Въпроси за Single Speed и още нещо

Форум за въпроси, свързани с поддръжката и ремонта на велосипедите. Примерно: Как да си оправя това? Скърца ми еди къде си - на какво може да се дължи? Съвместимо ли е това с онова? и др. такива.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1100 / 1100 / 20

Въпроси за Single Speed и още нещо

Мнениеот tbk515 » Вто Фев 03, 2015 6:26 pm

Здравейте!
Смятам да минавам на едно венче отзад, но от четене забих, появиха се въпроси, които незнам как да ги формулирам, за да им намеря отговорите!

1. Какви са размерите на свободно движение (СД) за Шимански 8/9 скорости?
Изображение
Питам, за да си направя сметка, дали да взимам Комплект спейсъри и единичен венец за SS DMR или да си взема само венче и локринг, а спейсърите да си ги направя при познат стругар.

2. Какви са възможните проблеми, ако курбела е с 3 плочи, като се има впредвид, че дерайльора ще играе ролята на обтегач? Курбела и веригата ще са за 8 скорости.

3. Знам, че е индивидуално, но колко зъбчета е нормално за отзад? Някакви насоки?

Благодаря!
Аватар
tbk515
 
Мнения: 276
Рейтинг: 1360
Регистриран на: Съб Ное 19, 2011 8:42 pm
Местоположение: Майна Сити

Re: Въпроси за Single Speed и още нещо

Мнениеот marsa » Вто Фев 03, 2015 7:24 pm

Ширината на шлица е 34,95мм, външният диаметър трябва да е малко под 34,75. Венец от 8-ца е с ширина 1,8мм. Сметни спейсърите + венчето да са около 1мм повече от шлица, за да е възможно затягане.

Наличието на две излишни плочи не е предпоставка за проблем само по себе си. Трябва да съобразиш дължината на оста на средното и разпределението на спейсърите отзад, за да се получи възможно най-права верига (без усукване). Дерайльорът е излишно сложно устройство за нуждата ти, най-добре помисли за обтегач само с едно рамо, още по-добре ако може да се фиксира, а не се обтяга от пружина.

Каква зъбчатка ще позлваш зависи от карането и плочата отпред, възможни са всякакви комбинации.
Кучетата си Изображение, колелото си Изображение.
Аватар
marsa
 
Мнения: 3601
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Фев 02, 2008 4:27 pm
Местоположение: София

Re: Въпроси за Single Speed и още нещо

Мнениеот bio » Сря Фев 04, 2015 8:05 am

спейсърите може да са изработени от и от пластмаса. аз съм карал така. другото е от стари касети да вземеш.
относно предавателното число ... съм карал най-разпространетото 2:1 32/16, но идва малко тежко в планината. с това съм се казвал до х. Здравец по асфалта. в момента съм сложил 18 отзад .. ама не съм карал много и нямам впечатления. ако ще караш в града ... може да пробваш дори 32/14.
анти-каски !!!
Аватар
bio
 
Мнения: 2512
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Сеп 27, 2003 9:54 pm
Местоположение: Пловдив, България

Re: Въпроси за Single Speed и още нещо

Мнениеот evin » Сря Фев 04, 2015 8:53 am

Според мен си струва идеята за сингълатор, за да могат да се сменят венци отзад според терена.
Но като цяло "сингъл спийд" и "планина" нещо хич не ми се връзват като понятия.
Аватар
evin
 
Мнения: 535
Рейтинг: 1542
Регистриран на: Чет Юли 07, 2011 3:12 pm
Местоположение: на село до Божурище, някъде около София

Re: Въпроси за Single Speed и още нещо

Мнениеот tbk515 » Сря Фев 04, 2015 12:48 pm

Благодаря за отговорите!

Курбела смятам да бъде 48/38/28. Дерайльора ще се ползва временно като обтегач, освен ако намеря начин да ползвам рамо от В-брейк. Ако някой знае добър DIY, нека сподели.
А как ви се струва идеята за:
Изображение?

Някой пробвал ли е варианта?
Благодаря!
Аватар
tbk515
 
Мнения: 276
Рейтинг: 1360
Регистриран на: Съб Ное 19, 2011 8:42 pm
Местоположение: Майна Сити

Re: Въпроси за Single Speed и още нещо

Мнениеот uBaH » Сря Фев 04, 2015 12:53 pm

Гледах го навремето това от снимката, но така главината се превръща във fixie такава ;) От прочетеното по-горе, оставам с впечатление, че не целиш това. Най-малкото няма как да изпозлваш дерайльор за обтегач, защото ще изкъртиш ухото на рамката.

В моя случай изпозлвах спейсъри от няколко стари касети, венче 16 зъба Shimano DX, венче 11 зъба и локринг от касета SRAM. Без малкото венче, няма как да се стегне локринга. Курбела беше 33 зъба.
Спейсърите позволяват доста точна настройка на линията на веригата, без значение дали си подбрал правилното по дължина средно, затова предпочетох този вариант. Карах го по асфалт, но предавката идваше лека с по-тънки полусликове.
Рамката, която използвах беше с вертикани дропаути и трябваше да мисля с какво да обтягам веригата. Едно хлапе ме набута със обтегач surly със счупена пружина (аз съм си виновен че не проверих), но инженерната мисъл надделя и пак ми влезе в употреба :D

ПП. И снимки намерих:
Изображение Изображение
Последна промяна uBaH на Сря Фев 04, 2015 1:20 pm, променена общо 1 път
Аватар
uBaH
 
Мнения: 1249
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Ное 24, 2009 2:44 pm
Местоположение: Димитровград / Хасково

Re: Въпроси за Single Speed и още нещо

Мнениеот bio » Сря Фев 04, 2015 1:18 pm

и аз карам венец Shimano DX защото е най-евтиния. моите уши са sliding dropouts и не ми трябва сингулатор. на градското колело ... веригата ми дойде точно и не ми се налага да ползвам обтегач.
може да разгледаш това -> http://forums.mtbr.com/weight-weenies/h ... 73567.html
анти-каски !!!
Аватар
bio
 
Мнения: 2512
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Сеп 27, 2003 9:54 pm
Местоположение: Пловдив, България

Re: Въпроси за Single Speed и още нещо

Мнениеот tbk515 » Сря Фев 04, 2015 6:30 pm

Забравил съм да споделя, че рамката е от няк'во "джеУязо" и ушите й са като червените на снимка:
Изображение,
а разстоянието между тях е 130мм. Иначе средното и курбела ще са нови. Мисля си за 3-ка курбел, за да видя колко зъба ще са ми удобни за града. Отделно, че се замислям повече за позване на дискова предна главина за отзад, заради по-лесната (на пръв поглед) смяна на венчето.
Аватар
tbk515
 
Мнения: 276
Рейтинг: 1360
Регистриран на: Съб Ное 19, 2011 8:42 pm
Местоположение: Майна Сити

Re: Въпроси за Single Speed и още нещо

Мнениеот marsa » Сря Фев 04, 2015 6:52 pm

Явно правиш шосейно/градско колело, т.е. няма да се кара в планина. Подходящата предавка е между 1:2,5 и 1:3. Аз карам 1:2,75 (44/16t) и ми е оптимална, бих пробвал и малко по-голяма, но не чак 3.

Ако ползваш предна главина ще трябва да смениш оста с по-дълга и да добавиш спейсъри. Не разчитай да огъваш рамката!

Най-подходящата опция е главина на резба, на която се поставя съответното венче. Венеца и свободното движение са едно цяло, цената е 5-10лв във всеки магазин.

Всъщност преди да правиш каквото и да било изясни си сингъл (със свободно движение назад) или фикси (с фиксиран венец без свободен ход) искаш да правиш.
Кучетата си Изображение, колелото си Изображение.
Аватар
marsa
 
Мнения: 3601
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Фев 02, 2008 4:27 pm
Местоположение: София

Re: Въпроси за Single Speed и още нещо

Мнениеот tbk515 » Сря Фев 04, 2015 7:09 pm

marsa написа:Явно правиш шосейно/градско колело, т.е. няма да се кара в планина. Подходящата предавка е между 1:2,5 и 1:3. Аз карам 1:2,75 (44/16t) и ми е оптимална, бих пробвал и малко по-голяма, но не чак 3.

Ако ползваш предна главина ще трябва да смениш оста с по-дълга и да добавиш спейсъри. Не разчитай да огъваш рамката!

Най-подходящата опция е главина на резба, на която се поставя съответното венче. Венеца и свободното движение са едно цяло, цената е 5-10лв във всеки магазин.

Всъщност преди да правиш каквото и да било изясни си сингъл (със свободно движение назад) или фикси (с фиксиран венец без свободен ход) искаш да правиш.


Оффф, как мразех балканчето, че неможех като "батковците" да си въртя педалите назад! Вярно, че с дискова главина става фикси! В такъв случай, ще се ползва шосейна главина.
Аватар
tbk515
 
Мнения: 276
Рейтинг: 1360
Регистриран на: Съб Ное 19, 2011 8:42 pm
Местоположение: Майна Сити

Re: Въпроси за Single Speed и още нещо

Мнениеот bio » Сря Фев 04, 2015 9:03 pm

забравиха да ти кажат, че за тази рамка не ти трябва сингулатор. казват, че за този тип уши е по-добре да ползваш плътна ос с гайки.
130mm по-лесно ще намериш главина на резба ... и съответно ще ти трябва freewheel.
може да вземеш flip-flop главина (fixie - freewheel).
разгледай този сайт ... за бюджетни решения не е никак лош.
анти-каски !!!
Аватар
bio
 
Мнения: 2512
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Сеп 27, 2003 9:54 pm
Местоположение: Пловдив, България

Re: Въпроси за Single Speed и още нещо

Мнениеот kaliopo » Чет Фев 05, 2015 9:47 am

Здравейте. Ще ползвам темата, за да задам един мой въпрос. Надявам се отговора да е интересен и за tbk515 :blush:
По-горе в темата е показана снимка на фиксирани зъбчатки към фланеца за монтаж на дискова спирачка. Споменава се и зъбчатката на шимано ДХ като най-евтин вариант за сингъл. Аз искам да фиксирам такава зъбчатка по показания на снимката начин, но не ми идва на ум лесен начин да направя 6 отвора на правилните места в домашни условия. Някой може ли да подскаже как да стане това?
Аватар
kaliopo
 
Мнения: 357
Рейтинг: 1664
Регистриран на: Пон Апр 28, 2008 4:26 pm
Местоположение: Варна

Re: Въпроси за Single Speed и още нещо

Мнениеот jungleraver » Чет Фев 05, 2015 10:50 am

kaliopo написа:Здравейте. Ще ползвам темата, за да задам един мой въпрос. Надявам се отговора да е интересен и за tbk515 :blush:
По-горе в темата е показана снимка на фиксирани зъбчатки към фланеца за монтаж на дискова спирачка. Споменава се и зъбчатката на шимано ДХ като най-евтин вариант за сингъл. Аз искам да фиксирам такава зъбчатка по показания на снимката начин, но не ми идва на ум лесен начин да направя 6 отвора на правилните места в домашни условия. Някой може ли да подскаже как да стане това?

Като използваш спирачен диск за шаблон ми се струва не особено трудно. После на белезите удряш по един център, за да не бяга бургията, и си ти!

Аз пък се зачудих, като видях всички тези извращения :eyebrow: дали е възможно на мястото за center-lock на задната главина, да се сложи най-малко венче от касета, и да се стегне с гайката (която е една и съща за CL и за венец-касета), нямам немонтирана касета, иначе бих пробвал?
jungleraver
 
Мнения: 366
Рейтинг: 1725
Регистриран на: Чет Май 09, 2013 9:14 pm

Re: Въпроси за Single Speed и още нещо

Мнениеот evin » Чет Фев 05, 2015 10:53 am

Бормашина на стойка с кобалтово свредло ще свърши работа
По-скоро се чудя предната главина как ще стане отзад, по-къса е?
Аватар
evin
 
Мнения: 535
Рейтинг: 1542
Регистриран на: Чет Юли 07, 2011 3:12 pm
Местоположение: на село до Божурище, някъде около София

Re: Въпроси за Single Speed и още нещо

Мнениеот uBaH » Чет Фев 05, 2015 11:05 am

Сменя се оста с по-дълга и се пренареждат конуси, спейсъри (дистанционни шайби и цилиндърчета разни), така че главината да е центрирана. Изобщо напасването си е играчка, особено ако гониш и точна линия на веригата.
Аватар
uBaH
 
Мнения: 1249
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Ное 24, 2009 2:44 pm
Местоположение: Димитровград / Хасково

Re: Въпроси за Single Speed и още нещо

Мнениеот tbk515 » Чет Фев 05, 2015 11:19 am

kaliopo написа:Здравейте. Ще ползвам темата, за да задам един мой въпрос. Надявам се отговора да е интересен и за tbk515 :blush:
По-горе в темата е показана снимка на фиксирани зъбчатки към фланеца за монтаж на дискова спирачка. Споменава се и зъбчатката на шимано ДХ като най-евтин вариант за сингъл. Аз искам да фиксирам такава зъбчатка по показания на снимката начин, но не ми идва на ум лесен начин да направя 6 отвора на правилните места в домашни условия. Някой може ли да подскаже как да стане това?


Фиксираш венчето някъде, взимаш кръстата отверка и чук, биеш центрове и после с бормашината на бавни обороти. Някъде по чуждите форуми четох, че Шиманските зъбчатки са по-твърди.

bio написа:забравиха да ти кажат, че за тази рамка не ти трябва сингулатор. казват, че за този тип уши е по-добре да ползваш плътна ос с гайки.
130mm по-лесно ще намериш главина на резба ... и съответно ще ти трябва freewheel.
може да вземеш flip-flop главина (fixie - freewheel).
разгледай този сайт ... за бюджетни решения не е никак лош.


За плътната ос го имам на предвид, но главина на резба - повече не. Иначе сайта го знам и шосейкаджиите са много доволни.
Аватар
tbk515
 
Мнения: 276
Рейтинг: 1360
Регистриран на: Съб Ное 19, 2011 8:42 pm
Местоположение: Майна Сити

Re: Въпроси за Single Speed и още нещо

Мнениеот marsa » Чет Фев 05, 2015 11:30 am

Баце главината на резба е най-доброто, което можеш да си вземеш за сингъл спийд! Асоциирането на "на резба" с проблеми идва от там, че тези сингъл спийд главини са наследени след въвеждането на задните скорости и за да се добавят повече на брой зъбчатки, тялото на главината постепенно е измествано в ляво от средата на оста. Ако си сглобиш сингъл спийд, главината ти ще е по средата и няма да имаш очакваните от теб проблеми. Още повече ако го направиш с рамка 120мм, лагерите ще се явят още по-близо до дропаутите.

Сравни тези главини и ще разбереш къде е разликата:
http://patentimages.storage.googleapis. ... gf0003.png

http://www.zipp.com/_media/images/suppo ... syrear.jpg

Първата е главина на резба за скорости, а втората - за сингъл. Ако вземеш първата и смениш големия спейсър от дясната страна с два по-малки симетрично от двете страни, главината ще де доближи много до SS.
Кучетата си Изображение, колелото си Изображение.
Аватар
marsa
 
Мнения: 3601
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Фев 02, 2008 4:27 pm
Местоположение: София

Re: Въпроси за Single Speed и още нещо

Мнениеот victortrt » Чет Фев 05, 2015 5:40 pm

marsa написа:Баце главината на резба е най-доброто, което можеш да си вземеш за сингъл спийд! Асоциирането на "на резба" с проблеми идва от там, че тези сингъл спийд главини са наследени след въвеждането на задните скорости и за да се добавят повече на брой зъбчатки, тялото на главината постепенно е измествано в ляво от средата на оста. Ако си сглобиш сингъл спийд, главината ти ще е по средата и няма да имаш очакваните от теб проблеми. Още повече ако го направиш с рамка 120мм, лагерите ще се явят още по-близо до дропаутите.

Сравни тези главини и ще разбереш къде е разликата:
http://patentimages.storage.googleapis. ... gf0003.png

http://www.zipp.com/_media/images/suppo ... syrear.jpg

Първата е главина на резба за скорости, а втората - за сингъл. Ако вземеш първата и смениш големия спейсър от дясната страна с два по-малки симетрично от двете страни, главината ще де доближи много до SS.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Щото не мога да давам плюсове и минуси, ги давам така.
Много се повтарят мантри като "на резба не става, трябва само на шлици", но малко се мисли защо е така при планинските велосипеди и защо при сингълите и фикситата не е баш така.
victortrt
 
Мнения: 2130
Рейтинг: 1759
Регистриран на: Пет Май 09, 2014 8:15 am

Re: Въпроси за Single Speed и още нещо

Мнениеот kaliopo » Пет Фев 06, 2015 9:53 am

И тук (надявам се) е момента за следващия важен въпрос. Кои са удачните уплетки на спиците за fixie, single и съотъветно flip-flop?
При single нещата са ясни. Като при "обикновена" капла, според наличието на някакъв вид спирачка. По-интересни са другите две.
Аватар
kaliopo
 
Мнения: 357
Рейтинг: 1664
Регистриран на: Пон Апр 28, 2008 4:26 pm
Местоположение: Варна

Re: Въпроси за Single Speed и още нещо

Мнениеот bio » Пет Фев 06, 2015 10:49 am

абе ... според мен няма никакво значение по какъв начин ще е наплетена стига да правилно/добре направено.
мисля, че някъде обсъждахме плетките (ама не мога да го намеря).
инак тук има някакви отговори ...
анти-каски !!!
Аватар
bio
 
Мнения: 2512
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Сеп 27, 2003 9:54 pm
Местоположение: Пловдив, България


Назад към Веломеханик

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта