Страница 1 от 2

Задната спирачка блокира в топло време

МнениеПубликувано на: Пон Авг 07, 2023 3:23 pm
от biker77
Здравейте. Имам проблем с едно колело Shockblaze r7. Забелязах, че лоста на кормилото за задната спирачка е все едно блокирал и при натискане има минимален ход, но все пак спирачката хващаше. Лоста за предната спирачка има по-голям ход и не се усеща блокирал. Само че предната спирачка е сравнително слаба.
Най-големият проблем се появи в наскорощните горещи дни, когато колелото престои няколко минути на слънце, задните накладки се прибират максимално до диска и не мога да завъртя гумата. Дори самия апарат не може да се повдигне защото накладките са стиснали диска. Оправя се след като се охлади и така до следващото нагряване от слънцето. Спирачките до колкото виждам са хидравлични дискови, на апаратите пише Promax. Има ли вариант сам да си оправя проблема, евентуално с обезвъдушаване? Ако някой е имал подобен проблем, нека сподели как го е решил :^:

Re: Задната спирачка блокира в топло време

МнениеПубликувано на: Пон Авг 07, 2023 4:31 pm
от Иван Нончев
Буталцата в спирачния апарат движат ли се свободно и най-вече връщат ли се след натискане на лоста? Аз оттам бих започнал. Второто нещо е спирачната течност, и по-конкретно кога е сменяна за последно?

Re: Задната спирачка блокира в топло време

МнениеПубликувано на: Пон Авг 07, 2023 9:57 pm
от the_rookie
Огледай си маркучите да няма някакво притискане/пречупване. Маслото се разширява от температурата, но вероятно има някакво подпушване или системата е препълнена! Когато стегне (от топлото на слънце) лашни леко порта за обезвъздушаване на апарата, колкото да спадне налягането в системата и виж ще отпуснат ли (без да пипаш лостчето)! Затегни и пробвай- ако е препълнена системата, след един два опита би трябвало да се оправи. Ако не отпуснат след развиване на порта- най-вероятно буталата са клеясали и трябва да се разглобят и почистят.

Re: Задната спирачка блокира в топло време

МнениеПубликувано на: Вто Авг 08, 2023 10:28 am
от biker77
буталцата се движат като натисна спирачка и после се връщат. Но в горещото време притискат диска и не помръдват.
Ще пробвам да развия порта за обезвъздушаване на апарата, когато пак затегнат, благодаря

Re: Задната спирачка блокира в топло време

МнениеПубликувано на: Вто Авг 08, 2023 1:12 pm
от Вилката
Почти сигурно е въздух в системата. Спирачните течности имат пренебрежимо температурно разширение, за разлика от въздуха.

Re: Задната спирачка блокира в топло време

МнениеПубликувано на: Вто Авг 08, 2023 3:35 pm
от biker77
скоро не се очертават горещини. Може ли сега да развия пробката леко и после да я стегна?

Re: Задната спирачка блокира в топло време

МнениеПубликувано на: Вто Авг 08, 2023 5:20 pm
от the_rookie
biker77 написа:скоро не се очертават горещини. Може ли сега да развия пробката леко и после да я стегна?

За да излезе течноста е необходимо налягането в системата да е повишено! За целта, леко, притискайки лостчето на спирачката, внимателно отвиваш колкото да излязат 3-4 капки, след това завиваш и чак тогава плавно отпускаш лостчето до изходно положение. Вероятно ще имаш нужда от помощник! Ако няма такъв може да ползваш нещо еластично увито около лостчето и дръжката (но не много стегнато).

Re: Задната спирачка блокира в топло време

МнениеПубликувано на: Вто Авг 08, 2023 5:58 pm
от the_rookie
:offtopic:
Вилката написа:.... Спирачните течности имат пренебрежимо температурно разширение, за разлика от въздуха.

Да по-малко е, но не и пренебрежимо, а и в случая (ако в системата има и от двата флуида) е много важен модула на обемна еластичност. :beer:

Re: Задната спирачка блокира в топло време

МнениеПубликувано на: Сря Авг 09, 2023 7:38 am
от Вилката
Думата пренебрежимо не е определена във физиката и зависи изцяло от конкретния проблем. Когато говорим за фабрично произведена спирачка, се очаква производителят да е отчел минималното разширение на течността, която ще ползва, така че то да е пренебрежимо и да не води до проблеми за ползвателя.
biker77 написа:скоро не се очертават горещини. Може ли сега да развия пробката леко и после да я стегна?
За да се отстрани въздухът, трябва да негово място да влезне спирачна течност. Трябва да уточниш с какво е пълна твоята спирачка (DOT или минерално масло) и да си набавиш минимално количество. Начинът на допълването е различен при различните марки и модели, като в повечето случаи се изискват специализирани инструменти.
Възможно е затягането да е и от препълнена система, което е грешка на механика, и решението да е да пуснеш кяколко капки навън, но като чета въпроса и марката на спирачката, според мен не е това.

Re: Задната спирачка блокира в топло време

МнениеПубликувано на: Чет Авг 10, 2023 11:55 am
от biker77
нямам представа с какво масло е системата. В такъв случай поне да изчакам нови горещини ли?

Re: Задната спирачка блокира в топло време

МнениеПубликувано на: Чет Авг 10, 2023 12:51 pm
от Pr3d4t0R
Проблемът ти най-вероятно е свързан със спирачната течност. Тя е силно препоръчително да се подменя веднъж годишно. Така че го дай ти я освежат.

Re: Задната спирачка блокира в топло време

МнениеПубликувано на: Чет Авг 10, 2023 3:02 pm
от biker77
а каква течност се препоръчва за shockblaze r7? Не искам да сложат неподходяща

Re: Задната спирачка блокира в топло време

МнениеПубликувано на: Чет Авг 10, 2023 3:49 pm
от Вилката
На лостчетата пише или mineral oil или DOT, това са двата варианта. Промакс мисля че са с минерално масло. Не става всякакво, ползва се специализирано за спирачки, някои от марките спирачки си брандират собствено, като Шимано например. Може и LHM plus на произволна марка, аз карам с такова от много време. Най-добре процедурата да я извърши някой, който разбира какво прави.

Re: Задната спирачка блокира в топло време

МнениеПубликувано на: Пет Авг 11, 2023 1:10 am
от the_rookie
Ако системата работи и се експлоатира в общоприетите за класа и норми и заредена с това което трябва (в случая минерално масло!), не съм съгласен с мнението на колегата за необходимоста от смяна на маслото всяка година. Напълно излишен разход, който може да ти донесе повече пасиви от колкото позитиви. За пример- колко от нас си сменят спирачната течност (ДОТ !) на автомобилите на толкова кратък период?!
Съвет от мен: Почни от лесното към трудното, а не обратно! Направи това което ти написах по-рано,... най-малкото безболезнено ще те ориентира за същноста на проблема!

Re: Задната спирачка блокира в топло време

МнениеПубликувано на: Пет Авг 11, 2023 11:51 am
от Pr3d4t0R
Неуместно сравнение. Ако караш автомобилът на писта ще сменяш спирачната течност много по-често от веднъж годишно. При ежедневно шофиране въобще не се загряват спирачките. Нито пък обикновени коли могат да понасят поредица от интензивни спирания в кратък период от време.

Спирачната течност е няколко милилитра и инвестицията в необходимите инструменти е много малка. Пълен блийд е не повече от 30 минути на спирачка, ако го прави за пръв път човек. Стара течност загрява много по-бързо, което води до повече стискане на спирачката и неминуемо до умора в ръцете (arm pump), която разваля доста кефа от каране.

Re: Задната спирачка блокира в топло време

МнениеПубликувано на: Нед Авг 13, 2023 4:11 pm
от the_rookie
Pr3d4t0R написа:Неуместно сравнение. Ако караш автомобилът на писта ще сменяш спирачната течност много по-често от веднъж годишно. При ежедневно шофиране въобще не се загряват спирачките. Нито пък обикновени коли могат да понасят поредица от интензивни спирания в кратък период от време.

При интензивно нагряване на спирачната течност (изискващо преждевремената и подмяна!) има и друг момент,...промяна в свойствата на уплътнението,тоест ако караш на макс и искаш подръжка в топ кондиция- няма да минеш само с подмяна на течноста!
В конкретния случай има много неизвестни и автора на темата можеше да помогне (дори като качи някоя снимка,... най-малкото поне да идентифицираме модела на спирачката), а според представата която аз придобих дотук- колкото е уместно да карам обикновен автомобил по писта (в състезателен режим!), толкова е уместно да правя спускания (с интензивно натоварване на спирачките) с велосипеда за който иде реч в темата!
:beer:

Re: Задната спирачка блокира в топло време

МнениеПубликувано на: Пон Авг 14, 2023 9:49 am
от Pr3d4t0R
Само добавям, че минералното масло щади уплътненията за разлика от DOT-a :beer:

Re: Задната спирачка блокира в топло време

МнениеПубликувано на: Чет Авг 17, 2023 2:10 pm
от nicky bike
the_rookie написа:Ако системата работи и се експлоатира в общоприетите за класа и норми и заредена с това което трябва (в случая минерално масло!), не съм съгласен с мнението на колегата за необходимоста от смяна на маслото всяка година. Напълно излишен разход, който може да ти донесе повече пасиви от колкото позитиви. За пример- колко от нас си сменят спирачната течност (ДОТ !) на автомобилите .....


Пълно несъгласие!!! Обяснявам:
Препоръчително е НАЙ МАЛКО на две години спирачната течност да се ПОДМЕНЯ!
Ако го бях направил сега нямаше да имам проблема като на biker77 буталото в ръкохватката затяга, вчера го промивах със спирачна течност на LHM и пак не става спирачката е 6000 на шимано и вече е на 11000 км., а това започна на около 9500 км.
Препоръката ми е докато все още не е късно посети някой колега да ти смени течността, ще се учудиш каква мизерия ще излезе от там.

За автомобилите важи същото, но въпреки това никой не го прави!

Re: Задната спирачка блокира в топло време

МнениеПубликувано на: Съб Авг 19, 2023 11:57 pm
от the_rookie
nicky bike написа:
Пълно несъгласие!!! Обяснявам:
Препоръчително е ....

Не оспорвам ... всеки е свободен да вярва там в каквото, както пожелае! Дори и не мислих да пиша тези думи, но заради аватара (подсказващ професионална съпричастност, а от там и изискване за акуратност) ще ги споделя.
Първо, сигурно е въпрос на някакво дребно объркване, защото изречението "Препоръчително е НАЙ МАЛКО на две години спирачната течност да се ПОДМЕНЯ!" не влиза в конфликт (а даже потвърждава) цитираните мой думи. За да влезе в тон със заявеното пълно несъгласие, изречението би трябвало да изглежда така- "Препоръчително е НАЙ-МНОГО на две години спирачната течност да се ПОДМЕНЯ!". После, относно течноста на LHM. Съкращението посочва принадлежност към тип, а не към конкретен производител и точно смесването на еднотипни (LHM) течности от различни производители могат и да предизвикат (допустимо е, но не задължително!) проблеми в по-деликатните системи! Настоящата не е от тия, но е добре нещата да се прецизират. Последно,... относно конкретния случай с Шиманото. Причината за блокирането според мен, не е в промяната на качествата на течноста, а в недобрата защита от абразивни механични частици (прах и песъчинки), както и избора на материал за изработката. Ако проблема беше в течноста, трябва да имаш неприятности и с блокиране на апаратите, а това не е споменато.

Re: Задната спирачка блокира в топло време

МнениеПубликувано на: Вто Авг 22, 2023 9:13 am
от Вилката
Както казах, карам шиманските ми спирачки с LHM plus (Total). Скоро подмених течността на една спирачка и това, което излезе беше бистра зелена течност, неразличима от прясната, като ветоятно съм я пълнил последно преди 4 години, не помня точно.
Отностно смесването, правил съм тест, когато минах от шиманско масло на LHM. На едната спирачка го подмених изцяло, а на другата само допълних с LHM. Оказа се, че се смесват без да влошават работата, доста време си карах така. След време като я смених изцяло, просто беше с неопределен цвят, заради смесването на зелено с червено.
Колелото, което карам сега е с DOT. Там имам чувството, че течността по-бързо променя поне външния си вид.

Re: Задната спирачка блокира в топло време

МнениеПубликувано на: Сря Авг 23, 2023 7:43 am
от biker77
the_rookie написа:
biker77 написа:скоро не се очертават горещини. Може ли сега да развия пробката леко и после да я стегна?

За да излезе течноста е необходимо налягането в системата да е повишено! За целта, леко, притискайки лостчето на спирачката, внимателно отвиваш колкото да излязат 3-4 капки, след това завиваш и чак тогава плавно отпускаш лостчето до изходно положение. Вероятно ще имаш нужда от помощник! Ако няма такъв може да ползваш нещо еластично увито около лостчето и дръжката (но не много стегнато).


направих това, което ме посъветва. Веднага се усети, че лостчето вече има нормален ход. За загряването не мога да преценя все още. Обаче ми направи впечатления какъв ужасен звук започнаха да издават спирачките. Направих и видео - https://streamable.com/cbwojv
Течността трябва да е дот 4

Re: Задната спирачка блокира в топло време

МнениеПубликувано на: Сря Авг 23, 2023 9:02 pm
от the_rookie
biker77 написа:направих това, което ме посъветва. Веднага се усети, че лостчето вече има нормален ход. За загряването не мога да преценя все още. Обаче ми направи впечатления какъв ужасен звук започнаха да издават спирачките. Направих и видео - https://streamable.com/cbwojv
Течността трябва да е дот 4

От това което виждам и чувам, стигам до извода за проблем с фиксирането на накладките в правилното работно положение (вероятно заради изосване)! Не съм разглобявал точно такава спирачка (прилича ми на PROMAX Decipher), но според мен буталата и принципа на задържане/фиксиране на накладките е подобен на juicy seven на Авид примерно (качвам снимка на техни бутала). В накладката има отвор в който влиза издатък от буталото, като по този начин я придържа да не изпада. Буталата са от пластмаса (бакелит) която в зоната на контакт с накладките често почва да се разпада с времето от термичното и механичното натоварване. Системата не е толерантна към голямо износване на накладките и диска. Идеята на всичко това вероятно е да се получи ниско тегло на ниска цена при сравително приемлива за класа си производителност. Ако се разглоби (свалят накладките) ще стане ясно точно в кое е проблема (може да има нужда само от нови накладки), но според мен е добре да мислиш за цялостната подмяна на спирачките.Изображение
п.п. Сега видях това видео https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=_bQboTNWy4w Буталата са алуминиеви, а фиксирането на накладката е в оформеното кръгло "легло" на самия
спирачен апарат! Ако с него всичко е ок, може да минеш само със смяна на накладки и диск евентуално. Но пак ще повторя- тоя тип фиксиране не обича по-износени накладки и дискове, както и неточно изработени (хлабави) такива.

Re: Задната спирачка блокира в топло време

МнениеПубликувано на: Чет Авг 24, 2023 7:54 am
от biker77
първо ще опитам да сваля накладките да ги огледам и после ще пробвам обезвъздушаване. Задните накладки наистина леко мърдат като бутам гумата напред-назад.
Ако се наложи смяна този апарат ще ми свърши ли работа: https://velosiped.bg/velochasti/spirachki/hidravlichni-diskovi-spirachki/aparat-za-hidravlichna-diskova-spirachka-shimano-slx-br-m7100.html

Re: Задната спирачка блокира в топло време

МнениеПубликувано на: Чет Авг 24, 2023 8:27 pm
от the_rookie
biker77 написа:първо ще опитам да сваля накладките да ги огледам и после ще пробвам обезвъздушаване. Задните накладки наистина леко мърдат като бутам гумата напред-назад.
Ако се наложи смяна този апарат ще ми свърши ли работа: https://velosiped.bg/velochasti/spirachki/hidravlichni-diskovi-spirachki/aparat-za-hidravlichna-diskova-spirachka-shimano-slx-br-m7100.html

В конкретния случай точно този апарат няма да ти свърши работа! Първо не е ясно как ще работи с твоето лостче (всяко такова е с различна механична и хидравлична "печалба" и на един апарат може да работи добре,а на друг- не) и второ, по-важното в случая, имаш несъвместимост и между уплътненията- лостчето е за ДОТ, а апарата за минерално масло! Желателно е да си вземеш комплект (ръкохватка,маркуч и апарат), обаче освен че е и по-скъпо нарушаваш и естетиката! Затова първо прегледай добре настоящата спирачка, ако трябва потърси някой който разбира около теб, изясни точно същноста на проблема ... може пък да се окаже че има решение. Сигурно бих могъл да помогна повече, ако я видя на живо.

Re: Задната спирачка блокира в топло време

МнениеПубликувано на: Пон Авг 28, 2023 9:56 am
от biker77
апарати за дот не се продават, всички са за минерално масло. Но мисля че оправих проблема. Свалих задния апарат да почистя мръсотията от накладките и го монтирах внимателно обратно. Вече не се чува онзи ужасен звук при спиране. Дисковете пак си загряват, но е нормално. След интензивно спиране, гумата се върти свободно. Това е за сега :beer:

Re: Задната спирачка блокира в топло време

МнениеПубликувано на: Чет Сеп 07, 2023 3:39 pm
от nicky bike
... относно течноста на LHM. Съкращението посочва принадлежност към тип, а не към конкретен производител и точно смесването на еднотипни (LHM) течности от различни производители могат и да предизвикат (допустимо е, но не задължително!) проблеми в по-деликатните системи! Настоящата не е от тия, но е добре нещата да се прецизират.

По тази тема съм писал преди повече от десет години. Не съм от хората "казал, рекал" аз преди да пусна поста за LHM тествах на моите спирачки една година, което обезмисля каквито и да било спорове по тази тема. Работя вече повече от десет години с нея.


Последно,... относно конкретния случай с Шиманото. Причината за блокирането според мен, не е в промяната на качествата на течноста, а в недобрата защита от абразивни механични частици (прах и песъчинки), както и избора на материал за изработката. Ако проблема беше в течноста, трябва да имаш неприятности и с блокиране на апаратите, а това не е споменато.

Точно в течността е проблема, нямам излишно време да снимам каква е течност на година и какви парцали с боклуци има в нея (вчера сменях отново) дори препоръчвам след месец или повече таечността пак да се смени, защото наслагванията на мизерия (най вече в ръкохватката) са много, а както знаем тя не се отваря.

biker77 написа:апарати за дот не се продават...

Продават се, но не е разумно да се дават много пари за нещо, което може да купиш окомплектовано. ;)

По принцип това е проблем на спирачки които са с DOT но напоследъл го виждам и при Shimano моето обяснение е, че започнаха да правят "казанчето" на ръкохватката значително по малко и течността загрява по бързо, но както всичко вече се прави да си изкара гарацията ... за съжаление! :V:
:beer: :beer: :beer:

Re: Задната спирачка блокира в топло време

МнениеПубликувано на: Пет Сеп 08, 2023 12:41 am
от ЧестоНеадвкватен
Чак па на всеки месец. Освен ако не караш всеки ден в кал до коленете... дори тогава ми се струва ексцесия. Не знам как при такива кратки периоди се замърсява толкова при теб, при мен след година е леко мътно и де се вика "мое и тоа сезон да изкара". На трети чифт Шимано съм, от нисък клас до ХТ и в момента с СЛХ. Звучи ми все едно тва LHM става на извара, сигурен ли си че не прави някаква реакция с нещо в системата? Дори след години без блиид цвета се избистри, но мръсотия нямаше кой знае колко.

Помня кога се обсъждаха алтернативи и четох с голям интерес относно LHM, но не беше "тествано" дългосрочно. Имаше и един шемет с бебешко масло в спирачките, интересно ми е тоя експеримент как се разви. :rofl:

Re: Задната спирачка блокира в топло време

МнениеПубликувано на: Вто Сеп 12, 2023 4:34 pm
от nicky bike
ЧестоНеадвкватен написа:Чак па на всеки месец. ....

Нещо не се разбираме! След месец е добре да се смени са да извади боклуците в ръкохватката. Не е задължително! Аз го направих защото моята ръкохватка продължава да затяга при топло време.

...Не знам как при такива кратки периоди се замърсява толкова при теб...

Не говоря за периоди, а пробег. На моите спирачки Deore 6000 на година и половина бяха на 9000км. и карам здраво. Пак казвам ако бях сменил течността половон година по рано нямаше да имам такива проблеми. Сега съм на 11 600 и пак ръкохватката затяга при топло време като днес. Въпреки, че вече два пъти сменях течността и вадя боклуци от нея всеки път.

... Звучи ми все едно тва LHM става на извара, сигурен ли си че не прави някаква реакция с нещо в системата?...

Писах по горе тествал съм го, а затягането започна с оригиналната течност.

...Помня кога се обсъждаха алтернативи и четох с голям интерес относно LHM, но не беше "тествано" дългосрочно...

Писах по горе тествал съм го ГОДИНА на моите спирачки! Вече повече от 12 години карам и работя с него.

Явно не четете какво съм писал.

Re: Задната спирачка блокира в топло време

МнениеПубликувано на: Сря Сеп 13, 2023 9:17 am
от the_rookie
nicky bike написа:....Пак казвам ако бях сменил течността половон година по рано нямаше да имам такива проблеми...

Ако беше сменял по-рано течноста в момента проблемите ти щяха да са от друго естество! В момента калта (смес от течност и прахоляк) уплътнява износения цилиндър и затова той все още работи, но същата е виновна и за задържането в лостчето. Причината ИЗНАЧАЛНО не е в течноста, а в незащитената конструкция и в подбора на материал за изработката и! Убеден съм че ако разглобиш лостчето ( https://www.youtube.com/watch?v=gP5n5-qm4fw ) почистиш и сглобиш, то вече няма да задържа, но вероятно няма и да работи- защото е износено и ще протече (поради липса на мазгия която в момента все още уплътнява). Ако причината е в промяна на свойствата на течноста вследствие термично натоварване (източника на което е триенето между накладките и диска!), досега буталата в апарата ти щяха или да са блокирали нацяло или да се движат съвсем "тромаво" и вследствие промяната на еластичноста на уплътнението! Прочети и каква е причината за създаване на LHM, кои проблеми решава и кои не.На твое място, ако на всеки два три месеца се занимавам със смяна на течности, сериозно бих се замислил за добра механична дискова спирачка!
:beer:

Re: Задната спирачка блокира в топло време

МнениеПубликувано на: Сря Сеп 13, 2023 12:06 pm
от Pr3d4t0R
Хубаво го разглоби това лостче, но не показва може ли пак да се сглоби. Шиманските не са предвидини за поправки/обслужване на мастър цилиндъра.