Демонтаж набити лагери в рамка BB30

Форум за въпроси, свързани с поддръжката и ремонта на велосипедите. Примерно: Как да си оправя това? Скърца ми еди къде си - на какво може да се дължи? Съвместимо ли е това с онова? и др. такива.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1100 / 1100 / 20

Демонтаж набити лагери в рамка BB30

Мнениеот galin_krastev » Чет Апр 09, 2015 9:04 pm

Здравейте, Всичките ми велосипеди са на монтаж набити лагери в рамка модел BB30. Досега не ми се беше наложило да правя някакви интервенции с този тип средно, но вече е факт. Преди блокиране на лагер от този тип реших че по добре да не чакам последният момент, че като се замисля спре ли лагера оста замина само на първото и завъртане. Това не се случи, но малко е останало да се стигне до този момент след изваждане на въпросния лагер ,но и затова пускам темата как трябва да се извърши този монтаж и какви инструменти и приспособления са необходими. Информацията за всичко това се струпва върху мене на база случайни неща, а какви са те. Ситуацията в която изпадам е следната. Имам такъв стар изваден лагер от друга рамка и съм го пробвал че се върти и няма луфтове на ръка. След изваждането на "смляният" лагер , дойде времето да монтирам въпросният наличен втора употреба. Специалната ми преса с набавянето на специални накрайници за тия лагери BB30 бе реализирана преди 2 години като набивах едни други лагери на друго мое колело. Така след набиване на лагера, този лагер спря да се върти както беше в ръцете ми, а стана като пренатегнат лагер и едвам го завъртах на ръце. След известни разсъждения, защо е така ми хрумна едно нещо, че лагера се набива по един начин а се вади по друг. Базирайки това идват и следните изводи. Изваден лагер BB30 от рамка е вече негоден за употреба. Ваденето става чрез натиск на малкият пръстен (където лежи оста), оттам напрежението се предава през съчмите към горната му черупка която е във връзка със рамката на велосипеда и е под голямо напрежение. Усилието не е малко за неговото изваждане и оттам се получава някакво вече деформиране на самия него. След като го извадим стига да не се разпадне като в моят случай, този лагер не подсказва по нищо че е негоден. Такава е и била ситуацията при мене. По рано ми се наложи да сменям курбели който бяха нови, лагерите в рамката ги наследих, но уви след като ги освободих от старите курбели лагерът, който беше се смлял беше точно в същата ситуация като тази с набития втора употреба от моя страна лагер. Изглежда рамката е и сложено такъв лагер пак използван и е било въпрос навреме да се случи това което стана. И така след два лагера натътрящи се в рамката ми излезе и този извод, че се набива нов, и на всяко вадене пак се слага нов, поради разликата в набиването и изваждането. Ако лагера може да му се предаде усилие по външната черупка, няма да се получи това , но няма как да стане това заради зегерката която е отвътре и недостъпната му част. Вариант има само един ако единият лагер е навънка , и тогава се освобождава пространство да се избута вторият по външен корпус. Поради тази причина ми се наложи да си направя инструмент за вадене на такива лагери. Поради липсващ такъв, който не струва много пари, стигнах до момента да направя нещо с подръчни средства. Метода с оригиналният инструмент е груб с чукане и блъскане, а аз успях да сътворя обратна преса, такава за избиване на лагера, без ползване на асистент и специален станок за велосипеда. Пресата е много елементарна и съм използвал стандартни елементи с друго предназначение с леки корекции за да се получи въпросната постановка. Сега вече нямам проблем с изваждането и монтирането на такива лагери. Мисля че на картинката се вижда всичко необходимо за да прецените замисъла на цялата постановка. ако някой нещо не му е ясно може да пита. Предполагам има хора с такива рамки и биха се заинтересували. Газовата ми плочка беше детайл, който го имах наличен и захвърлен, но този цилиндър може да се имитира или направи от какъвто и да било метал. Специфичното е че лагера трябва да се извади "тунелно" и този цилиндър е затова, като в случая играя и подпорна роля в рамката, базирайки идеята на пресата и стената му трябва да е тънка, както съм упоменал.
Прикачени файлове
shema instrument bb30.jpg
(352.14 KiB) 450 пъти
SIngle Speed 8кг
whell: 26"
gear: 32x18
tyres: Geax AKA Pluma 1.8
Аватар
galin_krastev
 
Мнения: 209
Рейтинг: 1538
Регистриран на: Съб Май 19, 2012 8:04 pm
Местоположение: Шумен

Re: Демонтаж набити лагери в рамка BB30

Мнениеот galin_krastev » Съб Апр 11, 2015 8:34 am

Инвестицията в лагери от 2.5лв на бройка излезе много добре защото се оказаха същите, а не с някакви разлики, а по-рано се сещах как давах доста пари за този тип средно.
SIngle Speed 8кг
whell: 26"
gear: 32x18
tyres: Geax AKA Pluma 1.8
Аватар
galin_krastev
 
Мнения: 209
Рейтинг: 1538
Регистриран на: Съб Май 19, 2012 8:04 pm
Местоположение: Шумен

Re: Демонтаж набити лагери в рамка BB30

Мнениеот kaling » Пон Апр 13, 2015 7:17 pm

Браво за положените усилия да опишеш твоя опит и хитрото техническо решение, което стои пред всеки решил да си ремонтира сам велосипеда си. От личен и не малък опит мога да кажа, че изводите до които си достигнал с ваденето на лагер посредством удар по вътрешната гривна са правилни. Единственият начин да се ползва веднъж демонтиран лагер е само чрез избиване с преса, която си описал надлежно. Идеята е страхотна и съм я прилагал при подобни ситуации като твоята. Още веднъж поздравления за ентусиазма и труда.
kaling
 
Мнения: 19
Рейтинг: 1260
Регистриран на: Пон Май 07, 2012 9:58 pm

Re: Демонтаж набити лагери в рамка BB30

Мнениеот galin_krastev » Сря Апр 15, 2015 8:32 pm

Благодаря, не пресата тази не помага затова лагера да излезе здрав, а за по безпроблемното му вадене и неангажираност със асистент. Лагера трябва да се натиска с пресата по външният пръстен, а тука пак не е така. Пресата я направих, защото се досетих че това е моят начин, при който бих извадил лагера. За да се натисне от вътрешната страна лагера по външният пръстен, е необходимо първо да се махне зегерката, но не знам как би станало това. След това трябва пак подобна гайка, с по голяма шайба, която да опира във външният пръстен и тогава напъването не минава през съчмите. При установена цена на магазина 2.5лв, и вече карани около 300км с твърда вилка, лагерите не са мръднали. На такава цена, и всеки месец да ги сменям няма да ми е проблем. Лагерите са марка KBS 61806 и ги закупих от местен онлайн магазин.
SIngle Speed 8кг
whell: 26"
gear: 32x18
tyres: Geax AKA Pluma 1.8
Аватар
galin_krastev
 
Мнения: 209
Рейтинг: 1538
Регистриран на: Съб Май 19, 2012 8:04 pm
Местоположение: Шумен

Re: Демонтаж набити лагери в рамка BB30

Мнениеот OLDDraxX » Чет Апр 16, 2015 7:24 pm

Здравейте,
и аз да се вкл по темата. Добре си се справил Галине,но според мен доста си усложнил нещата. Лагерите почти не са набити в рамката.Размерите им са както знаеш 30х42х7мм а отвора на рамката е
42мм+2 стотни, на оста на курбела е 30мм–2 стотни.Те просто излизат със съвсем леко почукване(както си вадиш оста на курбела,но в този случай няма за къде да ги хванеш)Та достатъчен е онзи инструмент който си показал най долу и две полиамидни втулки за водачи на три степени /30мм–3стотни х 42мм–3 стотни х 45/ с отвор малкия диаметър на инструмента от твоите снимки.
Поздрави!
ПП: ако някой иска снимки ще кача пез уикенда
:beer:
Boardman ProC 27.5/Mavic Crossmax SL Tubeless/RockShox SID WC 100mm/Avid Elixir 7/Sram X01 1x10sp/Cannondale Hollowgram 40t/Mavic Crossmax 2.1 ///9.3kg
Аватар
OLDDraxX
 
Мнения: 142
Рейтинг: 1180
Регистриран на: Съб Дек 31, 2011 3:27 pm
Местоположение: Бургас

Re: Демонтаж набити лагери в рамка BB30

Мнениеот OLDDraxX » Чет Апр 16, 2015 7:37 pm

Добавка,поради недоглеждане от моя страна
степените на инструмента който е показал Галин като "оригинален " трябва да са наобратно първо /30мм–3 стотни /после 35мм за да легне на вътрешната гривна на лагера и накрая шийката е по желание 12,14,15мм както искате,но трябва да е по дълга поне по дълга от 68мм колкото е най малкото средно.
и пак :beer:
Boardman ProC 27.5/Mavic Crossmax SL Tubeless/RockShox SID WC 100mm/Avid Elixir 7/Sram X01 1x10sp/Cannondale Hollowgram 40t/Mavic Crossmax 2.1 ///9.3kg
Аватар
OLDDraxX
 
Мнения: 142
Рейтинг: 1180
Регистриран на: Съб Дек 31, 2011 3:27 pm
Местоположение: Бургас

Re: Демонтаж набити лагери в рамка BB30

Мнениеот galin_krastev » Пет Апр 17, 2015 10:04 pm

Благодаря за уточненията колега. Аз реших така да го направя, защото попаднах клип, който беше първи докато търсех да видя как го правят ваденето и нещо не ми хареса подхода. Чукането с този не малък чук, и асистента, който държи допълнителното тяло което подпира въпросният оригинален инструмент. Ето и клипа, към 4-тата минута от него, започва процедурата. https://www.youtube.com/watch?v=IoUNL8FDweQ
SIngle Speed 8кг
whell: 26"
gear: 32x18
tyres: Geax AKA Pluma 1.8
Аватар
galin_krastev
 
Мнения: 209
Рейтинг: 1538
Регистриран на: Съб Май 19, 2012 8:04 pm
Местоположение: Шумен

Re: Демонтаж набити лагери в рамка BB30

Мнениеот OLDDraxX » Пет Апр 17, 2015 10:09 pm

Ами ето по правилният клип:
https://www.youtube.com/watch?v=3hWVBX0OLzE
:beer:
Boardman ProC 27.5/Mavic Crossmax SL Tubeless/RockShox SID WC 100mm/Avid Elixir 7/Sram X01 1x10sp/Cannondale Hollowgram 40t/Mavic Crossmax 2.1 ///9.3kg
Аватар
OLDDraxX
 
Мнения: 142
Рейтинг: 1180
Регистриран на: Съб Дек 31, 2011 3:27 pm
Местоположение: Бургас

Re: Демонтаж набити лагери в рамка BB30

Мнениеот MAN6 » Нед Апр 19, 2015 9:49 pm

xund
Аватар
MAN6
 
Мнения: 4227
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Сеп 19, 2003 10:03 pm
Местоположение: 4-ти километър

Re: Демонтаж набити лагери в рамка BB30

Мнениеот galin_krastev » Нед Апр 19, 2015 10:32 pm

Ами всичко се предлага, но не и след 20 часа когато ти трябва. Начини много, аз реших така, и го направих с подръчни материали, но след като разбрах че лагера е за коша след това, поне първият който се вади, защото другият може да се избута вече по външен корпус с друг инструмент, и той да оцелее, но така или иначе това е ако искаш да спестиш 2.5лв. стига да не е някой лагер от 80$.
SIngle Speed 8кг
whell: 26"
gear: 32x18
tyres: Geax AKA Pluma 1.8
Аватар
galin_krastev
 
Мнения: 209
Рейтинг: 1538
Регистриран на: Съб Май 19, 2012 8:04 pm
Местоположение: Шумен


Назад към Веломеханик

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта