02 За какъв стил ще е колелото

Подфорум за обсъждане и реализация на идеята за велосипед, проектиран и разработено от членове на форума на МТБ-БГ.

02 За какъв стил ще е колелото

Мнениеот Harka » Сря Фев 23, 2022 10:38 pm

След като минахме през организанионния етап е време да започнем да конкретизираме вече.

Както заглавието подсказва, трябва да решим за какъв стил ще е рамката, която искаме да конструираме.

Моето мнение по темата:

В продължение на 5 години имах две мекици в двата края на спектъра на стиловете - чиста ХС бегачка (Giant NRS) и чист даунхил байк (Iron Horse Sunday). През въпросните 5 години обаче все повече карането ми се отдалечаваше от тези две екстремности и 2009-та си купих 3-тата мекица и първото ми колело "за всичко" - Iron Horse 6Point. Това си беше чисто ендуро колело със 160мм ход отпред и отзад като по онова време нито тази категория велосипеди беше особено популярна, нито пък ендурото като стил на каране съществуваше. И все пак - много бързо 6Point-a стана колелото, което ползвах в 95% от каранията ми (другите две мекици още си ги имах).

С всичко това искам да кажа, че според мен неслучайно точно тази категория велосипеди стана толкова популярна в последните години (включително и в този форум) и аз лично свиря за разработването на рамка за ендуро. Може би не за ектремно ендуро, ами класическо такова с около 160 мм ход отзад и 160-170 отпред, което позволява прилично катерене. Честно казано никога не съм намирал особено голям смисъл от тежките ендурота със 180+ ход. За тази работа си има даунхил колела. Също така никога не съм бил особено голям фен и на трейл/AM колелата - хем не катерят като ХС бегачка, хем са кекави да ги караш сериозно.

Та това мисля аз по темата.
Аватар
Harka
 
Мнения: 3078
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Окт 18, 2003 11:56 am
Местоположение: Bulgaria

Re: 02 За какъв стил ще е колелото

Мнениеот Lucky Loser » Чет Фев 24, 2022 10:10 am

Тук идва обаче и въпросът, който донякъде се припокрива със заглавието на темата, а именно - какво разбираш под прилично катерене ? Т.е.:
1. Да можеш просто да се качиш до дадена пътека, да речем до 2-3 часа катерене и да се спуснеш като спускането би било черешката на тортата, нещото, за което си се бъхтил досега
или
2. Един тип по-компфортно връщане след като си си направил кефа да се качиш донякъде.

Примерно в момента карам Pulse QRS - 67° челен, 160 ход отпред, 140 отзад, нищо специално спрямо модните тенденции. Откъм спускане, разбирай джасане по пътека тип Кривата, не мога да го сравнявам с излезнал миналата година с модерна геометрия чист ендуро велосипед (най-малкото не съм карал такъв), но пък откъм катерене - чувствам се много добре на него и след целодневни родопски обикалания.

С две думи - тъй като MTB байкът би бил по-различен от това, което предлага пазара, велосипед, на какво ще се наблегне при него ?
Боря се за мнения - всекоя бройка е изключително важна !
П.С. И аз имам няколко велосипеда, но са тайна !

Komoot профил
Аватар
Lucky Loser
 
Мнения: 1854
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Чет Фев 21, 2013 8:35 pm

Re: 02 За какъв стил ще е колелото

Мнениеот jayblack » Чет Фев 24, 2022 11:07 am

За мен стилът е колело за всичко, без да използвам стилове и наименования.
Ако направим колело за Ендуро с 160ход, 64° челен 78°-80° седалков, това не значи че не може да бъде скъсен хода на задния амортисьор, да се сложат чашки за промяна на ъгъла и колелото да стане 145мм , 65°-66° челен. Да не говорим, че може да има опции за промяна на геометрията в самата рамка. Не съм се задълбочавал много, но полгеднах 2 марки, които предлагат trail и enduro рамки и са били така добри да напишат теглото - разликата и при двете беше около 300гр.
Да кажем, че и този велосипед ще има едни 300гр такса, за тези които биха искали да го карат като трейл велосипед.
Pinkbike написа:... fork that is as sensitive as an emo teenager kid.
Аватар
jayblack
 
Мнения: 510
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Яну 09, 2008 3:09 pm
Местоположение: Пловдив

Re: 02 За какъв стил ще е колелото

Мнениеот thechosen » Чет Фев 24, 2022 11:53 am

Аз си го представям като велосипед за целодневни карания ориентиран към спускането :D .
Ход около 160 с комфортна позиция за катерене и отзивчиво окачване. Възможност за дълъг понижаващ кол за седалката.
Като ъгли около 64 челен и 78 седалков.
thechosen
 
Мнения: 235
Рейтинг: 1875
Регистриран на: Чет Май 29, 2003 3:49 pm

Re: 02 За какъв стил ще е колелото

Мнениеот pascoff » Чет Фев 24, 2022 12:08 pm

Може ли за миг да излезем от текущите разбирания за трейл, ендуро и тн. Те само ни ограничават в някакви приети от медиите (и донякъде от карачите) граници. Какво значи трейл/ам колело хем не катери добре като ХС, хем не пуска добре като DH. Същото може да го кажеш за колело със 120 ход и за такова със 180 ход.

Ако трябва да дефинирам какво колело искам, то ще се казва - колело за планината. Дали хода ще е 120 или 180 ми е все тая, стига да изпълнява куп изисквания, които имам. Но поне едно е ясно - колело с окачване :) Странно или не, най-вече защото искам да ми е комфортно като катеря на горе, да ми е меко на гъзъ :) Разбира се и на долу ми харесва да има окачване :) Естеството на терена, който карам налага колелото да е комфортно както за катарене така и за спускане. Стръмно катерене и стръмно спускане да уточня. И да се върна на най-важната дума - комфорт. Това е главния ми критерии, не търся скорост нито на долу, нито на горе. Просто искам да мога да карам с по-голяма част от приятелите и познатите ми, които са много шарени - някой са много бързи на долу, други въртят като машини на горе. Ако мога да съм до тях през повече време - чудесно!

На кратко - АМ или All Mountain се доближава най-много като дефиниция на стила, независимо че в момента не е толкова модерен тоя термин.
Днес времето ще бъде преобладаващо над пространството.
Аватар
pascoff
 
Мнения: 864
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Окт 25, 2002 10:56 pm
Местоположение: Bulgaria

Re: 02 За какъв стил ще е колелото

Мнениеот Harka » Чет Фев 24, 2022 12:44 pm

Аз забелязвам една много интересна тенденция напоследък, която и последната разработка на Canyon в лицето на новия Spectral 125 потвърждава - а именно, че геометрията на отделните стилове все повече се унифицира и доближава. Дори ХС бегачките вече са с геометрия, която отговаря на ендуро колелата от близкото минало... Та разликата между отделните байкове става като че ли все повече в хода и окомплектовката. В този ред на мисли май действително стила вече няма никакво значение. А колкото до хода - него може да го направим "регулируем" с различни планки. Само не знам кинематиката на окачването дали ще може да го понесе и да работи еднакво добре с шокове с различна дължина.

Още един коментар: бидейки в съвсем малка серия, рамката ни има златния шанс да има фийчъри, които биха били твърде скъпи за едно производство в голяма серия (обратното също е вярно за жалост).
Аватар
Harka
 
Мнения: 3078
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Окт 18, 2003 11:56 am
Местоположение: Bulgaria

Re: 02 За какъв стил ще е колелото

Мнениеот Harka » Чет Фев 24, 2022 12:54 pm

jayblack написа:Да не говорим, че може да има опции за промяна на геометрията в самата рамка.

Това е възможно и много производители го правят, но аз лично не съм супер голям фен на промяната на геометрията. Помня, че 2003-2004-та година повечето даунхил рамки имаха такава опция и когато Sunday-я излезе 2005-та година много хора бяха едва ли не разочаровани, че рамката няма никакви възможности за настройка. Та Дейв Уигъл излезе тогава и каза, че геометрията е такава, каквато е, защото окачването е абсолютно оптимизирано точно за нея и всякакви промени биха довели до различни компромиси, които не са желателни. Та и аз май съм повече за този принцип - геометрия, която е "статична", но за сметка на това пък оптимизирана да работи в синхрон с кинематиката на велосипеда.
Аватар
Harka
 
Мнения: 3078
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Окт 18, 2003 11:56 am
Местоположение: Bulgaria

Re: 02 За какъв стил ще е колелото

Мнениеот jayblack » Чет Фев 24, 2022 1:07 pm

Някой от вас ако следи чуждестранните форуми може би знае темата, където един господин си прави сам предни триъгълници.
Ходът може да е от 140 до 180мм, спрямо дължината на шока и на шиша. Геометрията се запазва, кинаматиката във вариант 180мм е доста прогресивна (30%), с намалянето на хода - намаля и прегресията, което е идеално. Карането на велосипед с 140мм ход и 30% прогресия не ми е в листа за неща, които бих пробвал.
Рамката на втората снимка има една подсилка повече на седалковата тръба, друга разлика няма.
Изображение

Изображение

П.С съжалявам за снимките, но успях да намеря функцията за оразмеряване на форума. :dontknow:
Pinkbike написа:... fork that is as sensitive as an emo teenager kid.
Аватар
jayblack
 
Мнения: 510
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Яну 09, 2008 3:09 pm
Местоположение: Пловдив

Re: 02 За какъв стил ще е колелото

Мнениеот Pr3d4t0R » Чет Фев 24, 2022 1:56 pm

Tук е олично обяснено колко ход му трябва на даден ездач -> https://www.youtube.com/watch?v=CsbMU-JTCJI

При меко колело най-важното е динамичната стабилност, т.е. геометрията да остава възможно най-близо до оригиналната. Тъй като задницата преодолява препядствия почти по вертикала, а вилката под ъгъл, за да се постигне такава статбилност е добре вилката да има повече ход от задницата. За мен лично оптималната разлика е 20мм при еднакви колела отпред и отзад. Друго нещо, което е по-важно от броят инчове ход е къде отива задното колело, когато потъва:
1. ако е нагоре и леко назад, усещането е, че поглъща неравностите и задържа скорост.
2. ако е нагоре и леко напред се усеща, че задницата се "спъва" (отнема скорост), когато се удари в препядствие.

Та едно колело със 140 ход и 1. крива на задницата ще се усеща значително по-приятно от такова със 160 и 2. крива.

Още нещо, което е по-важно от целият ход - отношението на буталото на шока към ходът на рамката. Колкото то е повече в полза на буталото, толкова по-прецизно работи шокът и се настройва значително по-лесно.

Интересна опция би била рамка със сменящи се дроп-оути и "флип-чип" така че да може да се кара както с 27.5 задница (150 ход) така и с 29 (140-145), а отпред да е винаги 29 (160).
Аватар
Pr3d4t0R
 
Мнения: 3970
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 10:07 am

Re: 02 За какъв стил ще е колелото

Мнениеот pascoff » Чет Фев 24, 2022 2:26 pm

Аз също не съм фен на многото къстамизации, флип чипове, дропаути и тн. Основно защото предпочитам изчистен дизайн с най-малко възможности за проблем. Ако успеем да измислим такова животно, което да се хареса на всички, ще сме номер 1. Но надали :)

В тоя ред на мисли - кой шок има най-голяма разлика в хода на буталото при една и съща дължина? И колко трябва да е леверидж рейшиото за да може ако сменяме шокове, да постигнем разлика в хода на задницата от 10-20-30 мм ?
Днес времето ще бъде преобладаващо над пространството.
Аватар
pascoff
 
Мнения: 864
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Окт 25, 2002 10:56 pm
Местоположение: Bulgaria

Re: 02 За какъв стил ще е колелото

Мнениеот jayblack » Чет Фев 24, 2022 2:58 pm

Не е нужно да има flip chip, достатъчно промяната на хода и евентуално втора точка за захващане на шока. Това може да се направи и доста елегантно, без да затормозява окото или пък да добавя възможности за проблеми. Малките производители се стремят да преизползват възможно най-много части. Погледнете Guerrila Gravity предлагат 3 модела от 120 до 160мм ход, които са почти идентични. Privateer също влизат в това число, разликата м/у 161 и 141 е само в хода на шока и леко пипнати ъгли. ( :offtopic: Pascoff спокойно може да направи неговият 141 в 141+ при първата профилактика на шока.)
Относно шоковете, ако предположим, че ще се ползва най-популярният размер 230х65мм, то той може да стане 230х57.5мм, след това не пречи да се смени едната от монтажните точки, за да не се промени геометрията с 210х55мм или пък да се ползва удължител, като от снимката която добавих.
Pinkbike написа:... fork that is as sensitive as an emo teenager kid.
Аватар
jayblack
 
Мнения: 510
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Яну 09, 2008 3:09 pm
Местоположение: Пловдив

Re: 02 За какъв стил ще е колелото

Мнениеот Harka » Чет Фев 24, 2022 4:44 pm

Много интересна концепция имат тези Guerrilla Gravity, не ги бях чувал. По принцип от модулната платформа могат да профитират и малките, и големите производители. Малките могат да изпълнят по този начин по-лесно минималните количества за поръчка на суровия материал, а пък големите могат да скалират по-добре производството и да намалят себестойността на продукта заради повечето бройки. Недостатъкът на подобен подход е, че от маркетингова гледна точка отделните колела изглеждат твърде еднакви и безлични. Ние от маркетинг не се интересуваме, но това, с което трябва задължително да внимаваме е, да не направим рамка, която да понася всичко (ход, размер на колелата и т.н.), но накрая във всичко да е компромисна.

@jayblack:

На този байк от снимките само шока ли е различен? Вилката отпред същата ли си остава?
Аватар
Harka
 
Мнения: 3078
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Окт 18, 2003 11:56 am
Местоположение: Bulgaria

Re: 02 За какъв стил ще е колелото

Мнениеот Harka » Чет Фев 24, 2022 9:17 pm

Към заинтересованите имам въпрос - longer slacker или Lee McCormack's RAD concept линк 1 линк 2

Двете идеологии са коренно различни и искам да разбера какви са нагласите. Благодаря!

Изгледах двете видеа, доста интересна концепция действително. Не мога да коментирам дали работи или не, но това, което мога да кажа е, че понякога ултра олд скуул геометрията (и в частност компактността, не толкова челния ъгъл) на 6Point-a ми липсва. Дали това просто не означава, че сегашното ми колело ми е голямо - напълно е възможно. Но това, което си мисля е, че както при колите, така и при колелата ще се наложат две концепции - колела, които са бързи и колела, които са забавни за каране. Двете неща не винаги вървят ръка за ръка.
Аватар
Harka
 
Мнения: 3078
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Окт 18, 2003 11:56 am
Местоположение: Bulgaria

Re: 02 За какъв стил ще е колелото

Мнениеот pascoff » Чет Фев 24, 2022 9:41 pm

Harka написа:
Към заинтересованите имам въпрос - longer slacker или Lee McCormack's RAD concept линк 1 линк 2

Двете идеологии са коренно различни и искам да разбера какви са нагласите. Благодаря!

Изгледах двете видеа, доста интересна концепция действително. Не мога да коментирам дали работи или не, но това, което мога да кажа е, че понякога ултра олд скуул геометрията (и в частност компактността, не толкова челния ъгъл) на 6Point-a ми липсва. Дали това просто не означава, че сегашното ми колело ми е голямо - напълно е възможно. Но това, което си мисля е, че както при колите, така и при колелата ще се наложат две концепции - колела, които са бързи и колела, които са забавни за каране. Двете неща не винаги вървят ръка за ръка.


Е там трябва да търсим баланса - между скоростта и повратливостта (басидумата). Едно време колелата бяха много лесни за маневриране, днес пък са много стабилни при скорост.
Днес времето ще бъде преобладаващо над пространството.
Аватар
pascoff
 
Мнения: 864
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Окт 25, 2002 10:56 pm
Местоположение: Bulgaria

Re: 02 За какъв стил ще е колелото

Мнениеот pcconsult » Чет Фев 24, 2022 10:02 pm

До тук на първо четене първата най-ранна пре-алфа версия на чертежа.
Прикачени файлове
1622985320475.pdf
(476.11 KiB) 523 пъти
Правя чертежи за рамки. Вижте ми сайта.
Аватар
pcconsult
 
Мнения: 550
Рейтинг: 1227
Регистриран на: Сря Май 21, 2008 9:44 pm
Местоположение: София

Re: 02 За какъв стил ще е колелото

Мнениеот pascoff » Чет Фев 24, 2022 11:14 pm

pcconsult написа:До тук на първо четене първата най-ранна пре-алфа версия на чертежа.


Хахахахха кефиш ме човек, ние обсьждаме още точка 1, а ти си вече на 12-та. Кат яре напреш майка си (както казват в нашия край). Като гледам и дискове 220 не те спират :)
Днес времето ще бъде преобладаващо над пространството.
Аватар
pascoff
 
Мнения: 864
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Окт 25, 2002 10:56 pm
Местоположение: Bulgaria

Re: 02 За какъв стил ще е колелото

Мнениеот pcconsult » Чет Фев 24, 2022 11:30 pm

pascoff написа:
pcconsult написа:До тук на първо четене първата най-ранна пре-алфа версия на чертежа.


Хахахахха кефиш ме човек, ние обсьждаме още точка 1, а ти си вече на 12-та. Кат яре напреш майка си (както казват в нашия край). Като гледам и дискове 220 не те спират :)


Не, не - това е просто някакво много мъгливо начало (даже не е и чертеж, а просто скициране с програмката за тренировка). По мое мнение ще претърпи много сериозни модификации, а това само визуализира желаните ъгли, описани в по горните постове.
Правя чертежи за рамки. Вижте ми сайта.
Аватар
pcconsult
 
Мнения: 550
Рейтинг: 1227
Регистриран на: Сря Май 21, 2008 9:44 pm
Местоположение: София

Re: 02 За какъв стил ще е колелото

Мнениеот jayblack » Пет Фев 25, 2022 12:42 am

Колелото от снимките, на едното място е с 36ца на другото с 38ца, от към ход не знам коя колко е. Но и да се сложи по-къса вилка няма да е проблем. Иначе основната разлика е в размера на шока.

Който има възможност и му се занимава, може да си измери сегашния велосипед дали е rad-, rad или рад+. Също е информативно да се знае така нареченият ape index (колко си маймуна). Шегата настрана, :D тази мярка е разперени ръцете от среден пръст до среден пръст дали е повече от ръста или не. Ако размахат на ръцете е по-голям от ръста имаме положителен ape index. Така двама души с една и съща височина, но с различен ape index ще усещат дадена рамка по-различен начин.

Аз до скоро бях в RAD+, от края на есента свалих един спейсър под лапата (намаля рийча) и завъртях съвсем леко кормилото назад и съм точно RAD. Натрупах впечатления, но за да не е плацебо, скоро ще си върна всичко както си беше и тогава ще имам по-обективна преценка.
Pinkbike написа:... fork that is as sensitive as an emo teenager kid.
Аватар
jayblack
 
Мнения: 510
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Яну 09, 2008 3:09 pm
Местоположение: Пловдив

Re: 02 За какъв стил ще е колелото

Мнениеот thechosen » Пет Фев 25, 2022 8:19 am

Аз съм привърженик на RAD принципа - изгледах фимчетата и се премерих, остава да премеря и велосипеда за да видя дали съм го оцелил.
С късите седалкови тръби сега, спокойно може да се карат велосипеди от 2 или 3 размера на производителите. Аз като избирах последният бях между M и L и нарочно избрах M.
thechosen
 
Мнения: 235
Рейтинг: 1875
Регистриран на: Чет Май 29, 2003 3:49 pm

Re: 02 За какъв стил ще е колелото

Мнениеот pcconsult » Пет Фев 25, 2022 11:39 am

thechosen написа:Аз съм привърженик на RAD принципа - изгледах фимчетата и се премерих, остава да премеря и велосипеда за да видя дали съм го оцелил.
С късите седалкови тръби сега, спокойно може да се карат велосипеди от 2 или 3 размера на производителите. Аз като избирах последният бях между M и L и нарочно избрах M.

Това са индивидуални размери, но за мене не е никакъв проблем да нацъкам десет или двадесет размера рамки за всякакъв вид геометрии на хората. Хептен марковите рамки не са по размери S, M, L, XL, а точно по сантиметри обикновено по дължината на седалковата тръба. Може ръцете на някой да са по дълги, но пък краката да са му по къси затова всичко е различно. На някой му харесва да кара по малкия размер, на друг по големия велосипед. За прототипите може би първо трябва да се изработят железни. Материала го има навсякъде и майстори се намират. Гъне се и се заварява лесно без техника за бесни пари. Да, усещането от карането на желязна рамка е различно, но би трябвало да даде поне някаква представа.
Правя чертежи за рамки. Вижте ми сайта.
Аватар
pcconsult
 
Мнения: 550
Рейтинг: 1227
Регистриран на: Сря Май 21, 2008 9:44 pm
Местоположение: София

Re: 02 За какъв стил ще е колелото

Мнениеот superdude54 » Пет Фев 25, 2022 12:04 pm

Това е към колегата проектант (работя като конструктор) - точно всички големи производители минаха на оразмеряване на рамките си с S, M, L, XL и т.н. Има къде-къде по-съществени размери от дължината на седалковата тръба. Геометрията на велосипедите се промени съществено последните години.
superdude54
 
Мнения: 63
Рейтинг: 1270
Регистриран на: Сря Яну 19, 2011 3:07 pm

Re: 02 За какъв стил ще е колелото

Мнениеот pascoff » Пет Фев 25, 2022 12:17 pm

pcconsult написа:Това са индивидуални размери, но за мене не е никакъв проблем да нацъкам десет или двадесет размера рамки за всякакъв вид геометрии на хората. Хептен марковите рамки не са по размери S, M, L, XL, а точно по сантиметри обикновено по дължината на седалковата тръба. Може ръцете на някой да са по дълги, но пък краката да са му по къси затова всичко е различно. На някой му харесва да кара по малкия размер, на друг по големия велосипед. За прототипите може би първо трябва да се изработят железни. Материала го има навсякъде и майстори се намират. Гъне се и се заварява лесно без техника за бесни пари. Да, усещането от карането на желязна рамка е различно, но би трябвало да даде поне някаква представа.


Колега pcconsult, сега вече сериозно, спри се малко. Много сме далече за проектиране, никой не ти иска услугите в момента. Ако имаш мнение по въпроса "02 За какъв стил ще е колелото", заповядай сподели го. В противен случай си запази писането по клавиатурата за след 12 теми.
Днес времето ще бъде преобладаващо над пространството.
Аватар
pascoff
 
Мнения: 864
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Окт 25, 2002 10:56 pm
Местоположение: Bulgaria

Re: 02 За какъв стил ще е колелото

Мнениеот zeedor4o » Пет Фев 25, 2022 2:26 pm

Може би мнението ми ще повтори някои от горните, но страшно бих се изкефил на рамка с много настройки (позиция на окачването, планки, дропаути и т.н), която може да се кара в различни стилове. Кеф ми трейл велосипед, карам трейл велосипед. След година решавам, че искам да пробвам ендуро стил. Сменям вилка и шок, малко настройки и велосипедът ми се превръща в напълно способна ендуро машина. Това с възможността за избор между 27.5 и 29 също ми харесва. Не съм сигурен такива рамки дали има на пазара или ако има, предполагам са много редки. Но все пак идеята на проекта е за нещо, което не съществува, така че ето ви предизвикателство! ;)

Като си затворя очите, рамка с такава концепция си я представям страшно грозна в главата. :D Но според мен с доста мисъл и прецизност, може да се получи нещо наистина добро. Както Harka е споменал по-горе, правим само една рамка, а не серийно производство, така че можем да си позволим по-дръзки и иновативни идеи и решения.

За съжаление геометрията на меки рамки ми е доста слаба тема. Все пак следя проекта с интерес и ако усетя място, където бих бил полезен, ще се включа. Поздрави и упсех!
Аз съм принцът на бял Ram
Аватар
zeedor4o
 
Мнения: 142
Рейтинг: 1519
Регистриран на: Сря Дек 02, 2009 10:14 pm
Местоположение: Варна

Re: 02 За какъв стил ще е колелото

Мнениеот Lucky Loser » Пет Фев 25, 2022 3:12 pm

zeedor4o написа:Това с възможността за избор между 27.5 и 29 също ми харесва. Не съм сигурен такива рамки дали има на пазара или ако има, предполагам са много редки.

Ще дам пример с Drag Shift, понеже имам такъв - задният триъгълник може да побере 27.5+ (аз съм с 2.8, но мисля, че го дават до 3 инча гуми) /29" като имам точно 2 сета капли с гуми и ги сменям в зависимост от карането.
Не знам дали същият принцип бил важал за рамка с окачване :popcorn:
Боря се за мнения - всекоя бройка е изключително важна !
П.С. И аз имам няколко велосипеда, но са тайна !

Komoot профил
Аватар
Lucky Loser
 
Мнения: 1854
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Чет Фев 21, 2013 8:35 pm

Re: 02 За какъв стил ще е колелото

Мнениеот superdude54 » Пет Фев 25, 2022 3:55 pm

Lucky Loser написа:
zeedor4o написа:Това с възможността за избор между 27.5 и 29 също ми харесва. Не съм сигурен такива рамки дали има на пазара или ако има, предполагам са много редки.

Ще дам пример с Drag Shift, понеже имам такъв - задният триъгълник може да побере 27.5+ (аз съм с 2.8, но мисля, че го дават до 3 инча гуми) /29" като имам точно 2 сета капли с гуми и ги сменям в зависимост от карането.
Не знам дали същият принцип бил важал за рамка с окачване :popcorn:


Важи и за меки рамки. Моят Санта Круз е точно така - събира и 27.5+ и 29.
superdude54
 
Мнения: 63
Рейтинг: 1270
Регистриран на: Сря Яну 19, 2011 3:07 pm

Re: 02 За какъв стил ще е колелото

Мнениеот jayblack » Пет Фев 25, 2022 4:17 pm

27.5+ 3.0 като диаметър се доближа доста до 29" с нормален размер гума и няма нужда от промяна на геометрията.
Ако говорим за истински mullet/MX то тогава ще има нужда от някаква настройка, за да се компенсира по-малката гума отзад.
Относно + гумите с изключение на много нишови случаи, не виждам приложение в планинското колоездене, особено на мека рамка. От определена скорост на горе, плюсовите гуми стават неконтролируеми и осцилират и вместо да работят в унисон с останалото окачване, те си пречат. Намалянето на налягането се бори точно с това, но води до голямо гънене в завоите. Оттам нуждата за по-дебел и стабилен каракас и стигаме до там, че гумата трябва да е 2кг+. Кой би си купил такава гума?
Pinkbike написа:... fork that is as sensitive as an emo teenager kid.
Аватар
jayblack
 
Мнения: 510
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Яну 09, 2008 3:09 pm
Местоположение: Пловдив

Re: 02 За какъв стил ще е колелото

Мнениеот superdude54 » Пет Фев 25, 2022 4:58 pm

Напълно съм съгласен. От 27.5+ минах на 29 и никога няма да се върна на плюсовите. Колелото се държи много по-добре при спускане с по-висока скорост.
superdude54
 
Мнения: 63
Рейтинг: 1270
Регистриран на: Сря Яну 19, 2011 3:07 pm

Re: 02 За какъв стил ще е колелото

Мнениеот Harka » Пет Фев 25, 2022 9:54 pm

@pcconsult:

Рано е още за скици, потърпи още.

zeedor4o написа:Може би мнението ми ще повтори някои от горните...

Напротив, напротив, точно от такива мнения имаме нужда.

Значи така като гледам май започва да се оформя желанието за по-модуларна платформа. Ще изчакаме още мнения обаче.

Плюс size гумите и аз предлагам да ги забравим. Не намирам никакъв смисъл от тях на меко колело.

Въпрос към всички:

А какво ви е мнението за размера на колелата - чисто 29, mullet, чистото 27,5 май вече е олдскуул? Или пък пак - модулна платформа, която със смяна на планките позволява различни комбинации?
Аватар
Harka
 
Мнения: 3078
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Окт 18, 2003 11:56 am
Местоположение: Bulgaria

Re: 02 За какъв стил ще е колелото

Мнениеот thechosen » Пет Фев 25, 2022 10:05 pm

Аз предпочитам 29 , но ако има възможност да се използват и 27,5 и смесени колела ще е има възможност да допадне на повече хора.
Заради универсалност не трябва да страда работата на окачването обаче, предпочитам да направя компромис с размера на колелата, а не с окачването и геометрията.
thechosen
 
Мнения: 235
Рейтинг: 1875
Регистриран на: Чет Май 29, 2003 3:49 pm

Re: 02 За какъв стил ще е колелото

Мнениеот Harka » Вто Мар 01, 2022 7:36 pm

Викам да се посъбудим малко и да обобщя дотук:

1. Стилът на колелото ще е "за всичко". Нещо, което кореспондира донякъде и на актуалните тенденции геометрията в отделните стилове да се приближава все повече и повече.

2. Доста хора изразиха желание чрез промяна на шока и/или планките на окачването да е възможно хода на рамката да може да се променя, така че да е сравнително лесно променянето на характера на колелото.

3. Възможността за промяна на размера на колелата (29, 27,5, Мулет) е nice to have, но това не трябва да става за сметка на работата на окачването и/или геометрията.

4. В окачването компромиси няма да се правят.

5. Плюс сайз гумите са аут и рамката няма да е съобразена с тях по никакъв начин.

Мисля, че дотук тази тема изпълни задачата си. Относно концепцията на оразмеряване, геометрията и по-нататъчния дийп дайвинг ще караме стъпка по стъпка. Рим не е построен за един ден.

Гледам си записките и виждам, че като следваща стъпка съм записал събиране на изискванията, които хората имат към една рамка. Това вече са съвсем конкретни неща като например: "искам рамката да тежи 3 кила без шока", или "искам рамката да има бясто за бутилка и място за инструменти" и т.н. Важно е да съберем исканията, защото има неща, които могат да се добавят и на по-късен етап, но има и много други, които изискват да се вземат предвид още съвсем в самото начало, защото след това ще е късно.

За целта ще пусна нова тема.

Ако искате нещо да допълните по тази - действайте! :agree:
Аватар
Harka
 
Мнения: 3078
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Окт 18, 2003 11:56 am
Местоположение: Bulgaria

Следваща

Назад към Проект MTB-BG байк

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 3 госта