Крив спирачен апарат

Форум за въпроси, свързани с поддръжката и ремонта на велосипедите. Примерно: Как да си оправя това? Скърца ми еди къде си - на какво може да се дължи? Съвместимо ли е това с онова? и др. такива.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1100 / 1100 / 20

Крив спирачен апарат

Мнениеот Stefan_trekkie » Пон Юли 02, 2012 9:24 am

Здравейте отново. Реших да си центровам спирачните апарати, че от време на време се чуваше триене - накладка към диск.. Предката спирачка стана перфектно, но като се заех със задната ми прилоша.. Спирачния апарат стои под наклон и винаги трие в едната накладка долу и другата горе. Давайте акъл как да го изравня по някакъв начи. Не ми се ще да напъвам на менгемето преходника от рамката до спирачката, доста крехък ми се вижда. Не съм свикнал с толкова финни неща да се занимавам. Хрумна ми идея за шайби запилени под градус малко, но не знам дали ще може да ги направя толкова точно, при такива малки размери. Болтовете са М6

п.с. Не става дума за много сериозна кривина, но просто диска опира и в 2-те накладки едовременно. След центровката, която максимално успях да направя по преценка почти не се чува да търкат. Само от време на време на завой, явно луфтове се обират, а и лагерите на задната капла имат нужда малко от притягане.

Става дума за Ф180 дискове и хидравлични апарати
Аватар
Stefan_trekkie
 
Мнения: 201
Рейтинг: 1257
Регистриран на: Сря Авг 17, 2011 7:16 pm
Местоположение: София

Re: Крив спирачен апарат

Мнениеот bikerider » Пон Юли 02, 2012 9:39 am

Ако не си челосвал ушите на рамката, започни оттам, след като задължително си обрал луфта от главината. Всичко друго са излишни движения.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Re: Крив спирачен апарат

Мнениеот vlekov » Пон Юли 02, 2012 10:47 pm

Да използвам и аз темата - имам подобен проблем, но на предната спирачка. Настройва се успешно, без триене и всичко е точно, но когато яхна байка и завъртя, особено в завой, когато вилката се натовари странично, започва да се чува доста силно звънтене. Диска ми има някакви минимални кривини, които Пацо от Вело 2009 каза, че просто няма смисъл да се изправят, тъй като един диск не може да бъде абсолютно-перфектно-идеално прав. Вилката ми е сравнително нова, на под 600км е, с 9-ка ос и по всяка вероятност се суче все пак малко, но това е ненормална история и направо ме побърква. Задната няма проблем, но предната, със всяко сваляне на колелото от вилката, спирачката трябва да се центрова наново, иначе се трият накладките. Гледам да затягам QR-а горе-долу еднакво, доколкото ми позволява усещането, но някак винаги се разместват нещата. Това челосване, което bikerider споменава, дали ще има осезаем ефект? Спирачките ми са хидравлики на Quad, не са като Avid с полукръглите шайби и открай време настройката им ми отнема повечко време за да ги направя така, че накладките да не се трият в диска.
Изображение Изображение
Аватар
vlekov
 
Мнения: 161
Рейтинг: 1365
Регистриран на: Сря Окт 05, 2011 12:53 pm
Местоположение: София

Re: Крив спирачен апарат

Мнениеот bio » Вто Юли 03, 2012 7:43 am

това челосване е с цел да гарантира успоредност между равнините на спирачният апарат(в частност накладките) и ротора. опирането/звъненето при завиване ... по-скоро е от QR захвата и вилката. хващаш гумата и я сучеш, гледаш ротора как също играе в апарата. при мен е така ... просто свиквам.
анти-каски !!!
Аватар
bio
 
Мнения: 2512
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Сеп 27, 2003 9:54 pm
Местоположение: Пловдив, България

Re: Крив спирачен апарат

Мнениеот vlekov » Вто Юли 03, 2012 9:30 am

Абе интересното е, че по едно време, след поредното носене при Пацо, той беше оправил положението, изправя ми диска и тогава не звънтеше, но ми се наложи отново да свалям колелото и съответно нещата пак се разместиха... Oh well, хайде да не спамя темата на колегата повече :)
Изображение Изображение
Аватар
vlekov
 
Мнения: 161
Рейтинг: 1365
Регистриран на: Сря Окт 05, 2011 12:53 pm
Местоположение: София

Re: Крив спирачен апарат

Мнениеот tenesy » Вто Юли 03, 2012 9:16 pm

vlekov написа:Абе интересното е, че по едно време, след поредното носене при Пацо, той беше оправил положението, изправя ми диска и тогава не звънтеше, но ми се наложи отново да свалям колелото и съответно нещата пак се разместиха... Oh well, хайде да не спамя темата на колегата повече :)


Щом проблема се явява когато сваляш и слагаш каплата, опитай се да центроваш ротора точно в средата докато закопчаваш QR-a а не после от калипера.
Фейсването със сигурност ще подобри нещата ако накладките не стоят успоредно на ротора поради криви уши , но ако ти се суче вилката винаги ще опира по малко. По тази причина шимано направиха True Axel 15mm осите.
Другия вариант е да се увеличи разтоянието между накладките и ротора, на Quad специално, могат да се отворят и после не се събират като стиснеш няколко пъти.
Успех!
tenesy
 
Мнения: 25
Рейтинг: 1140
Регистриран на: Сря Фев 01, 2012 9:52 pm

Re: Крив спирачен апарат

Мнениеот bio » Вто Юли 03, 2012 11:22 pm

tenesy написа:Щом проблема се явява когато сваляш и слагаш каплата, опитай се да центроваш ротора точно в средата докато закопчаваш QR-a а не после от калипера.

защо го съветваш да закопчава каплата спрямо ротора и апарата, а не спрямо самите dropout-и ?!? слагаш оста да си легне правилно в тях и тогава закопчаваш. ако трябва настройваш апарата спрямо правилно монтираната капла.
tenesy написа:Другия вариант е да се увеличи разтоянието между накладките и ротора, на Quad специално, могат да се отворят и после не се събират като стиснеш няколко пъти.
Успех!

мисля, че и тук грешиш ... ползвал съм QUAD и доколкото разбирам устройството им те винаги ще си отварят до едно положение. имат настройка за хода на буталото pad contact point ... но това е една друга бира. аз говоря за тази ръкохватка.
Изображение

има различни варианти ...
- да се смени QR.
- да се почистят dropout-ите и контрагайките.
- да се пробват различни положение на завъртане на главината спрямо вилката и закопчаване.
- тапи за уши ... и търпение.
анти-каски !!!
Аватар
bio
 
Мнения: 2512
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Сеп 27, 2003 9:54 pm
Местоположение: Пловдив, България

Re: Крив спирачен апарат

Мнениеот Hell_Man » Сря Юли 04, 2012 1:56 pm

Залагам на проблемни/недозатегнати QR-и. Имах подобен проблем с предната дискова - глася всичко, меря, чистя жила, чистя механизми, всичко е тип-топ, докато не закарам колелото - ако не веднага, то след 50-тина километра започва да се докосва до диска някоя от накладките.
Накрая накарах едно приятелче да стисне спирачката и да размърда леко предницата и си пролича няколко mm ход от изпускащ QR. Реших си временно проблема като го затегнах до положение да трябва много силно да наблегна заключването му, а в някакъв момент ще взема нови - предполагам, че шлиците им се изтъркват с годините.
did написа:А аз да питам, щото си омазах каплата с пръжки, трябва ли освен да си полирам калодките и да си шкуртаковам шината?

uCkPeH написа:Пръжки не беше ли джумерки ? Меглио-то и тях ще махне :agree:

Hell_Man
 
Мнения: 285
Рейтинг: 1563
Регистриран на: Пет Апр 13, 2012 11:56 am

Re: Крив спирачен апарат

Мнениеот vlekov » Сря Юли 04, 2012 2:56 pm

QR-ите ми са си ОК, стягам ги достатъчно, нищо не хлопа, луфтове няма, колелото е на една година и всичко е като ново по него, тъй че изключвам технически проблем освен кривия диск. Просто явно вилката си е такава и се суче, което означава, че генералното решение на проблема е в споменатата по-горе от колегата tenessy 15-ка проходна ос (която между другото се нарича through-axle, не true axel :D ). Само за сведение, вилката е Epicon LOD, модел 2011.
И между другото, това съвсем странично, не е хубаво QR-а да се затяга прекалено много, защото така се изяждат излишно дропаутите, особено на вилки с магнезиеви ботуши, каквато е и Епикона.
Към bio - моята ръкохватка е от по-елементарния вариант без настройка на захапването, ама дори и да беше такава, самата позиция на накладките спрямо диска мисля, че не се променя. Бях чел в един американски форум за гайки за QR, които имат и контрагайка - затягаш веднъж колкото искаш QR-а и след това на самата гайка от другата страна си врътваш контрагайката, която ограничава колко се развинтва и завинтва затягащата гайка на QR-а и така на теория би трябвало всеки път да стягаш QR-а еднакво, при положение, че отстреща лостчето е винаги в същата позиция де :) Ето и линк към производителя на тия гайки http://www.1upusa.com/product-quicknutblack.html
Изображение Изображение
Аватар
vlekov
 
Мнения: 161
Рейтинг: 1365
Регистриран на: Сря Окт 05, 2011 12:53 pm
Местоположение: София

Re: Крив спирачен апарат

Мнениеот tenesy » Сря Юли 04, 2012 9:12 pm

bio написа:
tenesy написа:Щом проблема се явява когато сваляш и слагаш каплата, опитай се да центроваш ротора точно в средата докато закопчаваш QR-a а не после от калипера.

защо го съветваш да закопчава каплата спрямо ротора и апарата, а не спрямо самите dropout-и ?!? слагаш оста да си легне правилно в тях и тогава закопчаваш. ако трябва настройваш апарата спрямо правилно монтираната капла.
tenesy написа:Другия вариант е да се увеличи разтоянието между накладките и ротора, на Quad специално, могат да се отворят и после не се събират като стиснеш няколко пъти.
Успех!

мисля, че и тук грешиш ... ползвал съм QUAD и доколкото разбирам устройството им те винаги ще си отварят до едно положение. имат настройка за хода на буталото pad contact point ... но това е една друга бира. аз говоря за тази ръкохватка.

има различни варианти ...
- да се смени QR.
- да се почистят dropout-ите и контрагайките.
- да се пробват различни положение на завъртане на главината спрямо вилката и закопчаване.
- тапи за уши ... и търпение.


Ръкохватката е идентична на Deuce, Dime И Аxis моделите. Има pad contact adjuster от ръкохватката само Deuce наистина, но в много малки граници, ако не ти е достатъчен луфта межди накладките, просто ги прибираш с пластината която ти дават със спирачката или с ключ за прибиране на накладки(не съм чувал някой да ползва такова нещо) и те не се прибират както е при Avid например. И обратното, ако искаш да намалиш хода и не ти е достатъчно от ръчката, просто стискаш няколко пъти спирачката без да има ротор между накладките и те се прибират по малко след всяко стискане. Аз поне така си ги правя.
Колкото до съвета ми да се напасва каплата спрямо накладките а не обратното, може би трябваше да добавя че товва се прави само ако си сигурен че спирачката ти е била добре настроена преди да свалиш каплата.
Успех, и експериментирай, нищо не можеш да повредиш в случая, само ще трупаш опит.
tenesy
 
Мнения: 25
Рейтинг: 1140
Регистриран на: Сря Фев 01, 2012 9:52 pm

Re: Крив спирачен апарат

Мнениеот vlekov » Сря Юли 04, 2012 10:52 pm

Не може след като си ги натиснал навътре да не се измъкнат обратно буталата, то нали затова са самонастройващи се, като се износи и изтънее накладката, от разширителното казанче постъпва повече спирачна течност и буталата, респективно накладките се приближават към диска и дистанцията така се поддържа постоянна, а не като механиките, за които трябва ти на ръка да компенсираш износването, като приближаваш накладките с двете врътки, както е при ВВ7 например. Иначе за приближаването без диск между накладките си прав и то точно затова се получава, защото спирачките са самонастройващи се и постъпва още течност от казанчето...
Изображение Изображение
Аватар
vlekov
 
Мнения: 161
Рейтинг: 1365
Регистриран на: Сря Окт 05, 2011 12:53 pm
Местоположение: София

Re: Крив спирачен апарат

Мнениеот tenesy » Чет Юли 05, 2012 3:58 pm

vlekov написа:Не може след като си ги натиснал навътре да не се измъкнат обратно буталата, то нали затова са самонастройващи се, като се износи и изтънее накладката, от разширителното казанче постъпва повече спирачна течност и буталата, респективно накладките се приближават към диска и дистанцията така се поддържа постоянна, а не като механиките, за които трябва ти на ръка да компенсираш износването, като приближаваш накладките с двете врътки, както е при ВВ7 например. Иначе за приближаването без диск между накладките си прав и то точно затова се получава, защото спирачките са самонастройващи се и постъпва още течност от казанчето...

Ами пробвай пък, понякога стават чудеса...
После сподели. Така ще знаем със сигурност.
tenesy
 
Мнения: 25
Рейтинг: 1140
Регистриран на: Сря Фев 01, 2012 9:52 pm

Re: Крив спирачен апарат

Мнениеот vlekov » Нед Юли 08, 2012 2:57 pm

Благодаря за отговорите и идеите!
Изображение Изображение
Аватар
vlekov
 
Мнения: 161
Рейтинг: 1365
Регистриран на: Сря Окт 05, 2011 12:53 pm
Местоположение: София

Re: Крив спирачен апарат

Мнениеот marsa » Пон Юли 09, 2012 1:00 am

Предвид че проблема ти както казваш се подновява след демонтаж и монтаж на каплата, възможно е положението на оста да оказва влияние, особено ако главината е нисък клас и оста има външна резба до края. Причината е че оста се деформира - резбата се подбива лесно, а и цялостно оста е възможно леко да се извие по дължина. В следствие ако завъртиш оста напред или назад преди затягане на QR, ще имаш точно такова триене - необходима е много малка част от 1мм деформация. Ако проблемът е това, решението е да стягаш/разхлабваш/завърташ и т.н оста, докато не намериш правилното и положение.
Кучетата си Изображение, колелото си Изображение.
Аватар
marsa
 
Мнения: 3601
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Фев 02, 2008 4:27 pm
Местоположение: София

Re: Крив спирачен апарат

Мнениеот vlekov » Пон Юли 09, 2012 1:19 pm

Благодаря за мнението, ей сега ще го пробвам. Иначе главината е Sram MTH-406F, това е май най-евтината им дискова главина. Бих могъл предполагам да я сменя с някоя Формула с капсуловани лагери, но това значи още пари за спици и работа, освен главината. Иначе резбата откъм контрагайката на оста на QR-а ми изглежда в добро състояние.
:beer:
Изображение Изображение
Аватар
vlekov
 
Мнения: 161
Рейтинг: 1365
Регистриран на: Сря Окт 05, 2011 12:53 pm
Местоположение: София


Назад към Веломеханик

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 2 госта