Изправяне на капли

Форум за въпроси, свързани с поддръжката и ремонта на велосипедите. Примерно: Как да си оправя това? Скърца ми еди къде си - на какво може да се дължи? Съвместимо ли е това с онова? и др. такива.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1100 / 1100 / 20

Изправяне на капли

Мнениеот balkan4e_ » Нед Апр 20, 2008 12:18 am

Къде има сервиз, в който да ми изправят каплите КАЧЕСТВЕНО? Не са толкова криви, съвсем малко, но задната се жули леко в накладките като движи. Както бяха изправили една капла в кварталния сервиз...искам като гледам чертата по средата на гумата въобще да не се движи настрани...
мерси
Аватар
balkan4e_
 
Мнения: 47
Рейтинг: 995
Регистриран на: Пет Ное 30, 2007 6:59 pm
Местоположение: София

Мнениеот Antares » Нед Апр 20, 2008 7:52 am

Доколкото си спомням в село Байково, община Хитрино, има много добър центровчик.
Код: Избери целия код
http://bg.wikipedia.org/wiki/Байково


Добре, превеждам: Къде се намираш? Аз ще ти кажа, че за Тони Центровката съм чувал само добри неща (ако го хванеш достатъчно трезвен), но той е в София. А ти?
Карикатурите ми
He who sacrifices freedom for security deserves neither!
Ben Franklin
Аватар
Antares
 
Мнения: 7462
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Сеп 18, 2006 9:26 pm
Местоположение: София

Re: Изправяне на капли

Мнениеот TheDJCC » Пон Авг 31, 2009 7:41 pm

Съжелявам , че съживявам темата , но вчера ми се случи нещо гадно, като скочих от един тротоар , паднах на криво и си огънах каплата, та някой да ли може да ме насочи към някого който ще може да я поправи . Аз съм от Стара Загора . :D
Благодаря предварително
TheDJCC
 
Мнения: 23
Рейтинг: 1175
Регистриран на: Съб Авг 08, 2009 12:30 am

Re: Изправяне на капли

Мнениеот dimitariv1 » Сря Сеп 02, 2009 7:51 am

Най-добре да си оправите каплите сами ето по този начин:

Изправяне на капли.
Тази процедура на пръв поглед изглежда сложна, но след едно добро обяснение и няколко повторения на наученото ще ви се стори елементарно.
Намиране на кривините:
Приемаме, че каплата ви е крива и започваме работа по нея. Ако имате стенд няма да е лошо да свалите каплата от колелото и да я поставите на него, но тъй като се съмнявам, че сте си купил/направил стенд, а не можете да изправяте капли обяснявам как става направо на колелото.

1. Обръщате си колелото на обратно, за да може да си въртите каплата, както си поискате. Препоръчително е преди да започнете да изправяте да си свалите гумата, за да можете по-лесно да гледате трептенето на каплата, докато се върти, а и с гума няма начин да разберете дали каплата бие нагоре, а и ако гумата ви е изкривена доста често ще ви заблуждава, докато следите дали не бие някъде каплата.

2. Единият вариант (който е по-удобен и по-точен) е да следите биенето на каплата ви чрез фулмастери. Обяснявам как става това. Вземате 3 фулмастера (ама гледайте да не са някои пермаментни, че после няма да можете да си изчистите каплата) и малко тел. Чрез телта закрепяте 2-та фулмастера за задната вилка (по ваше желание - дали горе или долу), така че да са на съвсем малко растояние от спирачната повърхност, а третия - до тръбата на седалката, така че да е на съвсем малко растояние от едната страна на каплата ви, за да се проследи биенето нагоре.

3. След като сте поставили фулмастерите завъртете каплата и където тя е крива фулмастерите оставят цветна следа. И вече като знаем къде точно е крива каплата можем да започнем с изправянето.

Изображение

Допълнение: Другият вариант е да настроите спирачките си на много малко растояние от спирачната повърхност и по този начин, когато завъртите каплата тя ще спира на изкривените места и започвате изправяне, докато не премине даденото място през накладките. лично аз практикувам този метод, който е малко по-труден, но след като свикнете няма да ви прави впечатление.

Изправяне:
Изправянето на каплите става чрез затягане и отпускане на спиците, което става като се въртят ниплите със спецално ключе. Има много видове ключета, като може да ги намерите на различни цени около 3-4 лева, (от битака струва 1 лев ).

1. Изправянето на каплата става по следния начин. Няма начин да не сте забелязали, че спиците си идват от двете страни на главината (двата фланеца), а не от средата. Ако приемем, че мястото посочено на картинката е изкривеното място и то бие наляво, тогава стягаме противоположните спици в случая "А" и "В". По този начин спицата опъва към себе си цялата шина и съответно чрез натягането тя се изправя. Ако от тази страна ниплите са много натегнати и не позволяват да се натягат още, можете да отпуснете малко от другата страна - в случая "С" и "D" и е фектът е същият.
Допълнение: Процедурата е еламентарна, но иска тренировки, за да се осъвършенства напълно. Лично аз сам разбрах как става, но го усвоих много бавно. Като започнете веднъж да изправяте всичко ще ви се нареди. Общо взето накъдето натягате натам отива шината, и където отпускаш отива на другата страна.
Изображение
2. Огледайте едната страна (да вземем дясната) за следи от фулмастера, ако има започнете да натягате спиците, които идват от левия фланец от началото до края на чертата. След като сте натегнали забършете чертата с някакъв парцал и завъртете леко напред- назад, така че мястото което сте изправяли да преминава през фулмастерите, ако чертата отново се появи продължавайте да натягате, докато спирачната повъхност премине успешно през фулмастерите. Ако сте натегнали прекалено много спиците, кривината ще се получи от другата страна. След като изправите всички спици от тази страна може да завъртите отново и да видите дали има следи от другата страна. Ако има повтаряте процедурата. И така докато каплата премине успешно през фулмастерите без да се надраска. След това, ако фулмастерите ви са по-отдалечени може да ги приближите съвсем близо до спирачната повърхност, естествено без да се опират (именно за това, когато поставяхте фулмастерите не ви казах да ги застопорите със скоч, защото после трудно ще се предвижат навътре) и да завъртите отново и ако отново се появи линийка пак изправяте. Просто, но ефективно.

3. След като вече каплата е права погледнете дали не бие нагоре, съдейки отново по чертичките, които е оставил горният фулмастер (в крайна сметка за какво сме го сложили там).

4. Ако каплата ви бие нагоре намерете мястото и започнете да затягате всички спици по ред като започнете от началото на чертата до края. Естествено затягайки спиците от едната страна каплата се изкривява към затегнатите спици, именно за това затягате със същия брой обороти и спиците от другата страна, така каплата се връща в нормалното си положение.

Изображение

5. Ако нагоре няма кривина проверете дали няма надолу. Доближете фулмастрера така, че той да драска постоянно по каплата. Направете един оброт и там където няма надраскано значи каплата ходи надолу.

6. Изпълнявате същата процедура, но този път вместо да затягате, разхлабвате спиците (естествено пак и от двете страни).

7. След като се уверите, че каплата ви вече не бие нагоре или надолу, проверете отново дали случайно не сте я изкривили, докато сте затягали/разхлабвали спиците. Ако сте я изкривили надявам се вече да знаете какво да правите.

Колкото и да е досадна тази процедура тя се налага твърде често и е добре да бъде усвоена, защото едно изправяне на капла не е сравнително евтино.

Автор: Иван Костадинов

По-добре първо пробвайте на някоя по-стара капла.
Пиши на КИРИЛИЦА - БЪДИ БЪЛГАРИН ПОНЕ ЗА ЕДНА МИНУТА!!!
Аз НЕ чета мнения на латиница, а ти ?!
Гледай Спорт Онлайн
Аватар
dimitariv1
 
Мнения: 212
Рейтинг: 1205
Регистриран на: Чет Сеп 11, 2008 4:22 pm

Re: Изправяне на капли

Мнениеот EccentricMOTION » Чет Сеп 03, 2009 9:05 am

Статията за изправянето на капли е уникална. Достатъчно елементарна и достъпна, но същевременно надеждна.
По темата за капли? Имам следния проблем:
След подмяна на цялото задно колело(шина, спици, главина, гуми) изникна проблем, а именно гумата трие в рамката. Всякаш гумата е изнесена в едната страна - разстоянието от дясно/страната на венците/ е само няколко милиметра, за сметка на това от ляво /страната на ротора и спирачния апарат е около 1.5-2см. Каква е причината да е изнесена гумата само в едната посока? Има ли възможност посредством натягане на спиците от противоположната страна да се коригира положението. Само това ли е проблема - в центриране на шина ?
Аватар
EccentricMOTION
 
Мнения: 2364
Рейтинг: 1220
Регистриран на: Съб Окт 25, 2008 12:24 am

Re: Изправяне на капли

Мнениеот moz » Чет Сеп 03, 2009 9:19 am

moz
 
Мнения: 443
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Авг 20, 2008 7:15 pm

Re: Изправяне на капли

Мнениеот dimitariv1 » Чет Сеп 03, 2009 8:26 pm

EccentricMOTION написа:Статията за изправянето на капли е уникална. Достатъчно елементарна и достъпна, но същевременно надеждна.
По темата за капли? Имам следния проблем:
След подмяна на цялото задно колело(шина, спици, главина, гуми) изникна проблем, а именно гумата трие в рамката. Всякаш гумата е изнесена в едната страна - разстоянието от дясно/страната на венците/ е само няколко милиметра, за сметка на това от ляво /страната на ротора и спирачния апарат е около 1.5-2см. Каква е причината да е изнесена гумата само в едната посока? Има ли възможност посредством натягане на спиците от противоположната страна да се коригира положението. Само това ли е проблема - в центриране на шина ?


Най-вероятно цялата рамка ти е посукана.
Пиши на КИРИЛИЦА - БЪДИ БЪЛГАРИН ПОНЕ ЗА ЕДНА МИНУТА!!!
Аз НЕ чета мнения на латиница, а ти ?!
Гледай Спорт Онлайн
Аватар
dimitariv1
 
Мнения: 212
Рейтинг: 1205
Регистриран на: Чет Сеп 11, 2008 4:22 pm

Re: Изправяне на капли

Мнениеот EccentricMOTION » Чет Сеп 03, 2009 9:12 pm

Може ли рамката да се изкриви само от каране? Без падания ?
Аватар
EccentricMOTION
 
Мнения: 2364
Рейтинг: 1220
Регистриран на: Съб Окт 25, 2008 12:24 am

Re: Изправяне на капли

Мнениеот dimitariv1 » Чет Сеп 03, 2009 9:18 pm

EccentricMOTION написа:Може ли рамката да се изкриви само от каране? Без падания ?


Зависи от карането!!!
Пиши на КИРИЛИЦА - БЪДИ БЪЛГАРИН ПОНЕ ЗА ЕДНА МИНУТА!!!
Аз НЕ чета мнения на латиница, а ти ?!
Гледай Спорт Онлайн
Аватар
dimitariv1
 
Мнения: 212
Рейтинг: 1205
Регистриран на: Чет Сеп 11, 2008 4:22 pm

Re: Изправяне на капли

Мнениеот hitar_potter » Пет Сеп 04, 2009 4:37 pm

@EccentricMOTION - до колкото знам, може.. Явно не са ти наплели каплата както трябва..
Изображение
Аватар
hitar_potter
 
Мнения: 3461
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Фев 01, 2008 9:25 pm
Местоположение: София

Re: Изправяне на капли

Мнениеот tanec » Нед Сеп 06, 2009 9:03 am

Аз имах същия проблем. Балона от спици не беше центриран и каплата ми беше като пластелин. Занесох я на сервиз и там я оправиха. След като прочетох статията извода който си правя е , че от едната страна всички списи са били затегнати повече от тези които се намират от другата.
Аватар
tanec
 
Мнения: 329
Рейтинг: 1992
Регистриран на: Пон Апр 25, 2005 8:22 am

Re: Изправяне на капли

Мнениеот EccentricMOTION » Нед Сеп 06, 2009 10:04 am

Абсолютно прави сте относно неправилното центриране на каплата. Поради факта, че я взех 2ра ръка, явно не е била наплетена правилно. След като прочетох темите за изправяне на капла, натягане на спици, корекции и тн успях да се справя учудващо добре. Послушах съветите и отхлабих всички спици от проблемната страна с по 1 оборот, след което натегнах спиците от противоположната отново с по един оборот. Резултата беше впечатляващ - каплата се изнесе с около см към средата. Към момента е почти центрирана. Единствения проблем са ми 4 нипела които явно с времето и некачествените инструменти са изхабени до такава степен че не са в състояние да се регулират.
Това е и следващия ми въпрос - как да се избавя от тези спици с неизползваеми нипели? Ако прережа спицата, вадейки нипела и спицата по отделно, след което да ги заменя с нови? Има ли опасност от рязко изкривяване на шината?

пп. Разпитвам толкова понеже имам интерес да се науча да си коригирам каплите посредством спиците. Искам да добия опит и знания относно натягане на спици, центриране на капли и тн. Мисля че всеки занимаващ се с велосипеди трябва да знае тези неща?
Аватар
EccentricMOTION
 
Мнения: 2364
Рейтинг: 1220
Регистриран на: Съб Окт 25, 2008 12:24 am

Re: Изправяне на капли

Мнениеот insane.b0y » Нед Сеп 06, 2009 4:19 pm

ако отрежеш някоя спица, шината ще се изкриви, но след като сложиш нова и я натегнеш ще се изправи. И внимавай като ги режеш, че ако са натегнати хвърчат много !
Аватар
insane.b0y
 
Мнения: 221
Рейтинг: 1223
Регистриран на: Чет Авг 20, 2009 7:50 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Изправяне на капли

Мнениеот Stancho » Нед Сеп 06, 2009 7:01 pm

insane.b0y написа:ако отрежеш някоя спица, шината ще се изкриви, но след като сложиш нова и я натегнеш ще се изправи. И внимавай като ги режеш, че ако са натегнати хвърчат много !


Тук малко бъркаш... Ако скъсаш (или махнеш сам) само една спица, по - добре разплети цялата капла, защото като почнеш да я центроваш, ще смениш много повече от 1 спица... А иначе ако ти е усукана шината, без професионален стенд и механик - трудно ще има хубав резултат...
Аватар
Stancho
 
Мнения: 1501
Рейтинг: 1699
Регистриран на: Пон Юни 02, 2008 8:53 am
Местоположение: Sofia

Re: Изправяне на капли

Мнениеот sam_u_rai » Пон Сеп 07, 2009 7:06 pm

dimitariv1 написа:Най-добре да си оправите каплите сами ето по този начин:

Изправяне на капли.
Тази процедура на пръв поглед изглежда сложна, но след едно добро обяснение и няколко повторения на наученото ще ви се стори елементарно.
Намиране на кривините:
Приемаме, че каплата ви е крива и започваме работа по нея. Ако имате стенд няма да е лошо да свалите каплата от колелото и да я поставите на него, но тъй като се съмнявам, че сте си купил/направил стенд, а не можете да изправяте капли обяснявам как става направо на колелото.

1. Обръщате си колелото на обратно, за да може да си въртите каплата, както си поискате. Препоръчително е преди да започнете да изправяте да си свалите гумата, за да можете по-лесно да гледате трептенето на каплата, докато се върти, а и с гума няма начин да разберете дали каплата бие нагоре, а и ако гумата ви е изкривена доста често ще ви заблуждава, докато следите дали не бие някъде каплата.

2. Единият вариант (който е по-удобен и по-точен) е да следите биенето на каплата ви чрез фулмастери. Обяснявам как става това. Вземате 3 фулмастера (ама гледайте да не са някои пермаментни, че после няма да можете да си изчистите каплата) и малко тел. Чрез телта закрепяте 2-та фулмастера за задната вилка (по ваше желание - дали горе или долу), така че да са на съвсем малко растояние от спирачната повърхност, а третия - до тръбата на седалката, така че да е на съвсем малко растояние от едната страна на каплата ви, за да се проследи биенето нагоре.

3. След като сте поставили фулмастерите завъртете каплата и където тя е крива фулмастерите оставят цветна следа. И вече като знаем къде точно е крива каплата можем да започнем с изправянето.

Изображение

Допълнение: Другият вариант е да настроите спирачките си на много малко растояние от спирачната повърхност и по този начин, когато завъртите каплата тя ще спира на изкривените места и започвате изправяне, докато не премине даденото място през накладките. лично аз практикувам този метод, който е малко по-труден, но след като свикнете няма да ви прави впечатление.

Изправяне:
Изправянето на каплите става чрез затягане и отпускане на спиците, което става като се въртят ниплите със спецално ключе. Има много видове ключета, като може да ги намерите на различни цени около 3-4 лева, (от битака струва 1 лев ).

1. Изправянето на каплата става по следния начин. Няма начин да не сте забелязали, че спиците си идват от двете страни на главината (двата фланеца), а не от средата. Ако приемем, че мястото посочено на картинката е изкривеното място и то бие наляво, тогава стягаме противоположните спици в случая "А" и "В". По този начин спицата опъва към себе си цялата шина и съответно чрез натягането тя се изправя. Ако от тази страна ниплите са много натегнати и не позволяват да се натягат още, можете да отпуснете малко от другата страна - в случая "С" и "D" и е фектът е същият.
Допълнение: Процедурата е еламентарна, но иска тренировки, за да се осъвършенства напълно. Лично аз сам разбрах как става, но го усвоих много бавно. Като започнете веднъж да изправяте всичко ще ви се нареди. Общо взето накъдето натягате натам отива шината, и където отпускаш отива на другата страна.
Изображение
2. Огледайте едната страна (да вземем дясната) за следи от фулмастера, ако има започнете да натягате спиците, които идват от левия фланец от началото до края на чертата. След като сте натегнали забършете чертата с някакъв парцал и завъртете леко напред- назад, така че мястото което сте изправяли да преминава през фулмастерите, ако чертата отново се появи продължавайте да натягате, докато спирачната повъхност премине успешно през фулмастерите. Ако сте натегнали прекалено много спиците, кривината ще се получи от другата страна. След като изправите всички спици от тази страна може да завъртите отново и да видите дали има следи от другата страна. Ако има повтаряте процедурата. И така докато каплата премине успешно през фулмастерите без да се надраска. След това, ако фулмастерите ви са по-отдалечени може да ги приближите съвсем близо до спирачната повърхност, естествено без да се опират (именно за това, когато поставяхте фулмастерите не ви казах да ги застопорите със скоч, защото после трудно ще се предвижат навътре) и да завъртите отново и ако отново се появи линийка пак изправяте. Просто, но ефективно.

3. След като вече каплата е права погледнете дали не бие нагоре, съдейки отново по чертичките, които е оставил горният фулмастер (в крайна сметка за какво сме го сложили там).

4. Ако каплата ви бие нагоре намерете мястото и започнете да затягате всички спици по ред като започнете от началото на чертата до края. Естествено затягайки спиците от едната страна каплата се изкривява към затегнатите спици, именно за това затягате със същия брой обороти и спиците от другата страна, така каплата се връща в нормалното си положение.

Изображение

5. Ако нагоре няма кривина проверете дали няма надолу. Доближете фулмастрера така, че той да драска постоянно по каплата. Направете един оброт и там където няма надраскано значи каплата ходи надолу.

6. Изпълнявате същата процедура, но този път вместо да затягате, разхлабвате спиците (естествено пак и от двете страни).

7. След като се уверите, че каплата ви вече не бие нагоре или надолу, проверете отново дали случайно не сте я изкривили, докато сте затягали/разхлабвали спиците. Ако сте я изкривили надявам се вече да знаете какво да правите.

Колкото и да е досадна тази процедура тя се налага твърде често и е добре да бъде усвоена, защото едно изправяне на капла не е сравнително евтино.

Автор: Иван Костадинов

По-добре първо пробвайте на някоя по-стара капла.


Идеята ти е добра и затова Благодаря!
Аватар
sam_u_rai
 
Мнения: 83
Рейтинг: 1340
Регистриран на: Нед Авг 09, 2009 8:13 pm

Re: Изправяне на капли

Мнениеот trackerr » Вто Ное 08, 2011 5:24 pm

dimitariv1 написа:Най-добре да си оправите каплите сами ето по този начин:

Изправяне на капли.
Тази процедура на пръв поглед изглежда сложна, но след едно добро обяснение и няколко повторения на наученото ще ви се стори елементарно.
Намиране на кривините:
Приемаме, че каплата ви е крива и започваме работа по нея. Ако имате стенд няма да е лошо да свалите каплата от колелото и да я поставите на него, но тъй като се съмнявам, че сте си купил/направил стенд, а не можете да изправяте капли обяснявам как става направо на колелото.

1. Обръщате си колелото на обратно, за да може да си въртите каплата, както си поискате. Препоръчително е преди да започнете да изправяте да си свалите гумата, за да можете по-лесно да гледате трептенето на каплата, докато се върти, а и с гума няма начин да разберете дали каплата бие нагоре, а и ако гумата ви е изкривена доста често ще ви заблуждава, докато следите дали не бие някъде каплата.

2. Единият вариант (който е по-удобен и по-точен) е да следите биенето на каплата ви чрез фулмастери. Обяснявам как става това. Вземате 3 фулмастера (ама гледайте да не са някои пермаментни, че после няма да можете да си изчистите каплата) и малко тел. Чрез телта закрепяте 2-та фулмастера за задната вилка (по ваше желание - дали горе или долу), така че да са на съвсем малко растояние от спирачната повърхност, а третия - до тръбата на седалката, така че да е на съвсем малко растояние от едната страна на каплата ви, за да се проследи биенето нагоре.

3. След като сте поставили фулмастерите завъртете каплата и където тя е крива фулмастерите оставят цветна следа. И вече като знаем къде точно е крива каплата можем да започнем с изправянето.

.......................




Здравейте. Някой случайно да има снимките от поста на dimitariv1, тъй като не се дисплейват?
trackerr
 
Мнения: 99
Рейтинг: 1213
Регистриран на: Нед Юни 13, 2010 10:55 am

Re: Изправяне на капли

Мнениеот Dupstep » Вто Ное 08, 2011 9:00 pm

Не знам от каде си, и не знам каде близо до теб има сервиз, в който изправят капли.
Но в моят град(Сопот) има магазин за колелета, караш си колелото там и монтаж и изправяне ти излиза 5 лева :agree:
Dupstep
 
Мнения: 30
Рейтинг: 1151
Регистриран на: Пет Окт 21, 2011 7:43 pm

Re: Изправяне на капли

Мнениеот trackerr » Сря Ное 09, 2011 5:44 pm

Dupstep написа:Не знам от каде си, и не знам каде близо до теб има сервиз, в който изправят капли.
Но в моят град(Сопот) има магазин за колелета, караш си колелото там и монтаж и изправяне ти излиза 5 лева :agree:


Сервизи вече има навсякъде. Идеята на статията, за която става въпрос е сами да можем да извършваме тази процедура, тъй като понякога това се налага често, а пък и няма нищо лошо да се научим сами да се справяме.
trackerr
 
Мнения: 99
Рейтинг: 1213
Регистриран на: Нед Юни 13, 2010 10:55 am

Re: Изправяне на капли

Мнениеот Dupstep » Съб Ное 12, 2011 6:07 pm

trackerr написа:
Dupstep написа:Не знам от каде си, и не знам каде близо до теб има сервиз, в който изправят капли.
Но в моят град(Сопот) има магазин за колелета, караш си колелото там и монтаж и изправяне ти излиза 5 лева :agree:


Сервизи вече има навсякъде. Идеята на статията, за която става въпрос е сами да можем да извършваме тази процедура, тъй като понякога това се налага често, а пък и няма нищо лошо да се научим сами да се справяме.


Прав си ! :agree:
Dupstep
 
Мнения: 30
Рейтинг: 1151
Регистриран на: Пет Окт 21, 2011 7:43 pm


Назад към Веломеханик

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 25 госта