Ето от мен една лична историйка, случила ми се преди месец, която има мноооого общо с разискваното в темата.
Движех се с колелото в Майнц, Германия, по десния тротоар на една натоварена улица в участък, където няма велоалея, но има изричен знак, обозначаващ, че движението на велосипедисти по тротоара е разрешено. Там по принцип никой велосипедист не кара по платното, защото има автобусна спирка и за да се движиш с колите, трябва да минеш в най-лявото платно и да заобиколиш мястото за спиране на автобуса. А и след 50 метра на същия тротоар започва велоалея...
Трябваше да пресека по тротоара участък, намираш се пред портал към някакви гробища, който ми се падаше отдясно и внимателно следях да не ми изскочи оттам някой идиот (както често става). Веднага след този портал на същия тротоар започва велоалеята...
За мое учудване обаче ОТЛЯВО (от към платното) чисто нов сребрист мерцедес направи странна маневра - след като се движеше в най-лявото платно ме изпревари, зави надясно, но подмина дясното платно, качи се на тротоара и спря пред портала с идеята да си отвори вратата и да влезе в гробищата, напълно блокирайки пътя ми. Това стана на няколко метра пред мен. Набрах се на спирачките, успях почти напълно да спра, но все пак го тряснах леко с предната си гума в задната врата, която сериозно се огъна, а педала ми издра порядъчно предната му врата. Все пак, там аз се движех по солиден наклон (5-10%) надолу от хълма и спирането нямаше как да стане мигновено.
На мен ми нямаше абсолютно нищо. Даже не бях одраскан. Колелото също нямаше никакви проблеми - нито драскотина. Даже сънтърчето понесе челен удар без последствия. Обаче две врати на 15-дневна нова кола струват достааааа... Последва интересно развитие на случката.
От колата излезе един чичко (после се оказа на 63 години) и жена му, увериха се, че съм добре, огледаха си колата, хванаха се за главите и почнаха да умуват нещо. По едно време чичкото извади некви протоколи и почна да описва произшествието, а лелката почна да ми се кара що съм бил карал по тротоара. Пъхнаха ми протокола под носа да съм го бил подпишел и понеже съм бил карал на тротоар, където не ми е мястото, да им платя ремонта на мерцедеса. Явно решиха, че като съм българин, вероятно съм малоумен.
Естествено, нищо не подписах и решихме да извикаме полицията. Дойдоха двама офицери и се хилиха доста на случката. Тя е смешна, защото аз нямам никакви претенции за щети, а този, който е виновен, вместо да се измуши тихомълком и да ми се извини, има претенции да съм му плащал за нови врати на мерцедеса.
В крайна сметка заради тарикатлъка си, тоя чичко сега не само ще си ремонтира сам колата (застраховката я му плати, я не, щото той си е виновен), ще му вземат точки и догодина може да му поскъпне застраховката. Все ми е тая.
Пиша всичко това обаче заради коментара на полицаите: Ако този знак, че на тротоара там е позволено да се движат велосипедисти го нямаше, вината щеше да се окаже поделена, вероятно 50 на 50 и аз наистина щях да платя половината от ремонта на колата. Причината е, че велосипеда е ППС и няма работа в пешеходните зони (вкл. тротоарите), ако изрично движението там не е разрешено. Както нямах застраховка от типа на гражданската отговорност, която тук и без кола е редно да си направиш, щях яко да си бръкна в джоба. Същата щеше да е съдбата ми, ако колелото беше със стари и износени гуми, лоши спирачки или някаква друга неизправност (примерно, ако не е през деня, а привечер, да нямам някой от многото задължителни светлоотразители отпред, отзад, по спиците, по педалите, фар, мигалка и т.н.). Изправността на колелото беше подробно проверена от полицая на място, провериха гумите, тестваха спирачките, даже търсиха следи от моето спиране по тротоара, все едно съм с контра
Ако ми се случи веднъж да платя няколкостотин евро (а може и хиляди), ха да видим дали другия път няма да внимавам къде е позволено да се кара и къде не е.
Нека в България да се приеме ясен закон, че ако велосипедист блъсне пешеходец в зона, в която пешеходците са с предимство и се наложи после лечение на пешеходеца, то това лечение да се плаща не от здравата каса, а от виновния за произшествието велосипедист. Това е достатъчно. Няма нужда да се спират хора, които карат внимателно, но ако веднъж сгазиш лука - да си плащаш! Същото да се отнася за всеки, който с действията си на пътя, нарушавайки правилата е предизвикал щети на някой друг, без значение дали е с колело, мотопед, мотор, кола, автобус и т.н.
Само толкова! Просто всеки да си носи пълна финансова отговорност за действията си и да няма изключения при прилагането на правилата.
Резултатите няма да закъснеят. Но това няма да се случи скоро в България, защото сме "социална държава", при която отговорността винаги е поделена и никога индивидуална.
ЕДИТ:
Държа да отбележа, че макар карането на велосипеди по тротоара да е забранено, не съм видял и вероятно никога няма да видя случай, в който полицай умишлено спира и глобява колоездач, каращ по тротоар. Ако обаче стане инцидент, компромиси няма.