Batman, привет отново! Кефя се, че отговаряш съвсем културно и добронамерено на неласкавите думи, които се отправят (и ще бъдат отправяни) към теб, защото това помага разговорът да остане смислен.
Мога да те уверя, че не един и двама в този форум сме наясно със ситуацията на БГ пазара и всичко произтичащо от нея. С други думи, ДА, това, което правите като продукция и т.н. е оправдано от икономическа гледна точка. Едва ли някой ще го отрече.
НО то е свързано и с други последици: ако кое да е евтино колело за 100-200лв. бъде обсъдено в някакъв форум за “масово” колоездене (какъвто в БГ не знам да има), то вероятно ще се радва ако не на похвали, то поне на положителен интерес, така да се каже. Обаче, когато за същото колело се говори в този или който и да е друг форум за планинско колоездене, въпросният “байк” няма никакви шансове, защото всички доводи, които си изредил по-горе за търсенето и пазара, макар и верни, не се отнасят за планинските колоездачи. Дори и тези от тях, които карат т.нар. “трошки”, а те за съжаление не са никак малко, много добре съзнават и оценяват непригодността на евтините колела за каране в планината и като потребители се стремят към нещо по-добро, когато могат да си го позволят.
Масовата и евтина продукция на големите БГ производители е причината за името, с което те се ползват сред планинските колоездачи. Всъщност, според мен има още една причина: през последните 2-3 години повечето от тях се съсредоточиха само върху тази част от продукцията си. Оправдано е от гл.т. на пазара, но мога да те уверя, че това е много лошо за имиджа им сред нас – след време, ако решат да направят хубави планински велосипеди, същите фирми ще се чудят защо всеки ги смята за по-некачествени, аматьорски и т.н.
Аз на тяхно място бих направил следното (грубо казано):8D::
1.въпреки цялата евтина продукция, бих направил и поне 2-3 маунтин байка от нисък и среден клас (например модел само с преден амортисьор за 400-500лв., още един само че за около 700-800лв. и байк с двойно окачване за 1000-1500лв. - това, което правят и Веломания)
2.Тези колела не само трябва да са с по-хубави части, а като цяло да са планински велосипеди – това означава с хубава геометрия, рамка, която залага на ефективност и здравина, а не (само) на дизайн, и т.н. Също така, към сглобяването на въпросните модели бих подходил с нужното внимание и професионализъм (далеч по високи, отколкото за масовата продукция), за да се гарантира безаварийното им ползване за по-дълъг период и при по-тежки условия.
3.Въпросните колела в маркетингово отношение бих ги отделил съвсем целенасочено от останалите – да е ясно, че не са под един знаменател с тях. Да е ясно, че те са насочени към друга аудитория, а не към масовия купувач, който всъщност не търси планински велосипеди (и затова не намира такива:D).
Разбира се, от тези модели големият производител няма да натрупа печалба. Никаква, поне на фона на приходите от масовата продукция. Но с тях, според мен, би могъл да запази името си на пазара и за маунтин байкове, ако му потрябва при евентуално бъдещо разширяване на гамата в тази насока.
Един пример за подобен подход, според мен, е моделът Appolo на Sprint, съответно наследникът му Excel. Ако проследиш темите във форума ще видиш, че този модел е уважаван и широко препоръчван в своя ценови клас, т.е. като отличен първоначален и евтин маунтин байк. (Нещо повече! Това не му пречи да се купува и от масовия купувач, нали?). Лошото е, че е само един модел.
В моят вариант би имало поне още 2, при това по-скъпи и хубави от него.
Ако желаеш, бих ти посочил някои недостатъци на повечето модели, които си цитирал, поради което те или не могат да се нарекат планински велосипеди, или не могат да се нарекът сносни такива. Не приемай това срещу теб, аз разбирам, че ти изпълняваш това, което искат от теб, макар и да не ти харесва особено. Проблемът не е в теб, в други "отговорни фактори" е.