Смяна на масло на Duro-E

Форум за въпроси, свързани с поддръжката и ремонта на велосипедите. Примерно: Как да си оправя това? Скърца ми еди къде си - на какво може да се дължи? Съвместимо ли е това с онова? и др. такива.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1100 / 1100 / 20

Смяна на масло на Duro-E

Мнениеот Nightbringer » Съб Мар 17, 2007 1:57 pm

От 1 година си седи с фабричното масло и май е крайно време да го сменя. Би следвало да мога и сам да се оправя, не съм с 2 леви ръце, но все пак имам няколко въпроса:
1. Свалям си вилката и предполагам, че ще е добре да смажа чашките. Каква смазка да ползвам? Имам в наличност фино машинно масло и спрей на motip, с който си пръскам веригата.
2. Има ли смисъл да отварям и 2-та крака за почистване или да обърна внимание само на този с маслото? Ако отворя и другия може би трябва и него да посмажа?
3. Ако някой си е имал работа с такъв тип вилка и не го мързи ще го помоля да ми напише нещо като кратко упътване за да не оплескам случайно нещата от незнание :) Т.е. кое развивам първо, кое вадя, кога и колко сипвам и т.н. Имам един "exploded" view и в момента го разучавам, ама си е друго да ти каже човек, който вече е отварял.

Порових се в ЧЗВ и сайта на Suntour, но без особен успех :dunno:
Аватар
Nightbringer
 
Мнения: 305
Рейтинг: 1618
Регистриран на: Сря Юни 29, 2005 10:13 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот did » Съб Мар 17, 2007 4:02 pm

Наистина, важни въпроси.

Но защо не ги зададеш тук:
http://www.mtb-bg.com/forum/viewtopic.php?t=11140

?

Колкото до чашките, това, с което разполагаш не е подходящо. Трябва ти хубава грес. Не просто грес, а хубава грес.

Също така ми е интересно, как се отваря само един крак на вилка за смазване.
Q. b. f. f. f. s.
Аватар
did
 
Мнения: 16523
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 14, 2003 3:00 pm
Местоположение: Пловдив

Мнениеот Teodor40 » Съб Мар 17, 2007 4:29 pm

did написа:
Също така ми е интересно, как се отваря само един крак на вилка за смазване.

:offtopic: След като се спраска арката :rofl:
Клуб и вело училище http://gravity-bike.com/
Аватар
Teodor40
 
Мнения: 3019
Рейтинг: 1896
Регистриран на: Чет Авг 05, 2004 1:44 pm
Местоположение: Сен Тропе

Мнениеот Nightbringer » Съб Мар 17, 2007 4:39 pm

Мдам, няма как да не се оторят и 2-та, понякога ръся големи глупости:agree:
А реших. че онова е продукт консулт и веломеханик ми прозвуча по-походящо място да си пусна темата. Ако не е за тук, sry, и ако може някой правоимащ да я премести.
За греста - http://e-shop.screambikes.tobulgaria.in ... cts_id=803
:dunno:
Аватар
Nightbringer
 
Мнения: 305
Рейтинг: 1618
Регистриран на: Сря Юни 29, 2005 10:13 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот Nightbringer » Съб Мар 17, 2007 6:55 pm

Един по-конкретен въпрос:
На десния крак си има нормален болт за шестогран(доста здраво затегнат, още не съм успял да го развия, а го напъвам много яко!). На левия обаче е врътката за настройка на връщането. Според експлодиралия вид под тази врътка има подобен на десния болт, но как се маха врътката за да стигна до болта?? С просто въртене или си има цака. Пробвах да я напъна леко, но не поддаде, а повече сила ме страх да приложа.
Би следвало след развиването да мога да разделя вилката за да я почистя от мръсотията с която 100% е пълна.
Аватар
Nightbringer
 
Мнения: 305
Рейтинг: 1618
Регистриран на: Сря Юни 29, 2005 10:13 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот Bodom » Съб Мар 17, 2007 7:18 pm

Здравей Nightbringer,
имам Duro E от малко повече от година и съм го разглабял де-що може да се разглабя по него, и ще ти обясня как аз му сменям маслото (правил съм го два пъти до сега).
Първо, ще кажа, че въобще не е нужно да сваляш вилката от колелото!

1. Смяна на маслото:
-Развиваш врътката на preload-а на десния крак докрай.
-Развиваш тапата с ключ! (не помня размера, аз си купих френски ключ, който става)
-Ако имаш пружина в крака с маслото - внимателно (и бавно) я вадиш (аз карам без тази пружина) защото тя повлича със себеси масло.
-Намираш си шише от минерална вода половин литър (празно!).. май с това трябваше да започна :D
-Забождаш шишето в отвора на крака! Размера пасва идеално!
-Обръщаш внимателно колелото, като заставаш зад него, стискаш задната спирачка и дърпаш кормилото към себеси.
-Изчакваш да се стече всичкото масло. Ако оставиш колелото обърнато (стоящо върху кормило и седалка) и натиснеш отгоре леко вилката - ще изтече още малко масло!
-Махаш шишето с маслото от вилката и обръщаш колелото в нормалното му положение, ма по-бързо, че може да капе :D
-Наливаш новото масло! Ако си с пружина в крака с маслото - слагаш първо пружината и тогава наливаш, че иначе може да го прелееш, като сложиш пружината :)
-Завиваш внимателно тапата и притягаш леко с ключа! Не трябва да се пренатяга! Ако трябва го стегни леко и го наклеждай и дозатягай по малко първите няколко карания.

2. Профилактика на другия крак (с пружината)
- Там няма кой-знае какво да се прави, освен, че може да се омаже хубаво с грес пружината и еластомера, че да не се трият много в крака на вилката. Стандартно не беше добре гресирана.
-Разглабянето на този крак става по аналогичен начин на този с маслото - отхлабваш preload-а, развиваш капачката и вадиш пружината. После по обратния ред

3. Почистване и гресиране на вилката (ботуши)
-Обезателно при сглобена вилка с пружините в нея! Иначе може да си имаш малко ядове при сглобяването!
-Сваляш си спирачката от вилката!
-Изваждаш пружинките от семерингите и ги оставяш свободно да стоят над семеринга!
-Обръщаш колелото на седалка и кормило.
-Сваляш врътката за реглаж на rebаund-а. Става с дърпане. Няма какво да и счупиш - та дърпай смело!
-Развиваш двата болта с шестогран на няколко оборота.
-Намираш си чук! По-добре е да е гумен, ама става с къвто и да е.
-Със шестогран поставен в болта - удряш няколко пъти с чука по шестограна. Повтаряш върху другия болт и после пак и пак... докато не усетиш, че шишовете са се отделили от ботушите! Това се проверява, като след всеки удар - пробваш да дръпнеш ботушите нагоре! Ако тръгват и болтовете ги спират - си ОК, ако не е така - продължаваш с чука.
-След като си отвил болтовете и ботушите са отделени от шишовете - внимателно издърпваш ботушите нагоре.
Изображение
(При мен имаше теч на масло в ботуша и греста се беше разредила и изглеждаше така)
-Почистваш краката и ботушите отвътре.
-Мажеш добре с новата грес.
-Сглабяш по обратния ред! Тука тункия момент е да хванат резбите на болтовете, защото шишовете не си идват сами на мястото срещу дупките на ботушите!
-Слагаш пружинките обратно на семерингите.

Това е! дано съм бил полезен :beer:

Edit: Хах, докато напиша тоя дълъг Users Manual си ме изпреварил. Отговорил съм на въпросите ти ;) Ааа, за болтовете - напъваш повечко - ще се развият.. ако имаш WD40 може да ги напръскаш за да си помогнеш.
Аватар
Bodom
 
Мнения: 484
Рейтинг: 1722
Регистриран на: Сря Апр 20, 2005 12:01 am
Местоположение: София

Мнениеот Nightbringer » Съб Мар 17, 2007 7:26 pm

Мерси, много ми помогна : :beer: Точно от нещо такова имах нужда.
Направо като за ЧЗВ е описанието :)
Аватар
Nightbringer
 
Мнения: 305
Рейтинг: 1618
Регистриран на: Сря Юни 29, 2005 10:13 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот Nightbringer » Съб Мар 17, 2007 9:17 pm

След приключването на цялата процедура, сипване на Motul-че и завинтване, незнайно защо ми се струва, че краката са малко по-излезли от ботушите отколкото бяха преди :bigeyes: Може да се бъркам, но все пак я измерих - 15см, като уж хода е 13. Мен ли ме гони параноя или наистина е повече от нормалното:
http://images14.snimka.bg/002420012.jpg
Аватар
Nightbringer
 
Мнения: 305
Рейтинг: 1618
Регистриран на: Сря Юни 29, 2005 10:13 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот zero » Съб Мар 17, 2007 9:51 pm

Teodor40 написа:
did написа:
Също така ми е интересно, как се отваря само един крак на вилка за смазване.

:offtopic: След като се спраска арката :rofl:


:offtopic:
Само единия ботуш не може ,но само единия крак не се сещам какъв е проблема .Ако бъркам поправи ме. :dunno:
Аватар
zero
 
Мнения: 376
Рейтинг: 1563
Регистриран на: Нед Юли 04, 2004 11:51 am
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот Stafref » Пон Мар 19, 2007 3:56 pm

СУпер описание,и на мен ми свърши работа :agree: Трябва да пообясниш по-подробно какъв ефект ти се получи като доля масло и как си правиш вилката по мека и ще бъдеш бога на дуротата :D
The man who walks with the crowd is likely to find himself no further than the crowd.
The man who walks alone will reach places that nobody had seen.
Аватар
Stafref
 
Мнения: 444
Рейтинг: 1370
Регистриран на: Пон Май 08, 2006 9:35 am
Местоположение: тук-там

Мнениеот Black cat » Пон Мар 19, 2007 4:17 pm

Nightbringer написа: незнайно защо ми се струва, че краката са малко по-излезли от ботушите отколкото бяха преди :bigeyes: Може да се бъркам, но все пак я измерих - 15см, като уж хода е 13.


Трябваше да го измериш преди смяната за да сравниш, но ако прави 13см ход и ако толкова се подават краката те ще се удрят в ботушите при пълен ход.
Аватар
Black cat
 
Мнения: 838
Рейтинг: 1960
Регистриран на: Пет Юни 23, 2006 3:53 pm

Мнениеот Bodom » Пон Мар 19, 2007 6:35 pm

Stafref написа:СУпер описание,и на мен ми свърши работа :agree: Трябва да пообясниш по-подробно какъв ефект ти се получи като доля масло и как си правиш вилката по мека и ще бъдеш бога на дуротата :D


Аз в ТАЗИ тема съм го писал, ама ще го препиша и тук:

Bodom написа:Карам Duro-E с една пружина (голямата), защото съм 52кг. И съответно в масления "патрон" няма нищо друго освен масло. Знаех, че има значение количеството въздух, което остава отгоре над маслото, за прогресивността на вилката. Но не знаех, че това оказва ЧАК толкова голямо влияние... Защото досега с количеството масло с което карах само си мислех, че променям нещо, като навия тапичката на крака с маслото докрай (да я направя по-прогресивна, заради по-малкото въздух оставащ над маслото), и като я развия докрай.. Дефакто някаква осезаема разлика нямаше... Докато тази вечер не реших да долея малко масло и зех, че го напълних почтиии догоре... все-пак по предценка оставаше малко въздух след като сложа капачката...

И какъв беше резултата: намалих хода на вилката почти наполовина каквото и да правех - малко след средата на хода се втвърдяваше адски много... и дотам. В началото мекичка разбирасе. Тогава ми светна колко голям ефект има тази въздушна камера ако се настрои както трябва... та прибрах се, отлях малко от маслото (всъщност го излях цялото и сипах ново, но една идея по-малко) и о-чудо Вилката почна да се "втвърдява" вече към края на хода си, че и реглажа почна да има доста осезаем ефект в двете си крайни положения.

Всички тези експерименти почнах да ги правя, защото пружината явно поомекна вече и почнах много често и при не големи натоварвания да я сгъвам докрай, или на милиметри от него


А за да е по-мека - най-лесно е да се махне малката пружина, както съм направил аз! Но ако тогава пък стане прекалено мека... незнам. Подкъсяването на еластомера също върши работа, но аз лично не мисля, че е кой-знае каква.
Аватар
Bodom
 
Мнения: 484
Рейтинг: 1722
Регистриран на: Сря Апр 20, 2005 12:01 am
Местоположение: София

Мнениеот klmn » Пон Мар 19, 2007 8:02 pm

Малко масло и в левия крак добре действа,поне при RS j2.
"пришалец"
Аватар
klmn
 
Мнения: 1603
Рейтинг: 1692
Регистриран на: Пет Мар 25, 2005 8:13 am
Местоположение: Sofia/Bulgaria

Мнениеот kotka12 » Вто Мар 20, 2007 8:14 am

klmn написа:Малко масло и в левия крак добре действа,поне при RS j2.


:bigeyes: :bigeyes: :bigeyes:
и как, аджеба, действа???
щото у Дуро-то в лявото краченце е пружинка с еластомерче и нищо друго
The best-laid schemes o' mice an' men gang aft a-gley

http://s2.bg.gladiatus.com/game/c.php?uid=54478
Аватар
kotka12
 
Мнения: 3462
Рейтинг: 1980
Регистриран на: Пон Юни 27, 2005 8:02 am
Местоположение: Стара Загора

Мнениеот Bodom » Вто Мар 20, 2007 9:23 am

kotka12 написа:
klmn написа:Малко масло и в левия крак добре действа,поне при RS j2.


:bigeyes: :bigeyes: :bigeyes:
и как, аджеба, действа???
щото у Дуро-то в лявото краченце е пружинка с еластомерче и нищо друго

Разрежда греста, която придобива вид и консистенция, като на снимката на мойта вилка по-горе - десния крак. И става се-едно маслена баня (ъъ.. отворена) и работи по...ъъ.. мазно :D
:rofl: :rofl:

П.С. Горното да не го вземе някой на сериозно ей ;)
Аватар
Bodom
 
Мнения: 484
Рейтинг: 1722
Регистриран на: Сря Апр 20, 2005 12:01 am
Местоположение: София

Мнениеот klmn » Вто Мар 20, 2007 6:32 pm

kotka12 написа:
klmn написа:Малко масло и в левия крак добре действа,поне при RS j2.


:bigeyes: :bigeyes: :bigeyes:
и как, аджеба, действа???
щото у Дуро-то в лявото краченце е пружинка с еластомерче и нищо друго
Mи питай в БАС защо,но след профилактика там не мога да си позная вилицата как работи (в положителния смисъл) ;)
За масло за вилки става дума.
"пришалец"
Аватар
klmn
 
Мнения: 1603
Рейтинг: 1692
Регистриран на: Пет Мар 25, 2005 8:13 am
Местоположение: Sofia/Bulgaria

Мнениеот kotka12 » Вто Мар 20, 2007 8:54 pm

значи твърдиш, че в БАС са сложили
в левия крак на ДУРО Е масло за вилки, така ли да го разбирам?????
щото идея си нямаш колко силно се съмнявам точно там да направят
такова нещо
The best-laid schemes o' mice an' men gang aft a-gley

http://s2.bg.gladiatus.com/game/c.php?uid=54478
Аватар
kotka12
 
Мнения: 3462
Рейтинг: 1980
Регистриран на: Пон Юни 27, 2005 8:02 am
Местоположение: Стара Загора

Мнениеот klmn » Вто Мар 20, 2007 9:42 pm

Както писах вилката е RS j2,с пружина и еластомер в левия крак,отворена баня в десния.Що ли си мислЪ,че в БАС си разбират от работата..,едва ли е първата RS,която сервизират. :popcorn:
"пришалец"
Аватар
klmn
 
Мнения: 1603
Рейтинг: 1692
Регистриран на: Пет Мар 25, 2005 8:13 am
Местоположение: Sofia/Bulgaria

Мнениеот kotka12 » Вто Мар 20, 2007 10:37 pm

мхм
извинявай
ама случайно да прочете как се казва тази тема???
The best-laid schemes o' mice an' men gang aft a-gley

http://s2.bg.gladiatus.com/game/c.php?uid=54478
Аватар
kotka12
 
Мнения: 3462
Рейтинг: 1980
Регистриран на: Пон Юни 27, 2005 8:02 am
Местоположение: Стара Загора

Мнениеот Stuny » Вто Мар 20, 2007 10:48 pm

добре де какъв е проблема да се сложи малко масло независимо за коя от двете вилки става въпрос , тая грес по пружината и без това не върши никаква работа , по-добре да я няма и да има масло което да смазва уплътненията
поне аз така си ги преставям нещата , а и от това което съм чел тук из форума ...
Stuny
 
Мнения: 1257
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Окт 23, 2002 8:49 am

Мнениеот Bodom » Сря Мар 21, 2007 11:04 am

klmn написа:
kotka12 написа:
klmn написа:Малко масло и в левия крак добре действа,поне при RS j2.


:bigeyes: :bigeyes: :bigeyes:
и как, аджеба, действа???
щото у Дуро-то в лявото краченце е пружинка с еластомерче и нищо друго
Mи питай в БАС защо,но след профилактика там не мога да си позная вилицата как работи (в положителния смисъл) ;)
За масло за вилки става дума.

След като вилката ти е сервизирана в БАС, откъде знаеш, че в левият и крак е сипано малко масло ?

Stuny написа:добре де какъв е проблема да се сложи малко масло независимо за коя от двете вилки става въпрос , тая грес по пружината и без това не върши никаква работа , по-добре да я няма и да има масло което да смазва уплътненията
поне аз така си ги преставям нещата , а и от това което съм чел тук из форума ...

В левият крак на Duro E НЕ Е предвидено да има масло и той не е уплътнен по никакъв начин, за да задържи масло горе в крака. Следователно, като сипеш там масло - то ще се стече в ботуша, където вече не върши никаква работа. Най-много да ти избива през семеринга навън при по - големи сгъвания! Както се случваше с моята вилка когато беше протекло масло в десния ботуш и греста долу беше станала на рядка консистенция и беше увеличила достатъчно количеството си, че да избива нагоре през семеринга! А греста по пружината намалява триенето между пружината и вътрешната стена на подпората, което се получава при работа на вилката!

Edit:
Изображение
Ето тук се вижда какъв е резултата от масло в ботуша!
След отваряне - вилката изглеждаше така:
Изображение
Аватар
Bodom
 
Мнения: 484
Рейтинг: 1722
Регистриран на: Сря Апр 20, 2005 12:01 am
Местоположение: София

Мнениеот bikerider » Сря Мар 21, 2007 12:18 pm

Stuny написа:добре де какъв е проблема да се сложи малко масло независимо за коя от двете вилки става въпрос , тая грес по пружината и без това не върши никаква работа , по-добре да я няма и да има масло което да смазва уплътненията
поне аз така си ги преставям нещата , а и от това което съм чел тук из форума ...


Ми аз също не виждам проблем, дотолкова доколкото греста леко да се разреди, а не да има само масло. Иначе както каза bodom ще излиза навън. На Duro-to у нас точно така съм направил и има разлика в положителна посока - по-добре реагира, особено на студено. Съотношението грес:масло при нас е горе-долу 4-5:1.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот Redhat » Чет Май 03, 2007 5:58 pm

Реших да не отварям нова излишна тема, а да споделя във тази така или иначе вече налична.

Фабрично DURO си идва с масло, което е 7,5W. Това както знаем прави вилката бавна, не особено добре реагираща на малки неравности. За да избегна предходните неудобства, реших да последвам препоръките, чути и прочетени тук там и при смяната на маслото го замених с 2,5W motip, за вилки. Вилката се държи осезаемо по-добре, наистина може да се регулира хода и прогресивността с количството масло, НО:

когато дръпна нагоре, за да преодолея дадено препядствие, дъната на краката се удрят в края на шишовете с доста неприятен звук, което ме безпокои. Ясно е, че това се получава поради бързото преминаване на маслото през системата за регулиране на скоростта на връщане (rebound), но дори след максималното му затваряне, вилката продължава да се държи по същия обезпокоителен начин.

Та молбата ми е за съвет:
1. Да пробвам с 5W?
или
2. Има ли начин да се избгнат неприятните последствия от по-добрата работа на вилката, чрез поставянето на допълнителни уплътнения, гумени шайби или нещо от този род?

:beer:
You Bastards!
Аватар
Redhat
 
Мнения: 881
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Май 17, 2006 9:42 am
Местоположение: неизвестно

Мнениеот klmn » Чет Май 03, 2007 6:29 pm

Няма ли дурото пружинка за обратното връщане?
"пришалец"
Аватар
klmn
 
Мнения: 1603
Рейтинг: 1692
Регистриран на: Пет Мар 25, 2005 8:13 am
Местоположение: Sofia/Bulgaria

Мнениеот Bodom » Чет Май 03, 2007 7:27 pm

klmn написа:Няма ли дурото пружинка за обратното връщане?

Има! И в двата крака! Не мога да си обясня защо колегата наблюдава подобни ефекти.
Аватар
Bodom
 
Мнения: 484
Рейтинг: 1722
Регистриран на: Сря Апр 20, 2005 12:01 am
Местоположение: София

Мнениеот klmn » Чет Май 03, 2007 10:24 pm

Докато тази вечер не реших да долея малко масло и зех, че го напълних почтиии догоре... все-пак по предценка оставаше малко въздух след като сложа капачката...

И какъв беше резултата: намалих хода на вилката почти наполовина каквото и да правех - малко след средата на хода се втвърдяваше адски много... и дотам.


И дали от тва не стана това?

Както се случваше с моята вилка когато беше протекло масло в десния ботуш и греста долу беше станала на рядка консистенция и беше увеличила достатъчно количеството си, че да избива нагоре през семеринга
"пришалец"
Аватар
klmn
 
Мнения: 1603
Рейтинг: 1692
Регистриран на: Пет Мар 25, 2005 8:13 am
Местоположение: Sofia/Bulgaria

Мнениеот Bodom » Чет Май 03, 2007 10:45 pm

Не се бях замислял за това, но не ми се вярва да е станало така, защото при високо ниво на маслото и силен натиск върху вилката - се получава високо налягане на маслото НАД буталото. А причината за теча е уплътнението между цилиндъра с маслото и шиша на буталото(което е отдолу). Та няма логика :dunno:
Аватар
Bodom
 
Мнения: 484
Рейтинг: 1722
Регистриран на: Сря Апр 20, 2005 12:01 am
Местоположение: София

Мнениеот klmn » Чет Май 03, 2007 10:53 pm

аха,аз щото се чудя на моята как да и втвърдя хода накрая,с въздух или с покачване на маслото (то си е същото горе-долу).За сега прибавих парче еластомер,и не сгъва докрай.
"пришалец"
Аватар
klmn
 
Мнения: 1603
Рейтинг: 1692
Регистриран на: Пет Мар 25, 2005 8:13 am
Местоположение: Sofia/Bulgaria

Мнениеот Redhat » Пет Май 04, 2007 1:33 am

Bodom написа:
klmn написа:Няма ли дурото пружинка за обратното връщане?

Има! И в двата крака! Не мога да си обясня защо колегата наблюдава подобни ефекти.


А де!?!

Ще има пак основна проверка ;)
You Bastards!
Аватар
Redhat
 
Мнения: 881
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Май 17, 2006 9:42 am
Местоположение: неизвестно


Назад към Веломеханик

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта