Здравей! Ще ти пиша колкото мога по-подробно, но няма начин да не изпусна нещо. Далеч съм от мисълта, че не си се сетил за нещо или че аз съм се сетил за всичко .
За моя преход – исках да е 5 месеца, 15000 км и цяла Европа, жената не ме пусна, накрая свалих на 2 месеца 6300км в: България – Румъния – Унгария – Словакия - Австрия – Чехия – Полша – Литва – Латвия – Естония – Финландия – Швеция – Норвегия – Дания – Германия – Холандия – Белгия – Люксембург – Франция – Швейцария. Ползвах 5 ферибота – 350 евро и самолет от Цюрих – 150 евро.
За финансите - много е относително. Аз мислех, че ще похарча повече, но се оказа, че може и с по-малко. Преди това в течение на 2 години бях инвестирал в екипировка. Спонсори - трябва да обикаляш наред спортните магазини, няма начин да не се навият, но си направи подробен маршрут, разчет, за да се убедят, че си надежден и е истина това, което ще правиш. Мен не че ме мързеше да обикалям, но хич не обичам да моля за разни неща и да ми отказват, пък имах някакви пари и исках да си изкарам добре лятото. Веломания, Екипировка, Стената – обикаляй – търси собствениците – съответно Кузов, Диваков? и Попйорданов мисля.
Не знам как са цените в Южна Америка, но и в Източна Европа и в Западна Европа средният ми разход за храна и вода беше 9-10 евро на ден, като смея да твърдя, че на запад беше малко по-евтино, дори ако не броим Германия. Там пазарувах в големи супермаркети веднъж на 2 дни, за да не оставям често колелото, щото навсякъде се краде. В Източна Европа пазарувах по-често в по-малки магазинчета, по селата, имаше ги в изобилие и можех да си гледам колелото:)
Спах 50 нощи на палатка, 4 нощи у приятели и 2 нощи на кораби. Първата седмица бяха адски летни жеги и пиех по 8 литра течности средно на ден. Нямаше много сянка по поречието на Дунав. След Унгария обаче започнаха дъждовете и няма ден общо взето, в който да не е валяло, но понеже имах зверски график, си карах в дъжда. Върха беше предпоследните 2 дни, когато във Франция не спря да вали 56 часа и нито ми се лягаше вечер, нито ми се ставаше сутрин. Спях абсолютно безплатно навсякъде, гори, поляни, ниви, като имах късмет. Ножът обаче беше винаги до мен, макар че не съм сигурен, че щях да го употребя правилно:) В Скандинавия поне беше легално да спиш на открито, в Източна Европа нямаше проблеми, в Холандия беше най-трудно в това отношение, но и там спах дори в парк
, заради тръпката. В Източна Европа с изключение на Унгария, Чехия и Естония, къмпинги се намират трудно. На запад цените варират - от 4 евро във Франция до 60 евро в Холандия, като във всяка страна има огромни разлики от къмпинг до къмпинг, но да кажем, че спестих някой лев така. Не го препоръчвам особено де. Не се къпех редовно, нямах проблеми въпреки това и не пропусках възможност да се радвам на водата във всичките й приородни и недотам естествени форми – езера, реки, морета, по бензиностанции и кораби. Поради дъждовете обаче и палатката и чувала бяха в окаяно състояние накрая, но нямах време да ги суша всеки ден и се налагаше влажни да ги прибирам. Сега са горе-долу изпрани и поне ухаят хубаво. Не палех огън, за да не бъда забелязан, а и нямаше нужда за моя тип преход.
Твоите разходи, ако нямаш някакви извънредни проблеми, са ти за самолетни билети, някакъв местен транспорт вероятно, ако закъсаш с колелото, екипировка, храна, такси за разглеждане, визи евентуално, застраховки, ваксини?.. Девет месеца е дълъг период - тоест 270 дена по не знам колко евро на ден – може да стигне 2500 евро, ама си зависи от цените, все пак трябва да е по-евтино от Европа. Екипировката ти, дори ако почнеш от нулата и не ползваш намаления, няма да е повече от 1500 евро. Това е ако ползваш висок клас дрехи. Не знак колко ти струва байка, но с неговото окомплектоване не мисля, че ще минеш 2000 евро за екипировка. Не знам колко струват самолетните билети, но ако и те са 1500 евро, стават 3500 и като сложиш храната и таксите нищо чудно да станат 6000, тоест 12000 лева, добре си го сметнал . Аз като го смятах, не си броях екипировката, защото си я имам и мисля, че може да понамалиш с някой и друг месец престоя, но това е твоята идея, ти решаваш. Все пак ми е трудно да повярвам, че ще е над 10 000 лева . Аз ако го правех, мисля, че щях да успея да скърпя бюджета с 8000 – 9000 лева.
Пак за екипировката. Не ми се мисли колко ще ти тежи колелото с багажа! Ще тежи, няма начин. Моето е 15 кг байк Драг Онтарио, най-евтиния модел, нисък клас компоненти, евтина вилка с амортисьор. Сложих по-хубави спирачки и най-вече гуми. Колелото е на 4 години, беше 300 лева преди. Спирачките са 70 лева и гумите 100 лева, така че не се оскъпи много. Аз карам внимателно не за друго, ами не обичам да троша техниката и после да се налага да я оправям
Натовареното колело мина по всякакви ужасни пътища, трошен каманак, черни пътища, но все пак не съм сигурен дали е достойно за Андите и Атакама за толкова дълъг период от време. Но що пък не… За гуми ще ти препоръчам модел на Швалбе, но е хубаво да се заяви в доставчика им Веломания по-отрано, щото миналата година така и не го внесоха тоя модел, но на теб този ти трябва – Marathon XR. При късмет можеш да минеш над 15000 км с тях.
Проблем за мен беше дъжда, поддръжката на веригата, зъбчатките. Благодарение на гумите имах само едно спукване в Литва на 2700км. Когато се върнах, направих основен ремонт. И с удивление открих, че съм карал не знам колко време със счупена задна ос (затова може би не трябва да тръгваш с куха задна ос, но може пък и да е по-добре да се чупи, отколкото да се криви, не знам), мен автоматът за сваляне на гумата ме е издържал и благодарение на това, че не пуках гуми, дори не бях забелязал проблема, докато не разглобих колелото в София
Така че резервни части - оси... Аз носех само инструменти, без резервни части, единствено жила имах, но в Европа навсякъде може да се ремонтира колело и разчитах на това.
За дисагите. С Ортлиб караха повечето западняци, които срещнах. Не знаех, че са толкова скъпи, колкото си видял, но не е чудно. Скандинавците пък обичат да карат с ремарке, не с дисаги. Срещнах един 25 годишен швед, който миналата година беше карал от Стокхолм до Кейптаун, 19000км. Сега отиваше в Китай. Бюджетът му беше 10 евро на ден, спеше на палатка всяка вечер, но не като мен wild camping/stealth camping, ами говореше с фермерите и каза, че обикновено му разрешавали да опъне палатката в двора им. Особено в Африка хората са били много добронамерени. Дисагите Ортлиб наистина ми изглеждаха водоустойчиви, но аз по принцип не съм убеден, че има дисаги, които да не пуснат вода след двудневен дъжд. Няма дори да коментирам моите Ташев. Има найлони обаче.
Със сигурност ще ти трябват и предни дисаги за такова дълго пътуване. Колелото се балансира по-добре. Моята “експедиция” беше набързо организирана и нямах време да си намеря преден багажник и предни дисаги. Задният ми багажник е някаква куче-марка за 30 лева, дори не може да се центрира симетрично, доста съм го модифицирал, още се чудя как издържа без да мръдне 6000км!!! Преди това му нямах доверие, сега повече. Около 1 кг тежи. За преден багажник не съм търсил много, но един модел на Zefal (френска фирма) ми направи впечатление, точно заради закрепването, виж го в сайта им, поръчка по интернет най-вероятно, нямаше го пролетта в БГ. Няма проблем със закрепването за вилката според мен, поне от картинката така ми се струваше.
За палатката – не знам ти каква имаш. Но моята със сигурност няма да ти свърши работа. Аз има Eureka, американска марка, шита в Китай – тип тунел, беше идеална за моя тип експедиция, лека – 1.8кг, сравнително камуфлажна, бързо се разпъва и събира, два входа, при нужда събира и колелото и багажа заедно с мен, добра проветривост, 240 лева. Проблеми – невъзможна за вятър, слаби рейки. Трябва ти нещо по-здраво и надеждно. Чети по форумите. Имам и Ферино, тип иглу, доста по-здрава, с пола за сняг, но тежи 3.4кг…
За шалтето - струваше ми се бавно да ползвам надуваемо, все пак сутрин се предполагаше, че понякога трябва в рамките на 5 минути да оседлая коня, да събера палатката и затова ползвах традиционно шалте, евтино, не толкова компактно, но пак същите грамове и общо взето вечно. Не е добре да се мокри разбира се, затова и за него найлон. Моето беше 10мм дебело, 14 за теб по-добре предполагам.
За чувала – в това си струва да инвестираш. За 9 месеца всяка вечер в него ще се поизноси, но си вземи марков чувал, с колкото може по-фин изкуствен пълнеж. Предпочитам го пред перушината понеже съхне по-бързо, иначе не топли повече и не тежи по-малко, но на мен ми трябваше синтетика, не пух. Мога да ти препоръчам да разгледаш чувалите на Mammut, швейцарска фирма. Качеството е страхотно. Голяма част от екипировката ми е тяхна, не е евтина, но няма нещо, от което да съм недоволен. Ползват качествени материали за повечето неща, но си струва да разучиш моделите. Мисля, че ти трябва четирисезон чувал. Моят беше трисезонен – 1250грама, твоят ще е по-тежък, но ще го оцениш. Около 1500грама би бил добре според мен. В жегите ще го разкопчаваш, няма как. Магазин Екипировка е вносител.
Обувки – бях с Lafuma, френски, в никакъв случай не си взимай модела Рандо. Протекоха бързо, радвам се, че не настивам от краката лесно. Бяха удобни за въртене обаче. Поне 200-250 лева за читави обувки.
Трябват ти стабилни обувки, за да можеш да буташ, да ходиш. Не мисля, че сандали биха свършили работа. Трекинг обувки, с гортекс и най-вече удобни за ходене. Да може обаче да са ти удобни и на педала. Аз още не съм пробвал обувки специално за колело, които се заключват за педала, но според мен изобщо не се занимавай с тях за такъв преход, какъвто си намислил. Вземи си нормални трекинг обувки, които да пасват и за педала, ако трябва смени си педалите.
Дрехи - видял си в сайтовете на другите авантюристи какви дрехи носят, но и аз се чувствам длъжен да ти кажа. Ще се видим, ако искаш, ще ти обясня повече, макар че не претендирам да съм спец, може и да си по-подготвен от мен.
Трябват ти леки, функционални дрехи, направи си система от пластове, работи най-вече в планината, уверих се.
- Термобельо – препоръчвам ти Ortovox, немско, мериносова вълна, не боде толкова кожата. Вълната е магическа материя, по-добра от синтетиките. Естествена е, по-трудно гори, трудно се вмирисва, пази от слънцето, позволява на кожата да диша, топли и като е мокра. Това ти е най-важната дреха. Естествено не е за 30 градуса жега, но при по-хладно време ще ти е незаменима. Скъпа е - много. Горнището с дълъг ръкав е 100 лева в Стената. Но си струва според мен.
- При жега, някаква полиестерна фланелка – от 30-70 лева и нагоре, макар че с тия височини и ветрове… не знам. Пази се от слънцето все пак. В никакъв случай не носи памук. По-добре е синтетиката в този случай. Памукът се вмирисва за отрицателно време, не топли много, съхне по-бавно…
- Непременно карай с колоездачно клинче. В България няма много избор, аз преди да тръгна едва намерих, накрая с най-евтиното възможно тръгнах ТСМ за 15 лева, но това нещо буквално ми спаси задника. Скъса се бързо. Може би ще ти трябват 2 броя. Но марковите са над 70 лева...
- Друго важно нещо ми се струва – гледай да не паднеш - долните гащи. Повечето хора, когато карат с клинче, не ползват гащи. Обаче ти си на дълъг преход, по-лесно се перат гащи, отколкото клинче. В никакъв случай памучни обаче. В България след дълго търсене успях да намеря полиестерни, и мисля, че те са основната причина да не развия разни гадости въпреки занемарената хигиена и дъжда през моите 2 месеца пътешестване. Има ги в Екипировка, 20 лева, немски Tess.
- При хладно време ти трябва читава изолация – полари, ама пак ако можеш си вземи от Polartec материя, по-бавно се раздрапват, с по-фини власинки са и задържат повече въздух. Polartec Powerstretch материята е идеална и за термобельо, взимай си ги по-тесни, да не ти стягат чак, но да не са ти широки. Mammut имат добри модели. Хубаво е да имаш и такова долнище, когато е студено, ще спиш с дрехите. На теб ще ти трябват поне 2 полара. Докато караш и си активен, няма да ти е студено, но като бивакуваш си трябват дрехи. Особено във височините.
- Като алтернатива на полара, само, че по-лека и компактна, мога да ти предложа както му казват алпинистите belay jacket - модел на Монтане, английска фирма, поръчва се по интернет, около 220 лева излиза с доставката при новия евтин курс на паунда. Якето е на принципа на спалните чували, използва същите материали, съхне по-бързо от полар и топли толкова, направо учудва колко топли и колко малко тежи.
- Дрехи за дъжд. Те са най-скъпи. Не е сигурно, че ти трябват обаче. Тоест добре е да ги имаш ако те замаа насред пътя или искаш да караш в дъжда, но ако имаш време и не бързаш, чакай да спре дъжда по-добре и се скрий. Иначе може и с евтин дъждобран да минеш, и той пази. Ама скъпите дрехи уж “дишат”, с мембрана са и са… скъпи. Панталон, който е специално за колоездене, трудно се намира в БГ, но около 200-300 лева по интернет. Яке има и в БГ – 400 лева, Монтане, магазин Намасте. На мен ми свършиха работа тези дрехи, но аз ги ползвам и в планината, затова ги имах под ръка, а и мен ме валя много, много дъжд. И теб ще те вали. Но си прецени дали си струва инвестицията. Хубавото е, че пазят от вятър най-вече. Има опасност да се потиш яко, докато въртиш, когато е хем топло, хем дъжд... Няма много смисъл да спираш дъжда, а да се вариш в потта си. Повечето ти дрехи за 9 месеца доста ще се износят, но няма страшно, те са за да отървеш твойта кожа.
- Шапки – аз спя с шапка ако е хладно. Най-лесно настиваш от главата, пази си я. Ръкавици – и с къси пръсти за каране и с дълги при студ, да можеш да държиш кормилото и спирачките. Топли чорапи – синтетика от Кулмакс – за жега или Термолайт и вълна за студ. Няколко чифта. Около 20 лева са, но са яки. Аз ползвам испански Бореал от Стената.
Пращам ти списък, който правих преди да замина, но не спазих напълно, беше нещо като ориентировъчен най-вече за теглото, не е много подреден, но ти ще си направиш твой прегледен. Аз нямах време, всичко организирах за няколко броени дни буквално…
Дрехи – цитирани са според материала, не според името на модела, но не ми се рови сега в нета, по-натам ще ти ги намеря.
Montane Event Jacket - 350g – това е за дъжд, 400 лева…
Montane Pertex - 70g – това е много лека ветровка, но много си я обичам, добре пропуска потта, ползвам я преди всичко в комбинация с термобельото. 100 лева. Във Веломания ще си намериш малко по-различна, но само за 50 лева.
Gore Bikewear Pants - 300g – панталон за дъжд, уцелих намаление, 130 лева, но ми е леко къс
Mammut Polartec Powerstretch Pull - 320g – 100 лева
Mammut Polartec Powerstretch Tights - 280g – 100 лева
Mckinley Polar - 500g – това не го носих, но на теб може да потрябва, втори полар мисля ще ти е необходим. С намаление ми беше 35 лева!
Ortovox Merino Baselayer - 150g – 100 лева
Patagoniq Polyester Baselayer – резерва – 250г – 60 лева
Потник Nike DryFit – даже 2 броя за теб, или фланелки по-добре – 300 грама – да кажем 100 лева
Клинче/ета - 250g – 500г
Light Vest - 30g – светлоотразителна жилетка – еми трябваше ми, смених няколко, цапат се бързо, на теб едва ли ти трябва
Шапка Mammut Gore Windstopper - 50g – не я носих, по-добре хубава качулка
Шапка Mammut Polartec Thermalpro - 50g – безценна
Ръкавици Rosignol Silk - 20g – не ти трябва това в Южна Америка
Ръкавици Scott Windbreaker - 150g, замених ги с Росиньол с Уиндстоппер, понеже съхнеха по-бързо за сметка на топлината обаче. Направих добър избор в последния момент. На теб във височина ще ти трябват обаче по-надеждни ръкавици или поне някакви вътрешни - Black Diamond имат добър модел в момента с Polartec Powerstretch. За външни – поне да спират вятъра, ако не водата.
Чорапи Boreal Coolmax - 50g – 20 лв.
Чорапи Mund Coolmax - 40g – 10 лв.
Чорапи Boreal Thermalpro - 50g – 20 лв.
Гащи – 3х50г Теss
Протектори за панталон – 100г – няма да ти трябват там
Шапка с козирка – 150г
Слънчеви очила – 100г. Във височина ще ти трябват по-хубави.
Total - 3300g дрехи – все пак лято в Европа, при теб ще трябват повече.
Част от тях са по теб обаче.
Обувки и каска
Обувки Lafuma - 1300g
Сандали Champion - 500g
Каска Lazer - 300g – твърде рядко карах с нея.
Total - 2100g
Палатка, чувал
Палатка - 2000g (мокра най-често при мен)
Спален чувал - 1300g
Шалте - 500g
Дисаги - 1000g. При теб ще има и предни.
Total - 5000g
Електроника:
Батерии – 4 броя АА са 100 грама, зависи колко ще носиш…
Челник – 300г – аз носих челник, вместо фар, щото е по-лек.
Фотоапарат Panasonic - 300g с батериите (тука само може да ми се смееш ), но аз целя компактност и лекота и нямам нищо против сапунерките…
Solar Charger - 200g – немски, цяло чудо е, че го намерих навреме в БГ. Хубавото беше, че като му сложиш алкални АА батерии, зарежда свързано устройство – например телефон, аз ползвах телефон , естествено като напече ги вадиш да не стане беля. Иначе... провал – с толкова дъжд в Северна Европа дори при ден над 20 часа, дори при положение, че съм си направил слънчогледова стойка и нагласявах спрямо ъгъла на слънчевите лъчи, произведената елетроенергия не беше достатъчна спрямо потреблението ми. Все пак купих само 8 АА батерии за 2 месеца )) Но тръгнах с 20 заредени презареждащи се, които все пак свършиха работа, въпреки разреждането. Лошото беше, че тежаха 500 грама. Следващата експедиция непременно ще имам динамо в предната главина и ще си направя зарядно за телефон и батерии, свързано към динамото, така и така въртя с часове на ден. И няма да нося 20 батерии определено.
Nokia Charger - 50g
Nokia Phone - 100g, носех и един Сименс, значи още 100г
Нокията я ползвах за GPS, радио/музика, интернет!, скайп!, Сименса го ползвах за телефон – смс-и. Ако единия сдадеше багажа, разчитах на другия. Сименса е доста водоустойчив)
Кабели – 50г
Total - 1500g
Вода
Water Bottles - 3x1000g - 3000g бруто
Иначе 3х750мл – 2250 мл вода в бутилките по колелото
Вода в шишета от минерална вода – 1х2л и понякога 1х1.5л за всеки случай.
Total – 5000 г
Храна
Храна – и тук ще си имаш режим. Трябва ти хубава храна и в точното време. Знам, че обичаш тръпката, но няма нужда да страдаш. Е, в пустинята едва ли ще има супермаркет, особено щом в Боливия било такава немотия, но ще трябва да наваксваш дали преди това, дали след това, някакви резерви по тялото трябва да имаш. Попрочети в нета. Що се отнася до моето каране - трябваха ми въглехидрати повечко, аз гледах да не падам под 450г на ден, белтъци – 120 на ден средно, мазнини – пак толкова.
Като тегло храната ми тежеше около 5000g в дисагите – това беше в плаващи граници, но имах запаси за всеки случай, около 1 кг. Когато пазарувах за 2 дни напред винаги надвишаваха 5 кг.
Важно е да имаш:
Мед - винаги
Ядки, мюсли – почти винаги
Млечни продукти, поне аз обожавам кисело мляко, каквото и да е, има протеини и в жегата е идеално. Не знам как е в Южна Америка.
Зехтин – нямах, ама си е важен, пък и много други неща са важни
Total – 5000г
Хранителни добавки и медикаменти:
Лиций – китайско плодче, страхотен антиоксидант – 500г, х10г дневно, дава сили!
Reparil Gel – мажех си коленете с него и кръста, имам дископатия
Активен въглен – при натравяне
Yodasept – Рани – не го взех в крайна сметка, тежеше
Сребърна вода – за рани и какво ли не още – свърши работа, но не се и налагаше общо взето.
Мултивитамини
Електролити – минерали, важни са като се потиш и като не се дохранваш. Разреждат се във водата обикновено. Ползвах само в жега. Може би е било грешка, но гледах да внимавам. Стори ми се скъпо удоволствие. И сол носех, че е евтина
Протеини – Амино Голд, бяха някакви маркови – 250 таблетки за 38 лева май, носех 2 кутии. Досега не бях ползвал, но се съветвах и това препоръчаха спецовете. Имай предвид, че аз карах 116 км средно на ден, лягах и на другата сутрин трябваше да съм в състояние да мина пак над 100, нямах свободни дни, всеки ден над 100км. При нормални условия след 100км тежко колело в жега, тялото трябва да почива поне ден. С тези протеини възстановяваш по-бързо мускулите, усвояват се добре и не слабееш. Така и не съм наясно дали не трябваше да пия по повече, но ми се стори скъпо, затова по 10 – 15 грама/таблетки дневно, в зависимост от натоварването. Някои казаха, че е трябвало по повече – дори по 40грама!!!... Но не отслабнах. Храни се добре, ако можеш и спокойно ще минеш и без тези протеини. Таблетките са по-удобни и концентрирани от прахчетата.
Glucosamine – пиех го за коленете. Трябва да почнеш по-рано, но все пак се съветвай с разбирачи, аз не съм. Така ми казаха. Не знам дали е имало ефект, но нямах проблеми с коленете.
Водорасли Спирулина – укрепват имунитета, доколкото помня.
Жен Шен – идеален при натоварвания, пак за имунитета и издръжливостта.
Aspirin и парацетамол. Само това носех. Не боледувах, въпреки времето.
Но аптеки в Европа имаше навсякъде все пак.
Ти вероятно трябва да имаш доста повече неща.
Левкопласт
Паста за зъби и четка. Ама преди това си оправи всички зъби, че да не страдаш по пътя. И това е разход.
Frontline – това го ползвах срещу кърлежи, които имат навика да ме хапят често . Едва ли ще ти трябва, но не ми се мисли какви насекоми има на онзи континент. Помисли за някакви репеленти. Ваксини също, нямам представа.
Тапи за уши – понякога спях близо до пътя, така че ми трябваха, мисля, че може да си ги спестиш…
Клечки за уши - за да чуваш добре винаги, важно е, не е майтап
Mosquito net – комари имаше в цяла Европа, често си мечтаех за някаква подобна маска, която да слагам на лицето си, но така и не си направих/намерих преди да тръгна.
Талк – спецовете ме посъветваха да си пудря задника преди каране, заради потенето. Така и не пробвах. Общо взето го изхвърлих бързо, предвид вида на бялото прахче . Ако пукаш често гуми, не го хвърляй.
На теб ще ти трябват и таблетки за пречистване на вода, или поне филтър както казваш.
Дотука:
Total – 3000г
Документи:
Паспорт
Медицинска застраховка
Копие от докуметите на различно място от тях
Атлас/карти - с изрязани страници, само които ми трябваха, че няма кой да носи излишна хартия
Бележник, химикал, пари, кредитна карта… Това в чантичка за кръста като пазаруваш.
Още:
Total – 1000г
Разни:
Гети – не носех, но за теб не знам – представи си дребни храсталаци и ти буташ, без тях ще се издереш. Не мога да преценя, не съм запознат с терена, където отиваш, но на мен не ми трябваха.
Игла и конец – това винаги трябва
Нож и лъжица.
Пинсета за кърлежи и тръни.
Нокторезачка
Швейцарско ножче с не знам колко нужни и ненужни функции.
Компресионни сакове – трябваха ми за дрехите, за да мога да ги събера в дисагите – 2х100г
Странични допълнителни джобове за дисаги – 2х150г – еми като са ми малки дисагите, така стана.
Тоалетна хартия.
Найлон за палатка – не носех такова нещо, но четох, че доста хора, за да запазят дъното на палатката си слагат отдолу разни неща, излишен товар ми се стори на мен.
Наколенки – може би направих удар с тях, макар че трудно ги намерих, исках да са от неопрен. Може би си внушавам, но мисля, че ми запазиха коленете. Ползвах ги в дъжд под гортексовия панталон и в хладните утрини, за да не ми изстиват коленете. Миналата година правих тур по Черноморието 1000 км за 11 дни и единия ден катерих Понорийския проход, валеше дъжд, колелото натоварено, през нощта се събудих от болки в коленете и на другия ден не можах да превъртя педалите дълго време. Реших, че са настинали. Затова се сетих за неопренови наколенки тази година. Нямах проблеми въпреки редовния дъжд и денивелациите. Нагоре като е много стръмно се бута, не се кара, като си тръгнал на експедиция, а не си за ден-два и колелото ти тежи три пъти повече от нормалното. Трябва да се щадиш, да си равномерен, да имаш режим.
Калъф за шалтето – ползвах найлон, но не е удобно. Все ми се иска да си направя калъф някой ден.
Найлонови торбички – абе трябват си, най-вече да си опаковаш дрехите заради дъжда. Взех много малко, а се късат бързо.
Верига – резервна верига, не носих. Принципно верига се сменя на 2000-3000км. Иначе се износват зъбчатките и после и те се сменят. Аз карах с моята последна верига по-малко от година и над 9000 км, но знаех, че като се върна ще сменям всичко. В твоя случай ще сменяш всичко също като се върнеш. Ако скъсаш верига, ще имаш инструмент да я съчлениш. Досега за хиляди километри не ми се е налагало.
Грес за главини – съответно гаечни ключове да ги разглобиш. Аз не носих! И дори не се наложи да сменям нищо по предната главина като се върнах. А са 6300км натоварен байк. При теб пътищата ще са по-лоши, ще има повече пясък, повече сол. По-вероятно е да сервизираш по пътя. Едва ли ще имаш моя луд късмет на една спукана гума и счупена ос без никаква профилактика по пътя освен редовно чистене и смазване на верига. Не че ще си почистиш веригата като у дома, но все пак с малко парче плат се чисти криво-ляво и смазваш. За смазката ще мислим после. Аз ползвах за дъжд, че държи повече, но и лепи повече мръсотия. Обаче комбинацията сол и вода е трепач . Дано не късаш спици.
Аз носех само един гаечен ключ, универсален комплект инструменти на Сигма, смазка, резервна вътрешна гума, лепенки, жила, парцал, изолирбанд и късмет.
Total – 3500г.
Total – зависи колко железа за байка носиш. Накрая ще мерим.
Bike – 16.5-17кг – с багажника и скобите за вода, помпата, стъпенката,огледалото (на теб едва ли ще ти трябва, но трафика в Европа го изискваше), велокомпютър (носи си резервна батерия, ако държиш на него). Погрижи се да си направиш кормилото удобно, ръкохватките най-вече, рогата, също широчината на кормилото да съответства на широчината на раменете ти. Също трябва да си настроиш седалката като хората. Чети форума и нета.
Още по-важно е след като колелото ти е ново, да направиш една профилактика, не за друго, ами не слагат достатъчно грес производителите по лагеруващите части и се изхабяват бързо. Общо взето на 3000 км при мен се прави профилактика на главини, чашки, курбели, смяна на верига, гресиране на жила, такива работи. Едно време си я правех сам, но нямам време вече, а и имам добър механик, на когото имам повече доверие, отколкото на себе си, понеже от 40 години с това се занимава. Преди да тръгна на по-дълъг път обезателно ремонтира всичко по колелото ми.
Като махнеш 2 кг дрехи и обувки по мен и факта, че няма начин да не пропускам нещо, моето колело с багажа е било в зависимост от запасите с вода и храна между 35 и 45 кг, но по-често в горната граница. Не вярвам при максимално натоварване да съм бил повече от 50 кг. Както казах, аз съм 60 кг. Бутането ми беше по-трудно от карането. С такова колело се тръгва по-трудно дори по-равно. Представи си какво е да го буташ по някой пресечен планински терен нагоре. Ако багажът е само отзад, вдигането/носенето е невъзможно кажи-речи, но ти си по-як от мен.
Ти ще имаш повече багаж. Ще носиш примус/котлон, газ, фотографски такъми, вероятно ще си с по-тежка палатка и чувал от мен, с повече дрехи. Може би ще ти трябва повече храна и вода. Не ми се мисли . Но пък ще имаш повече време, така че лека-полека ще напредваш.
Физическата подготовка
И аз смятам, че няма да ти е голям проблем . По-опасна е психическата умора. Стрес има, не си мисли, че няма. Не е същия като работния стрес, но това да не си сигурен къде ще спиш довечера и дали ще се събудиш сутринта не знам как се нарича. Несигурност може би. Затова е интересно. Свободен си. Малко хора рискуват, поздравления, като успееш, ще ти е яко. Макар че аз лично имам друг проблем в момента – голямата депресия. Само разни картини са ми в главата, хора, аромати на ниви, череши, езера. Всеки ден се чудиш по кой път точно да тръгнеш, в Европа има твърде много пътища. Изминаваш по над 100 км дневно, сменят се разни неща – пейзажа, езика, парите, храните, водата и после изведнъж спираш; пак на работа; гаджето пак ти пили… Е, разказваш си подвизите, гледаш си снимките и мечтаеш… пак .
Аз не мислех да тренирам преди да тръгна, тъй като го реших набързо. Карах си все пак колелото 2-3 пъти в месеца по 100 км около София, както всяка година. Зимата ходех на планина много редовно и качвах Черни връх за време, но аз това не съм го правил заради пътешествието ми специално, щото миналата зима дори не подозирах, че лятото ще правя тур из Европа. Сега като си гледам снимките от прехода, направо ми се струва, че виждам мускули. Значи по време на приключението най-вече съм заякнал. При всички положения ще трябва да имаш база, над която да градиш, така че е добре, че си почнал.
Хубаво е, че не боледуваш често. Здрава ти е имунната система. За кашлицата все пак иди на лекар. Не се вманиачавай сега да тренираш и да се контузваш, постепенно да стават нещата. В Америка тялото ти ще се мобилизира и аклиматизира. Но може би и там не трябва да почваш с натоварването от раз. Различен е климатът там, много различен, други болести, вируси... абе не ми се мисли , ама конкистадорите са успяли, и ти ще успееш. Сега и мен взе да ме налита. Майтап. Няма пари…
Абсолютно вярно е, че не парите са определящи, а мерака! Може да минеш и с по-малко по екипировката. Много хора са го правили, правят го и ще го правят. Примери много, ти си ми изредил няколко, за които не знам. Но ние научаваме най-вече за успелите, а не знаем колко не са успели, но това не е толкова важно, нали! Така че действай!
А за Европа – не си мисли, че не можеш да си намериш проблеми и в Европа. Можеш, можеш… Аз не исках да имам проблеми, съобразявах се с финансовия и времеви фактор и с плана си. Малко експедитивно подходих признавам, лиших нещата от тръпка донякъде, но пък аз така исках да стане и така стана. И пак ще го направя. Всеки човек иска да стане по неговия начин. Има хубава природа и в Европа, и климата е почти еднакъв навсякъде, а и хората също. Интересно е навсякъде. Е, все пак в Южна Америка е по-предизвикателно, признавам. Ще чакам да разказваш после и най-вече снимките ти, те говорят най-добре. Успех и не се колебай да питаш. Ако мога да съдействам за нещо, разчитай на мен. И дано все пак не тръгнеш сам, макар че и това е възможно.
P.S. За коленете: - не помня откъде съм го копирал, на руски е, ама, прегледай. Това, че те болят сега не е добре. Не се претоварвай. Зима е. Може да им е студено. Влажно е. Провери си седалката как е настроена. Изчети текста, извадил съм информация и за хранене и за упражнения за разтягане. Разбира се в нета има много други неща също. А и аз не съм спазвал всички тия съвети дето сега ти пращам, ама не е и да не съм си патил .
Как избежать проблем с коленями?
Поза и работа велосипедиста неестественна для человеческого организма, поэтому
необходимо уделить внимание тому, чтобы это не нанесло ему вред. Чаще всего у
начинающих страдают колени. Вот ряд рекомендаций, которые надо соблюдать. Нужно
заметить, что чтобы нанести травму колену, достаточно пренебречь одним советом.
1.. В основе всего лежит правильная посадка. Лучше всего прочитать статью об
этом. Если коротко, то высота седла выставляется так, чтобы нога была прямой,
когда пятка стоит на педали в нижнем положении. Основание большого пальца стопы
и колено должны находиться над осью педали, когда она стоит на 3 часа.
2.. Частота вращения педалей должна быть не менее 70 об/мин, лучше от 90 и выше.
Оптимальным считается диапазон от 90 до 110. Однако, надо уметь крутить и с
большей частотой.
3.. Колени должны быть в тепле. При хорошем ветре или достаточно быстром темпе
даже при ощутимой плюсовой температуре желательно их утеплять (наколенники или
штаны закрывающие колени).
4.. При регулярных тренировках, больших объемах - потреблять поливитаминные
препараты. Желателен массаж.
5.. Контактные педали позволяют разгрузить суставы за счет кругового
педалирования или его элементов. Обувь должна иметь жесткую стопу и хорошую
фиксацию сверху.
6.. Гимнастические упражнения для разработки суставов, бег (не трусцой и не по
асфальту) и другие упражнения, которые помогают работать над коленными суставами
не только в узком направлении, как это происходит при езде на велосипеде.
7.. Плавное вкатывание: никаких безумных скачков в нагрузках (расстояниях,
скорости). Первые поездки в сезоне не должны превышать 25-30 км. Через неделю,
другую 50-70. Тяжелые передачи (большая спереди и маленькие сзади) должны быть
заблокированы или забыты.
8.. В случае появления болей в суставах немедленно прекратить езду и выяснить
причину: неправильная посадка и установка контактов, чрезмерные объемы или
нагрузки, недостаточное утепление. Провести комплекс восстановительных
мероприятий: отдых, массаж, растирки, теплая ванна. Если боли не проходят, то
немедленно посетить врача.
Для этого вам необходимо принимать пищу и напитки, с высоким содержанием углеводов
в течение первых 15-30 минут после тяжелой велосипедной тренировки или гонки.
Исследования показали, что в этот короткий промежуток времени действие энзимов
(ферментов), ответственных за выработку гликогена, является наиболее активным.
Поэтому вы сможете довольно быстро восстановить свои энергетические запасы в этот
период.
Для ускорения процесса восстановления можно добавить в свой рацион после нагрузки
незначительное количество протеина. Протеин стимулирует действие инсулина -
гормона, который способствует транспортировке глюкозы по кровеносной системе к
мышцам, ускоряя, тем самым, процесс восстановления гликогена. Кроме того, протеин
помогает восстановлению поврежденной мышечной ткани, после чего вы очень быстро
почувствуете себя значительно лучше. Исследования показали, что для достижения
наилучших результатов вам необходимо потреблять около 1 грамма протеина на каждые
3-4 грамма углеводов, содержащихся в пище, принимаемой в период восстановления.
Для гонщика весом 68 кг это означает, что на 75 граммов принятых углеводов должно
приходиться 20 граммов протеина.
При выделении пота вы теряете не только воду в своем организме. При этом вы также
теряете драгоценные минеральные вещества, называемые электролитами. Электролиты,
такие, как натрий, магний, кальций и калий необходимы организму для сокращения и
расслабления ваших мышц. Когда баланс этих минеральных веществ нарушается,
например, при получении высоких нагрузок, ваши мышцы начинают уставать и переходят
в судорожное состояние.
Лучший способ избежать обезвоживания организма, это постоянное употребление
напитков во время получения нагрузки при интенсивном выделении пота. Это означает,
что вы должны употреблять около 240 г спортивного напитка каждые 20 минут в жаркую
погоду, во время утомительной езды, продолжительностью более часа. Когда вы
слезаете с велосипеда после получения большой нагрузки, вам необходимо пополнить
свой организм водой в виде спортивных напитков, соков, которые помогут вам
восстановить баланс электролитов.
Остановка свободных радикалов. Получение предельных нагрузок для достижения
высоких результатов в гонках или улучшения своих личных рекордов не проходит без
вредных побочных эффектов. Высокие нагрузки способствуют повышению выработки
свободных радикалов - потенциально опасных молекул, вызывающих мышечные боли, а в
некоторых случаях даже разрушение мышечной ткани. Основным способом остановки
свободных радикалов является употребление антиокислителей, например, витамина С, Е
и бетакаротина. Эксперты рекомендуют серьезным велосипедистам добавлять в пищу от
200 до 400 единиц витамина Е и от 500 до 1000 мг витамина С для дополнительной
антиокислительной зашиты.
Растягивание
Интенсивная велосипедная езда делает ваши ноги крепкими и сильными. Однако при
этом эластичность ваших мышц ухудшается, если вы относитесь невнимательно к ним и
не даете им возможность восстановить эластичность при выполнении специальных
растягивающих упражнений. Продолжительная езда на велосипеде, при которой мышцы
вашего тела находятся в одном положении, приводит к потере эластичности связок,
что в свою очередь, сужает диапазон ваших движений и снижает мощность
педалирования. При этом вы становитесь более восприимчивыми к вывихам и
растяжениям. Единственный способ избежать этого - сделать ваши связки более
эластичными.
Спина и плечевой пояс.
1) Лежа на полу, на спине вытяните носки ног. Поднимите руки вверх, сожмите
пальцы рук в замок и постарайтесь вытянуть руки вверх как можно выше.
2) Находясь в таком же положении как и в первом упражнении, отведите руки за
голову так чтобы они коснулись пола, оставайтесь в таком положении в течении 20
секунд
Поясница. Вытягивание спины.
1) Встаньте на пол опираясь на руки и колени. Руки держите на ширине плеч. Не
отрывая ладоней рук от пола согните колени и вытяните свою спину назад.
Оставайтесь в таком положении 20 секунд.
2) Лежа на спине, прижмите колени к груди и обхватите их обеими руками. При
этом ваши бедра не должны касаться пола. Оставайтесь в таком положении 20 секунд.
Бедра. Растягивание ног.
Лежа на спине с вытянутыми ногами поднимите левую ногу в согнутом положении.
Обхватите ногу левой рукой и прижмите ее к груди. Оставайтесь в таком положении 20
секунд. Повторите это упражнение с правой ногой.
Бедра.
Сидя на коврике перебросьте левую ногу в согнутом положении через правую ногу.
Правая нога должна также находиться в согнутом положении, а пятка прижата к бедру
левой ноги. Держите спину прямо и плавно прижимайте колено левой ноги к груди
правой рукой. Повторите это упражнение с правой ногой.
Пах.
Сидя в позе "лотоса" соедините ступни ног. Упритесь локтями в колени и пытайтесь
плавно прижать их к полу. Оставайтесь в таком положении 20 секунд.
Подколенные сухожилия.
Сидя на полу, вытяните правую ногу вперед, а левую в согнутом положении отведите
назад за спину. Придерживайте колено правой ноги левой рукой, а правой дотянитесь
до носка левой ноги. Почувствуйте легкое напряжение в подколенных сухожилиях.
Оставайтесь в таком положении 10-20 секунд.
Четырехглавые мышцы. Растягивание бедер.
Используйте в качестве опоры стену или стул. Держась за опору правой рукой, левой
рукой отведите левую ногу в согнутом положении сильнее к бедру. Оставайтесь в
таком положении 20 секунд. Повторите тоже самое для левой ноги.
Икры ног.
1) Лестница. Стоя на лестнице, поставьте левую ногу так, чтобы середина
находилась на кромке ступеньки. Опускайте пятку левой ноги так чтобы нога ушла
вниз. Оставайтесь в таком положении 20 секунд. Поменяйте ногу и повторите
упражнение.
2) Наклоны тела. Стойте прямо, ноги на ширине плеч. Наклоняйте все тело вперед,
не отрывая пяток от пола пока не почувствуете легкое напряжение в икрах ног.
Оставайтесь в таком положении 20 секунд.