Motion Control

Форум за въпроси, свързани с поддръжката и ремонта на велосипедите. Примерно: Как да си оправя това? Скърца ми еди къде си - на какво може да се дължи? Съвместимо ли е това с онова? и др. такива.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1100 / 1100 / 20

Re: Motion Control

Мнениеот msniki » Съб Юли 19, 2014 7:42 pm

OLDDraxX написа:Здравейте,
И аз се сдобих свилка с Motion Control ,по точно RockShox Tora solo Air
Та въпроса ми е следния:
При заключване вилката напълно ли е заключена/изцяло твърда/ или остава лек ход около 15- 20 мм :dontknow:
:beer:

Остава с лек ход от порядъка на 10-мм ако ти е точно пружината за килограмите.
Ако ти е мека пружината има малко повече. Понеже се претоварва компресията/лок-а.
:beer:
Аватар
msniki
 
Мнения: 2351
Рейтинг: 1397
Регистриран на: Вто Авг 19, 2008 6:50 pm
Местоположение: Шумен/Русе

Re: Motion Control

Мнениеот moridinbg » Съб Юли 19, 2014 9:24 pm

А ако чукча е читател, вижда, че е въздушна. На Revelation с MC не остава ход или е не-повече от 1-2мм.
Аватар
moridinbg
 
Мнения: 1171
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Юли 06, 2012 11:59 pm
Местоположение: София

Re: Motion Control

Мнениеот OLDDraxX » Нед Юли 20, 2014 3:51 pm

TNX :agree: msniki
Явно всичко си е в ред моят ход е малко повече от 10мм може би 15.АЗ съм около 90-95кг вилката е напомпена на 160-170PSI хода e 100mm
Fork.jpg
Fork.jpg (78.33 KiB) Прегледано 452 пъти
Може би трябва да я напомпя още 10-20PSI за да стане както казваш ти.
А ако чукча е читател щеше да знае че въздуха в този случай е "пружина"
Поздрави :beer: и благодаря за инфото и споделеното време
Boardman ProC 27.5/Mavic Crossmax SL Tubeless/RockShox SID WC 100mm/Avid Elixir 7/Sram X01 1x10sp/Cannondale Hollowgram 40t/Mavic Crossmax 2.1 ///9.3kg
Аватар
OLDDraxX
 
Мнения: 142
Рейтинг: 1180
Регистриран на: Съб Дек 31, 2011 3:27 pm
Местоположение: Бургас

Re: Motion Control

Мнениеот moridinbg » Нед Юли 20, 2014 8:12 pm

Не е редно да имаш ход при заключена вилка. Особено 15мм от 100... Ако си отварял да сменяш масло можеш да видиш лесно как работи локаута - запушва отворите на дампера и блокира маслото. Трешхолда определя опъна на пружина, която позволява отворите да се открият при по-силен удар, маслото да премине и да се прескочи локаута, за да не си потрошиш вилката, ако удариш с пуснат локаут.
Ако не си отварял, може да погледнеш тая статия - http://www.bikerumor.com/2010/08/20/tec ... rol-works/

Ако вилката движи при локаут - имаш ли Floodgate? Завърти го до двете му крайности и пробвай пак. Ако продължаваш да имаш ход, отвори я и виж защо или я занеси на някой да я отвори. Най-често с МС причината е избито уплътнение в дампера и масло изтекло в ботуша.

То и самия Motion Control (стандартният в Pike, Revelation, etc, не Black Box/XX) е супер елементарен - регулира размера на отвора, през който минава маслото. Няма шим стак, няма нищо. Посредствена работа. На някои може да се сложи Black Box дампер, който осезаемо променя работаата.

Малко мисъл трябва. Пружината е в единия крак, локаута е в другия. Твърдостта на пружината няма отношение към локаута. Ако си с изправен локаут и затворен floodfate и без пружина, пак няма да мърда вилката.
Също може да си настроиш налягането според sag-a, а не според таблицата на вилката, която не е с най-подходящите стойноти, за да хване голям обхват от килограми - http://www.pinkbike.com/news/technical- ... -2010.html
Слагаш си екипировката, с която караш - дрехи, раница и т.н., подпираш се на стена, сядаш на колелото без да натискаш и гледаш да си с такова налягане, че да потъне около 20% само от това, че си отгоре.

Ники много пише, но често му бяга техническата същност на нещата.
Аватар
moridinbg
 
Мнения: 1171
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Юли 06, 2012 11:59 pm
Местоположение: София

Re: Motion Control

Мнениеот OLDDraxX » Пон Юли 21, 2014 7:11 pm

Това е вече друго Moridinbg :agree:,може би най изчерпателното обяснение за МС в цялата тема.Аз обаче нямам опит с такива вилки и не съм сигурен дали моята е в ред.При заключено положение когато се натисна отгоре потъва 20мм.Когато се кача на колелото пак толкова потъва.Вчера покарах от Бургас до Черноморец по стария път,никакъв проблем по равното и при изкачвания не потъва при педалиране.Проблема е там че примерно искам да кача бордюр от порядъка на 30-40см при вдигане на предната гума тя пропада с тея 20мм.Иначе е МЕРЦЕДЕС в сравнение със Сънтура ХЦМ.Тя така и така рано или късно ще бъде разглобена за смяна на масло и 0пръстени и тогава ще бъде разгадана все пак съм в час с техниката(виж профила),ама не е сега момента може би ноември ако задуха и завали.
Благодаря ви за инфото иза това че помагате.Имам да черпя.Така че ако имате път към Бургас :beer: :beer: :beer:
Boardman ProC 27.5/Mavic Crossmax SL Tubeless/RockShox SID WC 100mm/Avid Elixir 7/Sram X01 1x10sp/Cannondale Hollowgram 40t/Mavic Crossmax 2.1 ///9.3kg
Аватар
OLDDraxX
 
Мнения: 142
Рейтинг: 1180
Регистриран на: Съб Дек 31, 2011 3:27 pm
Местоположение: Бургас

Re: Motion Control

Мнениеот GECKO » Вто Юли 22, 2014 12:04 am

Тая тема ми докара рак... или втори инфаркт - не съм решил още :D

Обяснявам:

Motion Control

Изображение

Е система която дава контрол над скоростта на сгъване на вилката (или компресията). Тя няма отношение към разгъването (Rebound-a) - той се регулира отделно и трябва да го има вече във вилката за може да има и Motion Control системза за компроесията.

Системата е изключително проста и адски ефективна. В стандартният (най-простият) си вид има един реглаж (син регулатор отгоре) и работи по следният начин:

Когато се настрои скоростта на сгъване вилката ще работи с тази настройка (скорост) докато не се сблъска с препятствие, което да изисква тя да се сгъне с по-висока скорост.
В момента, в който това се случи маслото упражнавя по-високо налягане над системата. Като резултат пружината (пластмасовият елемет със дупките, приличащ на вибратор по определение на старите във форума) се сгъва. Това сгъване продължава докато хода на вътрешният регулатор (горе ляво на снимката) не свърши. В този момент се достига така нареченият "Gate" и този регулатор спира да закрива дупките на плочката (буталото) - второто на снимката по часовниковата стрелка, а то самото продължава да се сгъва под натиска на маслото и да открива допълнителни дупки за маслото.
Това отваря втори път на маслото и вилката се сгъва с по-високата (спрямо регулираната отгоре) скорост, нужна за да преодолее по-голямото препятствие.


Втората версия на системата разполага с настройка на Gate-a. Настройката представлява златист регулатор или отвор за шестогран в средата на синният регулатор.
Разликата с горният модел идва от това, че може да се регулира колко ход има вътрешният регулатор на компресията. Колкото по-малко толкова по-лесно ще прави прехода към "отваряне/отключване" на вилката и преминаването и към високоскоростен режим.
Този регулатор ви позволява да карате със много бавна настройка на компресията (много навъртяна) и все пак при удар в голямо препятствие вилката да сработи. При липсата му Gate-a е настроен на най-трудно отваряне от гледна точка на безопасност.


Върховата версия на тази система е Motion Control IS/Motion Control with Black Box Speed Stack. Това представлява един набор от хидравлични шайби, които служат за регулиране на скоростта на сгъване на вилката след като горните 2 системи са преодолени (при високоскоростни компресии) за да може вилката да разсея още повече енергия от големи/високоскоростни удари преди тя да стигне тялото на ездача или да предизвика нестабилност.
Тази настройка НЕ СЕ ПИПА от хора, котио са задавали въпроси в тази тема. Ще ме извинявате ако ви профилирам, но е за ваше добро.
В нашата китна родина има сумарно 3 сервиза на които бих се доверил да ми направят тази настройка и единя е моят комплект инструменти :)


Възможно е конкретният (по-евтините) модел да няма позиции на регулатора (цъквания), но това не го спира да работи на междинните положения (като крана на мивката).
Вилките, които имат "дистанционно управление" могат да стигат бързо до максимална настройка. Като цяло това е по-скоро недъг от колкото помощ в моите очи. Дистанционното елиминира стъпковата/междинната нстройка и респективно междинните положения на регулатора. Те могат да бъдат достигнати отново, но това от своя страна елиминира бързото "заключване"



Сега след като знаете как работи Motion Control следват някои особености:
1. Вилка с такава система никога не е напълно заключена. При крайна настройка тя се държи като заключена докато на и се приложи достатъчно сила за да достигне Gate-а и да се сгъне.
2. Когато синята настройка е завъртяна до край а Gate-a е отвъртян до край вилката ще се изисква по-малка сила за да постигне горното но докато не бъде достигната тази сила вилката ще се държи като заключена.
3. Вилка с такава система не трябва да има празен ход когато реглажа е завит до край. Това значи, че има малко масло в системата и това може да доведе до необратими щети по системата. Ако вилката ви прави така трябва да я заведете на доктор (за колела, не за хора :D ). Фабричните предписания не са винаги коректни, така че ако не знаете какво правите по-добре не се мъчете, защото нова компресия от този тип струва между 80 и 220лв :)
*Бележка тук - ако вилката ви е с навъртяна компресия (синият регулатор)е възможно след като прекарате някакво време на колелово да достигне своят SAG. Това ще е бавен процес и вилката ще възтанови своята височина веднага след като и се даде възможност да се изпъне. Ако сте навъртяли настройката, след качване върху велосипеда тя отново ще запази своята височина докато не успее да се разгъне.


Познати проблеми със системата:
1. Теч през FloodGate регулатора - това е първото което се случва на тези вилки. Уплътнението е О-пръстен с характерни размери, което стои сухо през повечето време и свойствата му деградират. Като резултат вилка, на 1.5/2 години ще сълзи/прикапва когато е обърната или след много агресивно каране.
2. Теч в ботуша - това значи маслото от хидравличната система да се цеди в смазочната система (ботуша на вилката). Случва се предимно на по-агресивни карачи търсещи стабилност. Те ще ползват по-високите настройки на компресията и като резултат ще тормозят това О-пръстенче. Размера му също е особен и би следвало да се ремонтира в сервиз с оригинален компонент/уплътнение от производителя. Честота - 2/3 години или по-често ако давате много газ ;)


Mission Control (R2C2) - в това отношение е доста стандартна система с две бутала и набор от шайби на 2-те + външни регулатори за допълнително (твърде финно) регулиране на усилието на шайбите. Принципа е идентичен с този на Manitou (TPC), Fox, X-Fusion и т.н. - абе стандартно решение и доста.... некадърно по мое мнение в изпълнението на Rock Shox.

Дано има яснота - ако не - карайте си и да не ви пука. Ако нещо не ви хареса има майстори, които да ви го оправят/сменят ;)

Евала Moridinbg - малко неблагодарно е ама и един човек да попие си е струвало зора/писането ;)
Аватар
GECKO
 
Мнения: 2688
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Чет Мар 03, 2005 1:22 am
Местоположение: GCB

Re: Motion Control

Мнениеот moridinbg » Вто Юли 22, 2014 12:56 am

:bowdown: :bowdown:

Евалата на тебе, че си правиш труда да описваш толкова подробно. Аз нямам нерви да се вписвам в такива детайлни писания - твърде много ракообразуващи теми има ежедневно...

На OLDDraxX обръщам внимание на следното:

GECKO написа:Познати проблеми със системата:
1. Теч през FloodGate регулатора - това е първото което се случва на тези вилки. Уплътнението е О-пръстен с характерни размери, което стои сухо през повечето време и свойствата му деградират. Като резултат вилка, на 1.5/2 години ще сълзи/прикапва когато е обърната или след много агресивно каране.
2. Теч в ботуша - това значи маслото от хидравличната система да се цеди в смазочната система (ботуша на вилката). Случва се предимно на по-агресивни карачи търсещи стабилност. Те ще ползват по-високите настройки на компресията и като резултат ще тормозят това О-пръстенче. Размера му също е особен и би следвало да се ремонтира в сервиз с оригинален компонент/уплътнение от производителя. Честота - 2/3 години или по-често ако давате много газ ;)


Първото е очевидно - мазно ли е около врътките? Второто е незабележимо и потенциално по-катастрофално. Ноември е след много време. Карай велосипеда си изправен!
Аватар
moridinbg
 
Мнения: 1171
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Юли 06, 2012 11:59 pm
Местоположение: София

Re: Motion Control

Мнениеот OLDDraxX » Вто Ное 18, 2014 6:53 pm

Здравейте отново,
вилката беше разглобена , бяха сменени част от опръстените в които имаше съмнение и сглобена отново.
Никакви проблеми във въздушната част(пое си 190PSI) Всички части вътре светят няма скъсани О-пръстени нито някакво износване.Налях и 130мл масло 5W Motorex.
Но имам следният въпрос: Какъв е прагът на отключване на Motion Control (нямам врътка за регулирането му)???Когато се кача на колелото вилката потъва от порядъка на 3-5мм,но когато натисна отгоре със сила потъва окло 20мм.Дали това е нормално или да продължавам да търся проблем :dontknow: :beer:

ПП:
Вилката е Tora 318 Solo Air по картинките и ровенето в нета мисля че е 2006г
https://www.bike-components.de/bedienun ... de2006.pdf
забравих да споделя,че хода и беше 100мм и беше увеличен на 120 като бяха отрязни 20мм от ограничителната гума. :beer:
Boardman ProC 27.5/Mavic Crossmax SL Tubeless/RockShox SID WC 100mm/Avid Elixir 7/Sram X01 1x10sp/Cannondale Hollowgram 40t/Mavic Crossmax 2.1 ///9.3kg
Аватар
OLDDraxX
 
Мнения: 142
Рейтинг: 1180
Регистриран на: Съб Дек 31, 2011 3:27 pm
Местоположение: Бургас

Предишна

Назад към Веломеханик

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта