Относно лагеровката на велосипеда

Форум за въпроси, свързани с поддръжката и ремонта на велосипедите. Примерно: Как да си оправя това? Скърца ми еди къде си - на какво може да се дължи? Съвместимо ли е това с онова? и др. такива.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1100 / 1100 / 20

Мнениеот XeDoX » Сря Апр 09, 2008 10:46 am

Май ще взема да сложа лагери със сепаратори отпред...
Аватар
XeDoX
 
Мнения: 618
Рейтинг: 1796
Регистриран на: Нед Юни 04, 2006 9:39 am
Местоположение: Горна Оряховица

Мнениеот LiFo » Сря Апр 09, 2008 11:03 am

Махането на сепараторите и добавяне на разни съчми крие и доста недостатъци, които при определени условия трябва да се вземат под внимание.

1. Монтирането на лагери със сепаратори не е случайно
2. Допълнителната съчма, с която се компенсира сепаратора и въобще махането на сепаратора води до по-голямо триене. Две допиращи се и търкалящи се в една и съща посока съчми имат 2 пъти по-голяма скорост на триенето от тази на съчма и сепаратор. Тук вече идва проблемът с износването на съчмите и появата на наранявания по повръхността им. Едно нещо е триене между закалена съчма носеща натоварване и мек ламаринен сепаратор, съвсем друго нещо е триене между две закалени съчми носещи натоварване. При такива условия дори и минимална липса на смазка може да доведе до големи поражения.
3. От сепаратора също зависи и равномерното разпределение на натоварването върху съчмите и равномерното въртене.

И защо въобще ще махате сепаратора?! Никога досега не съм имал проблеми с кривенето. Мисля, че сепаратор можеш да изкривиш само при неправилен монтаж...
Law:
There is no law without an exception!
Exception: Murphy's law
Аватар
LiFo
 
Мнения: 301
Рейтинг: 1785
Регистриран на: Вто Юли 08, 2003 11:13 pm
Местоположение: Soon on Mars

Мнениеот dichodichev3 » Сря Апр 09, 2008 12:25 pm

Благодаря на всички влючили се! :agree:
И аз съм така понякога.Като почна да обирам луфта,затягам конусите въртя оста да усетя как е,след което затягам дръгата гаика.Но при затягането конусната гаика се затяга и тя още.И оста се движи бая трудно след това.И целия процес започва отначало докато не постигна оптимално добро въртене без луфт.Та при мен всичко е късмет :rofl: и никога не става от първия път, но важното е че накрая се получава :D
Аватар
dichodichev3
 
Мнения: 52
Рейтинг: 1157
Регистриран на: Пет Сеп 28, 2007 6:51 pm
Местоположение: Пловдив,BG

Мнениеот bikerider » Сря Апр 09, 2008 3:41 pm

Така става, защото не ползваш ключове за конуси. Използвай такива за контра на конуса.

@Teodor40: :agree::agree::agree:
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот dichodichev3 » Сря Апр 09, 2008 5:09 pm

bikerider
използвам такива ключове(доста тънки са от обикновен гаечен ключ),но оста задната по точно не ми е на автомат а с обикновена ос :D и за това може да е така

:popcorn:
Аватар
dichodichev3
 
Мнения: 52
Рейтинг: 1157
Регистриран на: Пет Сеп 28, 2007 6:51 pm
Местоположение: Пловдив,BG

Мнениеот bikerider » Сря Апр 09, 2008 6:32 pm

Не че е важно, но не разбирам как така ако имаш такива ключове и ги ползваш, конуса успява да се затегне при законтряне :)
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот did » Сря Апр 09, 2008 6:45 pm

bikerider написа:Не че е важно, но не разбирам как така ако имаш такива ключове и ги ползваш, конуса успява да се затегне при законтряне :)

плътна ос с гайки например и се самозатяга даже в момента на монтажа на колелото към рамката ;)

преди 4 години ти даваше акъл да се сменят тия оси с QR и сега явно не искаш да повярваш, че още има хора, които се мъчат с главини от по 10 лева и се чудят що не стават настройките :D
Q. b. f. f. f. s.
Аватар
did
 
Мнения: 16523
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 14, 2003 3:00 pm
Местоположение: Пловдив

Мнениеот botroid » Сря Апр 09, 2008 6:55 pm

vladimir.dzhuvinov написа:...най-проблемен за лагерите се оказа зимният сезон, когато по пътищата има вода, сняг и луга...
При разглобяването на главините отвътре изтече леко водниста пихтия, а част от съчмите бяха ръждясали. Поради това се наложи цялостно почистване, подмяна на всички съчми и ново гресиране.


И аз имам такива проблеми с лагерите и то не само през зимата, а и останалите сезони, когато карам в кал, минавам през локви и влиза вода в лагерите. Искам да запитам, дали ако сложа главини с капсуловани лагери, ще избегна отварянето на главини, почистване, смазване, смяна на сачми, обиране на луфтове, каквито неща ми се налагат на всеки 1-2 месеца и е досадно. На теория машинните лагери би трябвало да са добре уплътнени и защитени от външни влияния, не се разлуфтват, нямаш никакви грижи и проблеми с тях, караш безгрижно докато се скапят от само себе си, така ли е в действителност?
Аватар
botroid
 
Мнения: 701
Рейтинг: 1343
Регистриран на: Вто Авг 14, 2007 3:53 pm
Местоположение: Габрово

Мнениеот Вилката » Сря Апр 09, 2008 8:07 pm

bikerider написа:Не че е важно, но не разбирам как така ако имаш такива ключове и ги ползваш, конуса успява да се затегне при законтряне :)

Почвам с уговорката, че говоря за старите главини. Предполагам, че при новите този ефект е намален, но едва ли е премахнат.
Всичко иде от допуските при изработка на резбите (т.е. стандартни и позволени отклонения от идеалната геометрична форма). Те налагат радиусите на външна и вътрешна резба на едно съединение (ос и конус) да са различни. Това води до стандартен луфт. Той е и радиален и аксиален. Т.е. местоположението на конуса в-у оста се мени, без той да се върти, при прилагане на аксиални сили. Без контрагайка такава сила прилагат съчмите, и то навън. Контрагайката пък прилага сила навътре, след като се натегне...
... и те така :)
Аватар
Вилката
 
Мнения: 944
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Юни 20, 2007 3:21 pm

Мнениеот bikerider » Чет Апр 10, 2008 8:21 am

@did: вярвам и още как :D

@Вилката: луфтовете, за които говориш винаги ги има при всяка резба. Но тук говорим за следната ситуация - държа контра на конуса и натягам контрагайката, като предварително съм обездвижил самата ос. След натягането луфтовете в резбата при конуса и контрагайката са обрани и повече не играят никаква роля.

Не знам дали се опитвате да ме убедите, че е невъзможно да се обере луфт на главина отведнъж, но ако е така не съм съгласен и затова се правя на тъп - защото опира до обиращия. Това искам да кажа.

@botroid: Да така е. На практика разликата е колосална (при каране). Най-голяма е разлката в прецизността при изработката на машинните лагери. Мнозинството от хората, които не могат да си позволят такива компоненти остават сащисани от лекотата, с която всъщност се върти с такива лагери в главините и средното. Големия ми дзвер върви на равно около два пъти по-леко от малкото колело, което е с нисък клас Формули, които нямат сепаратори в лагерите, а сачмите им са по-малко и по-големи.
Относно профилактиката - ами зависи. Виждал съм главини с чашки и сачми в прекрасно състояние след няколко сезона юркане. Иначе определено ще усетиш разлика с машинните лагери и по отношение на профилактиката.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот Вилката » Чет Апр 10, 2008 8:57 am

bikerider написа:Не знам дали се опитвате да ме убедите, че е невъзможно да се обере луфт на главина отведнъж...

Ааааа, не! ;) Искам да кажа само, че всеки чарколяк си има "манталитет" (който пък естествено може да се обясни научно). Като се "запознаеш" отблизо с него почвате да се "разбирате" и всичко може да стане от раз :agree:
Аватар
Вилката
 
Мнения: 944
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Юни 20, 2007 3:21 pm

Мнениеот JK » Чет Апр 10, 2008 10:18 am

имам въпрос
от прочетеното в тази тема оставам с впечатление че при конусните лагери най-доброто решение за сачмите е да са със сепаратори
защо Шимано не слагат сепаратори на главините си от клас ХТ
едва ли е от пестене на материал или за олекотяване
щом без сепаратор се увеличава триенето и съпротивлението при въртене не откривам логиката
"Той трябва да отива непрекъснато все по-далече, там е единствената му страна"
Аватар
JK
 
Мнения: 184
Рейтинг: 1614
Регистриран на: Пон Апр 25, 2005 7:28 pm
Местоположение: Варна

Мнениеот dichodichev3 » Чет Апр 10, 2008 12:53 pm

[quote="bikerider"]@did: вярвам и още как :D

@Вилката: луфтовете, за които говориш винаги ги има при всяка резба. Но тук говорим за следната ситуация - държа контра на конуса и натягам контрагайката, като предварително съм обездвижил самата ос. След натягането луфтовете в резбата при конуса и контрагайката са обрани и повече не играят никаква роля.

А ясно,при мен става така понеже аз изобщо не обездвижвам самата ос предварително :DЛ.Ще имам на предвид за напред :agree:

:popcorn:
Аватар
dichodichev3
 
Мнения: 52
Рейтинг: 1157
Регистриран на: Пет Сеп 28, 2007 6:51 pm
Местоположение: Пловдив,BG

Мнениеот bikerider » Чет Апр 10, 2008 1:39 pm

JK написа:имам въпрос
от прочетеното в тази тема оставам с впечатление че при конусните лагери най-доброто решение за сачмите е да са със сепаратори
защо Шимано не слагат сепаратори на главините си от клас ХТ
едва ли е от пестене на материал или за олекотяване
щом без сепаратор се увеличава триенето и съпротивлението при въртене не откривам логиката


Ами има и други моменти. Например липсата на сепаратор позволява наличието на още една или повече сачми. Кое е по-удачно за cup&cone лагери e въпрос не само на инженерно решение, а също така цена, маркетинг и още куп фактори. Ако те интересуват конкретните такива при Шимано, най-добре е да се обърнеш към тях.

Edit:
Предполагам, че избора им се дължи на момента, че при велосипедите не се развиват особено високи скорости в лагерите, т.е. триенето не е от толкова голямо значение според Шимано.

Също така има вече нови материали, FSA слагат лагери с керамични сачми, които имат по-ниско триене. Не може да се отсече "тия лагери са по-добри за главина", защото зависи от конкретното решение, от производителя, от материалите и прочие. И утре тая преценка може да се промени. Така че недей да търсиш ултимативната универсална логика, щото няма да я намериш.
Последна промяна bikerider на Чет Апр 10, 2008 2:01 pm, променена общо 3 пъти
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот XeDoX » Чет Апр 10, 2008 1:44 pm

Не разяснихте защо графитната грес не е подходяща за лагери ? Не вярвам графитните частици да са толква големи,още повече,че е грес за да смазва ?
Аватар
XeDoX
 
Мнения: 618
Рейтинг: 1796
Регистриран на: Нед Юни 04, 2006 9:39 am
Местоположение: Горна Оряховица

Мнениеот bikerider » Чет Апр 10, 2008 2:05 pm

Graphite grease is high viscosity petroleum oil, thickened with calcium oil with graphite (10 %).
It is used in friction sliding units of heavy-loaded low-speed gears; in tractor and machine springs and suspensions, open gear drives, drilling bit bearings etc. Graphite grease works at temperatures between – 20°C and + 70°C, but can be used in springs at lower temperatures.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот XeDoX » Чет Апр 10, 2008 6:57 pm

Благодаря.
Аватар
XeDoX
 
Мнения: 618
Рейтинг: 1796
Регистриран на: Нед Юни 04, 2006 9:39 am
Местоположение: Горна Оряховица

Мнениеот dichodichev3 » Чет Апр 10, 2008 7:01 pm

bikerider написа:
Graphite grease is high viscosity petroleum oil, thickened with calcium oil with graphite (10 %).
It is used in friction sliding units of heavy-loaded low-speed gears; in tractor and machine springs and suspensions, open gear drives, drilling bit bearings etc. Graphite grease works at temperatures between – 20°C and + 70°C, but can be used in springs at lower temperatures.


Tова ще рече че не е подходяща,така ли ?

:popcorn:
Аватар
dichodichev3
 
Мнения: 52
Рейтинг: 1157
Регистриран на: Пет Сеп 28, 2007 6:51 pm
Местоположение: Пловдив,BG

Мнениеот bikerider » Чет Апр 10, 2008 7:25 pm

Не зная, не ползвам такава грес...
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот dichodichev3 » Пет Апр 11, 2008 1:03 pm

bikerider написа:Не зная, не ползвам такава грес...


Tи каква използваш?
Аз мажа с литиева грес :D
Аватар
dichodichev3
 
Мнения: 52
Рейтинг: 1157
Регистриран на: Пет Сеп 28, 2007 6:51 pm
Местоположение: Пловдив,BG

Мнениеот XeDoX » Пет Апр 11, 2008 1:23 pm

dichodichev3 написа:
bikerider написа:Не зная, не ползвам такава грес...


Tи каква използваш?
Аз мажа с литиева грес :D


Не ти трябва друга
Аватар
XeDoX
 
Мнения: 618
Рейтинг: 1796
Регистриран на: Нед Юни 04, 2006 9:39 am
Местоположение: Горна Оряховица

Мнениеот bikerider » Пет Апр 11, 2008 1:24 pm

dichodichev3 написа:Tи каква използваш?


в момента - Motorex, PhilWood, Nigrin, ChrisKing
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот dichodichev3 » Пет Апр 11, 2008 6:47 pm

:agree:
Аватар
dichodichev3
 
Мнения: 52
Рейтинг: 1157
Регистриран на: Пет Сеп 28, 2007 6:51 pm
Местоположение: Пловдив,BG

Предишна

Назад към Веломеханик

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 20 госта


cron