Страница 1 от 1

Дали хода на вилката трябва да е съобразен с размера рамка?

МнениеПубликувано на: Пон Сеп 05, 2022 2:11 pm
от pcconsult
Здравейте! Моля не ми отговаряйте без малко да помислите. Измъчва ме следния конструктивен въпрос: Има различни модели велосипеди и в някои от тях например с размерите S и М се използват гуми 27.5", а в по големите размери L и XL се използват гуми 29". Предполагам, че за това конструктивно решение е ясна логиката. Въпросът ми е след като всички тръби на рамката в една XL рамка са по големи, то не е ли логично и вилката за тази рамка да е с по голям ход и да е предназначена за по-голямо натоварване и това да е зададено при проектиранто на рамката? Питам защото не само, че един велосипедист, който си купува размер S като тегло и геометрия се различава двойно от един велосипедист, който си купува размер XL. Ясно е, че вилката ще е с различна компресия в двата случая, но дали само това е достатъчно, защото ще бъде подложена на съвсем различно натоварване? Та какво мислите по въпроса: Нужно ли е големите рамки да се проектират за вилки с по-голям ход?

Re: Дали хода на вилката трябва да е съобразен с размера рамка?

МнениеПубликувано на: Пон Сеп 05, 2022 2:21 pm
от Alexi
хода на рамката няма нищо общо с размера и т.е. не е нужно да има вилка с по голям ход .. ако искаш по голяма коравина от вилката можеш да вземеш по корав модел без да е с повече ход .. с геометриите има един друг момент - когато вдигаш размера на рамката реално производителите увеличават само предния триъгълник ,чейнстея не се увеличава ( напоследък и седалковата пораства съвсем малко ) а това поставя колоездача в различна позиция ,реално рамка с размер S и XL от един и същ модел имат доста различно позициониране на ездача спрямо центъра на масите и съответно ще имат доста различно поведение по пътеките - в полза на малката рамка ,дори се наблюдава тенденция да се кара 1 размер по малка рамка от разни професионалисти .. в нета се появиха и такива сравнения ,доста интересни

Re: Дали хода на вилката трябва да е съобразен с размера рамка?

МнениеПубликувано на: Пон Сеп 05, 2022 3:05 pm
от pcconsult
Благодаря Алекси за мението! Щом се смяня размера гуми, то се сменя и малко размера на задния триъгълник /дължината на чейнстея.

Re: Дали хода на вилката трябва да е съобразен с размера рамка?

МнениеПубликувано на: Пон Сеп 05, 2022 4:38 pm
от Alexi
това е само при рамки които малките размери са 27.5 ,такива са единици

Re: Дали хода на вилката трябва да е съобразен с размера рамка?

МнениеПубликувано на: Вто Сеп 06, 2022 10:36 am
от pcconsult
Да де, точно заради промяната на стойката на велосипедиста мисля, че големия размер рамка трябва да е направена за с вилка с по голям ход.

Re: Дали хода на вилката трябва да е съобразен с размера рамка?

МнениеПубликувано на: Сря Сеп 07, 2022 1:30 pm
от pascoff
По-голям ход на вилката не е равно на по-здрав и подходящ за по-голямо натоварване велосипед. Даже обратно, по-лесно ще може да се счупи, заради по-големия лост между оста на предната гума и челната тръба (и челния ъгъл съответно). Тука уточнявам, че за "по-голямо натоварване" визирам натоварване от килограмите и размерите на велосипедиста а не от използването му като начин на каране (DH, Enduro, XC).

Ако става въпрос само за пропорции, може да се игра е Axle-to-crown размера на вилката (разбирай вилки с различен ATC) или както се случва най-често с по-голяма/висока челна тръба.

Re: Дали хода на вилката трябва да е съобразен с размера рамка?

МнениеПубликувано на: Сря Сеп 07, 2022 4:05 pm
от pcconsult
pascoff написа:По-голям ход на вилката не е равно на по-здрав и подходящ за по-голямо натоварване велосипед.

Ако се разглежда само вилката, в случай, че се използват еднакво широки тръби - да, но както на всички ни е ясно, това не е така. В най-натоварващите DH и ендуро състезания се използват вилки с най-големия ход (и по дебели тръби), там (в тези състезания) те са подложени на голямо натоварване. Тези вилки са проектирани и тествани да издържат на това натоварване, усукване, блъскане и т.н. Съответно рамките за тях са проектирани с по здраво чело, тръби и т.н.

Re: Дали хода на вилката трябва да е съобразен с размера рамка?

МнениеПубликувано на: Сря Сеп 07, 2022 4:36 pm
от pascoff
pcconsult написа:В най-натоварващите DH и ендуро състезания се използват вилки с най-големия ход (и по дебели тръби), там (в тези състезания) те са подложени на голямо натоварване.


Изрично написах, че не говоря за натоварване от типа на DH, Enduro и тн. Разбира се, че за изискващи дисциплини ще има и повече ход. Но доколкото разбрах от заглавието на темата, ти търсиш решение не за различни дисциплини а за различни хора (по-конкретно високи/тежки хора). Там здравината е водеща (при условие, че говорим за един тип велосипеди - XC да речем).

Още веднъж - повече ход не е равно на повече здравина. И както си написал, по-големия диаметър на тръбите, двете корони и тн. са това, което ги прави подходящи за DH/Enduro.

Re: Дали хода на вилката трябва да е съобразен с размера рамка?

МнениеПубликувано на: Сря Сеп 07, 2022 5:54 pm
от pcconsult
Не ми се ядосвай де. Повече ход не е равно на повече здравина. По широки тръби е равно на повече здравина. С по широки тръби може да се постигне повече ход и да се запази здравината. До тук вярно ли е?

Re: Дали хода на вилката трябва да е съобразен с размера рамка?

МнениеПубликувано на: Сря Сеп 07, 2022 6:42 pm
от pcconsult
Явно трябва да покажа визуално това, което мисля:

Re: Дали хода на вилката трябва да е съобразен с размера рамка?

МнениеПубликувано на: Чет Сеп 08, 2022 7:56 am
от zmei
Хода на вилката няма значение - затова има възможност на същата да се променя едно нещо наречено SAG - 'Sag' is how much your fork/bike sinks into its travel just by having your body weight on it ie. with both feet off the ground. Всички вилки имат таблици по които може да се определи на колко да се напомпят. Обикновенно тези таблици са за до деветдесет и няколко кг., но е указано и максимално налягане, което вече трябва да се използва ако ездача е над указаните. За щастие вече отново влизам в таблиците. :beer:

Re: Дали хода на вилката трябва да е съобразен с размера рамка?

МнениеПубликувано на: Чет Сеп 08, 2022 9:09 am
от pascoff
pcconsult написа:Не ми се ядосвай де. Повече ход не е равно на повече здравина. По широки тръби е равно на повече здравина. С по широки тръби може да се постигне повече ход и да се запази здравината. До тук вярно ли е?


Чак пък да съм се ядосал :) Просто не мога да разбера каква ти е идеята, нещо си си намислил. Да, с по-широки тръби може да постигнеш повече здравина и да си позволиш повече ход. Може да сложиш и две корони, много неща може. Въпроса е защо? Каква е връзката между хода на вилката и височината на колездача?

Re: Дали хода на вилката трябва да е съобразен с размера рамка?

МнениеПубликувано на: Чет Сеп 08, 2022 10:10 am
от Petar_stoychev
Според теб няма опция човек да кара XL рамка и да не е 200кила...явно килата вървят пропорционално с ръста на човека.Отделно предвид идеята ти за ползване на твърдак за возене в градска среда не знам за какво "голямо натоварване" говорим.

Re: Дали хода на вилката трябва да е съобразен с размера рамка?

МнениеПубликувано на: Чет Сеп 08, 2022 10:49 am
от pcconsult
pascoff написа:Просто не мога да разбера каква ти е идеята, нещо си си намислил.

Идеята ми е, че за да не се променя стойката на велосипедиста, според размера му, трябва да се използват различни вилки. На малките модели рамки - малки вилки, на големите - една идея по големи (не пиша само за дължина на тръбите). Практически ако модел рамка от размер S е с FOX 34 със 130мм ход, то може би XL размера рамка от същия модел трябва да се комплектова с FOX 36/150мм ход, а производителите в момента променят цялата геометрия на рамката (между размери S и XL) само за да комплектоват различните размери рамка с еднакви части. Та се получава рамка размер S с ъгъл на горната тръба 12 градуса (примерно) и рамка от същия модел, само че размер XL с ъгъл на горната тръба 0 градуса и на практика това са съвсем различни велосипеди. Не се мащабират всички неща за да се запазят ъглите.

Ако се мащабираха спрямо височината на колоездача, то знаем, че размер S е за велосипедисти между 150 и 165 см високи. Да кажем, че велосипедистите, които търсят колело XL са между 195 и 210см високи. Височините им са в отношение 3 към 4 приблизително. Ако се мащабира то всеки детайл в S рамката ще се отнася към същия детайл в XL рамката със същото отношение (и същото би се отнасяло за вилка, гуми и т.н.).

Re: Дали хода на вилката трябва да е съобразен с размера рамка?

МнениеПубликувано на: Чет Сеп 08, 2022 11:51 am
от pcconsult
Petar_stoychev написа:Според теб няма опция човек да кара XL рамка и да не е 200кила...явно килата вървят пропорционално с ръста на човека.Отделно предвид идеята ти за ползване на твърдак за возене в градска среда не знам за какво "голямо натоварване" говорим.

Не съм писал такова нещо.

Re: Дали хода на вилката трябва да е съобразен с размера рамка?

МнениеПубликувано на: Чет Сеп 08, 2022 12:26 pm
от Petar_stoychev
pcconsult написа:
Petar_stoychev написа:Според теб няма опция човек да кара XL рамка и да не е 200кила...явно килата вървят пропорционално с ръста на човека.Отделно предвид идеята ти за ползване на твърдак за возене в градска среда не знам за какво "голямо натоварване" говорим.

Не съм писал такова нещо.


pcconsult написа: Питам защото не само, че един велосипедист, който си купува размер S като тегло и геометрия се различава двойно от един велосипедист, който си купува размер XL.


Отделно Алекси вече ти го каза че производителите реално променят дължината на рамката но важните параметри като челен ъгъл,седалков ъгъл,височкина на средното се запазват.Като променяш хода на вилката променяш и геометрият променяш и предназначението му за каране че даже и "модела" на колелото.Отделно това с размерите S,M,L си го запази за тениските,в днешно време много по-правилно е да определяш размера на рамката си по reach и stack защото М от една марка може да много по-голяма спрямо L на друга марка.

Re: Дали хода на вилката трябва да е съобразен с размера рамка?

МнениеПубликувано на: Пет Сеп 09, 2022 10:41 am
от pcconsult
Petar_stoychev написа:...производителите реално променят дължината на рамката но важните параметри като челен ъгъл,седалков ъгъл,височкина на средното се запазват....

За размерите си съвсем прав. Използвах буквените означения само демонстрационно и се коригирах. Производителите запазват само ъглите на челото и седалковата тръба. Чейнстея не го пипат. Гледат да свържат приблизително стойките на седалката с горната тръба и седалковата тръба на едно място за естетика и разстоянието от тази точка до средното движение го броят за размер на рамката. Височината на средното е стандарт в зависимост от предназначението на велосипеда, та всички рамки от един модел ги правят с еднаква височина на средното.

Все пак като погледнеш снимката нямаш ли някакво чувство, че така трябва да бъде? Това ще позволи различни по размер хора да карат с еднаква стойка, не че като се сложи по дълга челна тръба и еднаква вилка не се получава почти същото. Някак си като размера на курбела - средното на еднаква височина, но едните карат с курбели 165мм, а другите с 175мм - защо - защото така на хората са им удобни.

Re: Дали хода на вилката трябва да е съобразен с размера рамка?

МнениеПубликувано на: Пет Сеп 09, 2022 7:34 pm
от Франко
Дължината на курбелите е различна, защото дължината на краката на хората е различна.

Re: Дали хода на вилката трябва да е съобразен с размера рамка?

МнениеПубликувано на: Пет Сеп 09, 2022 9:21 pm
от pcconsult
Франко написа:Дължината на курбелите е различна, защото дължината на краката на хората е различна.

А така, но нали не само дължината на краката е различна?

Re: Дали хода на вилката трябва да е съобразен с размера рамка?

МнениеПубликувано на: Съб Сеп 10, 2022 6:27 am
от Alexi
това с курбелите също е странно .. има крака от 60 до 90 че и 100 см ,това са 50% разлика в дължината .. курбелите са от 160 до 180 ( като първите и последните са много редки смея да кажа че никой не ги кара ) .. разлика под 20% в дължината .. нещо не излиза и тука сметката

Re: Дали хода на вилката трябва да е съобразен с размера рамка?

МнениеПубликувано на: Съб Сеп 10, 2022 7:47 am
от pcconsult
Alexi написа:това с курбелите също е странно .. има крака от 60 до 90 че и 100 см ,това са 50% разлика в дължината .. курбелите са от 160 до 180 ( като първите и последните са много редки смея да кажа че никой не ги кара ) .. разлика под 20% в дължината .. нещо не излиза и тука сметката

Тези числа 160 и 180 не са ли някак близки до височината на велосипедиста в сантиметри. Лекичко почваш да схващаш! :clap: От една страна не мърдат средното нагоре за да се запази нисък центъра на тежеста. Няма смисъл педалите ти да стигат до земята - опасно е. Но пък разликата е едни смотани два сантиметра - мисля, че няма да е чак пък толкова критично средното да е с два сантиметра нагоре в най-големия размер рамка спрямо най малкия... Защо няма по дълги курбели? Може би защото всичко се води по шосейните велосипеди. Те са по къси (шосейните велосипеди). Там ако е по дълъг курбела обувката ти ще закача предното колело. Дължината на курбела определя силата, която ще може да се приложи, но има други фактори - веригата, венците и средното движение трябва да могат да издържат това опъване и усукването на рамката да е минимално. Да покажа един малък производител на курбели по поръчка:
High Sierra Cycle Center Inc. - курбели с дължина на рамото от 100мм до 250мм. Сиреч ако ги приравняваме ГРУБО към височината на човека за от метър, до два метра и половина! Хич не са им евтини курбелите.

Re: Дали хода на вилката трябва да е съобразен с размера рамка?

МнениеПубликувано на: Съб Сеп 10, 2022 7:06 pm
от Франко
Не са много логични заключенията. При по-дълъг курбел, риска да опре в земята и да предизвика почти гарантирано претрепване е огромна. Има състезатели по 2м. и карат с нормални курбели, просто движението на ставите е по-малко. Вдигането на центъра на тежеста с 2см. ще доведе до това да си по-бавен в завоите - ставаш по-нестабилен. Освен това, както всички останали чаркалъци за МТБ, така и курбелите нямат нищо общо с шосейните велисипеди - ако имаше смисъл, по-умните глави на разни инженери, щяха да направят по-дълги курбели. Ако си карал по тесни пътекис брегове или просто дълбоки коловози по черен път, сигурно си мислил, че по-къси курбели е по-добрия вариант, без значение колко си висок.

Re: Дали хода на вилката трябва да е съобразен с размера рамка?

МнениеПубликувано на: Съб Сеп 10, 2022 7:21 pm
от Alexi
напротив логични са .. байк индустрията реално произвежда рамките така както им е по изгодно финансово ,а не така че по добре да пасват на различни ръстове .. много по лесно е да направиш 3-4 размера предни триъгълници и айде спасявайте се ,от 1.60 до 2.10 :D

Re: Дали хода на вилката трябва да е съобразен с размера рамка?

МнениеПубликувано на: Нед Сеп 11, 2022 6:22 pm
от Франко
Говорим за конфекция. Ако искаш нещо специално за теб, плащаш много или ставаш елитен състезател (ако можеш). То не само при велосипедите е така :)

Re: Дали хода на вилката трябва да е съобразен с размера рамка?

МнениеПубликувано на: Нед Сеп 11, 2022 6:34 pm
от pcconsult
Alexi написа:напротив логични са .. байк индустрията реално произвежда рамките така както им е по изгодно финансово ,а не така че по добре да пасват на различни ръстове .. много по лесно е да направиш 3-4 размера предни триъгълници и айде спасявайте се ,от 1.60 до 2.10 :D

Един повярва! Остават само още няколко милиона! :beer: