от galin_krastev » Чет Апр 09, 2015 9:04 pm
Здравейте, Всичките ми велосипеди са на монтаж набити лагери в рамка модел BB30. Досега не ми се беше наложило да правя някакви интервенции с този тип средно, но вече е факт. Преди блокиране на лагер от този тип реших че по добре да не чакам последният момент, че като се замисля спре ли лагера оста замина само на първото и завъртане. Това не се случи, но малко е останало да се стигне до този момент след изваждане на въпросния лагер ,но и затова пускам темата как трябва да се извърши този монтаж и какви инструменти и приспособления са необходими. Информацията за всичко това се струпва върху мене на база случайни неща, а какви са те. Ситуацията в която изпадам е следната. Имам такъв стар изваден лагер от друга рамка и съм го пробвал че се върти и няма луфтове на ръка. След изваждането на "смляният" лагер , дойде времето да монтирам въпросният наличен втора употреба. Специалната ми преса с набавянето на специални накрайници за тия лагери BB30 бе реализирана преди 2 години като набивах едни други лагери на друго мое колело. Така след набиване на лагера, този лагер спря да се върти както беше в ръцете ми, а стана като пренатегнат лагер и едвам го завъртах на ръце. След известни разсъждения, защо е така ми хрумна едно нещо, че лагера се набива по един начин а се вади по друг. Базирайки това идват и следните изводи. Изваден лагер BB30 от рамка е вече негоден за употреба. Ваденето става чрез натиск на малкият пръстен (където лежи оста), оттам напрежението се предава през съчмите към горната му черупка която е във връзка със рамката на велосипеда и е под голямо напрежение. Усилието не е малко за неговото изваждане и оттам се получава някакво вече деформиране на самия него. След като го извадим стига да не се разпадне като в моят случай, този лагер не подсказва по нищо че е негоден. Такава е и била ситуацията при мене. По рано ми се наложи да сменям курбели който бяха нови, лагерите в рамката ги наследих, но уви след като ги освободих от старите курбели лагерът, който беше се смлял беше точно в същата ситуация като тази с набития втора употреба от моя страна лагер. Изглежда рамката е и сложено такъв лагер пак използван и е било въпрос навреме да се случи това което стана. И така след два лагера натътрящи се в рамката ми излезе и този извод, че се набива нов, и на всяко вадене пак се слага нов, поради разликата в набиването и изваждането. Ако лагера може да му се предаде усилие по външната черупка, няма да се получи това , но няма как да стане това заради зегерката която е отвътре и недостъпната му част. Вариант има само един ако единият лагер е навънка , и тогава се освобождава пространство да се избута вторият по външен корпус. Поради тази причина ми се наложи да си направя инструмент за вадене на такива лагери. Поради липсващ такъв, който не струва много пари, стигнах до момента да направя нещо с подръчни средства. Метода с оригиналният инструмент е груб с чукане и блъскане, а аз успях да сътворя обратна преса, такава за избиване на лагера, без ползване на асистент и специален станок за велосипеда. Пресата е много елементарна и съм използвал стандартни елементи с друго предназначение с леки корекции за да се получи въпросната постановка. Сега вече нямам проблем с изваждането и монтирането на такива лагери. Мисля че на картинката се вижда всичко необходимо за да прецените замисъла на цялата постановка. ако някой нещо не му е ясно може да пита. Предполагам има хора с такива рамки и биха се заинтересували. Газовата ми плочка беше детайл, който го имах наличен и захвърлен, но този цилиндър може да се имитира или направи от какъвто и да било метал. Специфичното е че лагера трябва да се извади "тунелно" и този цилиндър е затова, като в случая играя и подпорна роля в рамката, базирайки идеята на пресата и стената му трябва да е тънка, както съм упоменал.
- Прикачени файлове
-
shema instrument bb30.jpg
- (352.14 KiB) 450 пъти
SIngle Speed 8кг
whell: 26"
gear: 32x18
tyres: Geax AKA Pluma 1.8