Страница 1 от 2

Преминаване от 3х9 към 1х

МнениеПубликувано на: Пон Авг 23, 2021 7:38 pm
от DKaraivanov
Здравейте!

Наскоро закупих планински велосипед Sprint Apolon 2021 29" (не PRO варианта) и след като понавъртях някой друг километър реших да премина на 1х10/11/12. Поразгледах доста теми във форума, но не ми се иска на моя глава да поръчам групсет който да не пасне, та затова се надявам, че ще можете да ми помогнете в избора.

Като цяло съм се спрял на три различни варианта:

1. Deore 6100 цял групсет.
2. 5100 групсет.
3. SRAM SX Eagle, пак групсет.

Карам 90 % планинско и реално не използвам повече от 7-8 скорост, поне по маршрутите които карам в момента и дали ще са 11 или 12 предавки не ме бърка особено. Има ли някой вариант от трите който би паснал на велосипеда без да се сменят допълнителни части извън групсета? 10/11 - 50/51 касета ще се събере ли отзад?

Ос касетата на велосипеда е - shimano BB-MT500.

Поздрави!

Re: Преминаване от 3х9 към 1х

МнениеПубликувано на: Пон Авг 23, 2021 9:29 pm
от K99k
Влизаш на тоя сайт и си променяш характеристиките на детайлите http://gears.mtbcrosscountry.com/#29/2.25I1567I27873
В тази конфигурация 0.71 за катерене е кажи речи достатъчно с 32 звезда. Другото как ще си нагласиш си е твой вкус.

допълнение: как на сайта на спринта е с курбели на квадрат и в същото време е с кухо средно , ума не ти го побира.

Re: Преминаване от 3х9 към 1х

МнениеПубликувано на: Пон Авг 23, 2021 9:44 pm
от DKaraivanov
Реално е с кухо средно и е с кръгли отвори, не знам как са го изобразили на сайта. Благодаря за конфигуратора, доколкото виждам 32 зъба отпред и касета 11-50 отзад са съвместими, въпроса е дали трябва да се съобразявам с нещо друго...

Re: Преминаване от 3х9 към 1х

МнениеПубликувано на: Пон Авг 23, 2021 9:47 pm
от Alexi
да - 6100 е на микросплайн хъб и няма да пасне при теб ( както и която и да е касета с 10 най малко венче ) SХ и 5100 ще паснат .. 12 скорости е по добре от 11 ,цената е подобна

Re: Преминаване от 3х9 към 1х

МнениеПубликувано на: Пон Авг 23, 2021 9:51 pm
от DKaraivanov
Много благодаря! Значи за момента нещата отиват към SRAM-a или който намеря наличен измежду него и 5100.

Поздрави!

Re: Преминаване от 3х9 към 1х

МнениеПубликувано на: Пон Авг 23, 2021 9:54 pm
от the_rookie
a prima vista 5100 е най-логичния вариант! При другите ще сменяш средното ( при sram sx eagle) или freehub-а ( при deore 6100) , а и 12 скоростнaтa верига е по-слаба като издръжливост.

Re: Преминаване от 3х9 към 1х

МнениеПубликувано на: Пон Авг 23, 2021 10:02 pm
от K99k
Друго , дължината на курбела според това колко си висок 170-175мм.

Re: Преминаване от 3х9 към 1х

МнениеПубликувано на: Вто Авг 24, 2021 7:44 am
от Alexi
защо да сменя курбела ? този може да се преработи на 1х ,най евтиния вариант и е работещ плочи има в изобилие

Re: Преминаване от 3х9 към 1х

МнениеПубликувано на: Вто Авг 24, 2021 9:40 am
от Bi11y
Вземи си 12 скоростна команда и дерейльор - Деоре , СЛХ или ХТ и си сложи касета шимано 5100. На практика можеш да ограничиш хода на дерейльора и да си ползваш 12 скоростното задвижване като 11 скорости - като ти дойде момента за 12 скорости само си нагласяш дерейльора.

Re: Преминаване от 3х9 към 1х

МнениеПубликувано на: Вто Авг 24, 2021 9:49 am
от Bi11y
the_rookie написа: а и 12 скоростнaтa верига е по-слаба като издръжливост.


4300 км изкара ХТ 12 верига - до момента нямам 10, 11 и 12 скоростна верига изкарала толкова ... 10 скоростните ми вериги изкарваха едвам 1500 за КМЦ и 2000 за ХТ ... КМС 12 скорости на 800 км е за изхвърляне - над 0.75 е дори...

Re: Преминаване от 3х9 към 1х

МнениеПубликувано на: Вто Авг 24, 2021 2:14 pm
от Pr3d4t0R
the_rookie написа: а и 12 скоростнaтa верига е по-слаба като издръжливост.


Това е абсолютна глупост! Най-големият напредък е точно във веригите -> https://cyclingtips.com/2019/12/the-bes ... 1-12-speed

А най-хубавото е, че 12 скоростна верига на Срам може да се кара с 11 ск. касета. @DKaraivanov следният сетъп е най-изгоден от към цена/качество:
- 11 ск. команда шимано ХТ;
- 12 ск. верига X01 или GX, само ако се цепи всяка стотинка (Шимано 12ск вериги са съвместими само с техни 12ск касети);
- касета 11-50 на Sunrace или Деоре серията. Ако искаш да е наистина леко Гарбарук.
- дерейльор Shimano Deore RD-M5100-SGS - чакам го да пристигне, че счупи 11ск ХТ в неделя. Очаквам да се настрои по-лесно от предният, тъй като е предвиден за 11-51 касета.
- Narrow wide плоча съвместима с курбелите ти. Това е една от малкото части по колелото, които с две ръце подкрепям да са от алиекспрес. Ако е овал трябва да се внимава точно как е направен.

Re: Преминаване от 3х9 към 1х

МнениеПубликувано на: Вто Авг 24, 2021 3:09 pm
от Alexi
5100 ако искаш да го ползваш с по малка от 11-50 касета ще береш ядове (min top sprocket 51 ) :beer:

Re: Преминаване от 3х9 към 1х

МнениеПубликувано на: Вто Авг 24, 2021 3:15 pm
от DKaraivanov
Благодаря на всички за мненията! Бях се насочил към цял групсет, уж за по-лесно, но стига да знам какви точно части са ми нужни, бих поръчал и отделни такива, така или иначе аз няма да мога да ги заменя/настроя.

Странното е, че според спецификациите на велосипеда курбелите са - КУРБЕЛИ SHIMANO FC-M2000 ALTUS 9S 40X30X22T 170MM, но навсякъде въпросните курбели са с квадратно движение/ос, а за моите съм обеден, че са с кръгла ос, мога да прикача и снимка ако е нужно, а на външен вид реално разлика нямат, само в оста.

@Alexi, тоест ако сваля трите плочи от моите курбели и взема подходяща narrow wide плоча както предложи Pr3d4t0R мога да сложа нея вместо тях и да не взимам нови курбели?

@Pr3d4t0R, има ли някаква специфична причина да взема 12ск верига за 11ск касета, не е ли по-добре 11ск верига? Въпросната касета на Sunrace предполагам е - "Sunrace MX80" - 11-13-15-18-21-24-28-32-36-42-50 ?

Въпроса е има ли как да разбера каква narrow wide плоча би паснала на моите курбели или единственият вариант е на място в магазин/сервиз? От значение ли е дали ще е посочена за определен брой скорости ли е достатъчно да пасне и да е 32/34 зъба?

Още веднъж благодаря на всички отзовали се!

Re: Преминаване от 3х9 към 1х

МнениеПубликувано на: Вто Авг 24, 2021 3:59 pm
от Bi11y
Pr3d4t0R написа:- 11 ск. команда шимано ХТ;


Защо 11, а не 12 скорости ? Грешка е да се купи през 2021 11скоростна команда - нито по е по-евтина нито е по-хубава - 12 скоростна може да се ползва като 11 скоростна . Просто като ограничиш хода на дерейльора и командата не превключва - няма на къде ... 12 като 11 може да се ползва , 11 като 12 не може ...

Re: Преминаване от 3х9 към 1х

МнениеПубликувано на: Вто Авг 24, 2021 5:40 pm
от Pr3d4t0R
Alexi написа:5100 ако искаш да го ползваш с по малка от 11-50 касета ще береш ядове (min top sprocket 51 ) :beer:

Ще пиша как е - утре пристига :magnify: 11-50 ми е касетата.

Bi11y написа:
Pr3d4t0R написа:- 11 ск. команда шимано ХТ;


Защо 11, а не 12 скорости ? Грешка е да се купи през 2021 11скоростна команда - нито по е по-евтина нито е по-хубава - 12 скоростна може да се ползва като 11 скоростна . Просто като ограничиш хода на дерейльора и командата не превключва - няма на къде ... 12 като 11 може да се ползва , 11 като 12 не може ...

Валиден аргумент, съгласен съм с теб щом това е така :agree:

Аз лично карам по диви и криви места, където дерейльора постоянно намира контакт с природата. Приятели с 12 ск., каращи също по такъв начин имат ядове с губене на настройка. Това е така, защото разстоянието между зъбчетата е значително по-малко при 12, сравнено с 11:
- 12ск 3.65 мм
- 11ск 3.9 мм
- 10ск 3.95 мм
Дебелината на всяко зъбче от друга страна и при трите стандарта е 1.6 мм и заради това може да се ползва 12ск верига. За справка, таблицата най-долу -> https://bike.bikegremlin.com/1232/bicyc ... atibility/

Re: Преминаване от 3х9 към 1х

МнениеПубликувано на: Вто Авг 24, 2021 7:34 pm
от Bi11y
Pr3d4t0R написа:
Alexi написа:5100 ако искаш да го ползваш с по малка от 11-50 касета ще береш ядове (min top sprocket 51 ) :beer:

Ще пиша как е - утре пристига :magnify: 11-50 ми е касетата.

Bi11y написа:
Pr3d4t0R написа:- 11 ск. команда шимано ХТ;


Защо 11, а не 12 скорости ? Грешка е да се купи през 2021 11скоростна команда - нито по е по-евтина нито е по-хубава - 12 скоростна може да се ползва като 11 скоростна . Просто като ограничиш хода на дерейльора и командата не превключва - няма на къде ... 12 като 11 може да се ползва , 11 като 12 не може ...

Валиден аргумент, съгласен съм с теб щом това е така :agree:

Аз лично карам по диви и криви места, където дерейльора постоянно намира контакт с природата. Приятели с 12 ск., каращи също по такъв начин имат ядове с губене на настройка. Това е така, защото разстоянието между зъбчетата е значително по-малко при 12, сравнено с 11:
- 12ск 3.65 мм
- 11ск 3.9 мм
- 10ск 3.95 мм
Дебелината на всяко зъбче от друга страна и при трите стандарта е 1.6 мм и заради това може да се ползва 12ск верига. За справка, таблицата най-долу -> https://bike.bikegremlin.com/1232/bicyc ... atibility/


Не е стъпката 3.65 при скоростите ами дебелината на самите зъбчатки на касетата - при 12 добавиха още една зъбчатка без да променят стъпката спрямо 11. От 10 към 11 имаше разлика в това отношение. Пред седмица карах ХТ11 на настройките на SLX 12 - само регулирах болта за да не ходи повече от 11...

Re: Преминаване от 3х9 към 1х

МнениеПубликувано на: Вто Авг 24, 2021 9:19 pm
от K99k
Alexi написа:защо да сменя курбела ? този може да се преработи на 1х ,най евтиния вариант и е работещ плочи има в изобилие


Написа човека че ще купува груп сет и се сетих да напиша за дължината.

Re: Преминаване от 3х9 към 1х

МнениеПубликувано на: Вто Авг 24, 2021 10:46 pm
от the_rookie
DKaraivanov, а какво е твоето очакване от желаните промени? Pr3d4tOR ,и за да се потвърдят цитираните данни,по примера на Bi11y , сподели и личните впечатления за живота на 12 ск. вериги.

Re: Преминаване от 3х9 към 1х

МнениеПубликувано на: Сря Авг 25, 2021 10:16 pm
от DKaraivanov
Очакването е да загубя тежестта от излишните 2 венеца отпред, плюс по-"лесно" и бързо превключване на скоростите. Например в момента както споменах карам 90%, ако не и повече планинско и повече от 7 скорост не съм включвал, да не говорим, че втората команда съм я тествал само колкото да видя дали работи. Отделно тъй като съм тотален аматьор и лаик при спусканията докато уцеля достатъчно висока предавка, че да мога да въртя( не при стръмни спускания) и вече е станало време да връщам на ниска, а с 1х11/12 имайки предвид, че и "скока" между самите предавки ще е по-голям, както и рапид файър технологията, реално с 1-2 кликания ще стигам до необходимата предавка без да мисля за комбинации.

До колкото виждам един групсет 5100 заедно с курбела е около 350-380 лева, което ме устройва като бюджет, бих взел и отделни компоненти при условие, че знам точно какъв венец да взема за отпред и, че се намери кой да преработи сегашните ми курбели + сглоби настрои цялата система, защото карам от 2 месеца и откровено хабер си нямам.

Re: Преминаване от 3х9 към 1х

МнениеПубликувано на: Чет Авг 26, 2021 12:40 pm
от Bi11y
Според мен СЛХ курбел (по-лек е от по-ниските модели , и равен на ХТ като тегло) ,СЛХ плоча 12 , дерейльор СЛХ 12, команда ХТ 12 и касета 11 скорости е най-оптималния вариант, ако може да отделиш толква средства.

Re: Преминаване от 3х9 към 1х

МнениеПубликувано на: Чет Авг 26, 2021 1:01 pm
от DKaraivanov
Принципно не е проблем, бюджета е около 500 лева и доколкото видях на примависта г/д ще влезна в тоя бюджет или ще го надвиша с 50-60 лева.

Въпросът е дали си заслужава и ще намеря особена разлика спрямо 5100 групсет, тъй като разликата в цента си е едни +200 лева и въпросните курбели дали ще паснат без смяна на средно. В момента доколкото виждам съм с BB-MT500, а SLX са съвместими с МТ800.

Коя 12 скоростна касета 10/11 - 50/51 би паснала без да има нужда от смяна на powerspline ли там кви са, а да използвам сегашното задвижване/ос. Ако трябва да сменям и средно, и задно се обезсмисля ъпгрейда.

За 11 скорости съм се спрял на касета sunrace mx80, за командите XT съм ок, така или иначе разликата е 20-30 лева с 5100, за курбели също нямам против да дам малко отгоре стига да влезнат "plug -n - play" .

Тоест за да обобщя, търся оптимален вариант до 500, макс 550 лева, без да има нужа от смяна на средно и задно движение. Дали ще е 11 или 12 скорости, предпочитания нямам, до колкото разбрах при мен вариант за 12 скорости е само SRAM без смяна на заден хъб.

П.П. Всъщност то зависи от касетата отзад, тоест, ако не е Шимано би трябвало да няма проблеми ако касетата отзад е 12 скорости, например SunRace CSMZ90 ?

Re: Преминаване от 3х9 към 1х

МнениеПубликувано на: Чет Авг 26, 2021 1:24 pm
от Pr3d4t0R
the_rookie написа:Pr3d4tOR ,и за да се потвърдят цитираните данни,по примера на Bi11y , сподели и личните впечатления за живота на 12 ск. вериги.


1100 км съм навъртял на моята Х01 - супер е. Като я сложих нея на мястото на 11ск. верига (беше пак висок клас не помня вече точно коя) се усети с по-бързо превключване и значително по-трудно падане на веригата при въртене назад на 50т.

Разликата межу SLX и ХТ курбел е само в плочата, с която идват - раменете са абсолютно еднакви до грам. Теглено пред мен с чисто нови курбели. За мен 12 ск. има само смисъл на Шимано с пълна тяхна система, за да може да се превключва без да се намеля усилието. Предложението на Bi11y е добро. По-конкретно бих казал касетата да е Сънрейс (цена, качество, тегло), а дерейльорът да е Деоре.

Re: Преминаване от 3х9 към 1х

МнениеПубликувано на: Чет Авг 26, 2021 1:42 pm
от Alexi
Pr3d4t0R написа:
Разликата межу SLX и ХТ курбел е само в плочата, с която идват - раменете са абсолютно еднакви до грам.

тя и плочата е една и съща ,единствената разлика е че паяка на СЛХ е боядисан сиво а на ХТ е черен .. специално с курбела голяма измама са заформили Шимано ,даваш стотина лв отгоре за да пише ХТ :evil:

Re: Преминаване от 3х9 към 1х

МнениеПубликувано на: Чет Авг 26, 2021 2:40 pm
от Pr3d4t0R
Eeee Алекси - SLX е със стоманени зъбчета, ХТ с алуминиеви. Ясно кое е по-добре за 90% от хората :D

Re: Преминаване от 3х9 към 1х

МнениеПубликувано на: Чет Авг 26, 2021 2:48 pm
от Bi11y
DKaraivanov написа:Принципно не е проблем, бюджета е около 500 лева и доколкото видях на примависта г/д ще влезна в тоя бюджет или ще го надвиша с 50-60 лева.

Въпросът е дали си заслужава и ще намеря особена разлика спрямо 5100 групсет, тъй като разликата в цента си е едни +200 лева и въпросните курбели дали ще паснат без смяна на средно. В момента доколкото виждам съм с BB-MT500, а SLX са съвместими с МТ800.

Коя 12 скоростна касета 10/11 - 50/51 би паснала без да има нужда от смяна на powerspline ли там кви са, а да използвам сегашното задвижване/ос. Ако трябва да сменям и средно, и задно се обезсмисля ъпгрейда.

За 11 скорости съм се спрял на касета sunrace mx80, за командите XT съм ок, така или иначе разликата е 20-30 лева с 5100, за курбели също нямам против да дам малко отгоре стига да влезнат "plug -n - play" .

Тоест за да обобщя, търся оптимален вариант до 500, макс 550 лева, без да има нужа от смяна на средно и задно движение. Дали ще е 11 или 12 скорости, предпочитания нямам, до колкото разбрах при мен вариант за 12 скорости е само SRAM без смяна на заден хъб.

П.П. Всъщност то зависи от касетата отзад, тоест, ако не е Шимано би трябвало да няма проблеми ако касетата отзад е 12 скорости, например SunRace CSMZ90 ?


Няма нужда да сменяш средното независимо дали ще избереш 4100,5100,6100,7100,8100 или 9100 . Като се скапе средното може да си вземеш МТ800. Сънрейс имат 12 скоростни касети съвместими с шимански вериги - 901,902 и 903:
https://www.sunrace.com/en/products/detail/csmz901

Последната цифричка е колко алуминиеви зъбчатки има касетата - съответно теглото се променя с това .

Каква ти е задната главина ? На шимано не са особено скъпи главините:
https://belbike.bg/kapli-i-komponenti-z ... -thru-12mm
https://belbike.bg/kapli-i-komponenti-z ... 500-32h-qr

Re: Преминаване от 3х9 към 1х

МнениеПубликувано на: Чет Авг 26, 2021 3:26 pm
от Alexi
Pr3d4t0R написа:Eeee Алекси - SLX е със стоманени зъбчета, ХТ с алуминиеви. Ясно кое е по-добре за 90% от хората :D

ай на бас :) само ХТР е с алуминиеви зъби ( имам и 2 такива )

Re: Преминаване от 3х9 към 1х

МнениеПубликувано на: Чет Авг 26, 2021 3:31 pm
от Pr3d4t0R
Хахаха може :agree: Спомените явно ми убягват - в полимера на паяка ли беше разликата?

ПС едно читаво пренаплитане на каплата също струва пари и трябва да има късмет дължината на спиците да съвпада.

Re: Преминаване от 3х9 към 1х

МнениеПубликувано на: Чет Авг 26, 2021 3:59 pm
от Bi11y
Pr3d4t0R написа:Хахаха може :agree: Спомените явно ми убягват - в полимера на паяка ли беше разликата?

ПС едно читаво пренаплитане на каплата също струва пари и трябва да има късмет дължината на спиците да съвпада.


Нека да знае какви опции има - да си прецени DKaraivanov... Принципно е по-добре от сега да се реши на промяна отколкото в последствие.

Re: Преминаване от 3х9 към 1х

МнениеПубликувано на: Чет Авг 26, 2021 4:26 pm
от Alexi
може да се вземе и 12 скоростна касетка Sram NX/SX ,то няма смисъл всичко да ти е 12 скорости а касетата да е 11

Re: Преминаване от 3х9 към 1х

МнениеПубликувано на: Пет Авг 27, 2021 10:02 am
от the_rookie
DKaraivanov написа:Очакването е да загубя тежестта от излишните 2 венеца отпред, плюс по-"лесно" и бързо превключване на скоростите. Например в момента както споменах карам 90%, ако не и повече планинско и повече от 7 скорост не съм включвал, да не говорим, че....

Направи си разчет на теглото по компненти за да видиш колко точно ще олекотиш (двата диска отпред отиват отзад)! За превключването на твое място бих инвестирал в Hyperglide+ , но трябва да разрешиш проблема с микро сплайна :crap: ! Каква точно ти е задната главина? Ако решиш да продаваш колелото,мисля че с нова едноименна система би било по-лесно отколкото с миш-маш.
Въпрос към ползващите големи и по-тежки касети,имат ли някакви проблеми от инерцията на касетата при висок каданс на малките зъбчатки отзад (падания на веригата)?