Тая тема ми докара рак... или втори инфаркт - не съм решил още
Обяснявам:
Motion Control

Е система която дава контрол над скоростта на сгъване на вилката (или компресията). Тя няма отношение към разгъването (Rebound-a) - той се регулира отделно и трябва да го има вече във вилката за може да има и Motion Control системза за компроесията.
Системата е изключително проста и адски ефективна. В стандартният (най-простият) си вид има един реглаж (син регулатор отгоре) и работи по следният начин:
Когато се настрои скоростта на сгъване вилката ще работи с тази настройка (скорост) докато не се сблъска с препятствие, което да изисква тя да се сгъне с по-висока скорост.
В момента, в който това се случи маслото упражнавя по-високо налягане над системата. Като резултат пружината (пластмасовият елемет със дупките, приличащ на вибратор по определение на старите във форума) се сгъва. Това сгъване продължава докато хода на вътрешният регулатор (горе ляво на снимката) не свърши. В този момент се достига така нареченият "Gate" и този регулатор спира да закрива дупките на плочката (буталото) - второто на снимката по часовниковата стрелка, а то самото продължава да се сгъва под натиска на маслото и да открива допълнителни дупки за маслото.
Това отваря втори път на маслото и вилката се сгъва с по-високата (спрямо регулираната отгоре) скорост, нужна за да преодолее по-голямото препятствие.
Втората версия на системата разполага с настройка на Gate-a. Настройката представлява златист регулатор или отвор за шестогран в средата на синният регулатор.
Разликата с горният модел идва от това, че може да се регулира колко ход има вътрешният регулатор на компресията. Колкото по-малко толкова по-лесно ще прави прехода към "отваряне/отключване" на вилката и преминаването и към високоскоростен режим.
Този регулатор ви позволява да карате със много бавна настройка на компресията (много навъртяна) и все пак при удар в голямо препятствие вилката да сработи. При липсата му Gate-a е настроен на най-трудно отваряне от гледна точка на безопасност.
Върховата версия на тази система е Motion Control IS/Motion Control with Black Box Speed Stack. Това представлява един набор от хидравлични шайби, които служат за регулиране на скоростта на сгъване на вилката след като горните 2 системи са преодолени (при високоскоростни компресии) за да може вилката да разсея още повече енергия от големи/високоскоростни удари преди тя да стигне тялото на ездача или да предизвика нестабилност.
Тази настройка НЕ СЕ ПИПА от хора, котио са задавали въпроси в тази тема. Ще ме извинявате ако ви профилирам, но е за ваше добро.
В нашата китна родина има сумарно 3 сервиза на които бих се доверил да ми направят тази настройка и единя е моят комплект инструменти

Възможно е конкретният (по-евтините) модел да няма позиции на регулатора (цъквания), но това не го спира да работи на междинните положения (като крана на мивката).
Вилките, които имат "дистанционно управление" могат да стигат бързо до максимална настройка. Като цяло това е по-скоро недъг от колкото помощ в моите очи. Дистанционното елиминира стъпковата/междинната нстройка и респективно междинните положения на регулатора. Те могат да бъдат достигнати отново, но това от своя страна елиминира бързото "заключване"
Сега след като знаете как работи Motion Control следват някои особености:
1. Вилка с такава система никога не е напълно заключена. При крайна настройка тя се държи като заключена докато на и се приложи достатъчно сила за да достигне Gate-а и да се сгъне.
2. Когато синята настройка е завъртяна до край а Gate-a е отвъртян до край вилката ще се изисква по-малка сила за да постигне горното но докато не бъде достигната тази сила вилката ще се държи като заключена.
3. Вилка с такава система не трябва да има празен ход когато реглажа е завит до край. Това значи, че има малко масло в системата и това може да доведе до необратими щети по системата. Ако вилката ви прави така трябва да я заведете на доктор (за колела, не за хора

). Фабричните предписания не са винаги коректни, така че ако не знаете какво правите по-добре не се мъчете, защото нова компресия от този тип струва между 80 и 220лв

*Бележка тук - ако вилката ви е с навъртяна компресия (синият регулатор)е възможно след като прекарате някакво време на колелово да достигне своят SAG. Това ще е бавен процес и вилката ще възтанови своята височина веднага след като и се даде възможност да се изпъне. Ако сте навъртяли настройката, след качване върху велосипеда тя отново ще запази своята височина докато не успее да се разгъне.
Познати проблеми със системата:
1. Теч през FloodGate регулатора - това е първото което се случва на тези вилки. Уплътнението е О-пръстен с характерни размери, което стои сухо през повечето време и свойствата му деградират. Като резултат вилка, на 1.5/2 години ще сълзи/прикапва когато е обърната или след много агресивно каране.
2. Теч в ботуша - това значи маслото от хидравличната система да се цеди в смазочната система (ботуша на вилката). Случва се предимно на по-агресивни карачи търсещи стабилност. Те ще ползват по-високите настройки на компресията и като резултат ще тормозят това О-пръстенче. Размера му също е особен и би следвало да се ремонтира в сервиз с оригинален компонент/уплътнение от производителя. Честота - 2/3 години или по-често ако давате много газ

Mission Control (R2C2) - в това отношение е доста стандартна система с две бутала и набор от шайби на 2-те + външни регулатори за допълнително (твърде финно) регулиране на усилието на шайбите. Принципа е идентичен с този на Manitou (TPC), Fox, X-Fusion и т.н. - абе стандартно решение и доста.... некадърно по мое мнение в изпълнението на Rock Shox.
Дано има яснота - ако не - карайте си и да не ви пука. Ако нещо не ви хареса има майстори, които да ви го оправят/сменят

Евала Moridinbg - малко неблагодарно е ама и един човек да попие си е струвало зора/писането
