04 4-ставно предно окачване

Подфорум за обсъждане и реализация на идеята за велосипед, проектиран и разработено от членове на форума на МТБ-БГ.

Re: 04 4-ставно предно окачване

Мнениеот zmei » Сря Авг 10, 2022 6:04 am

the_rookie написа:Вмятайки бележка към zmei относно броя на ставите в телескопичната вилка, които са поне две , а не нула, искам да попитам - има ли движение напред по предложеното от zero knowledge , или нещата удариха на камък?!


Ставна връзка(шарнир) е връзка между две тела, която позволява завъртане на едното тяло спрямо другото. Такова нещо в амортисьорната вилка липсва. Все пак съм инженер и мисля че поне малко разбирам от механика.
zmei
 
Мнения: 116
Рейтинг: 991
Регистриран на: Пет Юни 12, 2020 2:38 pm

Re: 04 4-ставно предно окачване

Мнениеот trail » Сря Авг 10, 2022 6:06 am

Правилно.
trail
 
Мнения: 63
Рейтинг: 1084
Регистриран на: Сря Юли 06, 2022 1:14 pm

Re: 04 4-ставно предно окачване

Мнениеот the_rookie » Сря Авг 10, 2022 7:21 pm

zmei..., понеже съм малко ограничен от времето и не мога детайлно да ти разясня някои солидни базови твой пропуски в образованието наведнъж, ще използвам английския превод на понятието ''става" отнасящо се за човешката анатомия и за машинното инженерство! Намери Proximal Tibiofibular Joint (анатомия) от кой тип е (какво движение позволява) после провери и Prismatic joint (маш. инж.) какво е! След това, ако имаш поне малко съвест и си вадиш хляба със "знанията" който си натрупал учейки за инженер , се обади на шефа си и му кажи че напускаш ...или поне му върни част от парите които е пропилял за кадър като теб!
Аватар
the_rookie
 
Мнения: 451
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Яну 03, 2020 10:39 pm

Re: 04 4-ставно предно окачване

Мнениеот zmei » Сря Авг 10, 2022 8:52 pm

Много подвеждо и крайно ти е изказването. Не те познавам, за да те квалифицирам. Думите ти показват ниска култура и липса на възпитание. Вземи отвори един учебник по механика и чети. Четене и учене, не писане.
zmei
 
Мнения: 116
Рейтинг: 991
Регистриран на: Пет Юни 12, 2020 2:38 pm

Re: 04 4-ставно предно окачване

Мнениеот the_rookie » Чет Авг 11, 2022 7:01 pm

zmei,макар и провокиран от думите ти че тук сме се събрали малка групичка имбецили,
zmei написа: Поради тази причина не се и ползва от никой, който е с акъла си.
действително бях малко краен във втората част,...подмини го с усмивка!
Надявам се разбра че недоразумението възниква от представата ти за равенство между понятията ''шарнир" и "става"! В теорията на машините и механизмите под "става" (joint,соединение) се разбира връзката между звената от кинематичната двойка, налагаща ограничения в относителното им едно спрямо друго движение. В този смисъл, шарнира ,като частен случай позволяващ кръговото движение около обща ос (панта на врата) , не изчерпва наличието на ставни съединения с други условия на връзката. Затова ти дадох и примера от анатомията - мисля че за нея се сеща първо човек когато чуе думичката "става".
Ще завърша "лиричното отклонение" с успокоение , Изображение...и в Honda все още се намират идиоти!
Прикачени файлове
PFZ7XPGQ4NECZAUTHH77IRYYEU.jpg
(117.69 KiB) 940 пъти
Аватар
the_rookie
 
Мнения: 451
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Яну 03, 2020 10:39 pm

Re: 04 4-ставно предно окачване

Мнениеот hitar_potar » Чет Окт 06, 2022 10:03 am

Проекта да не би да забуксува?
Make it idiot-proof, and someone will make a better idiot.
Аватар
hitar_potar
 
Мнения: 3701
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Фев 14, 2007 7:04 pm
Местоположение: Русе

Re: 04 4-ставно предно окачване

Мнениеот Drunken MadLoud » Чет Окт 06, 2022 6:09 pm

hitar_potar написа:Аз само чета в последно време, защото, също като Паскоф, не харесвам идеята за предното окачване и си мисля, че е прекалено усложнение. Чудех се дали не е възможно да се направи рамката с възможност и за двете - предно окачване, но и челна тръба за стандартна вилка. И ползвателя да си избира кое да ползва - ако си иска вилката, поръчва рамката без предното окачване, ако иска да го пробва - поръчва с него, но му остава опцията да се върне към вилка, ако нещо не му допадне усещането. Но предполагам това ще усложни допълнително рамката и ще й вдигне теглото.
Инак ми харесва факта, че се гледа мк4 на Айрън Хорс за вдъхновение при дизайна - имах такава за кратък период и съм фен до гроб на поведението на DW-link (защото имах и Съндей, но за доста дълъг период, че и експерименти си правих с него :D ).


Нещо подобно би оставило опцията и за употреба на рамката със стандартна амортисьорна вилка, но е под въпрос доколко е ефективна тази вилка/окачване, и дали ще отговаря на търсения ефект. Все пак си е дизайн освен на нова рамка, така и на вилка...но пък е факт, че изглежда доста по-добре от типа "богомолка".
20170710_191035_zpszn3gqbsq.jpg
20170710_191035_zpszn3gqbsq.jpg (35.09 KiB) Прегледано 4180 пъти

20170710_193613_zpsdavghd74.jpg
20170710_193613_zpsdavghd74.jpg (37.75 KiB) Прегледано 4182 пъти

Може да погледнете и това видео, макар че вероятно всички са го гледали вече, на 2:48 се вижда вилка със същата концепция.
https://youtu.be/VzaBe7hlWyk
:beer:
...признавам, че не съм вещ по темата, и е просто предложение ;)
Аватар
Drunken MadLoud
 
Мнения: 370
Рейтинг: 1840
Регистриран на: Сря Сеп 28, 2011 8:47 pm

Re: 04 4-ставно предно окачване

Мнениеот Harka » Пон Окт 10, 2022 10:38 pm

hitar_potar написа:Проекта да не би да забуксува?

Да, забуксува заради мен. Съжалявам за което! Нещата започват да се нормализират обаче и очаквайте най-сетне включване от моя страна. :)
Аватар
Harka
 
Мнения: 3078
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Окт 18, 2003 11:56 am
Местоположение: Bulgaria

Re: 04 4-ставно предно окачване

Мнениеот Иван Нончев » Сря Окт 12, 2022 2:04 pm

Модел, който би могъл да се разгледа на живо...

https://bazar.bg/obiava-32175056/ns-bik ... n-ride-mrp
Аватар
Иван Нончев
 
Мнения: 81
Рейтинг: 1290
Регистриран на: Съб Май 14, 2016 9:48 am

Re: 04 4-ставно предно окачване

Мнениеот motomarzel » Чет Ное 16, 2023 9:39 am

Harka написа:
hitar_potar написа:Проекта да не би да забуксува?

Да, забуксува заради мен. Съжалявам за което! Нещата започват да се нормализират обаче и очаквайте най-сетне включване от моя страна. :)


Малко късно откривам тази много интересна тема...
Изчетох всичко, което сте писали до момента!
За съжаление откривам, че работата по проекта е преустановена :crap: .

Работейки за един от големите ОЕМ производители на велосипеди в България, мисля че бих могъл да бъда полезен за проекта, предоставяйки информация "от кухнята".

Ще се радвам, ако поста ми провокира дискусиите по проекта да продължат!
Аватар
motomarzel
 
Мнения: 633
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Мар 14, 2011 11:33 pm
Местоположение: Пловдив

Re: 04 4-ставно предно окачване

Мнениеот hitar_potar » Чет Ное 16, 2023 9:54 am

По отношение на кое можеш да помогнеш? 4-ставното предно окачване ли? Или проекта като цяло - рамка и окачване?
Make it idiot-proof, and someone will make a better idiot.
Аватар
hitar_potar
 
Мнения: 3701
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Фев 14, 2007 7:04 pm
Местоположение: Русе

Re: 04 4-ставно предно окачване

Мнениеот ВелоВело » Чет Ное 16, 2023 10:45 am

С това окачване загуби едно 90% от вниманието.
Темата вече става какво аз съм си харесал вместо байк за всички.
Аватар
ВелоВело
 
Мнения: 128
Рейтинг: 1246
Регистриран на: Чет Фев 04, 2021 8:43 pm

Re: 04 4-ставно предно окачване

Мнениеот motomarzel » Чет Ное 16, 2023 11:25 am

hitar_potar написа:По отношение на кое можеш да помогнеш? 4-ставното предно окачване ли? Или проекта като цяло - рамка и окачване?


Проекта като цяло и по-скоро с контакти, връзки и информация от първа ръка (до колкото е възможно) от вело индустрията.

ВелоВело написа:С това окачване загуби едно 90% от вниманието.
Темата вече става какво аз съм си харесал вместо байк за всички.


Трябва според мен да сме по-отворени за иновации, защото както някой беше писал в предишен пост, рискуваме просто да направим нещо, което вече присъства на пазара под една или друга форма и не решава съществуващи проблеми.
В случая с предното окачване идеята е била да се проучат възможностите и да се направи един работен чертеж, за да може да се прецени дали подобна разработка си струва усилията. Ако в даден момент преценим, че тази концепция има много повече недостатъци, отколкото предимства, разбира се че можем да се откажем от нея, вече беше писано по-рано, че на този етап няма нищо със задължителен характер, освен това че правим рамка за планински велосипед с окачване...

Аз лично мога да изброя няколко причини, поради които, според мен, велосипедите с предно окачване не са популярни:
- повече движещи се части, което води до по-голяма вероятност от повреда
- горното води и до по-висока цена
- по-високо тегло (ако не са изработени от карбон)
- по-високото тегло би направило системата по-инертна и по-малко отзивчива

Замислих се, дали не е възможно подобен противопотъващ ефект да се постигне с конвенционална вилка и триставна връзка, на която е захваната спирачката? Така при натисната спирачка, породения момент ще се опитва да разгъне вилката, а когато отпуснем спирачката тя ще си работи както обикновено.
Аватар
motomarzel
 
Мнения: 633
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Мар 14, 2011 11:33 pm
Местоположение: Пловдив

Re: 04 4-ставно предно окачване

Мнениеот ВелоВело » Чет Ное 16, 2023 11:39 am

Цялата тема си е откриване на топлата вода или "колелото" :D

Трябваше по друг начин да се подходи - да види към какъв тип велосипед има най-голям интерес, след това да се вземат 3-те най-добри велосипеда, да се вземе всичко от тях, тук там малко дизайн да се смени и да се окомплектова с опция срещу доплащане за ъпгрейд.
Аватар
ВелоВело
 
Мнения: 128
Рейтинг: 1246
Регистриран на: Чет Фев 04, 2021 8:43 pm

Re: 04 4-ставно предно окачване

Мнениеот motomarzel » Чет Ное 16, 2023 11:56 am

ВелоВело написа:Цялата тема си е откриване на топлата вода или "колелото" :D

Трябваше по друг начин да се подходи - да види към какъв тип велосипед има най-голям интерес, след това да се вземат 3-те най-добри велосипеда, да се вземе всичко от тях, тук там малко дизайн да се смени и да се окомплектова с опция срещу доплащане за ъпгрейд.


Първото вече е направено, има цяла тема, проучваща какви са нагласите и какъв велосипед искаме да направим.
Има и дълъг списък с желания...

Но, ако подходим така, както предлагаш, бихме направили нещо вече съществуващо на пазара, което просто можеш да си купиш. Просто защото по този начин правят велосипеди и велосипедните брандове (избягвам да пиша производители, понеже повечето от тях нищо не произвеждат). Вело брандовете обаче имат едни ограничения, които им налага пазара - такива каквито ние нямаме. Иначе казано те трябва да продават велосипедите на такива като теб (не го приемай лично, ти не си единствения, повечето мислят като теб), които са свикнали с начина, по който изглежда един планински велосипед и ако им предложиш нещо ново и иновативно като предно окачване, няма да си купят велосипеда защото щом другите брандове не правят така, значи така не е правилно, или пък това има някакви сериозни недостатъци... Стаден принцип, инертност и други подобни присъщи за човеците неща...
Аватар
motomarzel
 
Мнения: 633
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Мар 14, 2011 11:33 pm
Местоположение: Пловдив

Re: 04 4-ставно предно окачване

Мнениеот hitar_potar » Чет Ное 16, 2023 11:57 am

Типа велосипед беше уточнен в предната тема - да е ендуро с ход от порядъка на 160мм. (Друг е въпроса, че все повече производители подхождат с решение 1 рамка да може да се кара с различна дължина шокове и евентуално различна кобилица/линк и така да покриват няколко вида байкове с 1 рамка - Кавенц така покриват трейл, АМ, ендуро, парк/фрирайд, а в момента май прототипират и кобиличка и захват шок за ХС).
Иначе как да избереш най-добрите 3 рамки на пазара? Всеки търси и иска нещо различно от другия - има хора, които продължават да се кълнат във вече 4-годишния Спешълайзд Ендуро, други смятат, че простотата на съвсем простичкия сингъл-пивот и английското качество (квото ида значи това) на Orange са незаменими, трети (като мен) точат лиги по нови и шантави малки производители и концепции , съвсем други хора пък се кълнат в хай-пивотите… става слжно, ми се струва!
Make it idiot-proof, and someone will make a better idiot.
Аватар
hitar_potar
 
Мнения: 3701
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Фев 14, 2007 7:04 pm
Местоположение: Русе

Re: 04 4-ставно предно окачване

Мнениеот ВелоВело » Чет Ное 16, 2023 12:11 pm

тоя горе чак ме определи :D
Бахти спрелия тип, но да не можеш да ми продадеш експеримент правен от форумни специалисти които са направили някаква изгъзица.
Ако имаше реална нужда, полза и дори естетическа това отдавна да е направено и да е стандарт както обикновенната вилка.
Аватар
ВелоВело
 
Мнения: 128
Рейтинг: 1246
Регистриран на: Чет Фев 04, 2021 8:43 pm

Re: 04 4-ставно предно окачване

Мнениеот ВелоВело » Чет Ное 16, 2023 12:12 pm

bwt ако искаш сам потърси колко е "нещо ново и иновативно" предното окачване....
Аватар
ВелоВело
 
Мнения: 128
Рейтинг: 1246
Регистриран на: Чет Фев 04, 2021 8:43 pm

Re: 04 4-ставно предно окачване

Мнениеот motomarzel » Чет Ное 16, 2023 12:34 pm

ВелоВело написа:тоя горе чак ме определи :D
Бахти спрелия тип, но да не можеш да ми продадеш експеримент правен от форумни специалисти които са направили някаква изгъзица.
Ако имаше реална нужда, полза и дори естетическа това отдавна да е направено и да е стандарт както обикновенната вилка.


Точно за това писах да не го приемаш лично, разбирам доводите ти, но това не означава че не може или не трябва да човъркаме и проучваме..

След като нямаш интерес, не разбирам защо пишеш в темата?
Форумните специалисти сме хора с инженерно образование, които поразбирват от това-онова.
Аз лично работя като инженер-конструктор във фабрика за велосипеди. Иначе казано имаме някакъв опит и познаваме производствените процеси.
Това не е бизнес проект и не продаваме нищо на никого.
Аватар
motomarzel
 
Мнения: 633
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Мар 14, 2011 11:33 pm
Местоположение: Пловдив

Re: 04 4-ставно предно окачване

Мнениеот motomarzel » Чет Ное 16, 2023 5:34 pm

motomarzel написа:Замислих се, дали не е възможно подобен противопотъващ ефект да се постигне с конвенционална вилка и триставна връзка, на която е захваната спирачката? Така при натисната спирачка, породения момент ще се опитва да разгъне вилката, а когато отпуснем спирачката тя ще си работи както обикновено.


Имам предвид подобна лостова система, която се захваща към съществуващите уши за спирачка на вилката и в най-горната част на левия стеншън или между короната на вилката и чашките.
https://screenrec.com/share/YoSKyCrLBt

image_2023-11-16_173340541.png
image_2023-11-16_173340541.png (30.25 KiB) Прегледано 2522 пъти
Аватар
motomarzel
 
Мнения: 633
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Мар 14, 2011 11:33 pm
Местоположение: Пловдив

Re: 04 4-ставно предно окачване

Мнениеот the_rookie » Пет Ное 24, 2023 8:08 pm

motomarzel написа:Замислих се, дали не е възможно подобен противопотъващ ефект да се постигне с конвенционална вилка и триставна връзка, на която е захваната спирачката? Така при натисната спирачка, породения момент ще се опитва да разгъне вилката, а когато отпуснем спирачката тя ще си работи както обикновено.

Сигурно е възможно, не е като да не правено преди,... само че в конкретния случай (при планинско колело) предимствата са минимални на фона на недостатъците и проблемите за решаване!
Честно казано, не знам защо тук се фокусирахме толкова върху тоя "проблем"! Допускам, че лично аз с писанията си по темата, нося вина за това някои от участвалите да не пишат повече- нещо за което малко или много съжалявам! Винаги е по-добре да си "говорим", та дори и глупости- отколкото да си мълчим.
Аватар
the_rookie
 
Мнения: 451
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Яну 03, 2020 10:39 pm

Re: 04 4-ставно предно окачване

Мнениеот motomarzel » Сря Ное 29, 2023 4:38 pm

Не мисля, че ти си причината проекта да "забуксува"!
До колкото аз виждам, "двигател" на проекта е е бил Harka, след като той по една или друга причина е бил възпрепятстван да отделя време за него, не е имало някой който да го замени или пък той самия не е делигирал тази задача на друг.

the_rookie написа:Сигурно е възможно, не е като да не правено преди,...


Кога, къде - дай пример, аз намирам подобни системи само за задно окачване, но не и за предно, а още по-малко като допълнение към телескопична вилка?
Аватар
motomarzel
 
Мнения: 633
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Мар 14, 2011 11:33 pm
Местоположение: Пловдив

Re: 04 4-ставно предно окачване

Мнениеот the_rookie » Чет Ное 30, 2023 11:47 pm

Аватар
the_rookie
 
Мнения: 451
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Яну 03, 2020 10:39 pm

Re: 04 4-ставно предно окачване

Мнениеот the_rookie » Пет Дек 01, 2023 6:06 pm

motomarzel написа:Не мисля, че ти си причината проекта да "забуксува"!

Не съм и споменавал, че "забуксуването" е заради мен! Само констатирах как колеги съфорумци, след размяна на гледни точки, спряха да взимат участие тук. Надявам се това да е просто съвпадение, но все пак не е добре за подобно нелеко начинание!
Лично мнение за проекта- логично постига напредъка заченат в началото! Липсата на моджо (философия) не успява да събере участници които да го движат, така че той да роди някакъв положителен резултат. Нещата са малко като компилирани от изкуствен интелект!
Работиш като инженер за някакъв велосипеден бранд!? В тая връзка винаги ми е било любопитно какви допуски подържат в размерите производителите? Да речем челният ъгъл, от колко до колко варира между отделните рамки на даден модел?
Аватар
the_rookie
 
Мнения: 451
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Яну 03, 2020 10:39 pm

Re: 04 4-ставно предно окачване

Мнениеот motomarzel » Вто Дек 05, 2023 12:26 pm

Работя за OEM асемблатор (производител) на велосипеди, трудно е да се каже че работя като инженер за някой точно определен бранд, по-скоро съм отговорен за претворяването на желанията на клиентите, така че те да могат да бъдат поръчани и произведени при нас. Да, участвал съм и в разработването на рамки (и не само), но обикновено този процес (R&D) се извършва до голяма степен от нашите клиенти в сътрудничество с производителите на рамките.

Проверих чертежите от няколко доставчика, това са стойности, които изглежда варират и няма общоприет стандарт за тях.
Специално за челния ъгъл, Astro дават допуск от +/-0,5deg, докато други доставчици определят толеранс от +/-1,0deg.
Разбира се, ако клиента има специфични изисквания по отношение на допуските от определен размер, може да ги договори с производителя на рамката.

Ето примерна таблица с допуските:
Прикачени файлове
image_2023-12-05_121616534.png
(13.78 KiB) 88 пъти
image_2023-12-05_114932011.png
image_2023-12-05_114932011.png (3.49 KiB) Прегледано 1973 пъти
Аватар
motomarzel
 
Мнения: 633
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Мар 14, 2011 11:33 pm
Местоположение: Пловдив

Re: 04 4-ставно предно окачване

Мнениеот the_rookie » Сря Дек 13, 2023 8:02 pm

motomarzel, благодаря за информацията! Една от невидимите разликите между евтините и по-скъпите рамки е точно в производствените толеранси. ±1° не е малко, а като прибавиш и отклоненията при вилката :dontknow: - твърде вероятно е в някои случаи истинските предимства на една "по-актуална" геометрията да си останат само на книга!
Аватар
the_rookie
 
Мнения: 451
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Яну 03, 2020 10:39 pm

Re: 04 4-ставно предно окачване

Мнениеот Pr3d4t0R » Чет Дек 14, 2023 11:22 am

Лелееее ще взема да си измеря ъглите на рамката какви са в действителност :shake:
Аватар
Pr3d4t0R
 
Мнения: 3970
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 10:07 am

Re: 04 4-ставно предно окачване

Мнениеот the_rookie » Съб Дек 16, 2023 11:25 am

Pr3d4t0R написа:Лелееее ще взема да си измеря ъглите на рамката какви са в действителност

Като го направиш, сподели методиката да я обсъдим,..съвсем сериозно се интересувам, пък и току виж в темата се роди нещо с приложение в практиката!?
Аватар
the_rookie
 
Мнения: 451
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Яну 03, 2020 10:39 pm

Re: 04 4-ставно предно окачване

Мнениеот evilzet » Съб Дек 16, 2023 2:00 pm

С проста тригонометрия ще стане много точно измерване, ако толкова е важен ъгъла.
evilzet
 
Мнения: 1479
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Май 17, 2006 2:19 pm
Местоположение: Варна

Re: 04 4-ставно предно окачване

Мнениеот motomarzel » Вто Дек 19, 2023 12:00 pm

the_rookie написа:
Pr3d4t0R написа:Лелееее ще взема да си измеря ъглите на рамката какви са в действителност

Като го направиш, сподели методиката да я обсъдим,..съвсем сериозно се интересувам, пък и току виж в темата се роди нещо с приложение в практиката!?


Снимаш велосипеда в профил, качваш го в Autocad, скалираш по някой от размерите, който знаеш, завърташ рамката около задната ос, така че Axle to Crown и BB drop да съвпада с това, което пише в чертежа или е дадено в таблицата с размерите и измервваш. Не е супер прецизно, но достатъчно за целта.
Аватар
motomarzel
 
Мнения: 633
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Мар 14, 2011 11:33 pm
Местоположение: Пловдив

ПредишнаСледваща

Назад към Проект MTB-BG байк

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: hitar_potar и 1 госта