ЕДИН ЗАВЕТ написа:Мнението на лаика по темата:Изключвам техническата си грамотност и разглеждам въпроса по философски: Добре , спиците трябва да бъдат натегнати с определена сила /по формула /, НО: това предполага постоянен режим на работа - има го /с известни забележки /само при пистовите велосипеди ...а при байка-скокове, скали , спирачки , 50-60 км / час до 5-6 км/час ,виражи , дълги отсечки с много камъни.. и пр...за всеки режим се предполага ,че трябва различно натягане ... к,во правим тогава...?? Само питам.
fu4ko написа:До сега все още не съм виждал да има спецификация на спиците,които се продават колко трябва да са опънати.Същото и за шините не съм виждал.
ЕДИН ЗАВЕТ написа:Мнението на лаика по темата:Изключвам техническата си грамотност и разглеждам въпроса по философски: Добре , спиците трябва да бъдат натегнати с определена сила /по формула /, НО: това предполага постоянен режим на работа - има го /с известни забележки /само при пистовите велосипеди ...а при байка-скокове, скали , спирачки , 50-60 км / час до 5-6 км/час ,виражи , дълги отсечки с много камъни.. и пр...за всеки режим се предполага ,че трябва различно натягане ... к,во правим тогава...?? Само питам.
bdog написа:Няма нужда от различно натягане, както и натягането не е някаква магическа абсолютна стойност - много често е въпрос на вкус дали човек иска по-"твърда" или по-"мека" капла. Просто трябва да е в допуските за съответните шина/спици и разликата между отделните спици да е минимална. Това последното е особено важно!
За да бъде разликата между отделните спици минимална, трябва измервателен уред. Като евтина "направи-си-сам" алтернатива може човек да си сложи програма на телефона и да сравнява дали спиците издават еднакъв звук (с еднаква честота). Има доста програми за настройване на китари, които вършат работа.
damon написа:Очевидно тук само аз marsa имаме афинитет към прецизните колела.Няма такъв вкус с "твърда" и "мека" капла, за пръв път чувам за такава щуротия. Ако капата е толкова мека, значи не е натегната и може да бъде опасна. А ако е поопъната дори и недостатъчно, никой нормален човек не може да усети разликата като "мекота" или "твърдост".
Did you know that World Cup downhill racers tune their wheel stiffness by adjusting spoke tension to suit certain courses? Optimizing wheel stiffness can improve traction, control and comfort.
damon написа:ПС - това с програмите на телефона го забрави.
Alexi написа:ето как го правят майсторите :
https://www.youtube.com/watch?v=cpXPqGhrqoM
на етапа quality control всяка спица се замерва с тензиометър ,колкото и бавно да става ..за това фабрично наплетените колела винаги са за предпочитане и е добре да не се пипат спиците им безпричинно дори с години
bdog написа:Има много информация в нета - само потърси. Ето един линк за начало:
https://forums.mtbr.com/wheels-tires/world-cup-dh-mechanics-claims-re-spoke-tension-1048664.html
и едно малко цитатче:Did you know that World Cup downhill racers tune their wheel stiffness by adjusting spoke tension to suit certain courses? Optimizing wheel stiffness can improve traction, control and comfort.
damon написа:...
bdog написа:damon написа:...
Ти явно вярваш, че има някакво магическо число, което е абсолютната и точна стойност на натягане. Ще трябва да те разочаровам, защото такова нещо няма.
Примерно DT Swiss натягат между 600 и 800 без гума (при мин 400-500 и макс 1200 за повечето техни шини) и девиация под 5%. Като сложат гумата това става малко под 600. Нали виждаш колко голям е диапазона, в който може да се работи и да е в рамките на спецификациите? Ти смяташ, че това не се отразява на поведението на колелото? Сигурно смяташ, че и налягането в гумите също е "хомепатия". Лявата (NDS) и дясната (DS) също са много различни - примерно често от едната страна може да имаш 700, а от другата 1200...
Отделен въпрос е, че уредите мерят огъване, а не опън, разчитат на твърдост на пружина, която омеква и ако не са калибрирани прецизно резултатите също са мнооого различни. Но вършат чудесна работа, защото ВАЖНОТО Е разликата между отделните спици да е минимална. Съответно, дори самите стойности да не са супер точни, разликата между спиците е лесна за мерене.
STIFFNESS
Stiffness, in its various forms, is a subject often discussed by bicyclists with
regard to components as well as frames. Stiff wheels are often mentioned with
approval. However, it should be noted that a bicycle wheel is so rigid that its
elasticity is not discernible because the tires, handlebar stem, frame, and saddle
have a much greater combined elasticity. Therefore the differences among well
constructed wheels are imperceptible to a rider. The "liveliness" attributed to
"stiff"wheels is an acoustic phenomenon caused largely by lightweight tires at
high pressure and tight spokes with a high resonant frequency. This mechanical
resonance can be heard, and possibly felt in the handlebars, but it is not related
to wheel stiffness.
Stiffness is a measure of how hard it is to deflect the wheel or, more precisely,
the ratio of load to displacement. Stiffness is not strength. For example, plaster
of Paris is stiff, but not very strong. Since wheel stiffness is so often discussed,
the various aspects of stiffness are treated here in more detail than they deserve.
Wheel strength, and not stiffness, is the important consideration. If the wheel
is strong enough for its intended use, then it is more than adequately stiff.
The terms `stiffness' and `rigidity' are often used when people talk about
bicycles. Unless these terms are defined, they are just as vague as the even more
popular catchall term `responsiveness.' These technical-sounding words can be
misleading. Stiffness alone is not the ultimate measure of a good wheel, but
rather the balance of stiffness and strength that enables it to carry loads and
withstand shocks.
TENSIOMETER
The final tension of a wheel built by feel is affected by the mood of its builder.
By using a tension measuring tool a builder can establish proper tension, then
repeat it. Such a tool, a tensiometer, measures the deflection of a spoke over a
given span in response to a standard load. The dial is calibrated in tension or
displacement. Either measure is equally useful for wheel building. It is not
necessary to know the actual tension but only that the tension has reached the
desired mark. The correct maximum tension for a specific wheel design must
still be determined first by stress relieving. For some deep section rims or wheels
with few spokes, the limit of tension is reached when spokes can no longer be
tightened further without excessive windup. For subsequent wheels of the same
type the tensiometer can accurately and quickly determine whether spokes have
reached the predetermined tension.
bdog написа:Ще дам конкретен пример - лятото сложих чисто нови капли DT FR1950. След 5 дни каране в Saalbach/Hinterglemm/Leogang без особен зор на трасета, които са гладка магистрала в сравнение с Бай Кръстьо, имах 5 напълно хлабави спици на задната капла. Без удари, без нищо - каплите са като нови, а и аз не съм особено добър карач, т.е. карам кротичко.
damon написа:...
damon написа:За да се случи това е имало нещо нередно отначало - небалансирани, недобре stress relieve-нати спици още при правенето на колелата, windup на спици и т.н. Да не говорим, че те ползват и в повечето случай самоблокиращи се нипли, които дори и отпуснати до край не се развиват сами. Та няма начин просто ей така да се отпуснат ако колелата са карани по предназначение без някакви ексцесии.
bdog написа:damon написа:...
Спорът е празен, ти мислиш едно, аз друго - докато няма измерване е трудно да се прави анализ, кое какво значи и кой крив, кой прав.
От друга страна, аз съвсем случайно лятото мерих подобно нещо - на едното ми колело (твърдак) болта на колелцето на водача опираше леко гумата при някои завои, въпреки че имаше разстояние. Съответно си поиграх с различни болтове мерейки косвено колко се суче каплата при определени завои и определено натоварване. Ако ти е интересна темата, може да си поиграеш и да премериш сам. Аз определено не смятам, че измерените от мен стойности са били "пренебрежими" и това беше събитието, което ме накара да чета по темата на първо място.
As you can see, the deeper and stiffer rims deflect less at the point of load (the road surface). However, they deflect more on the opposite side – where the brake caliper sits on a normal road frame.
As you climb on an aluminum rim and rock the bike back and forth, the bottom half of the rim tends to follow the road. The rim bows to comply with your pedaling. The top half of the rim tends to stay relatively straight between the brake pads. If someone’s wheel does NOT rub their brakes, they often assume it’s because the wheel is stiff – or perhaps that the wheel and frame are both stiff. In reality, it’s likely that the rim is not very stiff, regardless of anything else.
Все си мисля, че DT Swiss FR 1950 би трябвало да са без дефекти. И да, ниплите са самоблокиращи се. За мен простото обяснение е, че са си направили легла в хъба и това е довело до отпускане. Случвало се е и преди - пак с чисто нови капли, но на друг производител. Пак при DH.
damon написа:Ако ти е интересно да четеш препоръчвам TBW на Jobst Brands, може да се намери на пдф или да си я купиш. Оттам тръгва всичката теория, по форумите рядко е истината за вело колелата, по-скоро е пълно с митове и недоказани твърдения:
- The Bycicle Wheel
- Wheel Stiffness Test
- Wheelfanatyk Blog
damon написа:Не би трябвало да си правят легла, нещо има оплескано изначално.
Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 8 госта