Препоръчайте ми майстор за наплитане на капли във Варна

Форум за въпроси, свързани с поддръжката и ремонта на велосипедите. Примерно: Как да си оправя това? Скърца ми еди къде си - на какво може да се дължи? Съвместимо ли е това с онова? и др. такива.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1100 / 1100 / 20

Препоръчайте ми майстор за наплитане на капли във Варна

Мнениеот silvermax » Нед Дек 15, 2019 9:05 am

Здравейте, имам шини wtb frequency като до колкото знам имат посока на дупките, за което трябва да се обърне внимание при наплитането. Ходя из Варна тук-там и подпитвам от далече "вие замервате ли усилието с което натягате спиците". При което навсякъде получавам един и същ посредствен отговор "...да... ние нямаме проблем с нашите капли". Дори не успявам да стигна до същинското си питане.. щото ми става неудобно. ТА... някой да препоръча изпитан майстор, на който мога да се доверя. Благодаря предварително.
silvermax
 
Мнения: 18
Рейтинг: 1220
Регистриран на: Вто Юли 02, 2019 12:11 pm

Re: Препоръчайте ми майстор за наплитане на капли във Варна

Мнениеот fu4ko » Нед Дек 15, 2019 9:56 am

Да,аз също имам тензиометър.Ми...ползвах го веднъж колкото да видя дали съм ги натегнал по каталога,който идва с уреда.Беше в нормите.Освен това,който се занимава с това знае и усеща колко трябва да са натегнати спиците.Аз също нямам проблеми с каплите,които правя.Оставяш каплите да ги наплитат и готово.
Cross Sprinter
fu4ko
 
Мнения: 299
Рейтинг: 1344
Регистриран на: Нед Ное 22, 2015 9:25 pm

Re: Препоръчайте ми майстор за наплитане на капли във Варна

Мнениеот Alexi » Нед Дек 15, 2019 9:57 am

тоя модел шина няма посока на дупките .. на читавия майстор не му трябва тензиометър ,но ако има трябва и да умее да го ползва ,да чете документации тоя модел спица/шина какво натягане им дават ляво/дясно ,става сложно :evil:
Аватар
Alexi
 
Мнения: 6608
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Сеп 15, 2015 1:22 pm
Местоположение: Шумен

Re: Препоръчайте ми майстор за наплитане на капли във Варна

Мнениеот silvermax » Нед Дек 15, 2019 8:33 pm

Това какво значи?

"All Frequency Team rims have what WTB calls “4D Drilling,” which means the spoke holes are drilled at an angle to help the nipple sit flush against the rim. In theory, this means that the nipple spreads the stress coming from the spoke in an even contact patch around the hole in the rim, which in turn allows you to put more tension on the spoke without overstressing the rim in the area right around the spoke hole."
silvermax
 
Мнения: 18
Рейтинг: 1220
Регистриран на: Вто Юли 02, 2019 12:11 pm

Re: Препоръчайте ми майстор за наплитане на капли във Варна

Мнениеот marsa » Нед Дек 15, 2019 9:53 pm

Означава точно каквото препдолагаш - отворите имат различни посоки в четири групи, които трябва да се спязят.

Също така с риск да обидя писалите горе, твърденията и представата ви за тенсиометъра са грешни.

Представата че добрият майстор работи по усет, че този усет може да се изгради и е универсално мерило са мит и са грешни! За съжаление повечето майстори работят по този начин, дали подкрепят твърдението от невежество и нехайство, или изобщо не са стигнали до ниво да се сблъскат с такъв измервателен уред, това е отделен въпрос.

Причините да се изгражда подобен мит дори сред самите механици са комплексни. Например факт е че най-масовите и евтини компоненти обикновено са по-масивни и груби и съответно са по-толерантни към некачествена работа и неспазване на предписаните норми. Също така повечето повреди в следствие на неправилен опън (независимо в коя посока) не се проявяват мигновено, а се натрупват с употребата и не винаги могат първосигнално да се свържат с първоизточника (неправилен опън), още повече често са в комбинация с други предпоставки като неподходящи компоненти, и ако изобщо се стигне до оплакване, лесно може да се избяга от фактора некачествена изработка, като се посочат други причии. Много често подобен тип повреди изобщо и не стигат до "майстора" който ги е изработил. Разбира се съществува и случайният фактор на късмета - от дадено количество изработени колела, все някаква част ще са точно в идеалата зона, друга част ще са достатъчно близо за да нямат съществени проблеми. Други може да са зле, но да не изживеят теста на употребата по различни причини.

Вярно е че с рутината на повтарящи се действия човек може да си изработи навици, усещане, мускулна памети и т.н, но в никакъв случай не до такава степен. Има един много важен фактор в изработката на колела - компонентите варират по спецификации, а това се отразява в огромна степен на усещането "на пипане" при работа. Например по-тънките спици и по-леките шини като цяло са по-еластинчи от по-масивните такива. Вариациите могат да са в огромни граници, а комбинациите от компоненти са безкрайно много и няма човек, който да може да достигне съвършенството на прост измервателен уред.

Да си наплетете колелата без измерване е като да си викнете дърводелец да ви прави мебелите на око без метър (могат да се дадат безброй примери от ежедневието). Няма ли измерване, не може да се очаква повтаряемост на резултата.

Ако не ви притеснява подобна ситуация:
P1220442.JPG
P1220442.JPG (83.78 KiB) Прегледано 3715 пъти

тенсиометър не ви е необходим.
Кучетата си Изображение, колелото си Изображение.
Аватар
marsa
 
Мнения: 3601
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Фев 02, 2008 4:27 pm
Местоположение: София

Re: Препоръчайте ми майстор за наплитане на капли във Варна

Мнениеот fu4ko » Нед Дек 15, 2019 10:10 pm

До сега все още не съм виждал да има спецификация на спиците,които се продават колко трябва да са опънати.Същото и за шините не съм виждал.
Cross Sprinter
fu4ko
 
Мнения: 299
Рейтинг: 1344
Регистриран на: Нед Ное 22, 2015 9:25 pm

Re: Препоръчайте ми майстор за наплитане на капли във Варна

Мнениеот marsa » Нед Дек 15, 2019 11:35 pm

Това само потвърждава че колкото по-неопитен е човек, толкова по-уверен е и обратното - с опита разбира колко може да научи.

От всички части използвани в едно колело, шината е най-слабият елемент, съответно нейните характеристики са от значение за максималният допустим опън в една сглобка. Спиците също имат лимит (документиран), но е в порядък 2-3 пъти по-висок от масовите шини, затова не се дава като инструкция, а само като сведение. Типинчо шините са с лимит 80-130kgf, докато спиците понасят 200-400kgf (това не е универсален диапазон за всички модли, а в този диапазон попада лимитът на масовите модели). Също така опъна се отразява по различен начин на тези два компонента - за спиците малък опън означава еластична деформация с по-голяма амплитуда при цикли на употреба, което трупа умора на материала и е основна причина за късането на спици. По-голям опън означава по-дълъг живот на спиците. Обаче тъй като шината е по-слабият компонент, нейният лимит определя допустимия максимум.

Недостатъчен опън води до преждевременно късане на спици или саморазвиване на нипли (второто е предовтратимо до известна степен със заобиколни методи като лепене). Прекалено голям опън уврежда първо шината. Разбира се като сложим в уравнението и геометрията на колелото, броят на спиците,теглото на колоездача и тип каране, има комбинации които са обречени и не могат да работят.

Pillar Plian Gauge Spoke Breaking Strength.jpg
Pillar Plian Gauge Spoke Breaking Strength.jpg (57.11 KiB) Прегледано 3667 пъти


DT Swss Spoke tension Recommendation.jpg
DT Swss Spoke tension Recommendation.jpg (29.6 KiB) Прегледано 3666 пъти
Кучетата си Изображение, колелото си Изображение.
Аватар
marsa
 
Мнения: 3601
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Фев 02, 2008 4:27 pm
Местоположение: София

Re: Препоръчайте ми майстор за наплитане на капли във Варна

Мнениеот moridinbg » Пон Дек 16, 2019 12:57 am

В София знам само за Бойко в Pavé-то да се грижи за равномерен опън на спиците. Други знаете ли?
И аз срещнах много хора, които ги "усещали" или препоръки за хора с усет. Как усещат разликата между 1.8-2.0-1.8мм двойнотеглена спица дълга 270мм и обикновена 2.0мм дълга 290мм примерно не ми стана ясно.
Аватар
moridinbg
 
Мнения: 1174
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Юли 06, 2012 11:59 pm
Местоположение: София

Re: Препоръчайте ми майстор за наплитане на капли във Варна

Мнениеот ЕДИН ЗАВЕТ » Пон Дек 16, 2019 8:19 pm

Мнението на лаика по темата:Изключвам техническата си грамотност и разглеждам въпроса по философски: Добре , спиците трябва да бъдат натегнати с определена сила /по формула /, НО: това предполага постоянен режим на работа - има го /с известни забележки /само при пистовите велосипеди ...а при байка-скокове, скали , спирачки , 50-60 км / час до 5-6 км/час ,виражи , дълги отсечки с много камъни.. и пр...за всеки режим се предполага ,че трябва различно натягане ... к,во правим тогава...?? Само питам. :wavey:
ЕДИН ЗАВЕТ
 
Мнения: 192
Рейтинг: 1183
Регистриран на: Пон Окт 07, 2019 2:04 am

Re: Препоръчайте ми майстор за наплитане на капли във Варна

Мнениеот marsa » Вто Дек 17, 2019 9:54 am

Предполагам че препоръките на производителите са сметнати като оптимален компримис или философски казано най-малкото зло. В края на крайщата и качествените и некачествените велосипеди се повреждат, просто едните понасят повече.
Кучетата си Изображение, колелото си Изображение.
Аватар
marsa
 
Мнения: 3601
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Фев 02, 2008 4:27 pm
Местоположение: София

Re: Препоръчайте ми майстор за наплитане на капли във Варна

Мнениеот bdog » Вто Дек 17, 2019 10:12 am

ЕДИН ЗАВЕТ написа:Мнението на лаика по темата:Изключвам техническата си грамотност и разглеждам въпроса по философски: Добре , спиците трябва да бъдат натегнати с определена сила /по формула /, НО: това предполага постоянен режим на работа - има го /с известни забележки /само при пистовите велосипеди ...а при байка-скокове, скали , спирачки , 50-60 км / час до 5-6 км/час ,виражи , дълги отсечки с много камъни.. и пр...за всеки режим се предполага ,че трябва различно натягане ... к,во правим тогава...?? Само питам. :wavey:


Няма нужда от различно натягане, както и натягането не е някаква магическа абсолютна стойност - много често е въпрос на вкус дали човек иска по-"твърда" или по-"мека" капла. Просто трябва да е в допуските за съответните шина/спици и разликата между отделните спици да е минимална. Това последното е особено важно!
За да бъде разликата между отделните спици минимална, трябва измервателен уред. Като евтина "направи-си-сам" алтернатива може човек да си сложи програма на телефона и да сравнява дали спиците издават еднакъв звук (с еднаква честота). Има доста програми за настройване на китари, които вършат работа.
Аватар
bdog
 
Мнения: 335
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Чет Окт 20, 2011 12:09 pm

Re: Препоръчайте ми майстор за наплитане на капли във Варна

Мнениеот damon » Вто Дек 17, 2019 4:42 pm

fu4ko написа:До сега все още не съм виждал да има спецификация на спиците,които се продават колко трябва да са опънати.Същото и за шините не съм виждал.

Всички спици и шини имат спецификации. По-известните производители като ДТ си имат доста подробна документация за всичко.


ЕДИН ЗАВЕТ написа:Мнението на лаика по темата:Изключвам техническата си грамотност и разглеждам въпроса по философски: Добре , спиците трябва да бъдат натегнати с определена сила /по формула /, НО: това предполага постоянен режим на работа - има го /с известни забележки /само при пистовите велосипеди ...а при байка-скокове, скали , спирачки , 50-60 км / час до 5-6 км/час ,виражи , дълги отсечки с много камъни.. и пр...за всеки режим се предполага ,че трябва различно натягане ... к,во правим тогава...?? Само питам. :wavey:

Няма различни "настройки" на натягането. Едно хубаво колело обикновено е равномерно натегнато с примерно 120 кг на спица от опънатата страна. Независимо дали се кара на шосе или на DH.

bdog написа:Няма нужда от различно натягане, както и натягането не е някаква магическа абсолютна стойност - много често е въпрос на вкус дали човек иска по-"твърда" или по-"мека" капла. Просто трябва да е в допуските за съответните шина/спици и разликата между отделните спици да е минимална. Това последното е особено важно!
За да бъде разликата между отделните спици минимална, трябва измервателен уред. Като евтина "направи-си-сам" алтернатива може човек да си сложи програма на телефона и да сравнява дали спиците издават еднакъв звук (с еднаква честота). Има доста програми за настройване на китари, които вършат работа.


Очевидно тук само аз marsa имаме афинитет към прецизните колела. :) Няма такъв вкус с "твърда" и "мека" капла, за пръв път чувам за такава щуротия. Ако капата е толкова мека, значи не е натегната и може да бъде опасна. А ако е поопъната дори и недостатъчно, никой нормален човек не може да усети разликата като "мекота" или "твърдост".
Донякъде съм съгласен, че опитния wheelbuilder не му трябва тензометър, особено ако работи с идентични компоненти или в големи обеми, и е замервал контролно как са опънати колелата. Но надали в България има човек който плете по няколко комплекта на ден на ръка, особено в серии с еднакви компоненти. Разликата между спица 2 и 1.5 на усет е огромна и човек без опит ще направи ужасни поразии ако се опита да напъне спица 1.5 на усет по същия начин като двумилиметровата. Все пак както казва marsa горе - една капла може да има доста голям диапазон от приемливо качество т.е. дори и един мърляв wheelbulder може да наплете колело, което си е добре дълго време. Това съвсем няма да означава, че той е добър майстор или пък колелата му са хубави и както съм казвал и преди - вероятно това е валидно за повечето места, които предлагат такава услуга.

ПС - това с програмите на телефона го забрави. Единственото, което ще получиш като информация приблизително е дали спиците са долу горе равномерни и то в широк диапазон. За тази цел аз ползвам перце за китара, както е обяснено тук: https://www.wheelfanatyk.com/blog/pluck ... e-tension/ Това ми дава възможност бързо да разбера кои спици са зле и да ги пооправя преди крайното натягане. Накрая винаги ползвам тензометър. Но аз плета между 2 и 4 комплекта на година, съответно с тоя скромен опит го правя бавно, с внимание и колелата ми са хубави. :) Ако плетеш по 10 на ден вероятно и само с перце или нокът ще го направиш по-бързо и със същото качество. А и основния проблем на професионалните майстори на колела е бързината - за тях е важно да плетат бързо и качествено. Съответно доста неща в процеса са направени за скорост, като това да не ползват тензометри. Но това става с огромен опит.

Но да се върнем на темата понеже човекът, който пусна темата сигурно е вече объркан. Аз бих отишъл при някой от по-опитните майстори с добра репутация да ми наплете колелата без да го мисля твърде много. И да не пита за тензометър, поеже вероятно нямат. А и да имат не го ползват, щото ги бави. :)
Последна промяна damon на Вто Дек 17, 2019 4:51 pm, променена общо 1 път
damon
 
Мнения: 150
Рейтинг: 1445
Регистриран на: Пон Юни 09, 2014 4:09 pm

Re: Препоръчайте ми майстор за наплитане на капли във Варна

Мнениеот Alexi » Вто Дек 17, 2019 4:53 pm

ето как го правят майсторите :
https://www.youtube.com/watch?v=cpXPqGhrqoM
на етапа quality control всяка спица се замерва с тензиометър ,колкото и бавно да става .. :beer: за това фабрично наплетените колела винаги са за предпочитане и е добре да не се пипат спиците им безпричинно дори с години
Аватар
Alexi
 
Мнения: 6608
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Сеп 15, 2015 1:22 pm
Местоположение: Шумен

Re: Препоръчайте ми майстор за наплитане на капли във Варна

Мнениеот bdog » Вто Дек 17, 2019 4:58 pm

damon написа:Очевидно тук само аз marsa имаме афинитет към прецизните колела. :) Няма такъв вкус с "твърда" и "мека" капла, за пръв път чувам за такава щуротия. Ако капата е толкова мека, значи не е натегната и може да бъде опасна. А ако е поопъната дори и недостатъчно, никой нормален човек не може да усети разликата като "мекота" или "твърдост".

Има много информация в нета - само потърси. Ето един линк за начало:
https://forums.mtbr.com/wheels-tires/world-cup-dh-mechanics-claims-re-spoke-tension-1048664.html
и едно малко цитатче:
Did you know that World Cup downhill racers tune their wheel stiffness by adjusting spoke tension to suit certain courses? Optimizing wheel stiffness can improve traction, control and comfort.


damon написа:ПС - това с програмите на телефона го забрави.


Както написах "Като евтина "направи-си-сам" алтернатива" - естествено, че не се може да се сравнява с прецизен уред, но дава представа.
Аватар
bdog
 
Мнения: 335
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Чет Окт 20, 2011 12:09 pm

Re: Препоръчайте ми майстор за наплитане на капли във Варна

Мнениеот bdog » Вто Дек 17, 2019 5:04 pm

Alexi написа:ето как го правят майсторите :
https://www.youtube.com/watch?v=cpXPqGhrqoM
на етапа quality control всяка спица се замерва с тензиометър ,колкото и бавно да става .. :beer: за това фабрично наплетените колела винаги са за предпочитане и е добре да не се пипат спиците им безпричинно дори с години


Алекси,

донякъде си прав, но не съвсем:
1. Новите капли улягат дори да са притискани с преса и след това е добре пак да се настроят;
2. При удари също настъпват изменения;

Ще дам конкретен пример - лятото сложих чисто нови капли DT FR1950. След 5 дни каране в Saalbach/Hinterglemm/Leogang без особен зор на трасета, които са гладка магистрала в сравнение с Бай Кръстьо, имах 5 напълно хлабави спици на задната капла. Без удари, без нищо - каплите са като нови, а и аз не съм особено добър карач, т.е. карам кротичко.
Аватар
bdog
 
Мнения: 335
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Чет Окт 20, 2011 12:09 pm

Re: Препоръчайте ми майстор за наплитане на капли във Варна

Мнениеот Alexi » Вто Дек 17, 2019 5:26 pm

2 чисто нови сета ДТсуис ,задна капла Ийстън едни Фулрум и едни Мавик са ми минали през ръцете такъв случай не съм имал :beer: ако караш каплите по предназначение де .. не знам твоето дали е било така щото няма капла която да не можеш да скапеш за 2-3 дена
Аватар
Alexi
 
Мнения: 6608
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Сеп 15, 2015 1:22 pm
Местоположение: Шумен

Re: Препоръчайте ми майстор за наплитане на капли във Варна

Мнениеот silvermax » Вто Дек 17, 2019 10:06 pm

Момчета вие хубаво си приказвате тука, ала на мен направо ми се дорева... Събирам си колело и го правя с едната идея да стане технически здрава машина, защото ми е писнало вече от колелета 2ра употреба дето през месец имат нещо за смяна или настройка от обикновено градско каране.. И сега да разбирам, че повечето техници на колелета знаят само да развиват и завиват гайки със специалните си ключета... Ще му занеса шини за 200 лв и той няма и да подозира за всичко това за което пишете тука,... Съжелявам, но не съм от типа хора дето предпочитат да дадат една торба с пари и да се доверят на начий "усет". Сега, верно българите сме най- най- от целия свят, ама просто е обидно за клиента. Аз също имам технически усет, но разликата е там, че моя ми е напълно достатъчен за да знам, че не мога да плета капли, и че това не е нещо което се прави без измервателна апаратура, и че трябва да потърся професионалист! Напълно подкрепям думите на Марса, затова отворих тази тема с надеждата все пак да намеря някой кадърен техник. Цял свят плетат капли по предписания, ние го правим на "усет".. господи. Това може и да е ОК с шини за по 30 лева, но с такива за по 100 не е, защото не са ширпотреба и си имат различни технологии изполвани при проектирането и производството им. Значи все пак да разбирам, че във Варна няма кой да свърши работата както трябва? Ходил съм при хиляда "майстори" да ми изправят капли и единственото което правят е да ги центрират в хоризонтална равнина. :banghead:
silvermax
 
Мнения: 18
Рейтинг: 1220
Регистриран на: Вто Юли 02, 2019 12:11 pm

Re: Препоръчайте ми майстор за наплитане на капли във Варна

Мнениеот damon » Сря Дек 18, 2019 1:53 am

bdog написа:Има много информация в нета - само потърси. Ето един линк за начало:
https://forums.mtbr.com/wheels-tires/world-cup-dh-mechanics-claims-re-spoke-tension-1048664.html
и едно малко цитатче:
Did you know that World Cup downhill racers tune their wheel stiffness by adjusting spoke tension to suit certain courses? Optimizing wheel stiffness can improve traction, control and comfort.


Бих казал - хомеопатия за механици и DH рейсъри. Те си мислят, че има някакъм ефект, но надали. А и всеки механик би искал да притежава някаква тайна рецепта за успех. :) Ако погледнеш дискусията ще видиш, че повечето хора също смятат че ефекта вероятно е в главите на състезателите (и техните механици). Пренатегнатото колело не е задължително "по-твърдо", нито по-здраво, нито по-добро. Трябва да е натегнато точно и равномерно, по спецификациите и толкоз! И да са ползвани правилните спици. Намаляване или увеличаване на опъна в н.икакъв случай няма да доведе до нещо по-добро. Ако го отхлабиш много рискуваш да се разхлабят спици, които водят до отхлабване на натегнатата структура на колелото, което е сериозен проблем. Цялата структура на каплата при нормално натягане е достатъчно "твърда" така да се каже. Човек лесно може да попадне в заблуди за едно или друго нещо на базата на някакъв личен, неизмерим опит. Много хора пият хомеопатия (захарни хапченца) и вярват, че си лекуват някакви болести, макар науката да не открива никаква ефективност в тях. А във високите нива на спорта се гонят т.нар. marginal gains - т.е. мъничко предимство от някъде да се изстиска. Но и там заблудите и лутането е голямо, затова съм скептик за повечето неща...

Silvermax, друже, ти май не си ходил на автомеханик, щом си се загрижил за едни капли за 200 лв. ;) Там нещата са рязко и доста по-зле... Продължавам да подържам мнението си, че всеки опитен вело механик с добра репутация, който плете колела, ще ги направи достатъчно добри. Може да не са перфектни, но няма да имаш кой знае какви проблеми. Сега, ако не откриваш такива механици при теб може и да е проблем но не ми се вярва. Тук в София има поне няколко човека, които могат да ти свършат работа и един от тях, мисля е marsa.
damon
 
Мнения: 150
Рейтинг: 1445
Регистриран на: Пон Юни 09, 2014 4:09 pm

Re: Препоръчайте ми майстор за наплитане на капли във Варна

Мнениеот bdog » Сря Дек 18, 2019 9:53 am

damon написа:...

Ти явно вярваш, че има някакво магическо число, което е абсолютната и точна стойност на натягане. Ще трябва да те разочаровам, защото такова нещо няма.
Примерно DT Swiss натягат между 600 и 800 без гума (при мин 400-500 и макс 1200 за повечето техни шини) и девиация под 5%. Като сложат гумата това става малко под 600. Нали виждаш колко голям е диапазона, в който може да се работи и да е в рамките на спецификациите? Ти смяташ, че това не се отразява на поведението на колелото? Сигурно смяташ, че и налягането в гумите също е "хомепатия". Лявата (NDS) и дясната (DS) също са много различни - примерно често от едната страна може да имаш 700, а от другата 1200...

Отделен въпрос е, че уредите мерят огъване, а не опън, разчитат на твърдост на пружина, която омеква и ако не са калибрирани прецизно резултатите също са мнооого различни. Но вършат чудесна работа, защото ВАЖНОТО Е разликата между отделните спици да е минимална. Съответно, дори самите стойности да не са супер точни, разликата между спиците е лесна за мерене.

Ето и малко картинки с графики на спици:
https://dycteyr72g97f.cloudfront.net/uploads/TDXT2XXNMADEFS/MAN_TDXT2XXNMADEFS_WEB_ZZ_001.pdf

Силверман,
не се шашкай - дори да има разлики, заради липса на уред, като сложиш гумата, те намаляват драматично.
Аватар
bdog
 
Мнения: 335
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Чет Окт 20, 2011 12:09 pm

Re: Препоръчайте ми майстор за наплитане на капли във Варна

Мнениеот billclinton » Сря Дек 18, 2019 1:23 pm

Е вие направо ще го откажете човека да си прави капли :D
Моето скромно мнение е,че след втория пост на Marsa всичко е ясно и повече няма какво да се добави и всичко след това написано е в повече и обърква питащия.
Едно е сигурно: че Силвермакс не можа да разбере къде във Варна може качествено да му наплетът каплите.
Затова се присъединявам към по гoрно мнение и ти препоръчвам Marsa за наплитане на капли(пък макар и да е в София)Със сигурност ще ти бъдат наплетени професионално :beer:
billclinton
 
Мнения: 422
Рейтинг: 1525
Регистриран на: Вто Ное 11, 2014 11:23 am
Местоположение: София

Re: Препоръчайте ми майстор за наплитане на капли във Варна

Мнениеот damon » Чет Дек 19, 2019 2:09 am

bdog написа:
damon написа:...

Ти явно вярваш, че има някакво магическо число, което е абсолютната и точна стойност на натягане. Ще трябва да те разочаровам, защото такова нещо няма.
Примерно DT Swiss натягат между 600 и 800 без гума (при мин 400-500 и макс 1200 за повечето техни шини) и девиация под 5%. Като сложат гумата това става малко под 600. Нали виждаш колко голям е диапазона, в който може да се работи и да е в рамките на спецификациите? Ти смяташ, че това не се отразява на поведението на колелото? Сигурно смяташ, че и налягането в гумите също е "хомепатия". Лявата (NDS) и дясната (DS) също са много различни - примерно често от едната страна може да имаш 700, а от другата 1200...

Отделен въпрос е, че уредите мерят огъване, а не опън, разчитат на твърдост на пружина, която омеква и ако не са калибрирани прецизно резултатите също са мнооого различни. Но вършат чудесна работа, защото ВАЖНОТО Е разликата между отделните спици да е минимална. Съответно, дори самите стойности да не са супер точни, разликата между спиците е лесна за мерене.


Пишеш ми неща, които знам. :) Производителят дава спецификация за минимално и максимално опъване на спиците (откъм натегнатата страна). Ако си в тия спецификации е много вероятно да нямаш проблеми. Обаче твърдо продължавам да твърдя, че този "тунинг" на колелата с различни опъвания е напълно безпредметен. Съвсем отделна дискусия е защо се получава отпускане на спиците при надуване на най-вече безкамерните гуми и това е доста дълга тема. А въпросът дали да се компенсира е дискусионен.


Ето какво пише Йобст Брандт в The Bicycle Wheel, библията за велосипедни колела:
STIFFNESS
Stiffness, in its various forms, is a subject often discussed by bicyclists with
regard to components as well as frames. Stiff wheels are often mentioned with
approval. However, it should be noted that a bicycle wheel is so rigid that its
elasticity is not discernible because the tires, handlebar stem, frame, and saddle
have a much greater combined elasticity. Therefore the differences among well
constructed wheels are imperceptible to a rider. The "liveliness" attributed to
"stiff"wheels is an acoustic phenomenon caused largely by lightweight tires at
high pressure and tight spokes with a high resonant frequency. This mechanical
resonance can be heard, and possibly felt in the handlebars, but it is not related
to wheel stiffness.
Stiffness is a measure of how hard it is to deflect the wheel or, more precisely,
the ratio of load to displacement. Stiffness is not strength. For example, plaster
of Paris is stiff, but not very strong. Since wheel stiffness is so often discussed,
the various aspects of stiffness are treated here in more detail than they deserve.
Wheel strength, and not stiffness, is the important consideration. If the wheel
is strong enough for its intended use, then it is more than adequately stiff.
The terms `stiffness' and `rigidity' are often used when people talk about
bicycles. Unless these terms are defined, they are just as vague as the even more
popular catchall term `responsiveness.' These technical-sounding words can be
misleading. Stiffness alone is not the ultimate measure of a good wheel, but
rather the balance of stiffness and strength that enables it to carry loads and
withstand shocks.


Ето какво казва Брандт за тензометъра (който между другото той е внедрил в wheelbulding-а и неговия дизайн и досега се ползва в най-добрите уреди):
TENSIOMETER
The final tension of a wheel built by feel is affected by the mood of its builder.
By using a tension measuring tool a builder can establish proper tension, then
repeat it. Such a tool, a tensiometer, measures the deflection of a spoke over a
given span in response to a standard load. The dial is calibrated in tension or
displacement. Either measure is equally useful for wheel building. It is not
necessary to know the actual tension but only that the tension has reached the
desired mark. The correct maximum tension for a specific wheel design must
still be determined first by stress relieving. For some deep section rims or wheels
with few spokes, the limit of tension is reached when spokes can no longer be
tightened further without excessive windup. For subsequent wheels of the same
type the tensiometer can accurately and quickly determine whether spokes have
reached the predetermined tension.


Тук трябва да се отбележи, че книгата е писана 1980-та година и тогава метода на Брандт за определяне на максималния опън е бил да се навива до началото на поддаване на каплата и след това да се върне малко. Този метод не е приложим със съвременните здрави шини, но тогава е било друго. Производителите съвсем не са знаели теорията на колелото (което точно Брандт дефинира в книгата) и не са давали точни спецификации. Така че тензометърът си остава незаменим в това да потвърди, че едно колело е направено добре и правилно. Естествено уредът трябва да е калибриран, което не е особено сложно.

bdog написа:Ще дам конкретен пример - лятото сложих чисто нови капли DT FR1950. След 5 дни каране в Saalbach/Hinterglemm/Leogang без особен зор на трасета, които са гладка магистрала в сравнение с Бай Кръстьо, имах 5 напълно хлабави спици на задната капла. Без удари, без нищо - каплите са като нови, а и аз не съм особено добър карач, т.е. карам кротичко.


За да се случи това е имало нещо нередно отначало - небалансирани, недобре stress relieve-нати спици още при правенето на колелата, windup на спици и т.н. Да не говорим, че те ползват и в повечето случай самоблокиращи се нипли, които дори и отпуснати до край не се развиват сами. Та няма начин просто ей така да се отпуснат ако колелата са карани по предназначение без някакви ексцесии.
damon
 
Мнения: 150
Рейтинг: 1445
Регистриран на: Пон Юни 09, 2014 4:09 pm

Re: Препоръчайте ми майстор за наплитане на капли във Варна

Мнениеот bdog » Чет Дек 19, 2019 8:41 am

damon написа:...

Спорът е празен, ти мислиш едно, аз друго - докато няма измерване е трудно да се прави анализ, кое какво значи и кой крив, кой прав.

От друга страна, аз съвсем случайно лятото мерих подобно нещо - на едното ми колело (твърдак) болта на колелцето на водача опираше леко гумата при някои завои, въпреки че имаше разстояние. Съответно си поиграх с различни болтове мерейки косвено колко се суче каплата при определени завои и определено натоварване. Ако ти е интересна темата, може да си поиграеш и да премериш сам. Аз определено не смятам, че измерените от мен стойности са били "пренебрежими" и това беше събитието, което ме накара да чета по темата на първо място.

damon написа:За да се случи това е имало нещо нередно отначало - небалансирани, недобре stress relieve-нати спици още при правенето на колелата, windup на спици и т.н. Да не говорим, че те ползват и в повечето случай самоблокиращи се нипли, които дори и отпуснати до край не се развиват сами. Та няма начин просто ей така да се отпуснат ако колелата са карани по предназначение без някакви ексцесии.

Все си мисля, че DT Swiss FR 1950 би трябвало да са без дефекти. И да, ниплите са самоблокиращи се. За мен простото обяснение е, че са си направили легла в хъба и това е довело до отпускане. Случвало се е и преди - пак с чисто нови капли, но на друг производител. Пак при DH.
Аватар
bdog
 
Мнения: 335
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Чет Окт 20, 2011 12:09 pm

Re: Препоръчайте ми майстор за наплитане на капли във Варна

Мнениеот damon » Чет Дек 19, 2019 3:49 pm

bdog написа:
damon написа:...

Спорът е празен, ти мислиш едно, аз друго - докато няма измерване е трудно да се прави анализ, кое какво значи и кой крив, кой прав.

От друга страна, аз съвсем случайно лятото мерих подобно нещо - на едното ми колело (твърдак) болта на колелцето на водача опираше леко гумата при някои завои, въпреки че имаше разстояние. Съответно си поиграх с различни болтове мерейки косвено колко се суче каплата при определени завои и определено натоварване. Ако ти е интересна темата, може да си поиграеш и да премериш сам. Аз определено не смятам, че измерените от мен стойности са били "пренебрежими" и това беше събитието, което ме накара да чета по темата на първо място.


Тая дискусия също е много дълга, виж тоя материал: https://www.slowtwitch.com/Tech/Debunki ... _3449.html Трудно е да се даде едно просто обяснение за ефекта при теб. Може да са доста неща.

Изображение

Изображение

As you can see, the deeper and stiffer rims deflect less at the point of load (the road surface). However, they deflect more on the opposite side – where the brake caliper sits on a normal road frame.


As you climb on an aluminum rim and rock the bike back and forth, the bottom half of the rim tends to follow the road. The rim bows to comply with your pedaling. The top half of the rim tends to stay relatively straight between the brake pads. If someone’s wheel does NOT rub their brakes, they often assume it’s because the wheel is stiff – or perhaps that the wheel and frame are both stiff. In reality, it’s likely that the rim is not very stiff, regardless of anything else.


Ако ти е интересно да четеш препоръчвам TBW на Jobst Brands, може да се намери на пдф или да си я купиш. Оттам тръгва всичката теория, по форумите рядко е истината за вело колелата, по-скоро е пълно с митове и недоказани твърдения:
- The Bycicle Wheel
- Wheel Stiffness Test
- Wheelfanatyk Blog

Все си мисля, че DT Swiss FR 1950 би трябвало да са без дефекти. И да, ниплите са самоблокиращи се. За мен простото обяснение е, че са си направили легла в хъба и това е довело до отпускане. Случвало се е и преди - пак с чисто нови капли, но на друг производител. Пак при DH.


Не би трябвало да си правят легла, нещо има оплескано изначално.
damon
 
Мнения: 150
Рейтинг: 1445
Регистриран на: Пон Юни 09, 2014 4:09 pm

Re: Препоръчайте ми майстор за наплитане на капли във Варна

Мнениеот bdog » Чет Дек 19, 2019 4:17 pm

damon написа:Ако ти е интересно да четеш препоръчвам TBW на Jobst Brands, може да се намери на пдф или да си я купиш. Оттам тръгва всичката теория, по форумите рядко е истината за вело колелата, по-скоро е пълно с митове и недоказани твърдения:
- The Bycicle Wheel
- Wheel Stiffness Test
- Wheelfanatyk Blog

Чел съм я естествено :beer: , след това си купих стенд и инструменти и започнах да си плета каплите сам (освен когато не си купувам готови). Отнема ми по-малко време отколкото да се разхождам до сервизи и има дзен елемент :D

damon написа:Не би трябвало да си правят легла, нещо има оплескано изначално.


Легла по-скоро си стават винаги - прилагам случайна картинка от нета, за да не се окаже, че говорим за различни неща.
Прикачени файлове
4228602-large.jpg
(376.35 KiB) 131 пъти
Аватар
bdog
 
Мнения: 335
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Чет Окт 20, 2011 12:09 pm


Назад към Веломеханик

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 8 госта