Профилактика на калипер Shimano BR-M775

Форум за въпроси, свързани с поддръжката и ремонта на велосипедите. Примерно: Как да си оправя това? Скърца ми еди къде си - на какво може да се дължи? Съвместимо ли е това с онова? и др. такива.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1100 / 1100 / 20

Профилактика на калипер Shimano BR-M775

Мнениеот URNEST » Вто Апр 21, 2009 2:17 pm

Здравейте,
От известно време наблюдавам проблем изразяващ се в неравномерно движение на буталата на спирачката. Тя е Shimano Deore XT 08. Ето и нагледно за какво иде реч:
ИзображениеИзображение
Лявата снимка е на предната, дясната е на задната спирачка. Очеизбийно е че дясното бутало на предния калипер е в пъти по-илязло от лявото. При задната спирачка нямам такъв проблем както се вижда. Откакто проблема е наличен спирачката е обезвъздушавана 2 пъти, но дясното бутало продължава да изкача повече. Всъщност хода на самите бутала при настискаюне на лоста е еднакъв, просто дясното изскача повече. Пробвал съм какви ли не настройки, за да излъжа лявото бутало да излезе по-навън, но без успех.
В крайна сметка стигнах до извода, че може би лявото бутало е клеясало или има някакъв проблем. Та хванах се свалих калипера, но не мога да извадя буталата. Въпросът ми за сега е как да извадя бутала при свален калипер (да се разбира няма спирачна течност и маркуч към него). Попринцип тук се вижда, че зад лявото бутало има нещо като тапа, кочто може да се развие, но е с някакъв много странен torx с 5 лъча и предполагам е крайно невероятно да намеря такова животно у нас.
Това е за сега. Всякакви мнения и съвети са добре дошли. Сега цел първа е да сваля буталата от калипера и да ги инспектирам.
Последна промяна URNEST на Вто Апр 21, 2009 2:21 pm, променена общо 1 път
Аватар
URNEST
 
Мнения: 1998
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Дек 21, 2005 9:04 pm
Местоположение: София

Re: Профилактика на калипер Shimano BR-M775

Мнениеот Sp0nG » Вто Апр 21, 2009 6:23 pm

Като стискаш спирачката лявото бутало движи ли се въобще? Аз имах сходен проблем, едното бутало се движеше съвсеем леко за разлика от другото. Какво направих аз - откачих апарата от преходника, махнах накладките и стиснах спирачката, държейки безпроблемното бутало с отвертка, така че да не може да излезе. Т.е. като стиснах спирачката запеклото бутало се показа около 1,5-2мм. Привидно не беше особено мръсно, но го почистих отстрани внимателно с клечка за зъби и памук докато не лъсна съвсем. След това го върнах обратно леко с отвертката като внимавах да не влезе накриво. Ефекта беше повече от отличен, вече буталата си работят симетрично. Ако предприемаш тези действия, имай предвид, че спирачката трябва да се понапомпа 10-20 пъти след като се монтира обратно за да стегне лостчето пак.
Друга причина може да е монтиран на криво апарат, но е по-малко вероятна ако спирачката не е сваляна и преди е работила като хората... А и по-скоро дискът би се огънал от колкото да държи едното бутало прибрано. :)
Аватар
Sp0nG
 
Мнения: 896
Рейтинг: 1912
Регистриран на: Пон Фев 23, 2004 6:40 pm
Местоположение: София, България

Re: Профилактика на калипер Shimano BR-M775

Мнениеот URNEST » Вто Апр 21, 2009 7:56 pm

Ето какво направих:
Извадих буталата от калпера. Едно по едно, защото няма друг начин. Не се наблюдава някакви нареушения или повреди. Напъхах ги пак в леглата им, напълних масло, обезвъздуших и готово. Сега двете бутала се движат равномерно и като че ли спира повече. Ако админа реши може да заключи темата, за да помогне и на някой друг.
Аватар
URNEST
 
Мнения: 1998
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Дек 21, 2005 9:04 pm
Местоположение: София

Re: Профилактика на калипер Shimano BR-M775

Мнениеот Pirate » Пет Апр 24, 2009 10:49 pm

Същия ако може да се нарече изобщо проблем се наблюдава и при Shimano Saint BRM-800, чийто апарат не виждам да има разлика спрямо показаното XT, с изключение раменените места на маркуча и пробката за обезвъздушане. Има такава особеност, че веднъж вече излязло едното бутало повече от другото, по-излязлото и за напред почва да се движи по-леко, защото при него има по-голямо налягане. Тоест не винаги проблема е, че едното бутало се движи по-лесно. Това е по-скоро едно заблуждение в което може да изпадне някой. Така че освен изкараването на буталата и почистването им отстрани, доста по-голяма работа върши просто изравняването им заедно с накладките спрямо процепа за диска - тоест стискане на спирачката със червената пластмаска между накладките без диска. След това веднъж захапвайки диска като са излезли еднакво от всяка страна, продължават да работят правилно. Затова е важно диска да се пада точно в средата на процепа на апарата при стягането на калипера към преходника. Ако буталата го захапват неравномерно трябва да се приберат с помощта на щангичка за гуми примерно и да се изкарат с натискане на спирачното лостче така че да излезнат равномерно, като ако едното избързва трябва и с ръка да се помага да са еднакво излезли.

Като цяло не съм убеден, че при мен се е касаело изобщо за проблем, защото съм с нова спирачка, която явно има някой особености. Иначе съм много доволен от Saint-a. Доста лесно се контролира дозирането на спирачната сила, а лостчето има много приятно усещане.
Аватар
Pirate
 
Мнения: 244
Рейтинг: 1777
Регистриран на: Сря Авг 01, 2007 9:36 pm
Местоположение: София

Re: Профилактика на калипер Shimano BR-M775

Мнениеот vpravov » Пет Апр 24, 2009 11:11 pm

Pirate написа: Има такава особеност, че веднъж вече излязло едното бутало повече от другото, по-излязлото и за напред почва да се движи по-леко, защото при него има по-голямо налягане.


Ще ми е интересно да видя коментар, на някой от физиците във форума, на това изречение.
Изображение
Аватар
vpravov
 
Мнения: 1278
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Май 09, 2005 8:51 am
Местоположение: София

Re: Профилактика на калипер Shimano BR-M775

Мнениеот bdz43r » Съб Апр 25, 2009 4:16 am

Pirate написа:...защото при него има по-голямо налягане.
Взимай си думите назад преди да са те изяли за този бисер и прочети пак учебника по физика. Налягането е еднакво от двете страни.

При повечето спирачки буталото се движи за сметка на еластична деформация на уплътнителния пръстен. Това изключва клеясване, запичане, износване и нужда от раздвижване, защото няма триене.
Няма значение дали буталата са излезли еднакво, по-важно е да са на еднакво разстояние от диска (а ходът им е винаги еднакъв). Нормално е при първоначално нагаждане на спирачка с максимално прибрани бутала едното уплътнение да изпусне преди другото, тогава само едното бутало ще изскочи. След това или се мъчат буталата да изскочат еднакво (безсмислено), или апарата се намества според диска, така че той да е по средата между накладките.

П. П. Възможно е горните разсъждения да са неразбираеми, ама по това време след 50 км по някакви пътеки не съм много адекватен.
Аватар
bdz43r
 
Мнения: 1222
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Яну 20, 2006 9:57 pm
Местоположение: Sofia, Bulgaria

Re: Профилактика на калипер Shimano BR-M775

Мнениеот nikolce » Съб Апр 25, 2009 9:06 am

bdz43r написа:Нормално е при първоначално нагаждане на спирачка... едното уплътнение да изпусне преди другото, тогава само едното бутало ще изскочи. След това или се мъчат буталата да изскочат еднакво (безсмислено), или апарата се намества според диска, така че той да е по средата между накладките.


Ако правилно съм разбрал, искаш да кажеш, че след известно каране, апарата трябва отново да се центрова спрямо ротора ли?

Питам защото, на туку що разработен BR-M525 (на около 150км), скоро забелязах че при натискане на лостчето, накладките изместват (изкривяват) ротора съвсем минимално, по малко от 1мм, не повече. Иначе, както си споменал, буталата си излизат равномерно (те ако не излизат равномерно, няма да кривят ротора).
Този "проблем" го нямаше първоначално. Сигурен съм защото я монтирах доста старателно, след което бе проверена от Райко в "Колелото".
Тези дни ще пре-наместя апарата де, ама ми е интерестно защо се получава така.
Аватар
nikolce
 
Мнения: 121
Рейтинг: 1358
Регистриран на: Чет Мар 26, 2009 8:10 am

Re: Профилактика на калипер Shimano BR-M775

Мнениеот Pirate » Съб Апр 25, 2009 9:12 am

Това изключва клеясване, запичане, износване и нужда от раздвижване, защото няма триене.
- Триене и съответното износване от това със сигурност има между буталото и цилинзъра, в който се движи. Това си личи и по надраскването на повърхността на буталата като се извадят, за профилактика. И не само при велоспирачките.

Няма значение дали буталата са излезли еднакво, по-важно е да са на еднакво разстояние от диска (а ходът им е винаги еднакъв).
- Има отромно значение да са излезли еднакво, защото това влияе именно върху хода им и също и върху способността им да се връщат докрай след като са излезли до някакво положение. Ако едното излезне повече от другото то и занапред се стреми да изскача все повече и освен това не се връща в изходното си положение. Налягането при двете бутала е еднакво само ако камерата с флуид зад тях е с еднакъв обем. Тоест налягането се рапределя между двете бутала така че налягането при бутало 1 + налягането при бутало 2 = общото налягане създадено от помпата. Именно заради това когато едното бутало излезе първоночално повече, това трябва да се оправи, защото иначе се получава примерно 60/40% усилие при буталата и диска почва да опира в едната накладка.

Не желая да навлизам в теоретични спорове нямащи никаква връзка със конкретната спирачка и да се почва някакъв спор, който е офтопик.
@vpravov - по-важно е да се даде идея за справянето с проблема в темата както съм направил и аз, а не да се дебне кой какво написал и да се почват безмислени спорове как стоят нещата във физиката. Иначе викаш ще е интересно да става сеир?!
@bdz43r - Доста хора изчели учебниците по физика като дойде момента с пракитката са дотам. Не знам дали си чувал една от любимите реплики на преподаватели в ТУ- София, че "На теория и на практика е едно, а в действителност съвсем друго". Аз не съм инжинер и нямам за цел издребняване в детайли кое и как е точно, но
Налягането е еднакво от двете страни
, както казах вече не е вярно. Налягането на двете бутала сумарно е равно на общото.
Аватар
Pirate
 
Мнения: 244
Рейтинг: 1777
Регистриран на: Сря Авг 01, 2007 9:36 pm
Местоположение: София

Re: Профилактика на калипер Shimano BR-M775

Мнениеот vpravov » Съб Апр 25, 2009 11:25 am

@Pirate , нищо лично. Когато казвам че ми се иска някой от физиците във форума да коментира изречението, го казвам не за да те изядат, а защото евентуално ще ти обясни най-добре и подробно, колко фундаментално грешиш. Аз лично не съм пипал учебник по физика вече 15 години и ако се опитам да ти го обясня, най-вероятно ще се омажа. Само ще ти кажа, че налягането в буталата е винаги еднакво и равно на налягането, което се създава от буталото на лостчето.
Pirate написа:Налягането при двете бутала е еднакво само ако камерата с флуид зад тях е с еднакъв обем.

Това би имало значение, ако камерите бяха празни и пак нямаше да има нищо общо с налягането, а със скоростта на запълването им. Само че те вече са пълни. И изобщо, ако имаш време, порови се в чичо Google да почетеш за термина налягане.
Изображение
Аватар
vpravov
 
Мнения: 1278
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Май 09, 2005 8:51 am
Местоположение: София


Назад към Веломеханик

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 5 госта