Модификация на предна главина от QR към 9мм ос

Форум за въпроси, свързани с поддръжката и ремонта на велосипедите. Примерно: Как да си оправя това? Скърца ми еди къде си - на какво може да се дължи? Съвместимо ли е това с онова? и др. такива.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1100 / 1100 / 20

Модификация на предна главина от QR към 9мм ос

Мнениеот scratch » Нед Юни 29, 2014 8:24 pm

Имах следния проблем с предницата на колелото - откакто сложих по-широка гума, при по-силно натискане на спирачката, най-вече при намаляне от висока скорост или при по-стръмни спускания, колелото така се усукваше, че гумата започваше да опира в левия ботуш на вилката. И преди с по-тясна гума се усещаше това сучене, но не чак в такава степен.
Главината е Specialized Stout с чашки и конуси, вилката е Rock shox Recon Gold от 2011 на 120мм.
Вариант за нова вилка с 15 или 20мм проходна ос не е опция, най-вече от финансови съображения.
Друг вариант е само главина (с капсуловани лагери), подходяща за 9мм проходна ос и пренаплитане на каплата. Цените на подобни главини обаче също не са ниски, а в сегашната има още живот и не ми се щеше да я пенсионирам.
Остана последния вариант - да го направя с плътна ос, като по-старите главини и затягане с гайки отстрани. Главините с чашки и конуси така или иначе имат 9мм ос вътре, но куха, в която влиза шиша на QR-a и като цяло ми се стори, че няма да е голям проблем модификацията. От пазара взех 1 ос за главина за 3 лв, разглобих моята главина и се оказа, че оста пасва идеално вътре, но резбата беше по-различна и не можех да навия конусите и контра гайките. Закарах оста заедно с конусите и гайките на стругар да преправи резбата. Всичко се напасна идеално, ето и няколко снимки от процедурата

фабричната куха ос за qr
Изображение

двете оси - плътната ос е вече с преправена резба
Изображение

Изображение

главината с новата ос
Изображение

и монтирана - с гайки и шайби под тях
Изображение

Вече направих 2 по-сериозни карания и смея да кажа, че разликата е доста осезаема. Абсолютно никакви проблеми при спиране, гумата не опира и като цяло се усеща по-стабилна предницата. Единствения недостатък към момента е, че трябва да нося и гаечен ключ за сваляне/закачане на колелото. И като цяло е повече хамалогия от qr, но това са бели кахъри. Важното е, че модификацията работи :beer:
Аватар
scratch
 
Мнения: 223
Рейтинг: 1424
Регистриран на: Пет Яну 21, 2011 8:12 pm

Re: Модификация на предна главина от QR към 9мм ос

Мнениеот EccentricMOTION » Сря Юли 02, 2014 9:55 pm

scratch написа: с плътна ос, като по-старите главини и затягане с гайки отстрани..........Единствения недостатък към момента е, че трябва да нося и гаечен ключ за сваляне/закачане на колелото. ....Важното е, че модификацията работи :beer:


Замисли ли се защо се ползваха плътни оси при 'старите' главини и защо всички съвременни оси /не само при главините/ са кухи? Хайде сега отвори учебника по физика/механика и по-конкретно статика/ и се поинтересувай каква е разликата между плътния материал и профила. Успех, карай с каска!
Аватар
EccentricMOTION
 
Мнения: 2364
Рейтинг: 1220
Регистриран на: Съб Окт 25, 2008 12:24 am

Re: Модификация на предна главина от QR към 9мм ос

Мнениеот scratch » Чет Юли 03, 2014 10:25 am

EccentricMOTION написа:Замисли ли се защо се ползваха плътни оси при 'старите' главини и защо всички съвременни оси /не само при главините/ са кухи? Хайде сега отвори учебника по физика/механика и по-конкретно статика/ и се поинтересувай каква е разликата между плътния материал и профила. Успех, карай с каска!


Сигурно са над 13 години откакто последно съм отварял учебник по физика, но ако имаш сериозни притеснения за здравината на конструкцията, ще се радвам да ги споделиш. По много далечни спомени, тръбата е по-здрава от пръта за същата маса използван материал. Което означава, че за една и съща маса на двете, тръбата ще е с по-голям диамеър. Но при положение, че диаметъра е еднакъв (9мм) - би следвало плътната ос да е по-здрава. Пак казвам - това са ми далечни спомени и въобще не претендирам да е така, тъй като и аз не съм сигурен и НЕ споря. Факт е, че в момента предницата е ОСЕЗАЕМО по-стабилна.

Благодаря за съвета за каската иначе, но така или иначе си карам с каска :beer:
Аватар
scratch
 
Мнения: 223
Рейтинг: 1424
Регистриран на: Пет Яну 21, 2011 8:12 pm


Назад към Веломеханик

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта