Avid Juicy 5 проблем.

Форум за въпроси, свързани с поддръжката и ремонта на велосипедите. Примерно: Как да си оправя това? Скърца ми еди къде си - на какво може да се дължи? Съвместимо ли е това с онова? и др. такива.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1100 / 1100 / 20

Avid Juicy 5 проблем.

Мнениеот hACknAT » Нед Юли 20, 2008 10:15 pm

Здравейте на скоро си взех ново колело но имам малък проблем с предната дискова спирачка която е Avid Juicy 5 с 203 мм диск. Проблема се състой в това че при рязко завиване или накланяне на ляво на дясно докато съм на колелото диска "дзънка" ако мога така да се изразя все едно накладката опира за секунда в диска. Дискът е прав и при въртене на гумата не опира в нито една от накладките, вилката с която се ползва спирачката е RockShox PIKE 426 Dual Air с стегната 20 мм ос и затегната машинка дискът също е завит за главината която е FORMULA като на RAM AM този от 2800 лв, каплата няма никакъв луфт. Вадих накладките проверих дали спайсъра е добре сложен и дали ги връща както трябва наред са. Ако може да ми кажете дали това е нормално или на какво може да се дължи.
hACknAT
 
Мнения: 24
Рейтинг: 1260
Регистриран на: Чет Май 15, 2008 10:38 pm

Мнениеот gdude » Нед Юли 20, 2008 10:57 pm

май е нормално
на мен и мои приятели им прави същото като караме заедно ;)
но не съм експерт така че се допитай до някой по-компетентен ;) :)
gdude
 
Мнения: 656
Рейтинг: 1641
Регистриран на: Съб Май 10, 2008 8:24 pm
Местоположение: София

Мнениеот ivailo91 » Нед Юли 20, 2008 11:18 pm

Карал съм BB5, карам Juicy 3, 5 и 7 - при по-голям наклон се чува дрънчене от диска, но това не спира колелото и е нормално ако накладките са малко по-близо до диска т.е. при малко по-твърдо лостче, а сигурно и при по-меко пак леко се доближават в завоя и докосват, но не е пролем.
ivailo91
 
Мнения: 109
Рейтинг: 1085
Регистриран на: Пет Сеп 07, 2007 10:23 pm

Re: Avid Juicy 5 проблем.

Мнениеот bikerider » Нед Юли 20, 2008 11:54 pm

hACknAT написа:Дискът е прав и при въртене на гумата не опира в нито една от накладките, вилката с която се ползва спирачката е RockShox PIKE 426 Dual Air с стегната 20 мм ос и затегната машинка дискът също е завит за главината която е FORMULA като на RAM AM този от 2800 лв, каплата няма никакъв луфт.


1. провери дали пружинката на накладките ги държи раздалечени
2. провери дали ротора е добре центриран спрямо накладките
3. провериш дали каплата е наплетена за дискова спирачка и ако е, дали плетката е натегната хубаво (не би трябвало да можеш да мърдаш спиците с ръка на повече от 1 мм).
4. провери дали в системата няма въздух, защото е възможно ако има въздух буталата да не се връщат хубаво докрай и ако спираш преди завоя, в момента на завиване да са по-близо от нормалното (и/или ротора вече да не е в средата).
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот Admin » Пон Юли 21, 2008 5:17 pm

Според мен си се стреснал съвсем ненужно от едно напълно нормално явление. Май всички спирачки, които съм имал до момента, са подрънквали при определени ситуации, най-често свързани със завои ;) Вярно е, че с хидравличните спирачки ми се случва доста по-рядко, вероятно защото при тях дискът е центриран, за разлика от механичните. Все пак при завоите винаги се получават някакви усуквания в колелата на байка и мисля, че дрънченето се дължи на тях.
Все пак, ако има някакъв проблем, bikerider ти е дал достатъчно насоки за откриването му. :agree:
Интелигентният човек има възможност да се държи като такъв или като простак. Простакът няма подобен избор.
Аватар
Admin
 
Мнения: 16380
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Май 20, 2002 12:00 am
Местоположение: София

Мнениеот Darkness » Пон Юли 21, 2008 5:45 pm

И аз да задам един въпрос по темата. При Code 5 има ли го това явление? :)
It Is A Good Day To Die!
хехе
Darkness
 
Мнения: 182
Рейтинг: 1360
Регистриран на: Нед Юли 31, 2005 1:34 pm
Местоположение: Bulgaria, Sofia

Мнениеот hACknAT » Пон Юли 21, 2008 9:22 pm

Благодаря за съветите проверил съм всичко освен обезвъздушаването защото нямам нужния кит.
hACknAT
 
Мнения: 24
Рейтинг: 1260
Регистриран на: Чет Май 15, 2008 10:38 pm

Мнениеот TENDER » Вто Юли 22, 2008 2:37 pm

Дори при перфектно монтиране калипера на спирачката,
(роторът е идеално прав; накладките са успоредно на ротора (и са нови, което изключва възможноста от несиметрично износване); роторът е на равни растояния от двете накладки), и при изрядно работеща спирачка, е възможно да се наблюдава това явление, при следните предпоставки:
-късо отстояние на накладките от ротора (малък свободен/празен ход на лостчето на спирачката). Колкото по-дълги (в зависимост от модела на спирачката) са накладките, толко по-голяма е вероятноста от "дзънкане"
-усукване на вилката при влизане в завой
-нормален луфт в главината (няма начин да го няма)
Това е за хидравличните спирачки, а на механичните, както @Admin отбеляза, ротора не е центриран. Необходимоста спирачката да се фиксира така че ротора да е максимално близо до неподвижната накладка, за да не се огъва при спиране, увеличава възможноста от появата на това дзънкане.
Влиянието на нормалния луфт в главината (колкото и малко да е то), се увеличава правопропорционално с увеличаване размера на ротора.
Darkness написа:И аз да задам един въпрос по темата. При Code 5 има ли го това явление? :)

Така че е възможно да го има и при Code 5, при наличието на гореизброените предпоставки.
TENDER
 
Мнения: 793
Рейтинг: 1823
Регистриран на: Пон Яну 03, 2005 5:41 pm

Мнениеот Daniel Panev » Вто Юли 22, 2008 2:43 pm

Darkness написа:И аз да задам един въпрос по темата. При Code 5 има ли го това явление? :)

Има го - карам Code 5 с 203 мм на AM-а и си "дзвънти". Просто диска е доста голям и всяко едно, макар и минимално, отклонение по всички параметри, описани от bikerider и TENDER лесно водят до това.
Аватар
Daniel Panev
 
Мнения: 1934
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Апр 21, 2008 3:47 pm
Местоположение: София

Мнениеот Darkness » Вто Юли 22, 2008 5:50 pm

Благодаря за инфото. Аз днес се снабдих с Code 5 - 185 mm. Не, че ми пречи тва звънтене... свикнал съм му, но да питам все пак. :)
:beer:
It Is A Good Day To Die!
хехе
Darkness
 
Мнения: 182
Рейтинг: 1360
Регистриран на: Нед Юли 31, 2005 1:34 pm
Местоположение: Bulgaria, Sofia

Мнениеот bikerider » Сря Юли 23, 2008 12:05 am

@TENDER: :agree:, но ...
TENDER написа:-нормален луфт в главината (няма начин да го няма)


не съм съгласен с подчертаното :)
Категорично :peace:
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот TENDER » Сря Юли 23, 2008 1:30 am

@bikerider
Е, ако има главина с такива съвършенни лагери, надали някой от този форум ще може да си я позволи. Аз все пак смятам че в лагерите на главините е нормално да има луфт, та дори и големината му да е изразена в микрони, и да не може да се установи наличието му без подходящ инструмент. Друг е въпроса че участието му е най-слабо изразено, от трите фактора които изброих. И за това го поставих на последно място. Обаче не мога да си обясна с какво, и/или как, плетката на каплата може да допринесе за проблема с "дзънкането"?
TENDER
 
Мнения: 793
Рейтинг: 1823
Регистриран на: Пон Яну 03, 2005 5:41 pm

Мнениеот bikerider » Сря Юли 23, 2008 7:46 am

Ми доколкото съм наясно разговорното понятие "луфт" означава да има хлабина между контактните точки на търкалящите се елементи и леглата на лагерите. Това не е нормално явление при монтиран лагер, защото е признак за механична деформация.
Виж, ако говориш за нов лагер изваден от фабрична опаковка - да, нормално е лагера да има лек луфт преди монтажа. Тук обаче говорим за конкретна ситуация, а именно лагер набит в тялото на главина. Затова ти възразявам - не е нормално един лагер в главина да има луфт. Ако това наричаш нормално, значи имаме радикална разлика в понятието за "нормално".

Що се отнася до спиците и плетката, несъмнено си усещал как подбита капла кара ротора да бие в апарата и да допира накладките. Тук говоря за същото нещо, само че не става дума за подбита капла, а за неправилна и/или хлабава плетка. Ефекта и е един и същ.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот bikerider » Сря Юли 23, 2008 9:32 am

:offtopic:
Между другото, стана ми любопитно - как разбираш кога луфта е станал ненормален? :):peace:
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот kotka12 » Сря Юли 23, 2008 10:56 am

мисля, че чисто инженерно
ТРЯБВА да има МИНИМАЛЕН луфт /който не се усеща без прецизен инструмент/
за да работи лагерът нормално при различни температурни режими
The best-laid schemes o' mice an' men gang aft a-gley

http://s2.bg.gladiatus.com/game/c.php?uid=54478
Аватар
kotka12
 
Мнения: 3462
Рейтинг: 1980
Регистриран на: Пон Юни 27, 2005 8:02 am
Местоположение: Стара Загора

Мнениеот TENDER » Сря Юли 23, 2008 11:16 am

Май взе да ме бъзикаш на тема луфт :)

Като си обърна колелото с гумите нагоре, прилагам лек аксиален натиск върху гумата последователно и в двете посоки, държейки с другата си ръка рамката (за задна капла), или вилката (за предна капла). Ако проверявам предна капла, може дори да застъпя с крак кормилото за по-добра опора. Ако успея да установя помръдване, или дори леко почукване в главината, налице е ненормален луфт.
TENDER
 
Мнения: 793
Рейтинг: 1823
Регистриран на: Пон Яну 03, 2005 5:41 pm

Мнениеот Ozzie » Сря Юли 23, 2008 11:19 am

Обърни внимание на следното:
...не е нормално един лагер в главина да има луфт...

Аз го разбирам като луфт между лагера и тялото на главината, а не допустимата хлабина необходима да се търкаля лагера.
;)
По-добре с хубава жена на надуваем матрак, отколкото с надуваема жена на хубав матрак...
Аватар
Ozzie
 
Мнения: 12470
Рейтинг: 1698
Регистриран на: Сря Мар 31, 2004 10:13 pm
Местоположение: Варна

Мнениеот rarekin » Сря Юли 23, 2008 1:06 pm

Извинявам се, че се намесвам във високотехнологичната дискусия, но понеже отвътре ме гложди някакво любопитство относно "проблема" с лагерите/главината аз искам да знам:

Значи главините , за които младежа говори, би трябвало да са с капсуловани лагери (поне така казва сайта на БАС). Т.е. тук изключваме Cup&Cone лагерите.


TENDER написа:-нормален луфт в главината (няма начин да го няма)


Тук не се разбира за какъв "луфт" точно става дума. В смисъл дали става дума за луфт между лагера и леглото на лагера или нещо друго. Не става ясно и дали става дума за капсуловани лагери или за всякакви лагери.

След това
bikerider написа:Ми доколкото съм наясно разговорното понятие "луфт" означава да има хлабина между контактните точки на търкалящите се елементи и леглата на лагерите.


Това, нали, го разбирам и мисля, че съм съгласен. Само дето не ми стана ясно спрямо какво се дефинира тази хлабина. След малко ще напиша нещо и дано да е това дето си мисля.

Малко след това

kоtkа12 написа:мисля, че чисто инженерно
ТРЯБВА да има МИНИМАЛЕН луфт /който не се усеща без прецизен инструмент/
за да работи лагерът нормално при различни температурни режими


Тук вече съвсем се обърках :V:

И за да е бозата пълна

bikerider написа:Виж, ако говориш за нов лагер изваден от фабрична опаковка - да, нормално е лагера да има лек луфт преди монтажа


Според мен, да има каквато и да било хлабина между тялото на главината в частта контактуваща с лагера т.е. леглото на лагера и самия лагер, е недопустимо. Това, мисля, че е ясно отвсякъде.
При положение, че говорим за капсуловани лагери, (без търкалящи се лагери с ъглов контакт и пр.) където основните сили , които предизвикват изобщо някакво движение, са тези на триене (от което се поражда и търкалянето), ми се вижда ненормална ситуацията, при която има наличие на хлабина, която малко или много възпрепиятства пораждането на такива сили поради липса на контакт между отделните триещи се повърхности (вътре в лагера). Следователно, според мен, наличието на хлабина вътре в лагера е също така нежелателно/ ненормално, когато е установено след монтажа. Сега, поради вметката на kotka12, бих желал някой да ме осветли, ако има желание, дали в тази дискусия не се смесват значенията на думите "хлабина/луфт" и "допуск"?
Планинското колоездене може да бъде опасен спорт! Винаги карайте с каска! Никоя екипировка не може да гарантира колоездача срещу падане и тежко нараняване!
rarekin
 
Мнения: 1589
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Сеп 03, 2006 1:25 am
Местоположение: Германия

Мнениеот bikerider » Сря Юли 23, 2008 6:53 pm

@rarekin: разбира се, през цялото време говоря за капсуловани лагери и аз като теб вече мисля, че става дума за недоразумение в използваната терминология.

Относно луфта - наричам луфт всяка хлабина по-голяма от допуска (в който е включен момента, за който говори kotka12).

Относно луфта в нов лагер, винаги нов лагер преди монтаж има луфт. При набиване в главината, външната "черупка" се свива, при което този луфт се намалява до изчисления от инженерите допуск. Точно затова е изчислено колко трябва да е разликата в диаметрите на външната "черупка" и леглото, в което се набива. Иначе ако в нов лагер луфта е в рамките на допуска след набиването лагера ще блокира или ще се върти изключително трудно и ще има минимален живот.

@TENDER: Изобщо не се бъзикам с теб, попитах те с цел. Исках да разбера дали е възможно в преценката ти да се намесва друга хлабина, но явно правиш всичко както си трябва. Което ме кара да мисля, че става дума за недоразумение в термините и всъщност си имал предвид допуска и стандартната хлабина. Само дето при никакви обстоятелства не мога да приема, че заради стандартния допуск при изработката на капсулован лагер може да възникват такива усуквания в колелото, че (дори) 203мм ротор да опира в накладките. По-скоро ако всичко е окей (вкл. плетката) бих отдал дрънкането на завихряния в апарата, които пружинката не може да компенсира.

Edit: a при спирачки без пружинка (старите модели на Hayes например) дрънкането си е обичайно явление, което още повече налива вода в горната теория.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот rarekin » Сря Юли 23, 2008 10:25 pm

Относно луфта - наричам луфт всяка хлабина по-голяма от допуска (в който е включен момента, за който говори kotka12).


И аз точно така го разбрах и по тази причина изрично споменах поста му точно преди да задам въпроса си. Що се отнася до терминологията - бях сигурен , че имаш предвид точно такова определение, поради факта, че, според мен, допуска е отправната точка за определянето на по-нататъшни изменения в състоянието на лагера ( в контекста на разглеждания "проблем"). Това, мисля, че е отговора на въпроса ти към TENDER, относно това, кога (се) разбира кога луфта е станал "ненормален". Всъщност за него "нормалния луфт" е допуска, а "ненормалния луфт" е появата на хлабина отвъд допуска.

:) :agree: :beer:
Планинското колоездене може да бъде опасен спорт! Винаги карайте с каска! Никоя екипировка не може да гарантира колоездача срещу падане и тежко нараняване!
rarekin
 
Мнения: 1589
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Сеп 03, 2006 1:25 am
Местоположение: Германия

Мнениеот Ozzie » Сря Юли 23, 2008 10:32 pm

Всъщност от едно безобидно звънтене на роторите, каква фундаментална тема стана...
:popcorn:
По-добре с хубава жена на надуваем матрак, отколкото с надуваема жена на хубав матрак...
Аватар
Ozzie
 
Мнения: 12470
Рейтинг: 1698
Регистриран на: Сря Мар 31, 2004 10:13 pm
Местоположение: Варна

Мнениеот Isidor » Сря Юли 23, 2008 11:25 pm

Да, на пръстите ми беше днес по-рано да направя няколко кликвания и дам всички ваши мнения за триене след последния пост на hACknAT, когато каза
Благодаря за съветите проверил съм всичко освен обезвъздушаването защото нямам нужния кит.
и с това
Благодаря за съветите
темата трябваше да се приключи.... и естествено, някой малоумник ще ми хакне -, щото смята, че не съм прав.... ама те модераторите и админа си знаят... :)
Rides: Santa Cruz Heckler with Fox DHX 5.0
Аватар
Isidor
 
Мнения: 812
Рейтинг: 1533
Регистриран на: Нед Апр 02, 2006 6:15 pm
Местоположение: Middletown, Connecticut, USA

Мнениеот bikerider » Сря Юли 23, 2008 11:26 pm

@rarekin: разбрахме се :):beer:

@Isidor: ау, извинявай - не знаех, че определяш толкова строго формата на темите :)
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Re: Avid Juicy 5 проблем.

Мнениеот dimodi » Пон Сеп 20, 2010 2:31 pm

Тази тема е доста стара, но ще добавя един отговор към нея, щото явно е най-релевантната :)

При мен проблемът със звънтенето при накланяне на колелото (и изнасянане на тежестта напред) се дължеше на шайба, която при монтажа се е оказала твърде близко до ротора.

Например на ей тази снимка това е шайбата, която е на долния болт най-вляво до IS/post-mount преходника. Има около 1мм свободен ход настрани, щото дупката е по-широка от диаметъра на болта.

Изображение
Аватар
dimodi
 
Мнения: 156
Рейтинг: 1267
Регистриран на: Пон Юни 14, 2004 6:04 pm
Местоположение: София - Младост


Назад към Веломеханик

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 11 госта


cron