Сгъване на вилката докрай?

Форум за въпроси, свързани с поддръжката и ремонта на велосипедите. Примерно: Как да си оправя това? Скърца ми еди къде си - на какво може да се дължи? Съвместимо ли е това с онова? и др. такива.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1100 / 1100 / 20

Сгъване на вилката докрай?

Мнениеот alexmitev » Пон Ное 10, 2025 4:46 pm

Здравейте,
става въпрос за вилка FOX 34 Performance Elite 170см, настроена на SAG 15% (около 5 атм), с отделна настройка на бързата и бавната компресия, FIT4 демпер.

Mиналата седмица пусках стълби, на които едното стъпало се оказа че липсва, та се наложи да направя скок от може би 40см, на който вилката потъна значително и усещнето не беше никак приятно. Измерих сгъването и се оказа, че е било към 80% (оставха ми само 3см от хода) :bigeyes: Това беше с максимално отворени врътки за бавна и бърза компресия.

Вчера си поиграх малко с един друг скок от 30см, на който вилката потъна около 55-60%. Забелязах, че промяната на бавната компресия не променя по никакъв начин потъването, а бързата променя леко нещата само при напълно заключено положение - тогава вилката потъна на около 45% (може би има някаква защита да не е твърда при големи удари?)

Нормално ли е това поведение? Аз очаквах поне промяната на бързата компресия да влияе на сгъването при големи неравности?
"Фиксираната (заварена) седалка на ST 530 S остава неподвижна при каране.
Планинският велосипед ST 530 S се продава със звънец, фар и стоп, светлоотразители на каплите и педали."
alexmitev
 
Мнения: 312
Рейтинг: 1338
Регистриран на: Съб Сеп 12, 2020 4:27 pm

Re: Сгъване на вилката докрай?

Мнениеот Bi11y » Пон Ное 10, 2025 6:05 pm

Добави 1-2 токена...
Bi11y
 
Мнения: 1687
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 10, 2017 10:42 pm

Re: Сгъване на вилката докрай?

Мнениеот alexmitev » Пон Ное 10, 2025 6:35 pm

Добре, а това че потъването не се променя от настройките на компресията нормално ли е?
"Фиксираната (заварена) седалка на ST 530 S остава неподвижна при каране.
Планинският велосипед ST 530 S се продава със звънец, фар и стоп, светлоотразители на каплите и педали."
alexmitev
 
Мнения: 312
Рейтинг: 1338
Регистриран на: Съб Сеп 12, 2020 4:27 pm

Re: Сгъване на вилката докрай?

Мнениеот Alexi » Пон Ное 10, 2025 7:37 pm

възможно е вилката да е с много "лека" компресия ( фабрично да е настроена за лек колоездач ) .. и другия вариант е хидравликата ти да е за сервизиране и да не работи добре
Аватар
Alexi
 
Мнения: 6628
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Сеп 15, 2015 1:22 pm
Местоположение: Шумен

Re: Сгъване на вилката докрай?

Мнениеот bdz43r » Пон Ное 10, 2025 8:05 pm

80% ми се струва съвсем нормално при голяма неравност и особено след няколко последователин стъпала преди това, от които не е успяла да се разгъне докрай. Аз повече бих се притеснявал, ако не успявам да я сгъна толкова, защото не я ползвам пълноценно.
Ако пък си усетил твърд удар от изчерпване на хода при едва 80% от него, значи имаш съвсем друг проблем - липсва ти част от хода.

А бавната компресия е нормално да не влияе, защото е бавна. Тя е предназначена да намалява сгъването от педалиране или при спиране.

Според мен вилката ти е съвсем наред и дори ти е твърде твърда, а не обратното.
Аватар
bdz43r
 
Мнения: 1224
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Яну 20, 2006 9:57 pm
Местоположение: Sofia, Bulgaria

Re: Сгъване на вилката докрай?

Мнениеот alexmitev » Пон Ное 10, 2025 8:15 pm

bdz43r написа:Ако пък си усетил твърд удар от изчерпване на хода при едва 80% от него, значи имаш съвсем друг проблем - липсва ти част от хода.
Според мен вилката ти е съвсем наред и дори ти е твърде твърда, а не обратното.


Не, не съм усетил удар при сгъването до 80%, но промянята в геометрията от това сгъване (цялото стълбище беше и под наклон) не беше приятна, малко оставаше да мина пред кормилото.
Ако бях скочил от 1 метър, колко щеше да се сгъне? :)

bdz43r написа:А бавната компресия е нормално да не влияе, защото е бавна. Тя е предназначена да намалява сгъването от педалиране или при спиране.

Добре, но и бързата компресия не влияе?
"Фиксираната (заварена) седалка на ST 530 S остава неподвижна при каране.
Планинският велосипед ST 530 S се продава със звънец, фар и стоп, светлоотразители на каплите и педали."
alexmitev
 
Мнения: 312
Рейтинг: 1338
Регистриран на: Съб Сеп 12, 2020 4:27 pm

Re: Сгъване на вилката докрай?

Мнениеот martin.radev » Вто Ное 11, 2025 12:58 pm

Аз за първи път чувам ФИТ4 патрон с бърза и бавна компресия, имал съм 2 такива вилки и двете бяха с 3 позиции + Low speed compression.
Доколкото знам, регулировка за Бърза компресия, навлиза с Grip2 патрона...

Не искам въпроса ми да те обиди, но сигурен ли си, че това е:
а) Бърза компресия?
б) ФИТ4?
Аватар
martin.radev
 
Мнения: 744
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Май 22, 2019 6:29 am
Местоположение: София

Re: Сгъване на вилката докрай?

Мнениеот alexmitev » Вто Ное 11, 2025 4:09 pm

martin.radev написа:Аз за първи път чувам ФИТ4 патрон с бърза и бавна компресия, имал съм 2 такива вилки и двете бяха с 3 позиции + Low speed compression.


Така де, черната врътка е Low speed compression, синята с 3-те позиции е High speed compression. Само че при мен синята не "кликва" на всяка позиция - явно някой е извадил топчето от демпера, което фиксира във всяка една от 3-те позиции.

my2020-fox-fit4-damper-upgrades-2686668138.jpg
my2020-fox-fit4-damper-upgrades-2686668138.jpg (56.03 KiB) Прегледано 9340 пъти
"Фиксираната (заварена) седалка на ST 530 S остава неподвижна при каране.
Планинският велосипед ST 530 S се продава със звънец, фар и стоп, светлоотразители на каплите и педали."
alexmitev
 
Мнения: 312
Рейтинг: 1338
Регистриран на: Съб Сеп 12, 2020 4:27 pm

Re: Сгъване на вилката докрай?

Мнениеот Alexi » Вто Ное 11, 2025 4:43 pm

тези врътки всъщност не правят точно това .. черната ти регулира компресията в тясна граница само при напълно отворена компресия от синята врътка .. като и двете са low speed .. а ако синята няма кликове ,то това е не защото някой е извадил съчмата ,а защото нямаш налягане в IFP камерата и хидравликата ти е за сервизиране и не работи в момента както трябва
Аватар
Alexi
 
Мнения: 6628
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Сеп 15, 2015 1:22 pm
Местоположение: Шумен

Re: Сгъване на вилката докрай?

Мнениеот alexmitev » Вто Ное 11, 2025 4:56 pm

Alexi написа:тези врътки всъщност не правят точно това .. черната ти регулира компресията в тясна граница само при напълно отворена компресия от синята врътка .. като и двете са low speed ..

черната работи, когато синята е отворена докрай, да, но синята определено е High speed compression: youtube

Alexi написа:.. а ако синята няма кликове ,то това е не защото някой е извадил съчмата ,а защото нямаш налягане в IFP камерата и хидравликата ти е за сервизиране и не работи в момента както трябва

Преди няколко години като я обслужих във veloboost, пак не кликаше
"Фиксираната (заварена) седалка на ST 530 S остава неподвижна при каране.
Планинският велосипед ST 530 S се продава със звънец, фар и стоп, светлоотразители на каплите и педали."
alexmitev
 
Мнения: 312
Рейтинг: 1338
Регистриран на: Съб Сеп 12, 2020 4:27 pm

Re: Сгъване на вилката докрай?

Мнениеот Bi11y » Вто Ное 11, 2025 6:02 pm

alexmitev написа:Преди няколко години като я обслужих във veloboost, пак не кликаше


Май ти е време за нова вилка ... :beer:
Bi11y
 
Мнения: 1687
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 10, 2017 10:42 pm

Re: Сгъване на вилката докрай?

Мнениеот martin.radev » Пет Ное 14, 2025 1:34 pm

ФИТ4 - няма Бърза настройка - Синьото е "3 possition Setting with a low speed compression at Open Mode"
Нищо освен тоукъни не може да ти помогне при дроп.
Аватар
martin.radev
 
Мнения: 744
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Май 22, 2019 6:29 am
Местоположение: София

Re: Сгъване на вилката докрай?

Мнениеот Pr3d4t0R » Пон Ное 17, 2025 12:29 pm

Каквото си описал до момента е съвсем нормална реакция за вилката. Това са по-скоро малки препядствия и с ниска скорост. Ако искаш да тестваш окачването при какви условия ще използва целият ход ти трябва поне 80 см дроп и 15-20 км/ч скорост.

Както написаха по-горе настройките, които имаш са само за бавната комресия. Тя влияе индиректно и какво се случва при бързо сгъване на вилката, но в малък диапазон. Вилката, която имаш разчита основно на въздужната пружина да "държи" енергията на ездача. Примерно Ohlins придават много повече тежест на хидравликата. За теб това означава, че трябва да променяш комбинацията от въздушно налягане и токени за прогресия относно това при какви условия колко ход използва вилката.

Също така я сервизирай - въздушни вилки искат поне веднъж годишно даже и при леко ползване, за да работи въздушната камера както трябва. Ако се ходи на байпарк даже повече от веднъж в годината.
Аватар
Pr3d4t0R
 
Мнения: 4076
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 10:07 am

Re: Сгъване на вилката докрай?

Мнениеот alexmitev » Пон Дек 01, 2025 1:13 pm

Alexi написа: .. а ако синята няма кликове ,то това е не защото някой е извадил съчмата ,а защото нямаш налягане в IFP камерата и хидравликата ти е за сервизиране и не работи в момента както трябва

Кликовете на синята врътка нямат нищо общо с хидравликата. Сега я отворих - пружината на сАчмата не беше достатъчно натегната, разпънах я малко и се оправи :)
Сервизирам цялата вилка в момента, ще пиша какви са резултатите по-късно.
Засега смених маслото на демпера и доколкото мога да преценя на място, заключването работи коректно :) (като при по-големи удари се отключва)
"Фиксираната (заварена) седалка на ST 530 S остава неподвижна при каране.
Планинският велосипед ST 530 S се продава със звънец, фар и стоп, светлоотразители на каплите и педали."
alexmitev
 
Мнения: 312
Рейтинг: 1338
Регистриран на: Съб Сеп 12, 2020 4:27 pm

Re: Сгъване на вилката докрай?

Мнениеот alexmitev » Пон Дек 01, 2025 1:36 pm

Pr3d4t0R написа:Както написаха по-горе настройките, които имаш са само за бавната комресия. Тя влияе индиректно и какво се случва при бързо сгъване на вилката, но в малък диапазон. Вилката, която имаш разчита основно на въздужната пружина да "държи" енергията на ездача. Примерно Ohlins придават много повече тежест на хидравликата. За теб това означава, че трябва да променяш комбинацията от въздушно налягане и токени за прогресия относно това при какви условия колко ход използва вилката.


Да, благодаря за подробното обяснение! :beer: За регулиране на бързото сгъване май мога да си играя и с т.нар. shim stacks? :)

Pr3d4t0R написа:Каквото си описал до момента е съвсем нормална реакция за вилката. Това са по-скоро малки препядствия и с ниска скорост. Ако искаш да тестваш окачването при какви условия ще използва целият ход ти трябва поне 80 см дроп и 15-20 км/ч скорост.


Ако сега от 40см с ниска скорост се сгъва докрай, определено трябва да променя настройките, за да се престраша за по-големи скокове :) Четох, че стандартно във въздушната камера има 1 токън, при мен бяха 3 и ги извадих всичките навремето, за да е уж по-мека, но май трябва да върна поне 1 за начало.

Pr3d4t0R написа:Също така я сервизирай - въздушни вилки искат поне веднъж годишно даже и при леко ползване, за да работи въздушната камера както трябва. Ако се ходи на байпарк даже повече от веднъж в годината.


Да, започнах със сервизирането, но този път сам. Последния път във veloboost са ми сипали 300ml (?!) масло RSP Damp Champ 10wt в ботушите вместо 10+15ml Fox 20wt gold, семеринги RacingBros вместо Fox, не е ясно дали е сменено маслото в демпера и т.н., така че този път ще си я обслужа сам! Даваш 400лв. за сервизиране и накрая се оказва, че дори не използват оригинални консумативи...
"Фиксираната (заварена) седалка на ST 530 S остава неподвижна при каране.
Планинският велосипед ST 530 S се продава със звънец, фар и стоп, светлоотразители на каплите и педали."
alexmitev
 
Мнения: 312
Рейтинг: 1338
Регистриран на: Съб Сеп 12, 2020 4:27 pm

Re: Сгъване на вилката докрай?

Мнениеот Pr3d4t0R » Вто Дек 02, 2025 3:14 pm

Използването на масло с грешен вискозитет е проблем със сигурност.....

Относно настройването на вилката:
- да, определено трябва да сложиш един/два токена, за да има повече прогресия на краят на хода при по-силни удари
- относно шимстака - колко тежиш? Стандартно вилките идват с диапазон, който да е перфектен за хора с тегло 60-85 кг. (ориентировъчно). Другият фактор е колко агресивно се кара - примерно лек, но много бърз карач би вкарвал повече енергия в окачването от тежък, но бавен. За да се пренарежда шимстака (не на всяка хидравлика може) трябва да знаеш съвсем конкретно какво ти липсва.
- относно рибаунд добра отправна точка е възможно най-отворен без "да те бие вилката в ръцете". Той е пряка функция на налягането във въздушната пружини - примерно ако се добави 5psi най-вероятно ще трябва да се затвори с един/два клика (т.е. повече рибаунд).
Аватар
Pr3d4t0R
 
Мнения: 4076
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 10:07 am


Назад към Веломеханик

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Google [Bot] и 29 госта