Опиращ диск всеки път след сваляне на каплата

Форум за въпроси, свързани с поддръжката и ремонта на велосипедите. Примерно: Как да си оправя това? Скърца ми еди къде си - на какво може да се дължи? Съвместимо ли е това с онова? и др. такива.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1100 / 1100 / 20

Опиращ диск всеки път след сваляне на каплата

Мнениеот Pencho93 » Чет Юни 19, 2014 11:58 am

Здравейте, има един проблем който страшно много ме изнервя, а именно всеки път когато спукам гума и сваля предната капла, после като я сложа и започва да ми опира дисковата спирачка и всеки път донастройвам апарата, последния път отидох на майстор настрои много добре всичко, днес пак да лепя гумата и същата работа, главините са шимано деоре 525. Не мога да разбера цака ли има някаква, аз ли не мога да я сложа като хората или главините са скапани просто. Ще съм благодарен някой ако сподели опит, ако има някаква цака, че накрая ще превъртят резбите на вилката където се захващат апаратите... Спирачките са Avid Elexir 3 ако има значение.
Pencho93
 
Мнения: 173
Рейтинг: 1428
Регистриран на: Пет Фев 01, 2013 9:30 pm

Re: Опиращ диск всеки път след сваляне на каплата

Мнениеот evin » Чет Юни 19, 2014 12:05 pm

След всяко сваляне спирачката се настройва наново - това е правилото
Нищо няма да превърти, ако болтовете се стягат с посочените нютонметри

Разхлабваш апарата - слагаш шината - стискаш спирачката 2-3 пъти - задържаш стисната - стягаш апарата

Процедура за 10 секунди по часовник
Последна промяна evin на Чет Юни 19, 2014 12:08 pm, променена общо 1 път
Аватар
evin
 
Мнения: 535
Рейтинг: 1542
Регистриран на: Чет Юли 07, 2011 3:12 pm
Местоположение: на село до Божурище, някъде около София

Re: Опиращ диск всеки път след сваляне на каплата

Мнениеот Pencho93 » Чет Юни 19, 2014 12:07 pm

Е добре тая резба накрая ще започне да превърта, имам приятел с по-висок клас главина, само отваря палеца маха гумата, после слага, затваря и това е, дори на старото колело с предна на автомат нямаше проблем, или да речем си на състезание, да вадиш шестограмите там половин час да настройваш ми се вижда глупаво.
Pencho93
 
Мнения: 173
Рейтинг: 1428
Регистриран на: Пет Фев 01, 2013 9:30 pm

Re: Опиращ диск всеки път след сваляне на каплата

Мнениеот mentalhead » Чет Юни 19, 2014 12:24 pm

Предполагам си с QR. Възможно е при различно затягане на QR-а, от стягането което е имал преди свалянето на гумата, дискът да не ляга съвсем точно, там където е бил преди свалянето на колелото. Вместо да настройваш апарата всеки път, пробвай отново да свалиш колелото и да го сложиш пак, като слабо променяш и силата с която стягаш (било към една идея по-хлабаво или по-стегнато в зависимост кога опира повече). Също така се уверявай, че оста ляга хубаво в леглата на дропаутите.
Аватар
mentalhead
 
Мнения: 359
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Авг 10, 2010 6:49 pm

Re: Опиращ диск всеки път след сваляне на каплата

Мнениеот marsa » Чет Юни 19, 2014 12:25 pm

Хвърли едно око на този пост:
viewtopic.php?p=977591#p977591
Кучетата си Изображение, колелото си Изображение.
Аватар
marsa
 
Мнения: 3601
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Фев 02, 2008 4:27 pm
Местоположение: София

Re: Опиращ диск всеки път след сваляне на каплата

Мнениеот dob111 » Чет Юни 19, 2014 1:27 pm

Имах същият проблем, само че със задната дискова спирачка. След всяко сваляне и качване на задната капла и трябваше да настройвам спирачния апарат по диска. Като смених рамката(с малко по висок клас) това изчезна - свалям, лепя, монтирам и няма търкане. Та възможно е да има някаква минимална несиметричност във вилката ти... :dontknow: Падал ли си, удрял ли си предницата?
А относно монтажа - както по горе е обяснено: разхлабваш болтовете на спирачния апарат, така че да няма луфт, но пък самият спирачен апарат да се хлъзга на елемента за който се закрепва. След това хващаш с два пръста отстрани мятото където приплъзва и стискаш спирачката няколко пъти, на наколоко места по диска докато усетиш, че спирачния апарат не мърда на пръстите ти. След това стискаш по здраво спирачката и затягаш. След това отпускаш и дозатягаш с подходящата сила.
По мое мнение QR-ите също не бива да се пренатягат зверски.
Аватар
dob111
 
Мнения: 695
Рейтинг: 1900
Регистриран на: Нед Юни 20, 2010 3:32 pm

Re: Опиращ диск всеки път след сваляне на каплата

Мнениеот Pencho93 » Чет Юни 19, 2014 1:34 pm

Вилката си личи как се натяга навътре като натегна QR-a, не е удряно колелото, настроих я за пореден път до следващия, дано не пукам скоро, иначе апарата много ли трябва да се затегне, все пак пада усилие като се натисне спирачката ? Иначе няколко пъти вече го правя, но ми хаби доста нерви и време, но по ме притеснява да не превърти някой път резбата.
Pencho93
 
Мнения: 173
Рейтинг: 1428
Регистриран на: Пет Фев 01, 2013 9:30 pm

Re: Опиращ диск всеки път след сваляне на каплата

Мнениеот evin » Чет Юни 19, 2014 1:52 pm

Вземи си динамометрично ключе за 10Nm

Примерно:

http://www.ebay.de/itm/KS-Tools-1-4-Dre ... 485e48785d
Аватар
evin
 
Мнения: 535
Рейтинг: 1542
Регистриран на: Чет Юли 07, 2011 3:12 pm
Местоположение: на село до Божурище, някъде около София

Re: Опиращ диск всеки път след сваляне на каплата

Мнениеот Vorac » Чет Юни 19, 2014 2:16 pm

От две години наблюдавам еддно колеоло Specialized Myka, на което това консистентно се случва, и с двете капли. СПирачките са някакви Тектро. Обикновено правя както е писал marsa, по-горе - свалям каплата, слагам я нанорво и средно от 3-тия път заспива.

Това, което забелязах на скоро е, че дисковете са доста по-меки от на други спирачки. Друго, коеот забелязах, е че като ме домързи да следвам горната процедура, и до 5-10 км се оправят - дали се изтърква накладката или се изкривява диска - не зная.

Та може би някои спирачки просто са направени да задират (леко) сред монтаж/демонтаж и това, може би, се оправя като покараш малко и оставиш диска да се намести.

Или пък не :D
Vorac
 
Мнения: 818
Рейтинг: 1513
Регистриран на: Съб Окт 04, 2008 3:47 pm
Местоположение: София, Дружба

Re: Опиращ диск всеки път след сваляне на каплата

Мнениеот po_taka » Чет Юни 19, 2014 2:23 pm

Точно пък с авидските спирачки ( според мен ) трябва болтовете да са яко развъртяни и да луфти яко навсякъде, за да можеш лесно да въртиш апарата и настрани!

За да "завиваш" qr-a еднакво всеки път (което би трябвало да намести диска на същото място и всичко да си е наместено) можеш да си нацапаш с лак някакви маркировки :)
Аз например съм лепнал лекичко за рамката страната на гайката, а QR-а винаги стърчи нагоре, така всичко си отива на мястото :)
Аватар
po_taka
 
Мнения: 561
Рейтинг: 1692
Регистриран на: Вто Юни 02, 2009 2:21 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Опиращ диск всеки път след сваляне на каплата

Мнениеот bikerider » Чет Юни 19, 2014 5:23 pm

Pencho93 написа:всеки път когато спукам гума и сваля предната капла, после като я сложа и започва да ми опира дисковата спирачка и всеки път донастройвам апарата


Когато я слагаш, колелото наопаки ли е? Ако да, изчисти си ушите на вилката, прегледай ги за надирания (ако има ги заглади стърчащите участъци с нож или пила) и затягай QR-а докато вилката лежи върху каплата, а не обратното.
Ако не - балансирай гумата с ръце преди да я напомпаш.

Edit: резбите няма да заминат, ако се грижиш да са чисти и ги смазваш преди монтаж. Задължително е, особено на това място.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Re: Опиращ диск всеки път след сваляне на каплата

Мнениеот mentalhead » Чет Юни 19, 2014 11:44 pm

Да се смазват резбите на винтовете, с които се захваща апарата към вилката? Че те са намазани с тредлок. Не съм срещал фабрично гресирани болтове или препоръки да се гресират при монтаж. Вярно е, че греста предразполага към по-точно дозиране на усилието при затягане, но пък свойствата и против саморазвиване не са съизмерими с тези на тредлок-а.
Аватар
mentalhead
 
Мнения: 359
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Авг 10, 2010 6:49 pm

Re: Опиращ диск всеки път след сваляне на каплата

Мнениеот evin » Пет Юни 20, 2014 6:59 am

Тreadlock-ът пада след 4-5 завивания-развивания

Моето впечатление е, че грестта увеличава силата на триене при възможните резбови луфтoве/кухини, въпреки смазването и по-лекия ход на контактуващите повърхности - и саморазвиването е на практика невъзможно. Казусът е за Mythbusters :)
Аватар
evin
 
Мнения: 535
Рейтинг: 1542
Регистриран на: Чет Юли 07, 2011 3:12 pm
Местоположение: на село до Божурище, някъде около София

Re: Опиращ диск всеки път след сваляне на каплата

Мнениеот mentalhead » Пет Юни 20, 2014 9:54 am

evin написа:Тreadlock-ът пада след 4-5 завивания-развивания


Ми те в магазините продават.

Аз не споря, че греста има анти-саморазвиващ се ефект. Едва ли обаче говорим за практически невъзможно саморазвиване. Ако беше така всички щяха да използват грес, а практиката не е такава. Ползва се тредлок. Има достатъчно информация в мрежата къде по болтовете на колелото е желателно да се ползва грес и къде тредлок.

А и да вметнем само, че греста спомага по-точното манипулиране с динамометричния ключ, а не го изключва като необходим инструмент. Това за протокола. Ясно е, че у нас малко хора използват този инструмент.

Аз продължавам да смятам, че далеч по-безболезнения вариант е да се играе със стягането на QR-а вместо всеки път да се калибрира апарата. Поне при мен този метод си работи добре. А и така човек по-лесно свиква да си стяга QR-а еднакво. Отделно, ако при слагането на колелото оста на QR-а не е легнала правилно в дропаутите, звънтенето на диска ще ни покаже и това. Обичайно съм забелязал, че диска опира в апарата, ако съм стегнал прекалено много. Като отпусна QR-а да е по-малко стегнат, опирането изчезва. Съдейки по това, че автора на темата наблюдава движение на ботушите на вилката при стягане, може би той също натяга QR-а прекалено много. "Правилото" е че трябва да се стяга, с такова усилие, достатъчно че да се отпечата лоста по дланта, но не повече от това.
Аватар
mentalhead
 
Мнения: 359
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Авг 10, 2010 6:49 pm

Re: Опиращ диск всеки път след сваляне на каплата

Мнениеот Pencho93 » Пет Юни 20, 2014 12:03 pm

Него натягам много, и съвсем леко да го стега се вижда как диска като е центрован точно по средата между накладките, така се приближава повече до другата и опира.
Pencho93
 
Мнения: 173
Рейтинг: 1428
Регистриран на: Пет Фев 01, 2013 9:30 pm


Назад към Веломеханик

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Google [Bot] и 1 госта