"Ремонт" на RockShox Turnkey (TK) хидравлика

Форум за въпроси, свързани с поддръжката и ремонта на велосипедите. Примерно: Как да си оправя това? Скърца ми еди къде си - на какво може да се дължи? Съвместимо ли е това с онова? и др. такива.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1100 / 1100 / 20

"Ремонт" на RockShox Turnkey (TK) хидравлика

Мнениеот uBaH » Нед Окт 11, 2015 11:03 am

Преди седмица, попаднах на обява за вилка RockShox Tora, за която продавача нямаше кой знае каква информация. В общи линии, беше написал че вилката работи, с изключение на заключването. Детайлни снимки липсваха. Цената беше ОК, в предвид състоянието.
След доста ровене из google, разбрах че вилката всъщност е Tora SL 100 мм, модел 2010г. (с power bulge ботуши), от велосипед Trek 6300 WSD (women specific design).

Изображение Изображение Изображение

Всъщност, това WSD e и причината да купя вилката. Търсех вилка, за велосипеда на жената, която кара със съвсем начален клас такава, относително тежка и без никаква хидравлика. Очаквах Tora-та да е с по-мека пружина, по-лека и с работещ rebound.
И наистина, след като получих вилката разбрах, че е с мека пружина, тежи малко под 2 кг и rebound-а й "работи". В смисъл, не че го няма никакъв, но разликата от крайно до крайно положение е доста малка, като връщането си остава относително бързо.

Вчера се занимавах няколко часа с по-сериозен оглед и профилактика. Нямам снимки на всичко, защото бях сам и следователно доволно омазан с масло / грес през цялото време.
- стеншъните са ОК, няма износване и/или деруги;
- прахоуловителите са много напукани (външно), но вътре са ОК, като изключим липсата на грес в жлебовете им. Гресирах ги преди събирането и ги напръсках със силиконов спрей;
- дунапренчетата (foam rings) са доста потъмнели, но поне са цели и здрави. Не бяха сухи, но след като ги почистих, ги намаслих обилно с 15W масло;
- ботушите са здрави, без сериозни надирания, резбите на PM-a на спирачката са ОК
- втулките (bushings) са гладки, като едната, горна втулка е с 10 мм по-ниско от другата. Нямам обяснение за това;
- пружината е ОК, добре гресирана, излиза като една цяло с шишa, минаващ през ботуша. Сребриста маркировка (x-soft). От този крак изпадна малка видийка + една шайба (6 мм диаметър) Не намерих място по пружината или шиша, от където може да са изпаднали.
- след като отворих десния крак на вилката, лесно намерих и причината за поведението на rebound-a (както и за неработещото й заключване) - отчупено парче пластмаса от тялото на Turnkey дампера:
Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение

Парчето се намира в долната част, като служи за опора на семеринга, уплътняващ дампера в крака на вилката. Предполагам, че същият този семеринг поддава от налягането на маслото, при свиване на вилката и пропуска част от него покрай тялото на дампера (вместо през него).
И като стана въпрос за масло - от ботуша на вилката излях около 128 мл в измервателен съд, вместо предписаните за модела 147 мл. Не черно, но тъмно на цвят. При сглобяването, долях малко за да компенсирам разликата. Да, знам че не е добра идея, но не исках да наливам ново масло, преди да пусна темата и да реша какво ще правя.

При внимателно разглеждане на отчупеното, си личи че някой се е опитвал да закрепи положението с лепило. Аз изобщо и не направих опит за това, защото точно на това място, едва ли има някакъв шанс за такъв тип ремонт.

Тук е момента да напиша, че дори и в това състояние, вилката напълно би задоволила потребностите на човека, който ще я използва. Пружината е достатъчно мека, preload-a й работи и дава някакъв диапазон за настройка, rebound-а ... не е като да го няма никакъв. А и парите, които съм платил за вилката са достатъчно малко.

И само защото, не обичам да си оставям нещата полуработещи, има ли какво да направя, за да подобря малко положението, без да купувам цял дампер, какъвто намирам за 29 EUR, без доставката? Нямам в предвид заключването, а по-скоро диапазона на rebound-а.
Аватар
uBaH
 
Мнения: 1249
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Ное 24, 2009 2:44 pm
Местоположение: Димитровград / Хасково

Re: "Ремонт" на RockShox Turnkey (TK) хидравлика

Мнениеот agent0range » Пон Окт 12, 2015 10:08 pm

Най-простото, което може да се направи за rebound-а е да се сложи по-гъсто масло. Предполагам, че вилката е предвидена да се кара с 5w, така че 7.5w или дори 10w ще забавят чувствително скоростта на разгъване.

Не съм сигурен за устройството на конкретната вилка, но при всички, които съм отварял на RockShox, rebound damper-а се намира в шиша, така че смяната на оранжевата джаджа (която реално е lockout/compression-а) едва ли ще смени нещо в работата на rebound-а.
agent0range
 
Мнения: 10
Рейтинг: 1220
Регистриран на: Пет Яну 07, 2011 12:26 pm

Re: "Ремонт" на RockShox Turnkey (TK) хидравлика

Мнениеот marsa » Пон Окт 12, 2015 10:54 pm

Правилно е, че чарколяка от снимките се отнася само до сгъването на вилката.

Вадиш шиша с ребаунда. После това:
Изображение

трябва да стане така:
Изображение
Кучетата си Изображение, колелото си Изображение.
Аватар
marsa
 
Мнения: 3601
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Фев 02, 2008 4:27 pm
Местоположение: София

Re: "Ремонт" на RockShox Turnkey (TK) хидравлика

Мнениеот uBaH » Вто Окт 13, 2015 8:14 am

Благодаря за отговорите колеги. Междувременно и аз си ровя за информация и има какво да добавя към темата.

@agent0range - и двете ти предположения са верни :) Да, вилката е предвидена да работи с 5W масло и отново да, rebound-а е в шиша под turnkey дампера.

Ясно ми е, че turnkey дампера ("оранжевата джаджа" :) ) не би трябвало да има (пряка) връзка с настройката за скороста на връщане.
Идеята ми за ремонт (или "побългаряване") на дампера беше друга: ако вилката работи добре (както заключването, така и скоростта на връщане) с определено количество масло, "затворено" в определен обем, дали липсата на опора над семеринга на дампера не представлява проблем и за rebound-а? При сгъване на вилката, маслото просто да се качва нагоре, по пътя на най-малкото съпротивление, вместо да минава през канали, клапички и т.н. на двете хидравлични системи.

Опитвам се да си обясня как действа системата, за да разбера дали предположението ми по-горе има смисъл.
В покой, при максимално разгъната вилка, буталото на шиша на rebound-а е на дъното на стеншъна. Цялото количество масло е над него и същевременно под дампера. При сгъване, част от маслото следва да преминава през клапана на rebound-а и да минава под буталото. Също така, част от маслото трябва да се качва и в дампера горе (било то през предвидените отвори в долната му част или покрай проблемния семеринг). Ако е така, количеството масло, преминало през rebound-а може да е недостатъчно за да осигури по-бавното разгъване на вилката.



@marsa - вчера и аз стигнах до тези снимки ... И възникнаха някои въпроси.
Първо - защо, след като така и така бях разглобил вилката, не си избърсах още веднъж ръцете, за да снимам шиша на rebound-а, което щеше да спести гадаенето ми сега и поредното й разглобяване след ден-два?!? :cussing:
Второ - защо шиша на моята вилка не изглеждаше като този на снимките?

Първия въпрос оставям без отговор ... нали, а отговора на втория е, че явно това на снимките е rebound-а на по-старите вилки от серията.
Шишът на моята вилка изглежда така: Изображение - помня оранжевото бутало и липсата на стандартен О-пръстен покрай него.

Това, което не мога да си спомня е, дали под самото бутало имаше нещо - имам в предвид черната "шпула" и пружинката. Спомням си отвора в шиша, както и малката "игла" в него, които бяха открити (нямаше нищо върху тях). И като че ли нямаше нищо друго там :dontknow:

Ще разбера след като отворя вилката още веднъж.
Аватар
uBaH
 
Мнения: 1249
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Ное 24, 2009 2:44 pm
Местоположение: Димитровград / Хасково

Re: "Ремонт" на RockShox Turnkey (TK) хидравлика

Мнениеот marsa » Вто Окт 13, 2015 9:06 am

uBaH написа:Опитвам се да си обясня как действа системата, за да разбера дали предположението ми по-горе има смисъл.
В покой, при максимално разгъната вилка, буталото на шиша на rebound-а е на дъното на стеншъна. Цялото количество масло е над него и същевременно под дампера. При сгъване, част от маслото следва да преминава през клапана на rebound-а и да минава под буталото. Също така, част от маслото трябва да се качва и в дампера горе (било то през предвидените отвори в долната му част или покрай проблемния семеринг). Ако е така, количеството масло, преминало през rebound-а може да е недостатъчно за да осигури по-бавното разгъване на вилката.
Маслото бива теглено надолу от гравитацията (когато вилката е в нормално работно положение). Затова и няма как ребаунда просто да "избута" маслото нагоре - нещо трябва да заеме неговото място, а системата е херметизирана. Има дъно, маслото изпълва патрона от долу нагоре, буталото на ребаунда е изцяло потопено.

Колкото до шиша, който си показал - системата с пружинката от долу има задача да пропуска свободно голям поток масло при сгъване, но да се затваря при разгъване, защото пътя на маслото тогава е друг - през регулируемият клапан. Затова и ако тези елементи са разместени или липсват, ребаунда ще работи постоянно като почти или напълно отвеорен. Възможно е забелязаната разлика в работата му да е чисто плацебо.
Кучетата си Изображение, колелото си Изображение.
Аватар
marsa
 
Мнения: 3601
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Фев 02, 2008 4:27 pm
Местоположение: София

Re: "Ремонт" на RockShox Turnkey (TK) хидравлика

Мнениеот uBaH » Вто Окт 13, 2015 11:02 am

Убягвал ми е момента, с пропускането на голямо количество масло през буталото на rebound-а, по време на сгъването :agree:
Защото както си писал, то реално се движи в обема на маслото, а не го "мести" из ботуша.

Rазлика, при регулирането има - просто не е каквато съм свикнал да виждам. Може би се дължи донякъде и на доста по-меката пружина на вилката. След като я разглобя отново ще постна снимки.
Аватар
uBaH
 
Мнения: 1249
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Ное 24, 2009 2:44 pm
Местоположение: Димитровград / Хасково

Re: "Ремонт" на RockShox Turnkey (TK) хидравлика

Мнениеот uBaH » Вто Окт 13, 2015 9:46 pm

Оказа се, че всичко си е на мястото.

Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение

Вилката си иска повече масло, заради счупения дампер. А това, което е вътре ми се струва много тънко, отдено че се разпенва много лесно. Долях още 10ml 15W масло (или общо 150ml) и работата на rebound-a стана много по-осезаема.
Аватар
uBaH
 
Мнения: 1249
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Ное 24, 2009 2:44 pm
Местоположение: Димитровград / Хасково

Re: "Ремонт" на RockShox Turnkey (TK) хидравлика

Мнениеот m30b25 » Сря Окт 14, 2015 4:57 pm

Ето тука една моя тема може да ти е полезна някой път,аз правих ребаунда щото е пластмасов и някой лееко го беше превъртял и трябваше да го настройваш ръчно
http://www.mtb-bg.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=160167&hilit
m30b25
 
Мнения: 177
Рейтинг: 1210
Регистриран на: Пон Юли 16, 2012 7:45 pm

Re: "Ремонт" на RockShox Turnkey (TK) хидравлика

Мнениеот compira » Пет Окт 16, 2015 6:46 pm

Само не разбрах защо сипваш старото масло, а не наля изцяло ново. По спецификация дават 147ml 5wt в патрона и 6ml 15wt в ботуша, а в ботуша на от страната на пружината 10ml 15wt. Това с тънкото масло е нормално ако е било сипано 5wt, а това с разпенването никак не е добре!!!
Аватар
compira
 
Мнения: 546
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Юли 27, 2008 10:23 pm
Местоположение: Пловдив

Re: "Ремонт" на RockShox Turnkey (TK) хидравлика

Мнениеот uBaH » Пет Окт 16, 2015 8:53 pm

Ще проверя как работи по време на нормално каране, а не просто с тест на място. Ако има нужда, ще сменя изцяло маслото разбира се - имам по няколко стотин ml и от 5 и от 15W. В ботушите вече е според предписанията, както си отбелязъл - 6 ml в единия и 10 ml в другия.

ПП. Тъкмо преди час я монтирах на велосипеда, на който ще се използва:

Изображение
Аватар
uBaH
 
Мнения: 1249
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Ное 24, 2009 2:44 pm
Местоположение: Димитровград / Хасково


Назад към Веломеханик

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 17 госта