Съвместимост на венец касета с верига

Форум за въпроси, свързани с поддръжката и ремонта на велосипедите. Примерно: Как да си оправя това? Скърца ми еди къде си - на какво може да се дължи? Съвместимо ли е това с онова? и др. такива.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1100 / 1100 / 20

Съвместимост на венец касета с верига

Мнениеот vencil » Чет Май 16, 2024 6:31 am

Касетата е CS-M771-10 (11-36T) в момента съм с CN-HG95 и усещането ми е че всичко си е нормално. От описанието на касетата обаче разбирам че подходящата верига е шосейната HG Road 10-speed Chain, разгледах какво се пише и за MTB веригите и не схванах каква е разликата м/у двата вида по скоро ми заприлича на поредните маркетингови глупости, да ама дали правилно си мисля :crazy: .
1. Има ли някаква съществена разлика м/у двата вида вериги която аз пропускам да видя, или все тая всичко е маркетинг?
Идеята ми е да си взема втора верига с цел по-бързо обслужване и ме човърка този път да е шосейна примерно CN-6701.
2. Глупава ли е идеята да се използват две различни вериги (ако има разлика естествено че ДА ама ако няма що пък да не).
Аватар
vencil
 
Мнения: 195
Рейтинг: 1255
Регистриран на: Чет Май 28, 2015 6:05 am

Re: Съвместимост на венец касета с верига

Мнениеот motomarzel » Чет Май 16, 2024 7:39 am

По принцип абсолютно всички велосипедни вериги от 1 то 12(13) скоростни са с една и съща дължина на звената (12,7мм), като разликата е само в ширината на веригата.
Всяка 10 скоростна верига, без значение от производителя би работила с този зъбен блок. Единствено изключение, но само на теория са веригите Linkglide, но аз лично съм ги тествал и дори те работят.

Това е спрямо Shimano, но то се отнася само за техните вериги, не за тези от други производители:
image_2024-05-16_083350496.png
image_2024-05-16_083350496.png (184.31 KiB) Прегледано 1027 пъти
Аватар
motomarzel
 
Мнения: 668
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Мар 14, 2011 11:33 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Съвместимост на венец касета с верига

Мнениеот vencil » Чет Май 16, 2024 11:52 am

Да бе наясно съм с това че
Всяка 10 скоростна верига, без значение от производителя би работила с този зъбен блок.

Когато питах за съществена разлика м/у двата вида вериги (шосейната и МТВ) нямах точно на предвид размера (то е ясно че ще са еднакви) а по скоро имах съмнения за тези скосявания на веригата които допринасят за по плавното прехвърляне от един венец към друг при касетите Hyperglide. По скоро там дали няма някакви дребни разлики и от там да има предпочитание към определена верига. Аз също се рових из документите за съвместимост и там дават че касетата е еднакво съвместима и с двете вериги но пък в описанието на касетата останах с убеждението че се препоръчва шосейната верига, но нищо чудно от много четене тотално да съм се омотал.

Фактически цялата драма се породи при регулирането на скоростите на едно колелце което съвсем на скоро си сглобих сам :) , първото ми е (сглобено от мен де) предполагам и последното. 2х10 с касета CS-M771-10 (11-36T), дерайльор RD-T8000-SGS и верига CN-HG95. Та при регулирането колкото и да се мъчих винаги когато веригата беше на вторият зъб имаше едно съвсем фино докосване до третият зъб (съвсем слабо хрупане се чуваше когато си навреш главата да слухтиш) на всички останали скорости беше безупречно. Коригирах ли настройката да изчезне там проблема абсолютно същият проблем само че доста по изявен се получаваше при поне 4-5 от другите скорости, е колкото и да се мъчих така и не успях да докарам на 100% всичко да е идеално. И почна голямото чудене къде може да съм сгомнил нещата :crazy: .
1. Дали не съм сбъркал с веригата, ама нямах друга за проба.

2. Дали ухото на дерайльора не е нещо изкривено, колкото и да зяпах на око все ми изглежда право а пък нямам стенд да го измеря точно а и не ми хрумна как в домашни условия да си сглобя нещо на бързо с подръчни материали. Мислих да си купя ново ухо хем за проба хем и за резерва ама все още не съм си купил.

3. Стигнах до дерайльора и чудейки се там какъв може да е проблема в един момент се усетих че ролките му са със сачмени лагери, демек нямат абсолютно никакъв аксиален луфт за разлика от другите ролки а този луфт им помага да се самонагаждат. Та сетих се че имам едни почти чисто нови ролки от една 9ка, премерих размера им а той абсолютно същият и смених за проба само горната ролка (тази която е до касетата) и Оооо проблема изчезна.

В момента всички скорости се превключват супер мазно и точно няма никакви шумове вече наближавам 400-те км. (нали ми е чисто ново колелцето :D ), обаче все още продължава да ме човърка що с оригиналната ролка не ми се получиха нещата направо си ме е яд :(!: че не се получиха нещата.

Та затова взех да разпитвам и почнах от веригата защото първо в нея се усъмних.
Аватар
vencil
 
Мнения: 195
Рейтинг: 1255
Регистриран на: Чет Май 28, 2015 6:05 am

Re: Съвместимост на венец касета с верига

Мнениеот Alexi » Чет Май 16, 2024 12:53 pm

колелцата не трябва да имат луфт ,той не помага а само пречи за прецизното превключване на скоростите .. няма висок клас дерайльор с втулкови колелца всички са на лагери
Аватар
Alexi
 
Мнения: 6348
Рейтинг: 1980
Регистриран на: Вто Сеп 15, 2015 1:22 pm
Местоположение: Шумен

Re: Съвместимост на венец касета с верига

Мнениеот motomarzel » Чет Май 16, 2024 5:10 pm

В системата SIS на Shimano водещата ролка (тази до зъбния блок) умишлено се произвежда с хлабина и е така наречената "плаваща ролка". Това компенсира неточностите по отношение на настройката на скоростната система, както и допуските при изработването на останалите компоненти. Тази хлабина липсва само в компонентите от най-висок клас - XT, XTR, Ultegra и Duraace, където се използват съчмени лагери в ролките и се предполага, че допуските и на останалите компоненти в скоростната система са по-малки и за това "плаващата ролка" не е от толкова голямо значение.

От друга страна SRAM нямат "плаваща ролка" - при тях и двете са фиксирани.
Аватар
motomarzel
 
Мнения: 668
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Мар 14, 2011 11:33 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Съвместимост на венец касета с верига

Мнениеот Alexi » Пет Май 17, 2024 7:38 am

SIS е до 8 скорости ,човека пита за 10 т.е. HG .. там няма такива неща като плаващи ролки ,а по ниския клас дерайльори имат втулково лагеруване което няма как да няма луфт още от ново съответно превключва по непрецизно ..срам не са такива цигани да спестяват 10 стотинки от лагери ,при тях дори ниски класове дерайльори са с капсуловани лагери на колелцата
Аватар
Alexi
 
Мнения: 6348
Рейтинг: 1980
Регистриран на: Вто Сеп 15, 2015 1:22 pm
Местоположение: Шумен

Re: Съвместимост на венец касета с верига

Мнениеот the_rookie » Пет Май 17, 2024 7:55 am

Абе мислих да си замълча... ама като се пишат очевидни неистини!
Alexi, провери шимански комплект Y5X998150 за какви дерайльори е и има ли втулки ( и какви евентуално са)!
Аватар
the_rookie
 
Мнения: 495
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Яну 03, 2020 10:39 pm

Re: Съвместимост на венец касета с верига

Мнениеот evilzet » Пет Май 17, 2024 10:15 am

Сега ходих да проверя и наистина на ХТ и на 105 няма страничен луфт на водещата ролка. А на аливио-то има примерно.
Горната е с втулки, долната - съчмени лагери
evilzet
 
Мнения: 1492
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Май 17, 2006 2:19 pm
Местоположение: Варна

Re: Съвместимост на венец касета с верига

Мнениеот motomarzel » Пет Май 17, 2024 10:43 am

Alexi написа:SIS е до 8 скорости ,човека пита за 10 т.е. HG .. там няма такива неща като плаващи ролки ,а по ниския клас дерайльори имат втулково лагеруване което няма как да няма луфт още от ново съответно превключва по непрецизно ..срам не са такива цигани да спестяват 10 стотинки от лагери ,при тях дори ниски класове дерайльори са с капсуловани лагери на колелцата


Аз имам различни наблюдения относно ролките - обикновенно тези със съчмените лагери издържат значително по-малко, сравнени с тези с втулките... Още повече, че при високия клас на Shimano се използват керамични втулки за водещата ролка (G-Pulley)...

Вярно е, че при по-новите модели и водещата ролка е със съчмени лагери, но това не означава, че това е по-добро или пък по-скъпо решение.
Аватар
motomarzel
 
Мнения: 668
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Мар 14, 2011 11:33 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Съвместимост на венец касета с верига

Мнениеот Alexi » Пет Май 17, 2024 12:24 pm

the_rookie написа:Абе мислих да си замълча... ама като се пишат очевидни неистини!
Alexi, провери шимански комплект Y5X998150 за какви дерайльори е и има ли втулки ( и какви евентуално са)!

и какво трябва да покаже тази проверка на тия колелца от 20 годишен групсет ? айде да проверим за ултегра 8100 ,или 8000 примерно .. нещата се развиват не стоят на едно място ,където ми се струва че ти се стои на тебе .. капсулования лагер изкарва в пъти по дълго - не влиза прах и вода като при втулката ,втулкови колелца са ми заминавали за един сезон и няколко кални карания - така се разлуфтват че веригата пада между тях и кейджа
Аватар
Alexi
 
Мнения: 6348
Рейтинг: 1980
Регистриран на: Вто Сеп 15, 2015 1:22 pm
Местоположение: Шумен

Re: Съвместимост на венец касета с верига

Мнениеот evilzet » Пет Май 17, 2024 12:56 pm

Тоя комплект, показан от руки, има някакви прахоуловители на горната ролка, не съм имал досега, сигурно вършат някаква работа.
evilzet
 
Мнения: 1492
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Май 17, 2006 2:19 pm
Местоположение: Варна

Re: Съвместимост на венец касета с верига

Мнениеот the_rookie » Нед Май 19, 2024 3:11 pm

evilzet написа:Тоя комплект, показан от руки, има някакви прахоуловители на горната ролка, не съм имал досега, сигурно вършат някаква работа.

Да, има прахоуловители! Направени са така, че да компенсират аксиалното преместване на ролката, което (видимо и от ширината на вътрешната неподвижна керамична втулка) е умишлено заложено!Изображение

Има някакви недъзи (най-вероятно заради ниската цена на която трябва да се случат нещата), но и с втулки могат да се постигнат неотстъпващ на търкалящ лагер резултат от гледна точка на хлабини и живот, и по-добър такъв от гледна точка на тегло.

Моят отговор на въпроса
Alexi написа:айде да проверим за ултегра 8100 ,или 8000 примерно ..
- липсата на необходимост от проектна аксиална хлабина и приемлива цена, плащана за получаване на останалите желани параметри, налагат използването на търкалящ лагер. Погрешно е схващането, че съчмените лагери (в случая NMB R-1760D) от тоя тип нямат луфтове! Освен това, при превключване (и при неточности в системата и настройките) същия работи в кофти режим и единствено малкото натоварване позволява той да изкара дълго време! Това в общи линии е написал и motomarzel преди мен! Не ми се рови да проверявам, но ако не се лъжа, комлекта с керамичната втулка е по-скъп от сходен с два лагера.

В случая (до колкото разбрах от написаното) втулка оправя нещата, а лагер- не,... така ли е vencil, или греша?! Според мен,в основата на проблема стой или неточност в индексацията (издърпването) и/или такава в касетата (дебелини на, и разстояния между зъбчатките), като допускам че нещата с верижната линия и равнините на венците са горе-долу точни!
И малко :offtopic: , ...стана ми интересно за SIS,HG и броя на скоростите :dontknow:
Прикачени файлове
Sealed_Ceramic_Bush_G_Pulley.jpg
(139.78 KiB) 220 пъти
Последна промяна the_rookie на Нед Май 19, 2024 3:30 pm, променена общо 1 път
Аватар
the_rookie
 
Мнения: 495
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Яну 03, 2020 10:39 pm

Re: Съвместимост на венец касета с верига

Мнениеот the_rookie » Нед Май 19, 2024 3:11 pm

Дубъл :beer:
Аватар
the_rookie
 
Мнения: 495
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Яну 03, 2020 10:39 pm

Re: Съвместимост на венец касета с верига

Мнениеот vencil » Пон Май 20, 2024 5:45 am

Alexi написа:SIS е до 8 скорости ,човека пита за 10 т.е. HG .. там няма такива неща като плаващи ролки ,а по ниския клас дерайльори имат втулково лагеруване което няма как да няма луфт още от ново съответно превключва по непрецизно ..срам не са такива цигани да спестяват 10 стотинки от лагери ,при тях дори ниски класове дерайльори са с капсуловани лагери на колелцата

От Шимано твърдят че благодарение на SIS е било възможно разширяването до 9,10,11,12 скоростни системи като даже 12-ката не е била възможна без наличието на SIS.
https://road.shimano.com/us/stories/shi ... -explained
the_rookie написа: В случая (до колкото разбрах от написаното) втулка оправя нещата, а лагер- не,... така ли е vencil, или греша?! Според мен,в основата на проблема стой или неточност в индексацията (издърпването) и/или такава в касетата (дебелини на, и разстояния между зъбчатките), като допускам че нещата с верижната линия и равнините на венците са горе-долу точни!

Да точно ролката с втулка оправи нещата, определено по нататък ще се опитам да разбера какъв е проблема че с оригиналната ролка (със сачмения лагер) не ми се получи перфектна настройка.
п.п. Преди 4-5 дена катерейки се по едно 11% процентово баирче ме изпревариха две шосейки и шумът който се разнасяше от касетите и веригите им мен лично би ме отказал да карам колело. Може и аз да съм прекалено вманиачен на тема тишина но просто така съм свикнал въртейки педалите мразя да чувам скърцане, хрупане и всякакви подобни звуци от колело то си.
Аватар
vencil
 
Мнения: 195
Рейтинг: 1255
Регистриран на: Чет Май 28, 2015 6:05 am

Re: Съвместимост на венец касета с верига

Мнениеот motomarzel » Вто Май 21, 2024 10:47 am

Alexi написа:SIS е до 8 скорости ,човека пита за 10 т.е. HG ..


Това не му бях обърнал внимание - Alexi, пишеш глупости!
SIS = SHIMANO Indexed Shifting

Което автоматично означева, че всички индексирани скоростни системи на Шимано използват тази система...

https://bike.shimano.com/en-US/informat ... -i-s-.html

Shimano пишат:
Every Shimano equipped multi-gear bicycle includes Shimano S.I.S - Shimano Indexed Shifting. It's the technology behind that "click" you hear and feel everytime you shift through your gears. That "click" captures the light, precise, and consistent shifting bikes equipped with Shimano deliver. It's the sound of perfect gear changes, of levers directing derailleurs in harmony, and the feeling that resonate into your hand, letting you know that your commands are being answered.
Аватар
motomarzel
 
Мнения: 668
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Мар 14, 2011 11:33 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Съвместимост на венец касета с верига

Мнениеот Alexi » Вто Май 21, 2024 1:01 pm

така си е ,това пишат шимано .. но това е ЕДНА от многото индексиращи системи които предлагат ,при това доста стара .. отделните индексиращи системи не са съвместими ,всеки нов дизайн предлага нещо ново като начин на работа и брой скорости .. най актуалната е Hyperglide+ 12 скорости :
Прикачени файлове
Untitled.png
(90 KiB) 16 пъти
Аватар
Alexi
 
Мнения: 6348
Рейтинг: 1980
Регистриран на: Вто Сеп 15, 2015 1:22 pm
Местоположение: Шумен

Re: Съвместимост на венец касета с верига

Мнениеот motomarzel » Вто Май 21, 2024 1:24 pm

Alexi написа:така си е ,това пишат шимано .. но това е ЕДНА от многото индексиращи системи които предлагат ,при това доста стара .. отделните индексиращи системи не са съвместими ,всеки нов дизайн предлага нещо ново като начин на работа и брой скорости .. най актуалната е Hyperglide+ 12 скорости :


Пак пишеш глупости - Hyperglide+ не е "индексираща система". Тава е технология на Shimano, разработена за да подобри превключването, в частност взаимодействието между веригата и зъбния блок.
https://bike.shimano.com/en-EU/technolo ... -plus.html

Други такива тегнологии са Hyperglide и Linkglide, която сега налагат на пазара като нещо ново, но всъщност е стара технология - оригинално разработена за серията им Nexave. Оригиналния Linkglide имa профилирани зъбни колела и от двете страни, за да може да подобри превключването както от по-малко на по-голямо зъбно колело, така и в обратен ред.

Ето примерно касета Linkglide от 2004г.:
https://si.shimano.com/ja/pdfs/ev/CS-LG ... 0-2381.pdf

Има и по-стари технологии, разработвани в тази посока - UniGlide, Interactive Glide...
Аватар
motomarzel
 
Мнения: 668
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Мар 14, 2011 11:33 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Съвместимост на венец касета с верига

Мнениеот Alexi » Вто Май 21, 2024 2:31 pm

някак вадиш тия текстове от контекста .. хиперглайд + е НОВА индексираща система защото не е съвместима със старата 11 скоростна такава нито с по старите .. в описанието са дадени новите неща която тя предлага ... ако всички системи до момента са СИС както твърдиш ,то ще можеш да ползваш 8 скоростен дерайльор с 11 скоростна команда да речем ,а ти не можеш .. вече че нещо представено за ново е донякъде позабравено старо съм съгласен ,то не важи само за задвижванията а от време на време байк индустрията есхумира нещо позабравено като гравел велосипедите в момента
Аватар
Alexi
 
Мнения: 6348
Рейтинг: 1980
Регистриран на: Вто Сеп 15, 2015 1:22 pm
Местоположение: Шумен

Re: Съвместимост на венец касета с верига

Мнениеот motomarzel » Сря Май 22, 2024 8:46 am

Alexi написа:някак вадиш тия текстове от контекста .. хиперглайд + е НОВА индексираща система защото не е съвместима със старата 11 скоростна такава нито с по старите .. в описанието са дадени новите неща която тя предлага ... ако всички системи до момента са СИС както твърдиш ,то ще можеш да ползваш 8 скоростен дерайльор с 11 скоростна команда да речем ,а ти не можеш .. вече че нещо представено за ново е донякъде позабравено старо съм съгласен ,то не важи само за задвижванията а от време на време байк индустрията есхумира нещо позабравено като гравел велосипедите в момента


Пиша ти за последно и спирам!

Технологиите подпомагащи превключването нямат нищо общо с индексиращата технология, която основно се грижи за съотношението между дърпането от командата и съответното преместване на дерайльора.
Така например Hyperglide се използва за всички скоростни системи на Shimano от 6 до 11 скорости - това означава ли, че командите са взаимозаменяеми? Linkglide се използва от 9 до 11 скорости. За момента Hyperglide+ е запазена само за средния и висок клас велосипеди с 12 скоростна система, с по-спортно-състезателна насоченост.

S.I.S е технологията на Shimano за индексиране, нормално е при промяна на броя предавки дърпането на командата да се променя, да дерайльорите от 6 до 9 скорости са с едно и също дърпане и са взаимозаменяеми, но това не означава че останалите използват различна технология, просто Shimano променят дърпането с въвеждането на нови скоростни системи, за да предотвратят смесването на по-евтини компоненти с по-скъпи такива, което за тях е загуба. Иначе казано търговски погледнато основното, което клиента гледа по велосипеда е задния дерайльор, за това Shimano се опитват да направят така, че производителите да не използват дерайльори XT с команди Alivio или Altus да речем, защото това за тях е загуба по отношение на евентуалната печалба от продажбата на по-висок клас команда, зъбен блок, курбел, верига и т.н.

Ето тук има повече информация за Hyperglide+.
https://bike.shimano.com/en-AU/informat ... lide-.html
Аватар
motomarzel
 
Мнения: 668
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Мар 14, 2011 11:33 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Съвместимост на венец касета с верига

Мнениеот the_rookie » Сря Май 22, 2024 11:52 am

Изображение
Страници от рекламна брошура, когато преди близо 40 години идеята за неангажираност на състезателя с допълнителни умения и занимавки по превключване, е вече реалност за Шимано! На по-късен етап, благодарение на технологичния напредък, нещата еволюират чрез STI до Di2 днес в интегрирана високопроизводителна система или казано накратко- с появата на добре работеща SIS, представата за цифровизация на превключването е факт при Шимано с достъпните за времето си средства.
...и още 5 ст. и от мен! С думата "технология" според мен се злоупотребява в наши дни, а в случая( през1985г) иде реч по-скоро за иновация! Вина за това донякъде има настоящия маркетинг, който за да ни пробута нещо съвсем обикновено (често дори само с минимални козметични подобрения от предшественика си), използва супер-дупер извънземни внушения с идеята малките стъпки да ни изглеждат като огромни крачки! Резултата е- дезориентиран потребител, превърнат в ненаситен консуматор за "новото", неспособен да направи истинска оценка на същинската (без)полезност от модернизацията,...абе казано накратко- превръщането му във вечно гладно всеядно прасе!
SIS_was_born1.jpg
(465.22 KiB) 84 пъти
Аватар
the_rookie
 
Мнения: 495
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Яну 03, 2020 10:39 pm


Назад към Веломеханик

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 3 госта