Веригата опира в дерайльора при странни положения

Форум за въпроси, свързани с поддръжката и ремонта на велосипедите. Примерно: Как да си оправя това? Скърца ми еди къде си - на какво може да се дължи? Съвместимо ли е това с онова? и др. такива.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1100 / 1100 / 20

Веригата опира в дерайльора при странни положения

Мнениеот thugg4o » Пон Май 27, 2013 6:44 pm

Здравейте,

Купих си спринт Аполон(http://maxcombike.com/bg/bikes/%D0%BF%D ... APOLON-26_), но още след закупуването забелязах, че на средният венец отпред и отзад на 2 или 3 предавка веригата жули в дерайльора. Веднага се върнах в макскомбайк и от там ми обясниха, че това било нормално.. Взех си колелото и на другия ден отидох при два независими майстора в Пловдив (тандем и срещу пожарната) и двата ми казаха, че касетъчната ос е голяма за този велосипед, като втория дори не искаше да го ремонтира и ми каза директно да ходя да се разправям. Така й направих. Изключително нелюбезните на голямоконарско шосе дори ми се смееха и ми обясняваха, че така ставало като съм си купувал евтино колело. Аз естествено викнах оправителя и така нататаъка и се оказа, че сервиза работи от понеделник. Сега съм в София и ще ходя тука на сервиз. След това забелязах, че дори на най-големия венец отпред и отзад на 7 или 8 скорост пак се жули веригата в дерайльора.
Въпроса ми е според Вас дали тези майстори са прави и имам ли някакъв шанс да ми подменят касетъчната ос? Бихте ли ми препоръчали, като отида в сервиза какви доводи да изкарам за да се съгласят?

Благодаря Ви предварително за приятелските съвети!
thugg4o
 
Мнения: 9
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Нед Май 26, 2013 6:49 pm

Re: Веригата опира в дерайльора при странни положения

Мнениеот marsa » Пон Май 27, 2013 8:11 pm

Колега, първо проблемът може да се получава и от настройка, което е напълно възможно да се случи ако немарлив и мързелив механик е сглобявал колелото. След като са го гледали други майстори и са на едно мнение, вероятно то е вярно и проблемът не е в настройката.

Повечето модели ос-касети (средни движения) се продават с разнообразни размери на оста, защото от нея в голяма степен зависи "линията на веригата", която пък е важна за правилната работа на цялата система, както си се убедил.

Ако между курбелите и рамката имаш разстояние от този порядък, най-вероятно оста е прекалено дълга, както са ти казали:
http://beckmannag.com/wp-content/upload ... C00059.jpg
Разстоянието (в зависимост от курбелите) обикновено варира между 1 и 4-5мм (максимум).


"Линията на веригата" (chainline, чейнлайн) е разстоянието между средата на рамката и средният венец (при три венеца):
Изображение

Най-лесно е да я измериш с линийка по този начин:
http://sheldonbrown.com/images/measure- ... angled.jpg

Преди години (поколението на 7 скоростните велосипеди) масовият чейнлайн беше 45 и 47,5мм, съвременните системи са основно с 50мм, на практика е сигурно, че при теб линията трябва да е толкова. С абсолютна сигурност - не повече.

Ако чейнлайнът е над 50мм, значи са поставили ос касета с неправилна дължина и си в правото си да искаш замяна за сметка на магазина.
Кучетата си Изображение, колелото си Изображение.
Аватар
marsa
 
Мнения: 3601
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Фев 02, 2008 4:27 pm
Местоположение: София

Re: Веригата опира в дерайльора при странни положения

Мнениеот thugg4o » Вто Май 28, 2013 8:41 am

Здравей,
Благодаря ти за изчерпателния отговор. Разстоянието между курбелите и рамката ми е същото, като на снимката която си показал или приблизително равно. А линията на веригата е 50мм. От това дали следва, че трябва да се подмени тази ос? Проблема ми е в това, че аз спорих с тях какво са ми казали другите майстори и те взеха да ми се смеят. Т.е чувствах се безпомощен, дано тука в София са по-разбрани. Иначе със сигурност и настройката не е добра, защото на най-големия венец отпред и на най-малкия и този преди него отзад веригата пак стърже в дерайльора.
П.С: Понякога усещам вибрации в краката, като карам по-бързо и незнам дали е нормално. Много благодаря за съветите.
Всъщност това е моя http://maxcombike.com/bg/bikes/%D0%BF%D ... APOLON-26_
thugg4o
 
Мнения: 9
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Нед Май 26, 2013 6:49 pm

Re: Веригата опира в дерайльора при странни положения

Мнениеот veskoz » Вто Май 28, 2013 10:39 am

От касетата ти е. Марса ти го написал точно!
Гони 48 mm!
Сервизът за моя велосипед! http://www.velo09.com
Аватар
veskoz
 
Мнения: 4508
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Дек 29, 2007 12:30 pm
Местоположение: София

Re: Веригата опира в дерайльора при странни положения

Мнениеот thugg4o » Вто Май 28, 2013 2:54 pm

В смисъл това някакъв стандарт ли е? Как да се аргументирам? Ако е за смяна колко време ще отнеме, в смисъл с кола ли да го карам или на ход?
thugg4o
 
Мнения: 9
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Нед Май 26, 2013 6:49 pm

Re: Веригата опира в дерайльора при странни положения

Мнениеот veskoz » Вто Май 28, 2013 5:30 pm

На ход.
Аргумента е, че ос касетите са през 2 mm и някой я е объркал при монтажа. Случва се. ;)
Отнема 10 минути.

Успех! :peace:
Сервизът за моя велосипед! http://www.velo09.com
Аватар
veskoz
 
Мнения: 4508
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Дек 29, 2007 12:30 pm
Местоположение: София

Re: Веригата опира в дерайльора при странни положения

Мнениеот thugg4o » Вто Май 28, 2013 9:04 pm

Здравейте,
Отидох на място и ми настроиха скоростите. Все още на 3та скорост на средния венец опира, ама ми казаха, че не може да се оправи понеже ако то се оправи ще се развалят други. Поне се оправиха последните скорости на най-големия венец. Момчето ми каза, че нямало как да се сложи по-малка касетъчна ос, което беше в разрез с другите майстори, които щом го погледнаха веднага казах това. Явно ще търся компетентно мнение и в София и ако трябва ще ги прежаля тези 30лв, не е в тях въпроса, но... В този ред на мисли бихте ли ми препоръчали добър (съвестен) майстор?
thugg4o
 
Мнения: 9
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Нед Май 26, 2013 6:49 pm

Re: Веригата опира в дерайльора при странни положения

Мнениеот novice » Вто Май 28, 2013 9:50 pm

Виж темата с номера и адреси на майстори. Все ще си харесаш някой. А колкото до настройката - ако ос касетата не е сгрешена, то настройката почти сигурно може да се направи като хората. Въпросът е, че при ниските класове компоненти понякога една такава настройка наистина пили нервите. Онзи ден имах "щастието" да настройвам скоростите на стария ми спринт след смяна на жила, понеже коча беше в бокса и нямах какво да карам... еми какво да ти кажа, приключенийце си беше. А на коча ги оправям за 10 минути макс след сменени жила. :D
И понеже видях една комбинация невъзможна, която суче веригата в първия ти пост - сменят се 1 отпред/1-3 отзад, 2 отпред/3-5 отзад, 3 отпред/5-7 или 9 отзад. Сиреч 2 отпред и 2 отзад Е НЕВЪЗМОЖНА комбинация от гледна точка експлоатация и износване! Други комбинации сучат неимоверно веригата, износват я и се получава триенето в дерейльора, което описваш. Едно време старият ми спринт от веломания, същият за който говоря по-горе, това го има като описание за експлоатация и съм го запомнил, сега евтините трошляци не знам дали ги продават в комплект с такова.
Последна промяна novice на Вто Май 28, 2013 10:25 pm, променена общо 1 път
Изображение
Аватар
novice
 
Мнения: 1021
Рейтинг: 1960
Регистриран на: Вто Сеп 06, 2005 9:54 pm
Местоположение: Bulgaria, SF

Re: Веригата опира в дерайльора при странни положения

Мнениеот Stromkern » Вто Май 28, 2013 10:15 pm

marsa написа:Най-лесно е да я измериш с линийка по този начин:
http://sheldonbrown.com/images/measure- ... angled.jpg


Линийката или рулетката се опира от вътрешната страна на средния венец (откъм по-малкия), така ли?

Аз също се сдобих с едно творение на Макском (посредством онлайн поръчка, най-близкия фирмен сервиз е на 120 км) и след 30-40 км предимно равен асфалт веригата взе да стърже на един куп предавки, а съм абсолютно начинаещ в материята. Вероятно иска лека настройка и не толкова усукващи предавки, макар че на 3 отпред стърже наред.
Stromkern
 
Мнения: 79
Рейтинг: 1360
Регистриран на: Съб Мар 31, 2012 7:26 pm

Re: Веригата опира в дерайльора при странни положения

Мнениеот marsa » Вто Май 28, 2013 10:30 pm

novice написа:Онзи ден имах "щастието" да настройвам скоростите на стария ми спринт след смяна на жила, понеже коча беше в бокса и нямах какво да карам... еми какво да ти кажа, приключенийце си беше. А на коча ги оправям за 10 минути макс след сменени жила. :D
И понеже видях една комбинация невъзможна, която суче веригата в първия ти пост - сменят се 1 отпред/1-3 отзад, 2 отпред/3-5 отзад, 3 отпред/5-7 или 9 отзад. Сиреч 2 отпред и 2 отзад Е НЕВЪЗМОЖНА комбинация от гледна точка експлоатация и износване! Други комбинации сучат неимоверно веригата, износват я и се получава триенето в дерейльора, което описваш. Едно време старият ми спринт от веломания, същият за който говоря по-горе, това го има като описание за експлоатация и съм го запомнил, сега евтините трошляци не знам дали ги продават в комплект с такова.
10 минути са времето за страшно бавна и тегава настройка с проблеми от несъвместимост. Правилна окомплектовка се настройва в рамките на 1-2 минути. Относно възможните/правилни комбинации, съжалявам да те оборя, но си тотално-не-прав. При идеален чейнлайн (средата на плочите в една линия със средата на касетата) може да се ползват безопасно от гледна точка на усукване 1-1/7, 2-2/8, 3-3/9 при 3x9 и 1-1/6, 2-1/7, 3-2/7 при 3x7. Нямам при мен 3x8, предполагам че при тази система може да се ползват без едно венче на голям и малък венец и без 1 или 2 на среден. От гледна точка на шумове - при правилна настройка на практика са възможни почти всички или всички комбинации.

@Stromkern, опира от вътрешната страна, да. Най-веорятно просто са ти "улегнали" броните на жилата и въобще чисто новите компоненти, това е нормално за чисто нов велосипед и донастройката би трябвало да е доста по-трайна.
Кучетата си Изображение, колелото си Изображение.
Аватар
marsa
 
Мнения: 3601
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Фев 02, 2008 4:27 pm
Местоположение: София

Re: Веригата опира в дерайльора при странни положения

Мнениеот novice » Вто Май 28, 2013 10:57 pm

Това с 1-7 и 2-8 не знам кой ти го е обяснявал, но явно обичаш да си изнасилваш обтегача. Твоя работа, най-малкото дерейльора не е създаден за такъв широк диапазон от местене на веригата отпред и отзад. Хората неслучайно са го написали като гаранционно условие навремето, сега, съвременните "майстори" на макском може и да ти кажат, че твоите комбинации са напълно възможни с оглед на това да сменяш вериги като луд. Аз лично карам доста километри без късане на верига, при все че ги връткам 2 през около 800. Карай както ти харесва, все едно да искаш да си караш колата на първа с 200... Къде, драги ми прятелю, е смисълът да кара на най-малък венец отпред и отзад?! Да въртиш като луд, но и отзад да има някаква дива предавка?! Ми за какво са тия скорости тогава, като може всяка с всяка...Дай да ги махнем! Предавателни отношения и такива екстри имаш ли предвид или само за спорта да ми опонираш?! :dontknow: А и нали имаш предвид, че 1-7 заден блок беше с по-голямо разстояние между зъбните колела отколкото 1-9?
За минутите дай да не ставаме дребнави и да се изхвърляме, ок?! Да не се окаже, че и 5 не ти стигат...
Така и за да приключим този безсмислен спор, да вметна само, че РАМ АМ със стандартен монтаж Sram X5/X7 3х9 и Giga Pipe средно едва ли е с "проблеми от несъвместимост", както го наричаш. Обаче, на 3 отпред и 4 отзад, дори без веригата да опира в дерейльора, само по звука от движението и ти е ясно, че се суче и комбинацията не е правилна. Карай както искаш!
Изображение
Аватар
novice
 
Мнения: 1021
Рейтинг: 1960
Регистриран на: Вто Сеп 06, 2005 9:54 pm
Местоположение: Bulgaria, SF

Re: Веригата опира в дерайльора при странни положения

Мнениеот marsa » Сря Май 29, 2013 12:06 am

Милият ми той, вярва на теории и гаранции, но не и на практиката и никога не е поглеждал надолу докато кара...

Разполагам с инфо за отстоянията и размерите от първа ръка - просто нещата са пред мен. За минутите си стоя зад думите.

Хайде по пътя на математиката тогава. Взимам за пример най-популярната в момента система 3x9. 1-1 правилна комбинация ли е? Да. Среден венец съвпада със средата на касетата. Отстоянието център-център на венците отпред е 8мм. Отзад е 4,34мм. Малкият венец (център) е на 8мм от чейнлайна (център-център до среден венец). 1 венче отзад е на 4 (брой предавки от 1 до средата, която е 5) x 4,34мм (отстояние на предавките център-център) = 17,36мм от средата на веригата - (минус) 8 (отстояние на малък венец от среден/чейнлайн) = 9,36мм. Това е усукването на веригата при правилната предавка 1-1 (малък венец оптред, голям отзад). 9,36мм x 2 (за да разберем минимум колко е "позволено" да усучем в другата посока) = 18,72мм. 18,72мм (общото позволено усукване) / 4,34 (разделено на отстоянието на предавките отзад) = 4,31 (теоретичен брой предавки). Ако приемем, че при 1-1 има прекомерно усукване и не е позволено повече, без да се компрометира работата на системата, значи е напълно нормлано да се ползва венче 5/6 (1 + 4,31 > 5) с венец 1 отпред. Проста сметка показва, че при 1-3 веригата е практически права. Ако ти си "кон с капаци" и желаеш да ползваш малък капацитет от скоростите си, това е твое решение. Сега в добавка ти предлагам да погледнеш 2x10 системите - касетата е малко по-широка - 35,6мм, отстоянието отзад е 3,95мм, малък венец е на 4мм от чейнлайна. 35,6 /2 = 17,8; 17,8 - 4 = 13,8; 13,8 * 2 = 27,6; 27,6 / 3,95 = 6,99. Ако предавка 1-1 е теоретична крайност в едната посока, то поне 1-8 е също толкова правилна.

"Изнасилването на обтегача" по отношение на изпъване на клетката е съвсем друга тема, която няма смисъл да намесваме тук.
Кучетата си Изображение, колелото си Изображение.
Аватар
marsa
 
Мнения: 3601
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Фев 02, 2008 4:27 pm
Местоположение: София

Re: Веригата опира в дерайльора при странни положения

Мнениеот novice » Сря Май 29, 2013 12:21 am

Не знам какво ти е пред теб, но и да поглеждам надолу и да не поглеждам, усещам при каране колко е абсурдно да караш в комбинация 1-4, 1-5 или 1-6. Също както при една кола на първа е абсурдно да се движиш с висока скорост, така абсурно е да въртиш като ненормален на първи венец отпред, за да се движиш бързо на 6-ти заден! Още по-абсурдна ще е позицията на сгънатия до неузнаваемост обтегач, за да компенсира качената едновременно само на 2 малки венеца верига, която в резултат ще дрънка отпусната и не ми ги отделяй едно от друго, щото системата е едно цяло! Но... математиката или конските капаци явно ти пречат да си го представиш чисто практически.
А теоретично 1-8 може да ти е правилна, но математически и практически е 2х по-абсурдна от 1-4! :bowdown: Нека съм кон с капаци, нямам желание да си износвам излишно колянните стави в ненужно и непрактично въртене!
Изображение
Аватар
novice
 
Мнения: 1021
Рейтинг: 1960
Регистриран на: Вто Сеп 06, 2005 9:54 pm
Местоположение: Bulgaria, SF

Re: Веригата опира в дерайльора при странни положения

Мнениеот marsa » Сря Май 29, 2013 12:36 am

Ами определи си правилната дължина на веригата. Какво сега трябва снимков материал на предавките на 3 колелета ли да ти представя, че да осъзнаеш че не ти е наред нещо у байка? Това по повод капацитета. Нещо да кажеш за усукването?

Предлагам ти на добра воля да ми покараш някое от колелетата абсурдно на предавки 1-4, 1-5 и 1-6, пък аз ще ти настроя твоето. Но ако се окаже, че "верно можело" ще се извиниш тук, че си писал идиотщини, а?
Кучетата си Изображение, колелото си Изображение.
Аватар
marsa
 
Мнения: 3601
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Фев 02, 2008 4:27 pm
Местоположение: София

Re: Веригата опира в дерайльора при странни положения

Мнениеот novice » Сря Май 29, 2013 12:42 am

Ма кво да ти коментирам осукването, като е практически абсурдно и неудобно?! Да, то може да се кара 1-4, 1-5 и 1-6, ако искаш и 1-9 карай, твой си проблем :D аз няма да го направя, щото е НЕПРАКТИЧНО и абсурдно, натоварва краката и сърцето излишно, няма смисъл, точка! От тук нататък няма какво да коментираме колко осуква веригата, като няма смисъл въпросната комбинация.
Веригата ми е в правилната дължина, скоростите ми превключват мазно с върха на пръста, аз съм ги настроил и как пък никъде не са ми казвали, че дължината е грешна?! Само ти, дори без да си я видял... :bowdown: извинявай, това ме подсети за онези, телефонните "доктори" от ТВ1000, дето дават диагноза и прогноза за бъдещето по дата на раждане... :D
Изображение
Аватар
novice
 
Мнения: 1021
Рейтинг: 1960
Регистриран на: Вто Сеп 06, 2005 9:54 pm
Местоположение: Bulgaria, SF

Re: Веригата опира в дерайльора при странни положения

Мнениеот marsa » Сря Май 29, 2013 1:04 am

novice написа:щото е НЕПРАКТИЧНО и абсурдно, натоварва краката и сърцето излишно
Ти очевидно нямаш никаква представа каква е ползата от застъпващите се предавателни отношения в крайните позиции на всеки венец. Чел-недочел, чул-недочул... Пази си коленцата, то има много голяма разлика между предавки 39-26 и 26-17 примерно. И сърцето си пази - каданс 90 на 1,5 предавка сигурно не е равен на каданс 90 на 1,5. Казвам ти го веднъж и за последно - не пиши глупости относно предавките и скоростите, след като не можеш да се обосновеш смислено и не си готов за реален коментар. Ако се съмняваш в необходимото време за настройка на система - предлагам да го проверим. Относно усукването ти обясних с математика защо не е проблем. Относно капацитети на дерайльори и клетки - зад мен стоят три различни конфигурации 2/3x7/8/9, късо, средно и дълго рамо с различни касети, всички с отлична настройка, позволяваща оптимална работа. Виж кое как е, пробвай и тогава да продължим дискусията. От друга страна от твоите изказвания разбрах само, че нещо не ти е съвсем наред по колелото и не го считаш за проблем, защото така си свикнал. Ми прав ти път като ти е точна веригата, но не съветвай с измишльотини!
Кучетата си Изображение, колелото си Изображение.
Аватар
marsa
 
Мнения: 3601
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Фев 02, 2008 4:27 pm
Местоположение: София

Re: Веригата опира в дерайльора при странни положения

Мнениеот thugg4o » Сря Май 29, 2013 10:38 am

Нов съм, но за мен не е абсурдно да карам на 2-3.. И според мен имам правото да ми го оправят, след като двама независими майстори ми казаха, че на средния венец не би трябвало да опира. Благодаря Ви за помоща!
thugg4o
 
Мнения: 9
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Нед Май 26, 2013 6:49 pm

Re: Веригата опира в дерайльора при странни положения

Мнениеот novice » Сря Май 29, 2013 11:13 am

marsa написа:
novice написа:щото е НЕПРАКТИЧНО и абсурдно, натоварва краката и сърцето излишно
Ти очевидно нямаш никаква представа каква е ползата от застъпващите се предавателни отношения в крайните позиции на всеки венец. Чел-недочел, чул-недочул... Пази си коленцата, то има много голяма разлика между предавки 39-26 и 26-17 примерно. И сърцето си пази - каданс 90 на 1,5 предавка сигурно не е равен на каданс 90 на 1,5. Казвам ти го веднъж и за последно - не пиши глупости относно предавките и скоростите, след като не можеш да се обосновеш смислено и не си готов за реален коментар. Ако се съмняваш в необходимото време за настройка на система - предлагам да го проверим. Относно усукването ти обясних с математика защо не е проблем. Относно капацитети на дерайльори и клетки - зад мен стоят три различни конфигурации 2/3x7/8/9, късо, средно и дълго рамо с различни касети, всички с отлична настройка, позволяваща оптимална работа. Виж кое как е, пробвай и тогава да продължим дискусията. От друга страна от твоите изказвания разбрах само, че нещо не ти е съвсем наред по колелото и не го считаш за проблем, защото така си свикнал. Ми прав ти път като ти е точна веригата, но не съветвай с измишльотини!

Видял съм кое как е, приятелю! Отвори интернет, на не 1 и 2 места ще намериш същата информация - аз не си измислям ей така за спора. И не подлъгвай хората със съветите си, между 39-17 и 26-17 има огрооооооомна разлика! За моето колело нищо не си разбрал, нито си видял - всичко си му е наред, а аз продължавам да си пазя коленцата, споко! :praying: Карай със здраве малка отпред-малка отзад и обяснявай математически как е добре и не сучеш... :evil:
Колкото до автора - явно не ме разбираш правилно - да караш 2-3, 2-4 и 2-5 е нормално. :beer: Така че имаш право да ти го оправят. Да ти продадат колело без резулирани скорости е мърлявщина, макар че доколкото разбирам, ако не е проблемът с касетата, който подозираш, на теб просто са ти улегнали жилата и скоростите се нуждаят от донастройка.
Изображение
Аватар
novice
 
Мнения: 1021
Рейтинг: 1960
Регистриран на: Вто Сеп 06, 2005 9:54 pm
Местоположение: Bulgaria, SF

Re: Веригата опира в дерайльора при странни положения

Мнениеот thugg4o » Сря Май 29, 2013 1:09 pm

Ами казаха ми че ако искам 3-7 и 3-8, да забравя за 2-3 и искам дакажа,че всеки момента очаквам 2-4 да стърже(явно проблема е другаде, където те не казват, но ми казаха двама майстори, които ужким са едни от най-добрите в Пловдив). Така е от деня във който си го закупих. Като в Пловдив дори не искаха да настроят скоросите 5мин след като съм го купил.
thugg4o
 
Мнения: 9
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Нед Май 26, 2013 6:49 pm

Re: Веригата опира в дерайльора при странни положения

Мнениеот marsa » Сря Май 29, 2013 3:01 pm

novice написа:Видял съм кое как е, приятелю! Отвори интернет, на не 1 и 2 места ще намериш същата информация - аз не си измислям ей така за спора. И не подлъгвай хората със съветите си, между 39-17 и 26-17 има огрооооооомна разлика! За моето колело нищо не си разбрал, нито си видял - всичко си му е наред, а аз продължавам да си пазя коленцата, споко! :praying: Карай със здраве малка отпред-малка отзад и обяснявай математически как е добре и не сучеш... :evil:
Явно толкова и четеш преди да отговаряш, свери си цифрите дето си цитирал от поста ми. И като пише по нета дай инфото и толкоз. А твоето колело по принцип не ме интересува и не държа да го обсъждаме, ти си го намесил в темата. Всъщност в един момент спира въобще да ме касае всякаква дискусия с твърдоглавец, който ползва около половината от потенциала на скоростната си ситсмема. Всичко си има граници.
Кучетата си Изображение, колелото си Изображение.
Аватар
marsa
 
Мнения: 3601
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Фев 02, 2008 4:27 pm
Местоположение: София

Re: Веригата опира в дерайльора при странни положения

Мнениеот bikerider » Сря Май 29, 2013 9:47 pm

@novice: какъв е точно проблемът с тези предавки? Скъсеният живот на веригата-консуматив едва ли е точно проблем? :peace:
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Re: Веригата опира в дерайльора при странни положения

Мнениеот novice » Чет Май 30, 2013 11:31 am

bikerider написа:@novice: какъв е точно проблемът с тези предавки? Скъсеният живот на веригата-консуматив едва ли е точно проблем? :peace:

Аз проблем нямам. Колегата има някакъв проблем и почна с епитети... :dontknow: Карам си, както знам и съм чел, че е правилно и сменям веригата достатъчно рядко, точно поради това. :beer: Напълно наясно съм, че велосипед с 21 скорости има реално използваеми около 12-13, но той иска да ползва "пълния потенциал" от 21 явно...
И понеже аз съм бил твърдоглавец, тези колеги сигурно също са... Ма той нали е велик разбирач!!! :D :bowdown: :praying:
http://answers.yahoo.com/question/index ... 328AAf49ND
http://www.sheldonbrown.com/gears.html
http://www.ehow.com/how_4456187_shift-g ... cycle.html

И цитирам: "Try to avoid the gears that make the chain cross over at an extreme angle. These "criss-cross" gears are bad for the chain and sprockets. Especially bad is to combine the inside (small) front sprocket with the outside (small) rear sprocket. This noisy, inefficient gear causes the chain to wear out prematurely."

И естествено тези 3 източника не са единствени, но смятам напълно достатъчни.
А това, което той ни извади от Шимано буквално казва ако чуете шум от стържене на веригата в дерейльора, преместете/върнете на следващия или по-следващия по големина венец отзад, до изчезване на шума. А аз защо да чакам да чуя шума от износваща се верига, за да сменя предавката? Има перфектно работещи предавки и такива износващи веригата, но нашият колега marsa ни съветва да ползваме всичките... :rofl:

А бил съм му цитирал грешни комбинации от зъбци в предния ми пост? Ма не ги цитирам въобще, напълно нарочно хиперболизирам това което той ни убеждава! Той през цялото време се опитва да ни накара да вярваме, че да караме на голям отпред - най-малък отзад е същото като да караме на малък или среден отпред - най-малък отзад и когато му опонирам, се прави на разсеян, все едно нямал това предвид... :eyebrow: Айде сега нека се поприкрие се някъде, че ми писна от форумни "великани", търсещи нарочна конфронтация с твърдоглавци, за да си начешат липсващото самочувствие! :crazy:
Изображение
Аватар
novice
 
Мнения: 1021
Рейтинг: 1960
Регистриран на: Вто Сеп 06, 2005 9:54 pm
Местоположение: Bulgaria, SF

Re: Веригата опира в дерайльора при странни положения

Мнениеот marsa » Чет Май 30, 2013 1:15 pm

Питаха те какъв е проблемът да се ползват предавките, които не ползваш, а не какви са ти проблемите по принцип в живота. Нарекох те "твърдоглав", защото нямаш нагласата да погледнеш нещата в перспектива и да се замислиш дали аджеба не е възможно наистина да си в грешка, но да не го разбираш, защото с времето си затвърдил грешни знания, защото никой не те е поправил овреме. Трудно е човек да си промени грешните навици, аз лично съм се убедил в това.

Не убеждавам никого, че всички предавки са нормално ползваеми, а обясних (вкл. математически) защо броят е по-голям, отколкото ти твърдиш. Да, при 3x7 броят процентрно е по-голям, защото общата ширина на касетата е по-малка (и то не малко - с около 5мм). Затова и там максималното усукване е по-малко.

В линковете, които си постнал има разнообразна и обща информация (която на места си противоречи) няма обобщени точни данни. Също така инфото е отново от мними ентусиасти. На кой от тях и защо да се доверя.

Като цитираш Sheldon Brown - преведи и разтълкувай:
"Try to avoid the gears that make the chain cross over at an extreme angle. These "criss-cross" gears are bad for the chain and sprockets. Especially bad is to combine the inside (small) front sprocket with the outside (small) rear sprocket. This noisy, inefficient gear causes the chain to wear out prematurely."

"Опитайте да избягвате предавки, които карат веригата да се усуква под изключителен ъгъл. Прекалено пресичащите предавки вредят на веригата и зъбчатките. Особено лошо е да се комбинират вътрешното (малко) предно венче с външното (малко) задно венче. Тази шумна и неефективна предавка износва веригата преждевременно."

Колко точно е "изключителен ъгъл" - 5*? 10*? За някого може да е 1. Между другото веригата се износва във вътрешността си, където се трият звената едно в друго и в пиновете и бушингите. Триенето в клетката на декланшора не е предпоставка за скъсяване на живота на веригата.

Никъде не съм казал да се ползват всички предавки, а обясних и сметнах защо може да се ползват повече, отколкото ти смяташ. И защо има разлика при 3x7 и 3x8-9-10.

Не знам защо си решил да "преувеличаваш" думите ми (всъщност си ги променил), че 39/26 и 26/17 са практически еднакви предавки. Това просто е факт - разликата е пренебрежимо малка, предавките са 1:1,5 и са част от система 2x10 с курбел 39-26, и са напълно ползваеми. И двете са предавки подходящи за леко изкачване, но в зависимост от това колко е дълго и дали следва по-голям наклон или теренът се изравнява, избираш дали да си на малката или голямата плоча.

Моето самочувствие няма проблеми, аз съм скромен човек. Причината изобщо да се включвам в тази тема е, че по такъв начин се създават митове, на които после начинаещите еретично вярват и се затваря кръгът, в който си и ти. Това, че до сега никой не се е обадил да те скастри е само защото на много хора им е омръзнало да се повтаря едно и също.
Кучетата си Изображение, колелото си Изображение.
Аватар
marsa
 
Мнения: 3601
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Фев 02, 2008 4:27 pm
Местоположение: София

Re: Веригата опира в дерайльора при странни положения

Мнениеот novice » Чет Май 30, 2013 1:43 pm

Ако 39-26 и 26-17 са еднакви, защо ли ги има да се дубрилат... Сигурно за да добавят тегло на велосипеда... :lol2:
Ако аз нямам нагласата да погледна нещата от другата страна, какво да кажем за теб? Инфото ми било общо, от мними ентусиасти и т.н. и т.н. Сигурно и Веломания и Макском са "мними ентусиасти", че си пишеха такива неща по гарнционните карти на велосипедите с 21 скорости Спринт навремето?! :bowdown: :dontknow: Прости им, че разпростанявали легенди! :popcorn:
Добре, че си ти, да ги светнеш и добре, че още не се е появил някой друг форумен Бог, да ги скастри по твърдите кратуни какво и как да правят... :praying: :lol2:
Колкото до самочувствието - то си личи, че нямаш проблеми, ти си скромен, а другите са твърдоглави или мними ентусиасти, които си противоречат... :D :agree: :beer:
А колкото до веригата, триенето и в клетката на дерейльора я износва СТРАНИЧНО, приятелю, в резултат на което се износват пиновете и, и се прерязва самия дерейльор, като в един хубав ден тя просто казва прас! ...и те шибва скъсана по прасеца!
Изображение
Аватар
novice
 
Мнения: 1021
Рейтинг: 1960
Регистриран на: Вто Сеп 06, 2005 9:54 pm
Местоположение: Bulgaria, SF

Re: Веригата опира в дерайльора при странни положения

Мнениеот marsa » Чет Май 30, 2013 2:20 pm

Цитирай инфото от Веломания и Макском и докажи че е вярно. Съществуват гаранцонни условия и потребителски инструкции с презапасяване или откровени глупости - факт. Въобще като оспорваш дадено твърдение се аргументирай, защото до тук няма едно число и нищо конкретно из постовете ти.

Това с износените пинове просто си го изсмука от пръстите на момента. Веригата ще е "адио Рио" по няколко показателя много (в пъти) преди да износи пиновете странично от триене в клетката. Ако ти се е отварял пин, това е по друга причина.
Кучетата си Изображение, колелото си Изображение.
Аватар
marsa
 
Мнения: 3601
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Фев 02, 2008 4:27 pm
Местоположение: София

Re: Веригата опира в дерайльора при странни положения

Мнениеот novice » Чет Май 30, 2013 2:24 pm

Аз не оспорвам, ти ми оспорваш, драги! В постовете ми има достатъчно цифри и цитати на независими източници, които ти обяви за неразбиращи ентусиасти... е, това, че за теб само ти разбираш, не е мой проблем. :D
Изображение
Аватар
novice
 
Мнения: 1021
Рейтинг: 1960
Регистриран на: Вто Сеп 06, 2005 9:54 pm
Местоположение: Bulgaria, SF

Re: Веригата опира в дерайльора при странни положения

Мнениеот PtD » Чет Май 30, 2013 2:52 pm

@novice, моля да престанеш със заяжданията. Карай както си искаш и позволи на marsa да разбира нещата малко повече от теб. И моля да не ми се обясняваш, че си прав - все ми е тая. Просто прекрати спора.
Дреболия, обикновено нещо!
Аватар
PtD
 
Мнения: 10901
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Ное 17, 2003 3:36 pm

Re: Веригата опира в дерайльора при странни положения

Мнениеот grebo » Съб Юни 08, 2013 4:44 pm

marsa, сега, прочетох половината караница, не споря, не се карам, не вземам страна, да, 'сичко ток. Hope so. :beer:
Веригата може да ходи там където казваш и да е правилно за нея. Причината за препоръчаните 1-1/3; 2-3/5; и тн.. а не 1-1/7, може би не се таи нито в дерайльора нито веригата, нито ставите, сърцето, лумбагото и квото там... успях да прочета.. Така, ако извадиш калкулатора и сметнеш макс. момента приложен върху курбелите и как се отразява той на опъна на веригата, може би ще забележиш значителна разлика в стойностите, когато веригата е на 1-ви,2-ри и 3-ти венец.. (22/32/42Т мойта конфиг.) и на какъв брой зъби в задната касета износва тоя опън. Якостно системата естествено че издържа, въпроса е колко км? И не веригата, а лагерите на средното, храповия, има значение на кой венец ги дърпаш, заради рамото, и В.М. в хоризонтално направление, което лагера на храповия поема като качиш над 1-5/7, и се изправиш на педалите, съответно и другата опора - оскасетата, страда много от продължително ползване на първи венец, както и самия 1-ви венец. ;) Не на 3, а на >1.5к съм сменял: Предни венци, ос-касета и верига заедно, малко след това и задна главина, щото: 1-ви се изяде, а ми трябва на терен; ос-касетата изтропа, а храповия и той се предаде. В момента компонентите ми са същия клас но вече се внимава кое, кога и как се кара, там където мога да дръпна на 2-2, 2-3, не го правя на 1-3 - 1-4 и "тактиката" дава резултат - за 3000 км да се размина с една верига и евентуално 2 те малки плочи си е супер. Ама и оста и храповия - цъ! Мерси. И да - прав си за бързо каране, разбира се че е по-удобно да си на "гъсти" скорости, ама не и постоянно - ако следващите 300 метра предоставят възможност да сменя на "правилните", не виждам защо да не го направя. ;)
Я уже не волк. Я аморал, алкоголик, курильщик и педофил. Ну заец, ну Pussy Riot!
grebo
 
Мнения: 249
Рейтинг: 1275
Регистриран на: Нед Сеп 14, 2008 2:54 pm

Re: Веригата опира в дерайльора при странни положения

Мнениеот marsa » Съб Юни 08, 2013 5:48 pm

За харповия механизъм и средното няма значение дали ползваш по-дълго рамо на касетата и курбела, или по-късо и на двете, след като предавката е еднаква. Помисли пак и ще разбереш защо. Моментът, който се предава от касетата на главината е един и същ. Прав си, че при еднакъв момент (еквивалентни предавки и приложена сила) ако се ползва комбинация от по-малки венци се ползват по-малък брой зъби и това би трябвало да доведе до по-бързото им износване. На практика не се наемам да твърдя има ли разлика. Мисля, че първи венец не би трябвало да е по-товарещ средното движение от останалите, дори напротив, защото е най-близо до лагера на средното. По отношение на износване на плочите, аз лично предпочитам да ползвам повече малката, за сметка на средната, сещаш се защо (много по-евтина и много по-лесно се намира втора ръка).

За километрите дето си писал - може и да има връзка, може и да си карал в различни условия и с различна поддръжка или да клони към самовнушение - кой знае :) Във всеки случай аз не съм виждал на живо повреден харпов механизъм, нито при познати и колеги колоездачи, най-много да съм мяркал инциденвно някъде по нета.

Разбира се и аз не карам "само" на крайни предавки, просто щото ми трябват само от време на време :) Но колегата дето анатемоса половината скоростна система определено сбърка. Ще се съгласиш, че ако с малкият венец веригата не пипа нищо след 3, това си е жалко подобие на колоездене. В крайна сметка всеки кара както иска, мисля че като цяло подобни дискусии (особено с повечко участници) са полезни. Очевидно има още какво да се каже.
Кучетата си Изображение, колелото си Изображение.
Аватар
marsa
 
Мнения: 3601
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Фев 02, 2008 4:27 pm
Местоположение: София

Re: Веригата опира в дерайльора при странни положения

Мнениеот grebo » Нед Юни 09, 2013 1:16 am

Да, общо взето всеки си преценява как да си оползотворява ресурсите, които е вложил в машината.
Така, за силовата зависимост в равнината перпендикулярна на оста на средното,(ХZ) имаш параметър натиск - теглото на ездача върху педала, 2-ри параметър -> дължина на курбела. Момента е дефиниран M=G.L,[Nm] където G=m.g, [N] g = 9.81 [m/s^2]; Тоя момент се уравновесява от силата F, на опън на веригата, по рамото R=D/2, където D-то ти е ефективния диаметър на зъбния венец. (При моето тегло ~70kg, на 170мм курбел идва ~116 Nm максималния момент.) Та тия нютометри като ги разделиш на рамото, което реализира зъбното колело на средното (R-a) с веригата, ти дава силата на опън. Опорната реакция в оста на средното, съответно - лагерите в тая същата равнина ти е геометрична сума от вертикалната опорна реакция на теглото M.G и хоризонталната - опорната реакция от опъна на веригата - -F вкарваш в действие малко питагорова теорема и момента на истината идва. ;)
Това F e различно при всеки от 3-те венеца, защото рамото R се променя - става по-дълго, а max момента(M), приложен върху курбела продължава да си е същия (116Nm) и да се уравновесява от опъна във веригата. T.e. при "качване" от 1ви на 2ри, F-a намалява, щото се увеличава рамото. ;) F-a се "заключва" в т.н. "силова верига" през рамката - по-точно - чейнстея. Той е подложен на натиск в конкретната равнина, а в пространството - има огъващи моменти, зависещи от офсета на съответните комбинирани предно/задно З.колела, спрямо оста на симетрия на чейнстея/рамката/. Т.е. Това което ти спомена, че се случва, когато отдалечим натоварването от BB. Но отстоянията между офсетите не са в същите отношения като тези на радиусите на з.к. и компенсирането е по-незначително. Всъщност не съм абсолютно сигурен, щото не съм разглеждал случая в тая равнина. Трябва да се измери и провери и в тоя аспект. ;)
Ако ползвам различни комбинации от бр на зъбите и дължина на курбела, но със същата зависимост L/R, (поне така те разбрах), няма значение наистина, но това е друг случай.

За финансовия аспект не съм се замислял, поне мойте плочи са сравнително евтини, мотива да ги карам по "грешния" начин, при мене е по-скоро натоварване на предавката максимално и постигане на по-високо КПД /абе усеща се, мама му.../ Т.е. при 2 варианта на предавки с еднакви пр.отношения, ако карам на по-малката плоча, относителните загуби от триене /на тур/ са ми по-малки, щото веригата се опъва повече. Примерно - 2-6 ме мори по-малко от 3-5 а като броих зъбите, предавателното им е еднакво; Просто на малката плоча стига повече мощност до задния венец. ;) По-скоро, неудобството е свързано с разправията - да ходя да купувам части, да ремонтирам... вместо да карам, се занимавам с глупости. ;)

Колкото до малкия дали пипа след 3-ката, тва вече е др. тема - ами въпрос на навик (свикна да не пипа :D) Връщането на задния от 3 на 2,1.. лесно, отпред си е малко ...техника - след края на "зор"-а вдигам каданса малко, отпускам, вкарвам отляво палеца до долу, с другата - докато е отпусната веригата припомпвам спусъка и директно от 1-3 съм на 2-2 и колелото си "киква" добре.. целия тоя цирк го правя на навик вече, кажи-речи за по-малко от секунда.. Сега - къв е смисъла - ми, тия "гимнастики" ти дават доста.. умения в работата със скоростите, които после - в пърформънс каранията се отплащат. А и ми се се налага относително рядко, в повечето случаи, терена, посредством някакви неведоми меня способи, знае кога ми "свършва" 1-вата плоча и е време за 2-ра. :D (?)
Я уже не волк. Я аморал, алкоголик, курильщик и педофил. Ну заец, ну Pussy Riot!
grebo
 
Мнения: 249
Рейтинг: 1275
Регистриран на: Нед Сеп 14, 2008 2:54 pm


Назад към Веломеханик

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Google [Bot] и 22 госта