Странен проблем с калипер/преходник и диск

Форум за въпроси, свързани с поддръжката и ремонта на велосипедите. Примерно: Как да си оправя това? Скърца ми еди къде си - на какво може да се дължи? Съвместимо ли е това с онова? и др. такива.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1100 / 1100 / 20

Странен проблем с калипер/преходник и диск

Мнениеот uBaH » Сря Юни 09, 2010 8:39 pm

Така, дойде и моят ред да питам нещо, защото сам не мога да си обясня какво стана :dontknow: Ще съм малко по-подробен, рискувайки да ви отегча, но така ще спестя максимално гадаенето.

Компонентите, за които ще стане въпрос по-долу:
- вилка: SR Suntour XCT V2 100mm;
- спирачка: BB7 със 185mm диск G2 (идеално прав);
- главина Formula - най-обикновена за диск (с QR);

Сега на въпроса - имам малък проблем с разстоянието между диска на предната капла и преходника/калипера на спирачката - прекалено малко е, да не кажа, че липсва почти напълно. И това от днес, тъй като до преди броени часове всичко си беше видимо наред, с уточнението че подвижната накладка беше почти максимално (на 1-2 клика от края на хода) "развъртяна", но спирачката си работеше добре.
Докато си карах из града вчера, чух че при по-остър завой и влизане с по-висока скорост диска "звънти", а преди не го е правил. Спрях, огледах, врътнах на ръка предното колело - нямаше проблеми и го оставих така.

След днешното каране, по навик проверих задната главина за луфт (дълга история :) ). Тя беше наред, но реших да проверя и предната, ей така. Стори ми се, че се суче малко, затова развих QR-а и проверих самата ос - странно, но нямаше луфт, а очаквах да има. Сглобих си всичко и изненада - като врътна на ръка предното колело след 2-3 оборота спира изведнъж. Оказа се, че диска опира в подвижната накладка и почти докосва долната, вътрешна част на преходника, на който се държи калипера. Както писах по-горе, накладката нямаше на къде да се "развърта" повече, а и това почти опиране в преходника нещо никак не ми хареса. След 2-3 развивания и навивания на оста на QR-a и обръщането на ексцентъра в ляво/дясно разбрах, че просто няма положение, в което да имам добре затегната ос и поне минимално разстояние между диска и преходника.
В крайна сметка, надянах една тънка шайба на оста, така че да се пада от вътрешната страна на ухото на вилката и да ми осигурява нужното разстояние, след затягане на оста. В резултат на това накладките определено се регулираха по-добре от преди, като сега неподвижната е по-близо до диска, а подвижната не е максимално "развъртяна".
Сега, до колко е удачен този вариант с шайбата - тука сте вие :dontknow:

Това, което не мога да си обясня е, как точно стана тая работа с опирането. Нито съм удрял вилката някъде (10 минути съм я гледал за деформации - ами няма), нито диска е крив, нито преходника/калипера са се разхлабили спрямо преди (и това проверих).
Идеи?
Аватар
uBaH
 
Мнения: 1249
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Ное 24, 2009 2:44 pm
Местоположение: Димитровград / Хасково

Re: Странен проблем с калипер/преходник и диск

Мнениеот gofren » Сря Юни 09, 2010 10:29 pm

Не знам как е станало. Не знам как преди е било ОК а сега не е, но ще ти кажа следното. Аз като си взех дисковата първоначално сложих адаптора по един начин и монторах спирачката и ми опираше по същия начин като на теб. Както и да е разкостих цялата спирачка да видя да не би аз да съм объркал нещо и нищо не намерих. При обратното сглобяване си викам аре да обърна адаптора и... ООО ЧУДО оправи се. Така, че ако ти се занимава пробвай да обърнеш твоя адаптор и виж дали ще се пооправят нещата.
обръщане смисъл:
http://img821.imageshack.us/img821/9346 ... f180r1.jpg
http://img266.imageshack.us/img266/8807 ... daptor.jpg
Аватар
gofren
 
Мнения: 620
Рейтинг: 1309
Регистриран на: Нед Фев 10, 2008 8:24 pm

Re: Странен проблем с калипер/преходник и диск

Мнениеот uBaH » Сря Юни 09, 2010 10:37 pm

Avid-ския преходник (адаптор) има уж стрелка за посоката на въртене на ротора - правилно съм го монтирал.
Така и така скоро ще се пренаплита задната капла, та ща не ща, ще съм в "бокса" известно време - ще пробвам как е, ако обърна преходника на 180 градуса :beer:
Всъщност, още като забелязах проблема ми дойдоха разни такива мисли - да разглобя всичко, да центрирам калипера отново и т.н., но вече се стъмваше и шайбата беше най-бързото решение :D
Аватар
uBaH
 
Мнения: 1249
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Ное 24, 2009 2:44 pm
Местоположение: Димитровград / Хасково

Re: Странен проблем с калипер/преходник и диск

Мнениеот tisho » Чет Юни 10, 2010 6:31 am

Не съм достатъчно компетентен, за да отсъдя, но най-малко в инструкцията за монтаж на спирачки Авид ББДБ 7 се споменава -
когато регулирате положението на калипера, диска трябва да е в позиция на 1/3 разстояние до подвижната накладка и 2/3 от статичната.
Нещо такова. За да е по-рабираемо, виж:
http://www.vbox7.com/play:fee98497?r=google на минута и 50 секунди

http://www.sram.com/_media/techdocs/95-5015-008-000.pdf страница 1, фиг. 5

Считам, че ако изпълниш изискванията на производителя, статичната накладка ще "издърпа" калипера надясно и всичко ще "заспи".
За преходника - има стрелка и тя трябва да сочи нагоре.
Аватар
tisho
 
Мнения: 622
Рейтинг: 1628
Регистриран на: Чет Авг 11, 2005 3:49 pm
Местоположение: U picku materinu

Re: Странен проблем с калипер/преходник и диск

Мнениеот bikerider » Чет Юни 10, 2010 10:39 am

Точно така, (@иВаН:) отхлаби винтовете на апарата, регулирай си накладките така, че като стиснеш диска да е по средата на процепа и после в стиснато положение затягаш. По принцип е добра идея регулирането на накладките и центровката на апарата да са една и съща процедура.

Виж, как е станала цялата работа ми е доста мътно, защото апарата не може да се измести ако винтовете са добре затегнати, а ти казваш, че диска ти е прав. Или не са били добре затегнати или диска не е идеално прав, друг вариант не ми хрумва в момента.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Re: Странен проблем с калипер/преходник и диск

Мнениеот jivkonik » Чет Юни 10, 2010 11:49 am

Прегледай също БРОНЯТА на въпросната спирачка - в двата си края влиза ли добре и до край в леглата, където се запъва (при лостчето и при апарата). Ведъж така ми беше излязла от легло на лостчето и се запънала отвън, от там ефекта е все едно съм "стиснал" лоста, от там се прибрала подвижната, аз тъпея съответно и се чудя "баси кво стана та така опира в дискааа....." :rofl:
Аватар
jivkonik
 
Мнения: 2600
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Юни 29, 2004 9:59 pm
Местоположение: Bulgaria, Sofia

Re: Странен проблем с калипер/преходник и диск

Мнениеот Waldemar » Чет Юни 10, 2010 12:11 pm

Проблема не е в накладките, и в регулацията , човека казва че диска звънти в преходника, единственото за което се сещам в този случай е да обърнеш велосипеда с колелата нагоре, отваряш QR - а и наместваш каплата до дъното на ушите (понякога при агресивно спиране и незатегнат добре QR може да се поизвади каплата леко, и да застане накриво), стягаш и проверяваш, ако това не помогне може би си поизкривил нещо. Успех.
100% Bill Gates Free
Аватар
Waldemar
 
Мнения: 170
Рейтинг: 1489
Регистриран на: Сря Май 14, 2003 1:49 pm
Местоположение: Sofia Bulgaria

Re: Странен проблем с калипер/преходник и диск

Мнениеот bikerider » Чет Юни 10, 2010 1:11 pm

Е аз това си го помислих, но

Waldemar написа:Проблема не е в накладките, и в регулацията , човека казва че диска звънти в преходника


Няма логика да звънти, ако не е крив и е под наклон. Поне едно от тези неща не е вярно... опитвам се да разбера кое...

@иВаН: би ли огледал както те посъветва Waldemar и да пуснеш още информация?
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Re: Странен проблем с калипер/преходник и диск

Мнениеот Waldemar » Чет Юни 10, 2010 3:12 pm

Е идеално прав диск няма така че :-), На вилките с уши за QR се случва да се подбият да се смачкат и тн, всичко това води леееки разминавания в съосности и тн. А знаем колко близо минава диска до PM ушите и съответно преходниците когато ушите са IS. Виждал съм и размазани направо уши на вилка от прекалено затягане на QR ( което произтича от страх да не се изкърти каплата при спиране). Момчето е и с диск 185 така че има вероятност да е това, друго не ми иде на акъла (Криви ос на главината и ботуши на вилката е по малко вероятна причина).
100% Bill Gates Free
Аватар
Waldemar
 
Мнения: 170
Рейтинг: 1489
Регистриран на: Сря Май 14, 2003 1:49 pm
Местоположение: Sofia Bulgaria

Re: Странен проблем с калипер/преходник и диск

Мнениеот Waldemar » Чет Юни 10, 2010 3:59 pm

uBaH написа:Сега, до колко е удачен този вариант с шайбата - тука сте вие :dontknow:

Идеи?


С шайбата не е много удачен варианта, променяш растоянието между ботушите в долната част на вилката което довежда до това че те вече не са успоредни, в най-добрия случай това ще доведе до по тегава работа на вилката и по - бързо износване на триещите се компоненти вътре във вилката. След известно време няма да можеш да махнеш шайбата, защото в мига в който я махнеш и ще усещаш износването във втулките на вилката.
100% Bill Gates Free
Аватар
Waldemar
 
Мнения: 170
Рейтинг: 1489
Регистриран на: Сря Май 14, 2003 1:49 pm
Местоположение: Sofia Bulgaria

Re: Странен проблем с калипер/преходник и диск

Мнениеот bikerider » Чет Юни 10, 2010 4:02 pm

Waldemar написа:Е идеално прав диск няма така че :-)


Даа, нещата май отиват към твоята диагноза... но аз все пак ще изчакам иВаН да постне още информация...
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Re: Странен проблем с калипер/преходник и диск

Мнениеот uBaH » Чет Юни 10, 2010 5:09 pm

Момчета, радвам се, че ви е интересно :D

@bikerider: Първоначалното центроване на калипера беше направено от мен, като това ми беше за втори път. Първият беше с бишата предна BB7, която сега е задна. Т.е. имах малко опит и успоредността на диска спрямо накладките се постигна без проблеми, но още тогава ми направи впечатление, че подвижната накладка е почти напълно развъртяна, при добре регулирано лостче - т.е. да започва да спира малко след началото на хода. Да бях погледнал колко е разстоянието от диска до преходника още тогава, но пък 100% не опираше и не съм гледал въобще.
Относно диска, писах че е идеално прав, защото когато приближа и двете накладки (чрез врътките, не чрез лостчето) на части от милиметъра от диска и завъртя на ръка предното колело, диска не опира никъде и колелото се върти десетки секунди преди да спре - мисля, че това е добър критерий.

@jivkonik: И бронята гледах, нормално изпъната си е. Пилил съм краищата й при монтажа за по-добро прилягане - кевларена jagwire, с алуминиеви накрайници, една идея по-добри и дълги от стандартните. Определено не е в нея проблема.

@Waldemar: Да, колкото и да центровам калипера, който и сега си е центрован добре, диска опира в самия преходник.
Относно изместването на QR-а при "по-агресивно" спиране - точно това ми дойде на ума, когато странно за мен не открих луфт в самата главина (на свалена капла), а ми се стори че има такъв, когато беше монтирана на вилката. Предполагам, че оста може да се е поизвадила от едното ухо на вилката.

2@bikerider: Относно "звъненето" на диска - ако не е крив (защото не е) и ако не е постоянно под наклон (и това не е), може ли да е заради луфтовете във вилката - вече има изразени такива, откакто съм с дискова отпред?

След като си помислих още малко за случая днес, единственото което ми идва на ум е, че луфтовете във вилката започват да ми създават проблеми. При първоначалното центроване диска е бил много близо до преходника, но не е опирал, доказателство за което е положението на подвижната накладка (развъртяна). Месец и малко след това, вече започва да "звънти" при завой, а малко след това - да опира в преходника. Въпроса е, може ли това да се дължи на прогресивен луфт във вилката?

В крайна сметка, като покарам още малко тия дни, ако има нещо нередно то ще си проличи. Сега не мога да кажа нищо повече от това по-горе и това, което писах в началото на темата.
Благодаря за идеите и съветите :beer:
Аватар
uBaH
 
Мнения: 1249
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Ное 24, 2009 2:44 pm
Местоположение: Димитровград / Хасково

Re: Странен проблем с калипер/преходник и диск

Мнениеот uBaH » Чет Юни 10, 2010 7:07 pm

Пак включване, извинявам се за двата последователни поста.

Малко след като писах по горе, излязох да си повъртя из града, но мисълта за шайбата не ми даваше покой :D След десетина километра се прибрах, взех инструментите и разглобих всичко, възползвайки се от светлото време, за разлика от вчера.
Махнах шайбата, почистих оста, QR-a, свалих калипера, че и преходника дори, почистих старателно и тях заедно с вилката (не че имаше нещо освен прах) и се хванах да сглобявам и центровам наново.

Поредната изненада - този път всичко стана както си му е реда. Диска не опира в преходника, в центъра на процепа е, двете накрадки не са в някое крайно положение и след тест-драйв - диска не звънти. Е това как стана не знам.
Успях да направя две "снимки" - толкова може нокията, но се вижда нещо все пак:

- диск/преходник/калипер: Изображение

- диск/калипер/накладки: Изображение

Ако до седмица-две проблема пак се прояви, предполагам ще сменям вилка малко по-рано от предвиденото.

Благодаря още веднъж на всички за идеите.
Аватар
uBaH
 
Мнения: 1249
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Ное 24, 2009 2:44 pm
Местоположение: Димитровград / Хасково

Re: Странен проблем с калипер/преходник и диск

Мнениеот Ozzie » Чет Юни 10, 2010 7:19 pm

tisho написа:....в инструкцията за монтаж на спирачки Авид ББДБ 7 се споменава -
когато регулирате положението на калипера, диска трябва да е в позиция на 1/3 разстояние до подвижната накладка и 2/3 от статичната.

http://www.sram.com/_media/techdocs/95-5015-008-000.pdf страница 1, фиг. 5

всъщност става дума за положението на апарата спрямо ротора, накладките в случая не играят, тъй като в последствие може да се регулира положението им спрямо ротора
погледни пак внимателно картинката ;)
По-добре с хубава жена на надуваем матрак, отколкото с надуваема жена на хубав матрак...
Аватар
Ozzie
 
Мнения: 12470
Рейтинг: 1698
Регистриран на: Сря Мар 31, 2004 10:13 pm
Местоположение: Варна

Re: Странен проблем с калипер/преходник и диск

Мнениеот bikerider » Пет Юни 11, 2010 7:01 am

uBaH написа:Благодаря още веднъж на всички за идеите.


Няма за какво в моя случай, Waldemar беше по-внимателен в четенето :)
Между другото, един трик: дръж колелото е в нормално положение, когато затягаш QR-те, в смисъл отхлаби ги накрая преди да стягаш, така колелата се наместват сами...
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Re: Странен проблем с калипер/преходник и диск

Мнениеот Waldemar » Пет Юни 11, 2010 8:33 am

Радвам се че всичко се е оправило, според мен просто не е бил наместен QR а и оста спрямо ушите на вилката, не намирам друго обяснение, от спирането той си се поизмества, от време на време може да го отхлабваш и наместваш както те посъветва bikerider. Защото може да се деформират ушите на вилката и да не може повече да се центрова ( При вилките с QR ушите са слабо звено, при дъждове и зимно каране между тях и стоманената ос протича електрохимична корозия и от създалия се прах приплъзва). От време на време е хубаво да се почиства.
100% Bill Gates Free
Аватар
Waldemar
 
Мнения: 170
Рейтинг: 1489
Регистриран на: Сря Май 14, 2003 1:49 pm
Местоположение: Sofia Bulgaria


Назад към Веломеханик

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 16 госта


cron