
Местоположение: София

Re: Моторно масло във ботушите

Мнениеот evin » Чет Фев 26, 2015 10:12 am

Много ме съмнява 5W40 да става за целта, като го сравниш по вискозитет с оригиналното масло за ботуши. 5W40 е гъсто масло и става единствено за стари автомобили

Има си оригинални и уникални масла за целта и не знам защо всеки го влече да побългарява
Аватар
evin
 
Мнения: 535
Рейтинг: 1542
Регистриран на: Чет Юли 07, 2011 3:12 pm
Местоположение: на село до Божурище, някъде около София

Re: Моторно масло във ботушите

Мнениеот thepowerofone » Чет Фев 26, 2015 10:41 am

Карам с Маниту Марвъл Експърт с моторно масло 5в30 - и дума не може да става за проблеми. Преди това карах Реба РЛ с ендуро семеринги пак със същото 5в30 - отново никакви проблеми - нито отвън, нито отвътре. Някои производители наистина препоръчват моторно масло. По спомен, из разни дискусии за вилки Фокс, точно такова ползват и харесват.На чисто философски принцип, без да имам реални изследователски данни, смятам че малко по-високият вискозитет на моторното масло е по-подходящ за смазване на триещи се елементи, по-прилепчиво е и по-лесно се задържа във горните дунапренени пръстенчета, под праховите семеринги (за вилките които имат такива). Маслото за вилки да си стои в амортисиращите патрони - то съдържа анти-пенещи агенти.
Каквото масло имаш, такова ползвай. Стига да има масло за смазване, вилката ще живее дълго. 5в40 е с кажи-речи същият вискозитет като 5в30 при температури, далеч под тези в двигателя. Първият индекс 5 това покзва, макар да има толеранс в SAE номенклатурата, по която може да се обозначи едно масло с 5в за първия индекс.
Аватар
thepowerofone
 
Мнения: 241
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Яну 01, 2010 2:15 pm

Re: Моторно масло във ботушите

Мнениеот po_taka » Чет Фев 26, 2015 10:56 am

айде пак темата с маслата :)

@evin нещо ми намекваш че 12годишното ми Рено е старо ли :smash:

Фокс червеното е Silkolene Pro RSF
Фокс зеленото е преработено Torco

Лично мое наблюдение е че при RS sektor/lyric маслото почти уплътнява всичко във вилката при свиване. Т.е. при нормално каране надолу, на всяко по-рязко свиване се "пръска" навсякъде. И съответно няма мегдан да налееш повече, защото няма да можеш да свиеш вилката. Но пък при фокс има място за масло и може да сложиш и повечко, та при тези вилки може би по-гъстото е по-добре. Да може като пръсне да се задържи горе по-дълго време.

Аз си карам и лирика и сектора с 10в моторекс (а препоръчват 15), такова имам - такова ползвам, нямам щети или поражения засега.

още четиво http://forums.mtbr.com/shocks-suspensio ... 75922.html
Аватар
po_taka
 
Мнения: 561
Рейтинг: 1692
Регистриран на: Вто Юни 02, 2009 2:21 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Моторно масло във ботушите

Мнениеот jungleraver » Чет Фев 26, 2015 12:49 pm

evin написа:Много ме съмнява 5W40 да става за целта, като го сравниш по вискозитет с оригиналното масло за ботуши. 5W40 е гъсто масло и става единствено за стари автомобили

Има си оригинални и уникални масла за целта и не знам защо всеки го влече да побългарява

:nono: Това пък как го измисли......5W40 е едно от най-"тънките" и редки масла за автомобили, и по правило винаги е пълна синтетика...налей го на "стари автомобили" и гледай как ще текне като лейка (вкл. през ауспуха :smokin: ). Наистина моторното масло дори на допир е много по-хлъзгаво и мазно, задържа се много по-добре по всякакви повърхности, но все пак не съм се замислял да го ползвам за вилки. Също така не би следвало да има проблем откъм съвместимост с гумички и пластмаси.
jungleraver
 
Мнения: 366
Рейтинг: 1725
Регистриран на: Чет Май 09, 2013 9:14 pm

Re: Моторно масло във ботушите

Мнениеот evin » Чет Фев 26, 2015 4:12 pm

"Тънки" моторни масла са 5W30 и 5W20 (съответно 0W)
С уговорката - тънки на студено.
Което е жизнено важно за работата на една вилка, която ползваме между 0 и 50 градуса, че и под 0...
Аватар
evin
 
Мнения: 535
Рейтинг: 1542
Регистриран на: Чет Юли 07, 2011 3:12 pm
Местоположение: на село до Божурище, някъде около София

Re: Моторно масло във ботушите

Мнениеот jungleraver » Чет Фев 26, 2015 4:53 pm

:offtopic:
Човече,
Числото преди буквата „W” дава указания за нискотемпературните свойства на маслото. Колкото е по-малко това число, толкова по-подвижно е маслото при ниски температури(това ни интересува в случая, защото ако ползваме във вилка, със сигурност няма да загреем маслото над 30-40*С). Числото след буквата W дава указание за вискозитета на маслото при 100°С.
Това означава, че масла SAE 5W-40 и SAE 10W-40 имат еднакъв вискозитет при 100°С, но имат различни нискотемпературни характеристики.
Виж какво пише за 5W20: "Thicker oil film at operating temperature than a petroleum 5W30 or 10W30"
И за 5W30: "Thicker oil film at operating temperature than a petroleum 10W40"
jungleraver
 
Мнения: 366
Рейтинг: 1725
Регистриран на: Чет Май 09, 2013 9:14 pm

Re: Моторно масло във ботушите

Мнениеот zafirovp » Чет Фев 26, 2015 5:18 pm

Повечето коли излизат от завода със 5w, но нека не се отклоняваме. И никой не говори за побългаряване, а по-скоро за по-добри смазочни свойства на моторните масла. Идеята ми беше дали тези моторни масла биха имали негативен ефект върху уплатненията.
Търся Marzocchi Roco на части.
Аватар
zafirovp
 
Мнения: 1086
Рейтинг: 1297
Регистриран на: Съб Май 16, 2009 10:00 pm
Местоположение: София

Re: Моторно масло във ботушите

Мнениеот jungleraver » Чет Фев 26, 2015 5:31 pm

zafirovp написа:Повечето коли излизат от завода със 5w, но нека не се отклоняваме. И никой не говори за побългаряване, а по-скоро за по-добри смазочни свойства на моторните масла. Идеята ми беше дали тези моторни масла биха имали негативен ефект върху уплатненията.

Ако по принцип вилката е разработена да работи с масло, няма да има никакъв негативен ефект в/у уплътненията, защото те са изработени от маслоустойчиви материали.
jungleraver
 
Мнения: 366
Рейтинг: 1725
Регистриран на: Чет Май 09, 2013 9:14 pm

Re: Моторно масло във ботушите

Мнениеот evin » Пет Фев 27, 2015 9:39 am

jungleraver написа::offtopic:
Човече,
Числото преди буквата „W” дава указания за нискотемпературните свойства на маслото. Колкото е по-малко това число, толкова по-подвижно е маслото при ниски температури(това ни интересува в случая, защото ако ползваме във вилка, със сигурност няма да загреем маслото над 30-40*С). Числото след буквата W дава указание за вискозитета на маслото при 100°С.
Това означава, че масла SAE 5W-40 и SAE 10W-40 имат еднакъв вискозитет при 100°С, но имат различни нискотемпературни характеристики.
Виж какво пише за 5W20: "Thicker oil film at operating temperature than a petroleum 5W30 or 10W30"
И за 5W30: "Thicker oil film at operating temperature than a petroleum 10W40"


Аз да казвам нещо по-различно? Operating temperature на моторно масло обикновено е между 140 и 180 градуса. В ботуш на вилка колко е "работната температура" според теб?

Ето и онагледена разликата между 5W30 и 5W40 при -11 градуса, ама и при +11 градуса разликата е осезаема. Само като разклатиш тубите с масло, се усеща кое е по-течното. Между 5W20 и 5W40 е още по-голяма разликата.

https://www.youtube.com/watch?v=tBpo5_rvk88
Аватар
evin
 
Мнения: 535
Рейтинг: 1542
Регистриран на: Чет Юли 07, 2011 3:12 pm
Местоположение: на село до Божурище, някъде около София

Re: Моторно масло във ботушите

Мнениеот jayblack » Съб Фев 28, 2015 7:44 pm

evin написа:
jungleraver написа::offtopic:
Човече,
Числото преди буквата „W” дава указания за нискотемпературните свойства на маслото. Колкото е по-малко това число, толкова по-подвижно е маслото при ниски температури(това ни интересува в случая, защото ако ползваме във вилка, със сигурност няма да загреем маслото над 30-40*С). Числото след буквата W дава указание за вискозитета на маслото при 100°С.
Това означава, че масла SAE 5W-40 и SAE 10W-40 имат еднакъв вискозитет при 100°С, но имат различни нискотемпературни характеристики.
Виж какво пише за 5W20: "Thicker oil film at operating temperature than a petroleum 5W30 or 10W30"
И за 5W30: "Thicker oil film at operating temperature than a petroleum 10W40"


Аз да казвам нещо по-различно? Operating temperature на моторно масло обикновено е между 140 и 180 градуса. В ботуш на вилка колко е "работната температура" според теб?

Ето и онагледена разликата между 5W30 и 5W40 при -11 градуса, ама и при +11 градуса разликата е осезаема. Само като разклатиш тубите с масло, се усеща кое е по-течното. Между 5W20 и 5W40 е още по-голяма разликата.

https://www.youtube.com/watch?v=tBpo5_rvk88


Замислиял ли си се, че разликата в гъстотата на показаните масла може да не е заради числото след "W", а заради това, че са различни марки?
Pinkbike написа:... fork that is as sensitive as an emo teenager kid.
Аватар
jayblack
 
Мнения: 511
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Яну 09, 2008 3:09 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Моторно масло във ботушите

Мнениеот GECKO » Нед Мар 01, 2015 4:37 pm

Моторното масло има 3 променливи, които ви интересуват в повечето случаи.

Студен рейтинг, Топъл рейтинг и състав.

Вискозитета (както знаем вече от други теми) е различен между производителите за един и същ рейтинг.
Пример Motorex 7.5W е по-гъсто от Motul 7.5W но при 5W ситуацията е обратната.

Що се отнася до моторните масла това не се гледа толкова в дълбочина, защото целта не им е да "управляват" колкото да смазват.
Това е и причината да не ги слагаме във хидравличните патрони на вилките.

При тях имате две цифри и съдържание (Пълна/полу-синтетика/минерално).

Информация за цифрите ТУК

Тъй като вилките не развиват температурата на двигател с вътрешно горене рейтинга ще е винаги някъде в средата между двете цифри, по-скоро зависим от външната температура.

С времето маслото събира влага от въздуха и това влияе на вискозитета (разширява границите).
Минералното масло се влияе повече на тези неща от колкото пълната синтетика.

Знаейки всичко това можем да отговорим на въпроса горе:

Моторно масло в ботушите може да се налее... и олио може :)
Какво? - Разликата е в следното:
Някои (повечето) вилки използват силиконови уплътнители. Минералното масло се справя по-добре с гумените а в някои случаи дори тормози/раздува силиконовите.
Някои вилки използват по-големи толеранси (SR Suntour), където дори между втулките има повече място и има не само полза а и нужда от по-добра смазка.
Други (DT Swiss) имат много малки толеранси и там моторното масло, със своите температурни промени, може да окаже влияние на качеството на работата.

За това ако ще се слага моторно масло за смазване на вилка следното важи:
1. Напълно синтетична формула е за предпочитане.
2. Близки граници е за предпочитане
3. Смяната на маслото бих удвоил.

Имайки в предвид всичко по-горе производителите често избират да ви ограничат избора (предимно за да не трябва да ги проучвате тези неща сами) и да ви кажат "използвайте 15W хидравлично масло или Fox Fluid или Кръв от еднорози :) за смазване.

И така - напълно синтетично моторно масло с XX W YY където XX=препоръчаното от производителя на вилката а YY=най-близката възможна стойност до първото е ОК да се сложи.
Ако вилката е висок клас с малки толеранси или новичка => по-добре да стои с хидравлично масло.
Ако вилката е висок клас с малки толеранси и малко ход - тогава със задължително предписанието на производителя.
... Ако е Suntour/евтин RS или Marzo или дори по-висок клас, но доста ползвана вилка - моторното масло може дори да помогне.

P.S. в Boxxer-a ми 10W40 вършеше чудесна работа за смазване след 3-тата година употреба... първият месец обаче смених фабричното 15W с 10W, просто защото му създаваше видими грижи с работата.
На едно приятелче му трябваше дори 5W в началото на употребата :)


...Интересното е че автора "мотивира" тази тема С по-доброто смазване.

Това само по себе си няма никакво значение с типа масло, че дори и W индекса. Тук става въпрос за смазочните качества на въпросният продукт, както и съдържанието на вода/прах/кръв от еднорози във маслото :)

W-индексът помага за да определи дали маслото лесно ще излезе през уплътненията на вилката.

... И тъй като малко или много стана приказка за приложението на моторното масло:

В двигателите с вътрешно горене маслото не е винаги където трябва (особено след дълъг престой). W индекса определя дали то може да стигне където трябва достатъчно бързо във определените температури.
Вторият индекс определя дали то ще може да уплътни горивната камера в работният процес (около буталата или леглата на клапаните/инжекторите)... все неща за които честно казано не ни пука, що се отнася до вилките :)

Краткият отговор - ако искате вилката ви да е по-мазна -> сменяйте маслото по-често (независимо от вида на маслото).
Аватар
GECKO
 
Мнения: 2688
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Чет Мар 03, 2005 1:22 am
Местоположение: GCB

Re: Моторно масло във ботушите

Мнениеот damon » Сря Мар 04, 2015 5:31 pm

Зависи какво казва производителят, но ако търсиш евтина алтернатива на марковите масла за велосипедната вилка, просто си вземи масло за мотоциклетни вилки. Има ги в най-често в разновидности от 2.5W до 20W. Имат специални присадки точно за това, а и мотоциклетните вилки са със сходни компоненти. Моторно масло може би съще ще става, но там допълнителните съставки към маслената основа са по-скоро за двигатели, и се гонят други параметри.

Ето eдин пример на такива масла: http://yacco-bulgaria.com/products2.html#Масла за вилки
damon
 
Мнения: 150
Рейтинг: 1445
Регистриран на: Пон Юни 09, 2014 4:09 pm

Re: Моторно масло във ботушите

Мнениеот Terix » Пон Мар 09, 2015 1:35 pm

Понеже и на мен ми е минавало през ума че би могло да има по добро мазане на вилакта ако сипя в ботушите моторно масло ми се иска до уточним някой подробности. Не говоря за патрона и помяната на маслото което работи за rebound а за сипване на известно количество масло което да се плиска и така да смазва при движение вилката. Понеже моята вилка патрона е отделно. Дали ще има ефект. В момента ползва греси за там, но смятам че по добрият вариант е масло и ще смазва доста по прилично от която и да е грес.
Terix
 
Мнения: 51
Рейтинг: 1240
Регистриран на: Вто Фев 19, 2013 2:42 pm


Назад към Веломеханик

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 2 госта