След доста ровене из google, разбрах че вилката всъщност е Tora SL 100 мм, модел 2010г. (с power bulge ботуши), от велосипед Trek 6300 WSD (women specific design).



Всъщност, това WSD e и причината да купя вилката. Търсех вилка, за велосипеда на жената, която кара със съвсем начален клас такава, относително тежка и без никаква хидравлика. Очаквах Tora-та да е с по-мека пружина, по-лека и с работещ rebound.
И наистина, след като получих вилката разбрах, че е с мека пружина, тежи малко под 2 кг и rebound-а й "работи". В смисъл, не че го няма никакъв, но разликата от крайно до крайно положение е доста малка, като връщането си остава относително бързо.
Вчера се занимавах няколко часа с по-сериозен оглед и профилактика. Нямам снимки на всичко, защото бях сам и следователно доволно омазан с масло / грес през цялото време.
- стеншъните са ОК, няма износване и/или деруги;
- прахоуловителите са много напукани (външно), но вътре са ОК, като изключим липсата на грес в жлебовете им. Гресирах ги преди събирането и ги напръсках със силиконов спрей;
- дунапренчетата (foam rings) са доста потъмнели, но поне са цели и здрави. Не бяха сухи, но след като ги почистих, ги намаслих обилно с 15W масло;
- ботушите са здрави, без сериозни надирания, резбите на PM-a на спирачката са ОК
- втулките (bushings) са гладки, като едната, горна втулка е с 10 мм по-ниско от другата. Нямам обяснение за това;
- пружината е ОК, добре гресирана, излиза като една цяло с шишa, минаващ през ботуша. Сребриста маркировка (x-soft). От този крак изпадна малка видийка + една шайба (6 мм диаметър) Не намерих място по пружината или шиша, от където може да са изпаднали.
- след като отворих десния крак на вилката, лесно намерих и причината за поведението на rebound-a (както и за неработещото й заключване) - отчупено парче пластмаса от тялото на Turnkey дампера:






Парчето се намира в долната част, като служи за опора на семеринга, уплътняващ дампера в крака на вилката. Предполагам, че същият този семеринг поддава от налягането на маслото, при свиване на вилката и пропуска част от него покрай тялото на дампера (вместо през него).
И като стана въпрос за масло - от ботуша на вилката излях около 128 мл в измервателен съд, вместо предписаните за модела 147 мл. Не черно, но тъмно на цвят. При сглобяването, долях малко за да компенсирам разликата. Да, знам че не е добра идея, но не исках да наливам ново масло, преди да пусна темата и да реша какво ще правя.
При внимателно разглеждане на отчупеното, си личи че някой се е опитвал да закрепи положението с лепило. Аз изобщо и не направих опит за това, защото точно на това място, едва ли има някакъв шанс за такъв тип ремонт.
Тук е момента да напиша, че дори и в това състояние, вилката напълно би задоволила потребностите на човека, който ще я използва. Пружината е достатъчно мека, preload-a й работи и дава някакъв диапазон за настройка, rebound-а ... не е като да го няма никакъв. А и парите, които съм платил за вилката са достатъчно малко.
И само защото, не обичам да си оставям нещата полуработещи, има ли какво да направя, за да подобря малко положението, без да купувам цял дампер, какъвто намирам за 29 EUR, без доставката? Нямам в предвид заключването, а по-скоро диапазона на rebound-а.